Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- کاخ سفيد دقايقي قبل از نشست خبري وزير خارجه آمريکا اعلام کرد که رئيس جمهور تصميم گرفته است معافيتهاي نفتي ايران را ديگر تمديد نکند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، کاخ سفيد دقايقي قبل از نشست خبري وزير خارجه آمريکا طي بيانيه‌اي اعلام کرد که رئيس جمهور تصميم گرفته است معافيتهاي نفتي ايران را ديگر تمديد نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاخ سفيد همچنين اعلام کرد که دونالد ترامپ تصميم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خريد نفت از ايران را که در ماه مه به پايان مي‌رسند (معافيت‌هاي تحريمي) تمديد نکند.
بر اساس اعلام کاخ سفيد، هدف از اين تصميم رساندن صادرات نفت ايران به صفر است تا اين کشور به منابع اصلي درآمد خود دست نيابد.
در اين بيانيه آمده است که آمريکا، عربستان سعودي، امارات عربي متحده و ديگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامين نفت کافي برخوردار باشد.
در ادامه اين بيانيه آمده است، ما بر روي يک روند زمانبندي شده به توافق دست يافته ايم که همزمان با برچيده شدن نفت ايران از بازارهاي جهاني، تقاضاهاي احتمالي نفت پاسخ داده شود. آمريکا و متحدانش همچنين متعهد شده اند تا فشارهاي اقتصادي عليه ايران افزايش دهيم تا اين کشور دست از اقدامات بي ثبات کننده خود که تهديدي براي آمريکا و متحدانمان و امنيت منطقه است بردارد.

پمپئو اقدام آمريکا براي به صفر رساندن فروش نفت ايران را اعلام کرد
وزير خارجه آمريکا با وجود نگراني جامعه جهاني ازاختلال در بازار نفت، همچون گذشته دراقدامي يکجانبه و در دشمني ديرينه با جمهوري اسلامي، اقدامات جديد عليه مردم ايران ولغو معافيت ها عليه کشورهاي خريدار نفت ايران را اعلام کرد.
مايک پمپئو روز دوشنبه در نشست خبري در آستانه نخستين سال خروج غير قانوني آمريکا از توافق بين المللي برجام که تاييديه شوراي امنيت سازمان ملل متحد را هم با خود دارد، در باره سياست به صفر رساندن فروش نفت ايران و قطع درآمد يک کشور و فشار بر مردم، تصميم جديد را اعلام کرد.
وي با بيان اين که واشنگتن حدود يکسال قبل پس از خروج از برجام فشار حداکثري عليه ايران را طراحي کرده است، بار ديگر با تکرار ادعاي قبلي خود ايران را به تامين مالي براي بي ثباتي خاورميانه متهم کرد.
پمپئو، منبع اصلي درآمد ايران را پول نفت عنوان کرد و افزود: حدود 40 درصد درآمد ايران را فروش نفت تشکيل مي دهد.
وزير خارجه آمريکا ادامه داد: پيشتر مجوزهايي براي معافيت از تحريم ها به چند کشور داديم. امروز اعلام مي کنم هيچ معافيتي وچود نخواهد داشت و در تمامي طيف ها به صفر مي رسانيم.
پمپئو در حالي که پيش از اين بر تاثير تحريم ها بر مردم ايران اعتراف کرده است، بار ديگر از به صفر رساندن صادرات نفت ايران سخن گفته و در عين حال مدعي شده که مي خواهيم مردم ايران بدانند در کنارشان هستيم و اجازه نمي دهيم سرکوبگران آرام بگيرند. و همچنين ابراز اميدواري کرده که شهروندان ايراني زندگي بهتري داشته باشند.
در اثناي اين کنفرانس خبري خبرنگاري از وزير خارجه آمريکا پرسيد: هدف اين است که ايران به ميز مذاکره بازگردد آيا علاقه اي به مذاکره مجدد درباره برجام داريد يا فشار مي آوريد تا ايران رفتار خود را تغيير دهد. نظر شما درباره گروه هاي مخالف ايران چيست؟ که افزود: ما هوادار مردم ايران هستيم نه هوادار يک گروه خاص در خارج از ايران همچون مجاهدين خلق (منافقينن). اين سياست دولت آمريکا است.
پمپئو درباره اهداف فشار حداکثري عليه ايران هم گفت که اگر رهبران ايران حمله کنند، آمريکا پاسخ جدي خواهد داد. بنابراين براي حفظ منافع آمريکا به شيوه اي درست پاسخ خواهيم داد. ما 12 شرط مطرح کرده ايم، اگر انجام شود مي توانند به ميز مذاکره بيايند.
وي مدعي ايجاد ائتلاف بزرگ عليه ايران شد و ادامه داد: اسرائيل و برخي کشورهاي عربي به ما پيوسته اند. کشورهاي اروپايي هم در اين باره با ما همراهي خواهند کرد.
خبرنگار پرسيد با اين کارزار فشار حداکثري آيا تغييري در رفتار ايران مشاهده کرده ايد؟ که پاسخ داد: ما ايران را رصد کرده ايم و بر اساس کارزار فشار حداکثري ما، رفتار آنها محدود شده است. تمام اقداماتي که کرده ايم ادامه خواهد يافت. اينها براي مردم ايران است تا به آمال خود دست يابند.
پمپئو درباره فرمانده جديد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم گفت: همه مقامات ايران از جمله رئيس جمهوري روحاني و وزير خارجه ظريف اينگونه هستند. وقتي از سليماني در عراق، حزب الله، حماس حمايت مي کنند، همه اينها عليه آمريکا است.
وي درخصوص کمبود عرضه نفت در بازار درصورت قطع صادرات نفت ايران نيز خاطرنشان کرد که عربستان، امارات و آمريکا آماده پاسخگويي به نياز کشورها براي فراهم کردن نياز نفت هستند. عربستان و امارات تعهدات لازم را درخصوص فراهم کردن احتياجات بازار نفت را داده اند.
پمپئو در ادامه به ايران درخصوص رفتار خود در دنيا هشدار داده و گفته است، هدف از تحريم ها عليه ايران اين است که اين کشور رفتار خود را اصلاح کند.
وزير خارجه آمريکا خاطرنشان کرد که ايران از تلاش هاي قاسم سليماني در عراق، حزب الله در لبنان و حماس در فلسطين حمايت مي کند و اين مخالف منافع آمريکا است.

واکنش ها به تصميم آمريکا
واشنگتن مدعي شده بود که قصد دارد صادرات نفت ايران را به صفر برساند اما درماه نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت کشور چين، هند،ژاپن، کره جنوبي، تايوان، ترکيه، ايتاليا ويونان را دو بار به مدت 6 ماه ازتحريم هاي نفتي عليه ايران معاف کند. حال اعلام کرده اين معافيت ها را که دوم ماه مه ( 12 ارديبهشت) به پايان مي رسد، ديگر تمديد نخواهد کرد.
در همين حال رويترز گزارش داد، احتمال اقدام واشنگتن در پايان دادن به معافيت هاي تحريمي خريداران نفت ايران موجب شد تا بهاي نفت خام امروز در بازارهاي جهاني 3 درصد افزايش يافته و به بيش از 74 دلار برسد که بيشترين افزايش بهاي نفت خام در سال 2019 مي باشد.
چين هم مخالفت خود را در باره عدم تمديد معافيت تحريم‌هاي ايران از سوي آمريکا اعلام کرد و سخنگوي وزارت خارجه اين کشور گفت که کشورش با تحريم‌هاي يک‌جانبه واشنگتن عليه تهران مخالف است و از منافع شرکت هاي خود دفاع خواهد کرد.
خبرگزاري رويترز از پکن ، همزمان با انتشار گزارش هايي مبني بر تصميم آمريکا براي حذف معافيت برخي خريداران نفت ايران ، وزارت امورخارجه چين روز دوشنبه اعلام کرد کشورش همواره با تحريم هاي يکجانبه واشنگتن عليه تهران مخالف است.
گنگ شوانگ سخنگوي وزارت امور خارجه چين در کنفرانسي خبري اعلام کرد همکاري دوجانبه چين با ايران مطابق با قانون است.
چين وارد کننده بزرگ نفت ايران و يکي از هشت کشوري است که مشمول معافيت هاي آمريکا براي ادامه خريد نفت ايران قرار گرفته اند.
يک منبع آگاه روز دوشنبه به رويترز گفت اگر آمريکا معافيت‌هاي خود را براي خريداران نفت ايران تمديد نکند، عربستان آماده است کاهش احتمالي عرضه نفت ايران را جبران کند؛ اما رياض قصد دارد ابتدا تأثير اين تصميم را بر بازار جهاني نفت بسنجد.
به گزارش  رويترز، اقدامات عربستان به قطعيت حذف معافيت‌هاي نفتي ايران و تأثير آن بر بازار جهاني طلاي سياه بستگي دارد.

