Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:31:47 GMT

رادیو در آغاز گام دوم انقلاب باید به افق های نوی بیندیشد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۵۷۹۳

رادیو در آغاز گام دوم انقلاب باید به افق های نوی بیندیشد

تهران- ایرنا- معاون صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: صدای جمهوری اسلامی با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانه های موازی ، در آغاز گام دوم انقلاب و در دهه پیش رو بایستی افق‌های نوی را بشکافد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمید شاه آبادی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره صدا گفت: در آغاز این دوره جشنواره از تلاش دست اندرکاران، دبیران کمیته ها و داوران که پس از یک وقفه چندساله، جشنواره را با شور و نشاط دوباره به میان همکاران رادیویی آوردند، تشکر می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون صدا افزود: چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا را در شرایطی آغاز می کنیم که بخش های وسیعی از سرزمین پهناورمان دچار حادثه شده و جمع کثیری از هموطنان را بی خانمان کرده است اما همین حادثه غمناک موجب شده تا صحنه های تابناک و درخشنده ای از مشارکت و همدلی مردم را شاهد باشیم. یکبار دیگر با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به دنیا فخر کنیم که چنین مردمانی داریم.
شاه آبادی با اشاره به اینکه رادیو به عنوان یک رسانه فردگرا از دیرباز خانه فرهیختگان بوده است، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که حکومت طاغوت سهمی در بهره برداری از آن به نفع اهداف خود داشت، اندیشمندان صاحب نامی همچون استاد شهید مطهری و مرحوم مهدی اخوان ثالث در آن قلم می زدند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی رادیو به پایگاه مهمی برای معرفی و ترویج فرهنگ غنی ایران اسلامی تبدیل شد و توانست نقش بی بدیلی را در تمام عرصه ها و فراز و نشیب های چهل ساله ایفا کند.
وی ادامه داد: رادیو اینک افتخار می کند با 16 شبکه سراسری ملی و ده ها شبکه استانی بر قله رفیعی ایستاده و حضوری موثر در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد.
وی گفت: با نگاه به گذشته افتخارآمیز رادیو بر خود می بالیم که این رسانه گرم و صمیمی همواره خانه نویسندگان، گویندگان و فرهیختگان همچون استاد جلال الدین همایی و قیصر امین پور بوده و اینک از حضور پیشکسوتان ارجمند که پشتوانه معنوی آن هستند، بهره می برد.
معاون صدا توضیح داد: جشنواره چهاردهم عرصه رقابت تنگاتنگ میان برنامه سازان امروز رادیو است که در آوردگاه رسانه ای، خود را در تراز جهانی عرضه می کنند و دانسته های خویش را محک می زنند.
شاه آبادی گفت: نسل جوان رادیو در کنار چهره های با تجربه آن امروز با امید آفرینی و ترویج روحیه نشاط، شادی و بهجت را در خانه مردم ایران به ارمغان می آورند و با استفاده از قالب ها و ساختاری های نو و با بهره مندی از تمام تکنیک های روز دنیا رادیو را به رسانه ای تاثیرگذار در سبک‌های زندگی مردم ایران تبدیل کرده اند.
وی با اشاره به استقبال شنوندگان عنوان کرد: در زمانی که با گسترش فضای مجازی و رسانه های موازی سخن از افول رادیو به میان می آید رادیو ایران با بیش از 40 درصد شنونده و با میانگین یک ساعت و 56 دقیقه در روز از استقبال قابل توجهی برخوردار است. اما همه این افتخارات ارزشمند تنها بخشی از ظرفیت میهن مان است. صدای جمهوری اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب و در دهه پیش رو بایستی افق‌های نوی را بشکافد.
شاه آبادی بیان کرد: امروز رادیو یعنی صدای صمیمی لحظه ها، یعنی همگام و همراه مخاطب، یعنی رسانه‌ای که نیاز مخاطب خویش را می‌شناسد و با طرح دیدگاه‌های خلاقانه و با بهره مندی از هنر برنامه سازی جذاب و نوین، تمرکز خویش را بر تقویت قدرت تفکر و خلاقیت مخاطب قرار می‌دهد.
معاون افزود: در این میدان نابرابر که از یک سو شاهد تولید انبوه و لجام گسیخته محتوا هستیم و از سوی دیگر با تنوع درگاههای انتشار مواجهیم، فقط آثاری در حافظه ملت باقی خواهد ماند که از پشتوانه فکری، توفیق و اتقان برخوردار باشند و کرامت مخاطب را حفظ کند و تکریم مخاطب به آن است که با او نه در مقام یک شنونده منفعل که در مقام یک شنونده کنش گر روبه‌رو شویم.
شاه آبادی با اشاره به اینکه تولیدات رسانه‌ای امروز رادیو، صرفاً تولیدات سرگرم کننده نیست اظهارکرد: رادیو به عنوان صدای صمیمی لحظه ها، رسانه ای آموزنده و آرامش بخش و امید آفرین است که باید بر عنصر اندیشیدن تکیه کند، رسانه‌ای که می تواند و باید با تولید برنامه های تعاملی به افزایش درک شناختی مخاطب کمک کند و روحیه تفکر و ارتقای باورها و عنصر اندیشه را جایگزین تقلید کورکورانه کند.
وی گفت: ششمین اجلاس جهانی صدا با طرح 6 شاخه اصلی بستری پژوهشی این حرکت «اندیشه محور» را فراهم کرد و مایه خرسندی است که صاحب نظران و اندیشمندان با مشارکت فعال خود زمینه را برای تحقق این امر فراهم ساختند.
معاون صدا افزود: روی دیگر سکه اما در دهه پیش رو، ارتقای تکنولوژی و فناوری های نوین است باید اذعان کنیم که در این حوزه، سنگرهای فتح نشده بسیاری پیش روی صدای جمهوری اسلامی است. رادیو درعصر شبکه و در عصر فناوری های دیجیتال از موقعیت ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است که می تواند پنجره جدیدی پیش روی این رسانه بگشاید و در این باب سخن بسیار است که آن را به فرصت دیگری موکول می‌کنیم.
شاه آبادی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این جشنواره که پس از 10 ماه برنامه‌ریزی و تلاش، کار خود را آغاز می‌کند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی و با استفاده از اساتید داخلی و خارجی بتواند هم در حوزه محتوا و هم در حوزه فناوری و دستاوردهای قابل قبولی را به همراه داشته باشد و آغازگر فصلی نو در این جشنواره باشد.
فراهنگ**9210**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صدا و سيما شاه آبادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مهرداد اسکویی

مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی که در میان اهالی رادیو گزارشگران و گویندگان رادیو به صدای خاص معروف بود، از مقابل مسجد بلال صدا و سیما در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع مسعود اسکویی امروز -۱۶ اردیبهشت ماه  با حضور اهالی رسانه و ورزش دقایقی دیگر آغاز می شود.

مجید ندیری، محمد جهانی، جهانگیر کوثری، مریم نشیبا، مهدی تاج، علیرضا جاوید نیا، محمدرضا منصوریان، حمید استیلی، مهدی شاکری، داورزنی، مناف هاشمی، از جمله افراد در حوزه رسانه و ورزش هستند که دقایقی پیش از آغاز مراسم در مقابل مسجد بلال حضور یافتند.

مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش که چندی پیش به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا در بیمارستان بستری بود، صبح روز چهارشنبه(١٢ اردیبهشت ماه) در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.   

دوستداران ورزش از نسل قدیم گزارش‌های مسعود اسکویی پیشکسوت رسانه‌های ورزشی را در برنامه «ورزش از نگاه دو» تلویزیون از جمله فوتبال به یاد دارند. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می‌کرد. مسعود اسکویی قدیمی‌ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صداوسیما بود که دوره تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی را در تلویزیون آلمان گذراند و یک سال در شهرهای زونه گورگ و ماینس با تلویزیون همکاری کرد.  

یکی از شاخصه‌های او در اجرا، ارائه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود. او همیشه در مصاحبه‌هایش با اهالی رسانه به ریشه‌اش در ایران و عشق به کارش تاکید می‌کرد و همین عشق به مردم باعث شد با اینکه حال مساعدی نداشت اما سال تحویل پشت میکروفن رادیو نشست تا شنوندگان رادیو ورزش بخش‌هایی از برنامه سال تحویل را با اجرای او بشنوند.  

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • عمو مسعود باشکوه بدرقه شد
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • وداع با یکی از بهترین‌ معلمان رسانه/ راز محبوبیت اسکویی چه بود؟
  • مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو + فیلم
  • مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مهرداد اسکویی
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت