Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:12:01 GMT

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس: ملخ های مرده را نخرید

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۶۱۴۸

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس: ملخ های مرده را نخرید

شیراز-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه مردم از خرید ملخ های مرده خودداری کنند، گفت: این ملخ ها پس از سمپاشی از بین رفته اند و ناقل سمومی هستند که برای امحای آنها استفاده شده است.

حسین دبیری، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورتیکه اینگونه ملخ ها توسط انسان مصرف شود، مسمومیت فرد را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: از حدود سه ماه قبل که نخستین نشانه های ملخ صحرایی (دریایی) در استان فارس مشاهده شد تمهیدات لازم برای مقابله با این آفت کشاورزی در نظر گرفته شد و بیش از یک هزار و 500 هکتار از اراضی فارس سمپاشی شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: همچنین بیش از 15 هزار هکتار از اراضی شهرستان های لامرد، لار و داراب سمپاشی و رصد شده اند و همین اقدام منجر به این شده که این آفت در این شهرستان ها کنترل شود.
دبیر افزود: سایر شهرستان های استان فارس هم که احتمال هجوم ملخ به آنها وجود دارد بیش از 10 روز است که در آماده باش هستند.
وی، بیان کرد: همچنین برای مبارزه با ملخ های صحرایی، سم رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و علاوه بر این سمپاشی توسط نیروهای متخصص سازمان جهاد کشاورزی فارس تا از بین رفتن ملخ های مهاجم ادامه دارد.
بنا به گفته حامد عبداللهی، رئیس انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش در جنوب استان فارس، در روزهای اخیر عده ای در این شهرستان مبادرت به فروش هر کیلو ملخ سرخ شده به ازای هر کیلو 400 تا 600 هزار ریال کرده اند.

**سمپاشی روزانه بیش از 200 هکتار از اراضی فارس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز به ایرنا بیان داشت: روزانه بیش از 200 هکتار از اراضی این استان برای مقابله با آفت ملخ صحرایی (دریایی) سمپاشی می شود.
حسین پژمان افزود: بیش از 15 هزار هکتار از اراضی فارس رصد و پایش شده اند با این حال اگر در هر منطقه 50 الی 60 ملخ در هر متر مربع مشاهده شد باید مبارزه با این آفت در دستور کار قرار گیرد از این رو به شماری از شهرستان های فارس از جمله فراشبند، زرین دشت و کازرون هشدار هایی برای مقابله با ملخ داده شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این آفت مضر برای محصولات کشاورزی از بهمن ماه 97 در شهرستان های لامرد و مُهر رصد و پیش بینی شد که در فروردین 98 شاهد ورود موج جدیدی از این ملخ ها به استان باشیم که این پیش بینی درست بود.
پژمان ادامه داد: تا کنون بیش از یک هزار و 500 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس برای مقابله با این آفت سمپاشی شده و باغ ها و زمین های زراعی این استان نیز از هجوم ملخ های صحرایی در امان مانده اند.
وی اضافه کرد: پس از ورود ملخ های صحرایی به استان فارس، شاهد کُندی در حرکت این آفت کشاورزی هستیم که می توان علت آن را افزایش میزان بازندگی ها در این استان دانست.
به گفته پژمان، همچنان رصد و پایش مزارع و اراضی کشاورزی استان فارس به ویژه در شهرستان های لار، لامرد و داراب در حال انجام است.
وی، در مورد تمهیداتی که برای مبارزه با این آفت در نظر گرفته شده، اظهار داشت: افزون بر این که 2 آمادگاه برای مقابله سریع با ملخ های صحرایی در این استان فعال هستند 10 دستگاه سمپاش و 2 هواپیمای سمپاش در فارس به این کار اختصاص داده شده تا در صورت مشاهده ملخ صحرایی در اراضی فارس، مبادرت به کانون کوبی آنها شود.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها حدودا به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.
ع.پ /6118

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي ملخ صحرايي مبارزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن غلات در مزارع

کیومرث اکبری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه یک سن مادر در هر مترمربع می‌تواند ۸۰ کیلو کاهش تولید در واحد سطح را ایجاد کند، گفت : گندم‌ها با ۲ درصد سن‌زدگی خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تأخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های جهانی از حدود ۲۰ اردیبهشت‌ماه به بعد هوا بین ۲ تا سه درجه گرم‌تر از وضعیت معمول می‌شود و مراحل پورگی آفت که سبب سن‌زدگی می‌شود سریع‌تر طی می‌شود، لذا زمان واکنش برای برخی از مناطق از دست خواهد رفت.

وی از کشاورزان درخواست کرد؛ به محض اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام کردند بلافاصله نسبت به مبارزه اقدام کنند هرگونه تأخیر در انجام مبارزه سبب سن‌زدگی و خسارت به گندم می‌شود.

اکبری تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح استان در سطح زیر کشت کندم دیم و آبی از بهمن‌ماه سال گذشته با دستورالعمل مبارزه جدی آغاز شده و تا به‌امروز به خوبی جلوی خسارت این آفت کلیدی و اصلی گندم گرفته شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مبارزه با سوسک خرما در ۷۰ هکتار از نخلستان‌ها
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • کلوپ هنوز ناراحت است که چرا این ستاره را نخرید
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد