Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - به دنبال حمله تروریستی روز جمعه در سریلانکا، یک رسانه هندی از دست داشتن یک رهبر گروه‌ سلفی ایالت کرالا در این کشور خبر داد.

به گزارش رو شنبه ایرنا، شبکه خبری نیوز 18 هند در گزارشی گفت، طراح اصلی حمله تروریستی سریلانکا که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 290 نفر شده است، یکی از رهبران افراطیون سلفی‌های ایالت کرالا تحت عنوان «مولوی زهران هاشم» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مولوی زهران هاشم به‌عنوان یکی از سخنگوهای مطرح گروه «جماعت توحید ملی» است که سخنرانی‌های متعدد اسلامی وی در شبکه ویدئویی توییتر منتشر می‌شود.
شبکه سی ان ان نیوز هند همچنین در گزارشی عنوان کرد، «زهران هاشم» در اوایل ماه جاری قصد عملیات تروریستی در کمیسیون عالی هند در شهر کلمبو پایتخت سریلانکا را داشته است اما با شناسایی این حمله عملیات متوقف شد.
به گزارش این رسانه هندی، قرار بود این عملیات تروریستی در تاریخ چهارم آوریل (15 فروردین) انجام شود.
گروه جماعت توحید ملی یکی از شاخه‌های قدیمی گروه‌های افراطی در منطقه جنوب آسیا است که در جولای سال 2017، دولت سریلانکا رهبر این گروه را به علت سخنرانی علیه بودا و جماعت سندهای بودائی مورد پیگرد قضایی قرار داد.
مولوی زهران هاشم به دلیل سخنرانی‌های تند خود علیه دیگر اقلیت‌های مذهبی جنوب آسیا بسیار شناخته شده است.
در کنار «زهران هاشم» و رهبری افراطیون در سریلانکا، دکتر «ذاکر نائیک» دیگر رهبر موسسه تحقیقات اسلامی در هند نیز از نوع تفکرات و ایدئولوژی‌های هاشم حمایت کرده و در سخنرانی‌های خود دیگران را به پیروی از وی دعوت می کند.
پیش از حادثه تروریستی سریلانکا، «جیمز دوسری» کارشناس برجسته خاورمیانه در گزارشی تحلیلی در مجله گلوبالیست نوشت، عربستان توانسته در سال‌های اخیر ایدئولوژی افراطی خود را در ذهن و قلب برخی مسلمانان هند وارد کند.
به گفته دوسری، عربستان به‌شدت از «ذاکر نائیک» مالک شبکه تلویزیونی جهانی «پیس‌تی‌وی» هند حمایت می‌کند و حتی ذاکر نائیک بعد از ملغی شدن پاسپورت هندی خود در سال 2017 از پاسپورت عربستانی خود برای تردد میان کشورهای منطقه استفاده می‌کند.
در سال گذشته ملک سلمان پادشاه عربستان دو میلیون دلار به واعظ مرکز بین‌المللی ملک فیصل (ذاکر نائیک) پاداش داد.
جیمز دوسری می‌گوید، شواهد بیانگر آن است که سیاست خارجه جدید عربستان بیشتر بر موضوع مسلمانان هند تمرکز یافته است.
دفتر اطلاعات خارجه هند اخیراً در گزارشی اعلام کرد، علمای محافظه کار اسلامی عربستان به‌تازگی سفرهای خود به هند و دیدار با جمعیت مسلمانان این کشور را افزایش داده‌اند که در این میان ده‌ها میلیون دلار نیز توسط عربستان به مسلمانان هند تزریق شده است.
به گفته کارشناسان از آنجا که سه میلیون مسلمان هندی بیشتر از ایالت کرالا هم اکنون در کشور عربستان مشغول به کار هستند، تلاش‌های ریاض در نفوذ میان مسلمانان هند بسیار آسان شده است.
علاوه براین، عربستان در کنار نفوذ بر مسلمانان، پروژه عربی کردن مسلمانان ایالت کرالا را در اجرایی کرده است. همان‌طور که انگلیس توانست تعداد زیادی از شهروندان هندی را غربی کند، عربستان نیز در تلاش برای عربی کردن مسلمانان کرالا است.
به گفته «کریستفور جفرلوت» محقق آسیای جنوبی، مؤسسات و انجمن‌های مسلمانان در ایالت کرالا تاکنون میلیون‌ها دلار عربستان تحت عنوان خیریه و کمک‌های مردمی دریافت کرده‌اند.
براساس پژوهش مرکز امنیت پاکستان، گرایش جذب مردم شهر کرالا هند در چند سال اخیر به گروه تروریستی داعش با رشد چشمگیری همراه بوده است.
گروهی وابسته به داعش تحت عنوان «ولایت هند» اخیراً فعالیت‌های چشمگیری در منطقه جنوب آسیا به‌ویژه در کشور هند داشته‌اند. این گروه تروریستی توانسته در عرض کمتر از چند هفته تعداد زیادی از جوانان مسلمان کشورهای هند، بنگلادش و پاکستان را به خود جذب کند.