واکنش ايران
يک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: همان‌گونه که آمريکا در 4 نوامبر ادعايي خود به هدف صفرشدن صادرات نفت ايران نرسيد، نه‌تنها در 10 روز آينده، بلکه در ماهها و سالهاي آينده نيز به اين هدف خود نمي‌رسد.
يک مقام آگاه در مجموعه وزارت نفت در پاسخ به اين سؤال که "اگر معافيت‌هاي نفتي 8 کشور خريدار نفت از ايران، از سوي آمريکا تمديد نشود، چه اتفاقي براي صادرات نفت ايران خواهد افتاد؟"، گفت: "چه معافيت‌ها ادامه يابد و چه ادامه نيابد، صادرات نفت ايران در هيچ شرايطي صفر نخواهد شد؛ مگر آنکه مقامات ايران در شرايطي تصميم به توقف صادرات نفت بگيرند که چنين شرايطي فعلاً مطرح نيست."
وي در پاسخ به اينکه "آيا اقدام عاجلي از سوي ايران براي رفع تأثير توقف معافيت خريد نفت از کشورمان تا 10 روز آينده صورت مي‌گيرد؟ "، تصريح کرد: "نياز به اقدام عاجلي نيست، ما از گذشته تمامي سناريو‌هاي محتمل و شرايط پيشِ‌روي صادرات نفت کشورمان را رصد، بررسي و تحليل کرده‌ايم و براي هر نوع شرايطي، اقدامات مورد نياز در برنامه‌هاي از پيش تدوين‌شده، ديده شده است و اين‌طور نيست که ايران براي صادرات نفت خودش منتظر تصميم يا عدم‌تصميم آمريکا باشد".
بيشتر بخوانيد: آيا صادرات نفت ايران رو به صفر است؟
اين مقام آگاه در وزارت نفت ادامه داد: "تلاش آمريکا همواره ضربه زدن به ايران بوده و ما سال‌ها تجربه را در خصوص بي‌اثرکردن تلاش‌هاي دشمنان براي ضربه زدن به کشورمان داريم؛ از اين تجارب استفاده مي‌کنيم و همان‌گونه که آمريکا در 4 نوامبرِ ادعايي خود به هدف صفر شدن صادرات نفت ايران نرسيد، نه‌تن‌ها در 10 روز آينده، بلکه در ماه‌ها و سال‌هاي آينده نيز به اين هدف خود نمي‌رسد".
وي گفت: بازار جهاني نفت، به نفت ايران نياز دارد و ما هم راهکار‌هاي متنوع و متعددي براي فروش نفت کشورمان داريم.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترامپ نفت ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه تحلیلی فارن پالسی نوشت: ‌در صورتی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تحریم‌های نفتی جدیدی علیه ایران، ‌ونزوئلا و روسیه اعمال کند، ‌بخش بزرگی از نفت از بازاری که در حال حاضر کاملاً متعادل است، حذف خواهد شد.

