Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رييس جمهوري با بيان اين که «فصل نويني در سطح روابط و مناسبات تهران- اسلام‌آباد آغاز شده است»، گفت: ايران و پاکستان در مسير تقويت و تحکيم روابط خود اجازه نخواهند داد ديگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتي داشته باشند.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني امروز- دوشنبه- در نشست هيات هاي عاليرتبه ايران و پاکستان، ظرفيت‌ هاي همکاري‌ اقتصادي، زيرساختي و امنيتي بين تهران و اسلام‌آباد را بسيار گسترده خواند و اظهارداشت: با فعال کردن تمام ظرفيت‌هاي همکاري مي‌توان شتاب و تحرک زيادي در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ايجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با يادآوري اين که ايران و پاکستان از اشتراکات فراواني برخوردار هستند، تلاش براي ارتقاء سطح روابط دو کشور در زمينه‌هاي مختلف را مورد تأکيد قرار داد و افزود: ايران و پاکستان در مسير تقويت و تحکيم روابط خود اجازه نخواهند داد ديگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتي داشته باشند.
رييس جمهوري تصريح کرد: آمريکا با مداخلات نظامي خود بيشترين خسارت را به اقتصاد و امنيت منطقه وارد کرده است، در شرايط کنوني کشورهاي منطقه بايد براي منافع خود مستقل و مستقيماً تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي کنند.
روحاني اقدام آمريکا در اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، اعلام جولان به عنوان بخشي از خاک رژيم صهيونيستي، تروريستي ناميدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان يک نيروي دفاعي رسمي، خروج از برجام و همچنين مواضعي که در زمينه تروريسم عليه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسيار خطرناک آمريکا طي ماه‌هاي اخير دانست.
وي اظهار داشت: در شرايط کنوني کشورهاي مستقل منطقه بايد مثل ايران و پاکستان در کنار هم قرار بگيرند و براي آينده ثبات و امنيت منطقه و مقابله با توطئه ها، برنامه‌ريزي و اقدام کنند.
رييس جمهوري همکاري ايران و پاکستان را در مبارزه با تروريسم مورد تأکيد قرار داد و خاطرنشان کرد: بايد سطح اين همکاري‌هاي به گونه‌اي باشد که تروريست‌ها کاملاً متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند که قاطعانه با آنها مبارزه کنند.
روحاني در ادامه با تأکيد بر ضرورت ارتقاء و تقويت سطح همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي بين تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهاي دو کشور بايد مرزهاي تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگي دارد همکاري‌هاي خود را با پاکستان در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي از جمله نفت و گاز، برق، پتروشيمي، گردشگري، علمي، دانشگاهي و بهداشت و درمان بيش از پيش گسترش دهد.
وي همچنين برقراري و تقويت روابط بانکي بين دو کشور را مورد تأکيد قرار داد و عنوان کرد: در زمينه روابط بانکي مي‌توانيم براي تقويت تبادلات تجاري از پول ملي و يا حساب تهاتري استفاده کنيم.
رييس جمهوري همچنين توسعه خط آهن و مسير ترانزيتي بين ايران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و بيان کرد: سه کشور ايران، پاکستان و ترکيه از بنيانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب اين سازمان مي‌توان کمربندي براي ترانزيت شرق و غرب ايجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد – استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چين مي‌تواند تحول بزرگي در منطقه ايجاد کند.
روحاني با بيان اين که ايران و پاکستان دو کشوري هستند که بيشترين خسارت و رنج را به خاطر وجود ناامني در افغانستان و آوارگان افغانستاني متحمل شده‌اند، گفت: از اهداف مشترک دو کشور ايران و پاکستان مي‌تواند تلاش و همکاري نزديک براي ايجاد ثبات در افغانستان باشد.
** قاطعانه با گروه هاي تروريستي مبارزه و اجازه اقدام عليه ايران را نخواهيم داد
عمران خان نخست وزير پاکستان نيز در اين نشست گفت: اسلام آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراواني در زمينه‌هاي مختلف برخوردار هستند و آينده از آن ايران و پاکستان است.
وي افزود: تروريست ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ايران و پاکستان تفرقه و جدايي ايجاد کنند، لذا مصمم هستيم قاطعانه با تروريسم مبارزه کنيم و به نفع پاکستان مي‌دانيم که اجازه ندهد از خاکش عليه ايران و همسايگانش استفاده شود.
نخست وزير پاکستان اهتمام کشورش براي تقويت و تحکيم روابط اقتصادي بين تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و بيان کرد: پاکستان به دنبال يافتن مکانيسمي براي ارتقاء مناسبات اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف بويژه نفت و گاز است.
**به دنبال روابط بلندمدت به ايران هستيم
عمران خان خاطرنشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ايران است و در اين زمينه بايد از ظرفيت هاي فراواني که در منطقه وجود دارد، استفاده کنيم.
وي تروريسم را بزرگ ترين مانع در تقويت روابط دو کشور دانست و بر اقدام عملي و قاطع پاکستان عليه گروه‌هاي تروريستي که از خاک آن کشور عليه ايران اقدام مي‌کنند، تاکيد کرد.
نخست وزير پاکستان گفت: سفر به جمهوري اسلامي ايران شروع جديدي در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است و اطمينان مي‌دهم با اقدامات قاطع عليه تروريسم و همچنين عملياتي کردن توافقات انجام شده، مشکلات پيش آمده کاملاً از بين خواهد رفت.
عمران خان با تأکيد بر اين که کشورش از اين به بعد هيچ‌گاه بخشي از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصريح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامي آمريکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نيز قوياً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل و نيز خروج يکجانبه آمريکا از معاهده برجام هستيم و آن را خلاف مقررات بين‌المللي مي‌دانيم.
سيام*3061** 1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902679

دیگر خبرها

  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • شکست ائتلاف ضدایرانی