به گفته آژانس‌های اطلاعاتی، گروه تروریستی ولایت هند در کنار جذب تعدادی از جوانان افراطی هند، برخی از نیروهای خود را از کشورهای سوریه و عراق به افغانستان اعزام می‌کند. از آنجا که داعش در کشورهای عراق و سوریه با شکست بزرگی روبرو شده است، این گروه تروریستی درصدد انتقال نیروهای خود به کشورهای افغانستان، هند، پاکستان و بنگلادش است.
به گزارش وان ایندیا، گروه تروریستی ولایت هند نیز مانند گروه‌های دیگر از طریق انگیزه‌های تشکیل حکومت اسلامی در کشورهای هند و بنگلادش نیروهای جوان را به خود جذب می‌کنند و یکی از بزرگترین اهداف این گروه سرنگونی دولت‌های غیر اسلامی در این دو کشور است.
بر اساس مطالعات «عبدالله خان» مدیر موسسه پژوهش‌های امنیتی پاکستان، داعش برای اولین با در سال 2016 در کشور هند ادعای حضور کرد و تشکیل گروه ولایت هند در ادامه حضور و گسترش داعش در منطقه جنوب آسیا بویژه در کشورهای هند و پاکستان است.
طبق مطالعات «عبدالله خان»، مردم مسلمان شهر کرالا هند تمایل بسیاری برای پیوستن به گروه تروریستی داعش در منطقه دارند و تنها در سه سال گذشته تعداد 54 تن از شهروندان این شهر به داعش ملحق شده‌اند.
با توجه به گزارش سازمان‌های امنیتی هند، تاکنون حدود صد شهروند هندی به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند. از این تعداد 45 نفر متعلق به ایالت‌های ماهاراشترا، کرالا و کارناتاکا بوده‌اند که با فرار از هند به گروه داعش در عراق، سوریه و افغانستان پیوسته‌اند.
در ماه ژانویه سال گذشته سازمان تحقیقات ملی هند توانست در یک عملیات گسترده در هند، 25 نفر را به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش دستگیر کند.
به دنبال ترویج افکار و ایدئولوژی سلفی گری در کرالا، «ابوبکر مسلیار» رئیس مرکز اسلامی کانتاپورام، در همایش علمای دینی در کرالا گفت: ایدئولوژی سلفی‌ها که بر اساس بی‌فکری و نادانی است، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر دینی تأثیرات منفی بر زندگی مسلمانان گذاشته است.
وی گفت: گروه‌هایی مثل «مجاهد» و «جماعت اسلامی» که در قرن بیستم در کرالا ایجاد شدند، تحت تأثیر اندیشه‌های سلفی بودند که نسبت به جنبه معنوی اسلام دچار جهل کامل است.
سلفی گری در لغت به معنی تقلید از گذشتگان است. سلفی در معنای اصطلاحی آن نام فرقه‌ای است که خود را پیرو سلف صالح می‌دانند و ادعا می‌کنند در اعمال، رفتار و اعتقادات خود از پیامبر اسلام (ص)، صحابه و تابعین تبعیت می‌کنند. ایدئولوژی سلفی که توسط علمای وهابی در عربستان ترویج می‌شود خاستگاه بسیاری از گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش است.
آساق**9473**
https://www.jpost.com/International/Who-is-Moulvi-Zahran-Hashim-mastermind-of-one-of-the-Sri-Lanka-attacks-587544
https://swarajyamag.com/insta/two-suicide-bombers-behind-sri-lanka-blasts-identified-as-zahran-hashim-abu-mohammed-death-toll-rises-over-150

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سلفي گري عربستان حمله تروريستي سريلانكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

مقام‌های عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، پنج سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) در حضور سیدابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه رؤسای جمهوری دو کشور، پنج سند همکاری در حوزه‌های همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان، همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور، همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا، همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا و همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا امضا کردند.

دیگر خبرها

  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد
  • متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