این گزارش با زیر سوال بردن فشار نمایندگان مجلس آمریکا بر رییس جمهور این کشور برای اعمال تحریم‌های نفتی تاکید کرد: چنین تصمیمی برای دولت آمریکا چندان ساده و بی هزینه نخواهد بود.

فارن پالسی نوشت: لایحه تحریم‌های نفتی تنها چند روز پس از آن صادر شد که دولت بایدن، تحت فشار فراحزبی کنگره، لغو تحریم‌ها را از ونزوئلا به ادعای عدم پایبندی تعهدات کاراکاس مبنی بر اجازه برگزاری انتخابات آزاد، پس گرفت. این موضوع می تواند در آینده برای تهیه درجه‌های سنگین‌تر نفتی مورد نیاز پالایشگاه‌های نفتی آمریکا از ونزوئلا دردسرهایی ایجاد کند. این در حالی است که در تمام این مدت، برخلاف میل واشنگتن، کی‌یف به استفاده از پهپادهای دوربرد برای هدف قرار دادن بخش‌هایی از صنعت نفت روسیه ادامه داده و به توانایی این کشور برای صادرات فرآورده‌های نفتی آسیب زده است.

این گزارش با تاکید بر این که بازار نفت در حال حاضر کسری زیادی ندارد، افزود: از نظر عرضه جهانی، در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای آن (به جز عراق و ایران) همچنان در حال کاهش تولید هستند، ایالات متحده، کانادا، برزیل و گویان کمبودها را جبران می کنند. ایالات متحده بیشتر از هر کشور دیگری، (حدود ۱۳ میلیون و صد هزار بشکه در روز) به تولید نفت می پردازد، اما بعید است که امسال رشد بیشتری را شاهد باشد. کانادا نیز، ‌می‌تواند امسال نیم میلیون بشکه در روز به تولیدات خود اضافه کند. کشور گویان، هم حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به تولیدات سال گذشته خود اضافه کرده است. همه اینها در کنار هم برای جبران هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک (در صورت تحریم ایران، ‌روسیه و ونزوئلا) کافی است، ‌مگر این‌که تقاضای جهانی برای نفت بسیار بیشتر از حد انتظار باشد.

روری جانستون، بنیانگذار کامیونیتی کانتکست( Commodity Context)، یک شرکت مشاوره تحقیقاتی بازار نفت، با اشاره به این که هدف عربستان سعودی و اوپک، ‌حفظ قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه است، افزود: با این حال آن‌ها حداقل و حداکثر بسیار بالاتری را در نظر می گیرند تا بتوانند با نوسان‌های بازار جهانی مقابله کنند. به همین دلیل است که هرگونه کاهش میزان نفت در اثر تحریم‌های جدید می‌تواند مشکلی برای عرضه و تقاضای جهانی، قیمت نفت و از نظر سیاسی به ضرر دولت و کمپین انتخاباتی بایدن باشد.

این گزارش با اشاره به این که ایالات متحده به لطف تولید نفت شیل در این کشور، به یک تولیدکننده بزرگ و سپس صادرکننده نفتی مهم و تاثیرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده، نوشت: چنین دستاوردی این کشور را قادر ساخته تا تحریم‌های زیادی را علیه کشورهای بیشتری اعمال کند و به همین دلیل واشنگتن شیفته تحریم‌های انرژی شده است. اما این نکته به این معنا نیست که می‌تواند پویایی بازار جهانی نفت را نادیده بگیرد. واقعیتی که قیمت‌ها را در همه جا، حتی در شهرهای کوچک ایالات متحده، تنها چند ماه مانده به انتخابات مهم ریاست جمهوری در این کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 847011 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند