منیر فرمانفرمائیان چگونه هنرمندی بود؟ (فیلم)
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۸۹۰۲
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ منیر فرمانفرمائیان سالها جهان را گشت و سرانجام در وطنش و در تهران درگذشت. او هنرمند مشهور و صاحب سبکی بود که بیشتر او را با نام «منیر» میشناختند. او سالها در نیویورک؛ مهد هنر مدرن جهان زندگی کرد، آموخت و آثار هنری خلق کرد، اما کارهای او با هنرمندان مدرن آمریکا تفاوت داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنرمندان دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی در آمریکا و بعد از آن در اروپا به نمایش هیجان و احساسات بر تابلوهای نقاشی روآوردند اما منیر فرمانفرمائیان به فکر زیبایی خود اثر هنری بود و مخاطب را موظف به درک احساس هنرمند نمیدانست. او با هنرمندان مدرنی چون «اندی وارهول» همراه و دوست بود، اما ریشه فکر و احساسش همچنان در وطن ماند.
تزئینات معماری ایرانی چیزی بود که منیر را درگیر میکرد؛ آینهکاری، نقاشی روی شیشه، صنایعدستی و کاشیکاری. منیر فرمانفرمائیان هنرمندی به تمام معنا ایرانی بود؛ کسی که به آینهکاری و تزئینات سنتی، هویتی تازه بخشید. نگاه او به تمام انواع تزئینات ایرانی به خصوص آینهکاری، از زاویه هندسه آنها بود؛ به اشکال آنها کار داشت.
هندسه، همیشه مهمترین وجه معماری ایران بوده و منیر هم آن را به مهمترین وجه آثار خود تبدیل کرد. او برخلاف بسیاری از هنرمندان معاصر جهان، هنر مفهومگرا را بر هنر تزئینی ارجح نمیدانست. اهل شعار و پیام دادن در هنرش نبود و آنچه را خلق میکرد که زیبا و هندسی باشد. کار او خلق نقوشی منظم و زیبا در ریتمی همگون بود؛ همانچیزی که معماری ایران را درخشان کرده است.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: منیر فرمانفرمائیان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی