Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: درپی بارندگی های امسال 100 میلیون متر مکعب آب از آبگیری پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری این استان استحصال شد.

محمود روشندل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مزایای اصلی طرح های آبخیز داری، کنترل سیل و رسوب در بالادست حوزه های آبخیز سدهای استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: اجرای این پروژه ها با جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوبات در داخل مخازن سدها باعث افزایش عمر مفید سدها می شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری از سیلاب های مخرب در خراسان رضوی جلوگیری کرده است گفت: این پروژه ها در کنترل سیلاب ها و جلوگیری از آسیب جدی آب در مناطق مختلف و همچنین جلوگیری از هدر رفت سیلاب تاثیر مهم داشته است.
روشندل افزود: از مجموع بیش از 11 میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی بیش از هشت میلیون هکتار عرصه های مخلتف زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری است که معادل 4.2 میلیون هکتار این سطح دارای توان سیل خیزی بحرانی و فوق بحرانی است.
وی اظهار داشت: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 320 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری پرداخت شد که با مشارکت مردم در 95 حوزه آبخیز و بیش از هشت هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی، عملیات بذرکاری، کپه کاری و نهال کاری به منظور حفظ و احیای پوشش گیاهی انجام شد.
وی گفت: همچنین در این مدت بیش از 113 پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در این حوزه ها اجرا و به بهره برداری رسید.
روشندل افزود: این پروژه ها در بالادست 600 رشته قنات در شهرستانهای استان اجرا شده است .
هم اکنون حدود پنج میلیون و 554 هزار هکتار و معادل بیش از 49 درصد از مساحت 11 میلیون و 300 هزار هکتاری استان خراسان رضوی را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد و 18.4 درصد بیابانهای کشور در خراسان رضوی قرار دارد.
7496 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب آبخيزداري خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۷۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، بارش باران‌های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به وجود بیش از ۲۳۰۰ سازه آبخیزداری در سطح استان گفت: تا ظهر پنج شنبه حدود ۱۳ میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت.
علیرضا نصرآبادی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.
وی با اشاره به پیامد‌های تغییر اقلیم اظهار داشت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است. سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: طی این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق به این اداره کل نبوده، شکسته است؛ و خساراتی به بار آورده است.
نصرآبادی از شهروندان خواست قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند. تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند.
وی گفت: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامد‌های خشکسالی و سیلاب بهینه کند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • ساخت هزار و ۵۰۰ مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی