Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@12:47:12 GMT

پرمصرف‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه دارو

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۰۷۳۱

پرمصرف‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه دارو

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگر چه کشور ما بیش از ۹۰ درصد از دارو‌های مصرفی را خود تولید می‌کند، اما مواد اولیه بسیاری از آن‌ها از کشور‌های دیگر وارد می‌شود؛ موضوعی که معنای رونق تولید را کمی مخدوش می‌کند. با این وجود وزارت بهداشت و درمان با اجرای سیاست‌های جدید بر صنعت داروی کشور، سعی در رونق تولیدات این حوزه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنگامی که از رونق تولید صحبت می‌شود، فقط تولید پوشاک و محصولات کشاورزی مدنظر نیست. تولید دارو در کشور نیز از جمله محصولاتی است که هم داروسازان تمایل کمتری به افزایش تولیدش داشته و هم مردم تمایل کمتری به استفاده از آن دارند. با این وجود سال‌ها زمان گذاشته شد تا هم‌راستا با بالابردن کیفیت محصولات دارویی در کشور، تمایل بیماران برای استفاده و تمایل پزشکان برای تجویز این دارو‌ها بیشتر شود.
بنا بر آنچه دکتر مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو روز گذشته اعلام کرد، در ابتدای سال گذشته ۵۴۰ قلم داروی وارداتی مشابه تولید داخل داشته‌ایم که با اقدامات انجام‌شده و با حمایت تولید‌کنندگان داخلی دارو، این رقم در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ به ۴۴۰ قلم رسید و ۱۰۰ قلم از دارو‌های وارداتی کاهش یافت و به صورت تولید داخلی تأمین شد. آنچه مشخص است اینکه تولید داروی داخلی در راستای رونق تولید و خودکفایی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت جدید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. اگر چه ما اغلب مواد اولیه تولید دارو را از کشور‌های خارجی وارد می‌کنیم، اما همت برای رونق تولید در حوزه دارو سبب می‌شود مقاومت بیشتری در مقابله با تحریم‌های دارویی داشته باشیم.
پیرصالحی در مراسم افتتاحیه مجموعه داروسازی اکتوور در این‌باره گفت: «در حال حاضر حدود ۱۶۰ میلیون دلار واردات دارو‌های مشابه تولید داخل داریم و این در حالی است که شرکت‌های تولیدی ما توان تولید این دارو‌ها را با کیفیت مناسب دارند و حتماً امسال این دارو‌ها را از چرخه واردات حذف کرده و وارد چرخه تولید داخل می‌کنیم. در این زمینه کمیته‌ای در حوزه رونق تولید گذاشته‌ایم تا بر اساس نام‌گذاری امسال، برای تسریع و رونق تولید برنامه‌ریزی کنیم.»

مصرف ایران در دارو چگونه است؟
گفته می‌شود ایران پرمصرف‌ترین کشور در حوزه دارو در خاورمیانه و چهارمین کشور مصرف‌کننده دارو در دنیاست که این موضوع جنبه علمی ندارد یا دست‌کم تاکنون هیچ نهاد و ارگانی این آمار‌ها را به‌طور رسمی تأیید نکرده است. اما بنا بر آمار‌هایی که سازمان غذاو دارو به‌طور سالانه منتشر می‌کند، سرانه مصرف دارو در ایران (به دلار) در سال ۹۵ حدود ۶۳ دلار بود که این رقم در اسپانیا ۴۵۰ دلار و در ترکیه ۹۰ دلار بوده؛ با این وجود  به نظر می‌رسد سرانه ۶۳ دلاری با توجه به وضعیت کشور، عدد مطلوبی است.
از طرفی میزان مصرف دارو در کشور ما با میزان تولیدات‌مان نسبتی عجیب دارد. پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه مجموعه داروسازی اکتوور در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع اعلام کرد: «از نظر عددی سالانه حدود ۴۲ میلیارد عدد دارو در کشور مصرف می‌شود که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ما از نظر عددی دوونیم تا سه میلیون عدد دارو تولید می‌کردند. حالا امروز با افتتاح این کارخانه، ۶ میلیارد عدد دارو به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود که تقریباً ۱۵ درصد از بازار دارویی کشور را در بر می‌گیرد.»

آماری که از سوی پیرصالحی اعلام شد در نگاه اول رقمی بسیار بالا به نسبت جمعیت ۸۰ میلیونی ایران دارد، به‌طوری‌که اگر جمعیت ایران را تقسیم بر این رقم کنیم، چیزی حدود ۵۴۰ عدد دارو برای هر نفر در طول سال می‌شود؛ به‌طور دقیق‌تر یعنی هر ایرانی روزانه دست‌کم یک‌ونیم عدد دارو مصرف می‌کند.
برای اینکه این رقم کمی واقعی‌تر به نظر بیاید باید تعداد افراد سالمند در کشور را در نظر گرفت، چرا که این تعداد در سال‌های اخیر در کشور ما افزایش داشته و بدیهی است که هر فرد سالمند به‌طور میانگین روزانه ۶ تا ۸ عدد دارو مصرف می‌کند. علاوه بر این، میزان مصرف دارو در بیمارستان‌های دولتی، اورژانس‌ها و کلینیک‌های زیبایی آنقدر زیاد هست که بتواند تا حدود زیادی این رقم را باورپذیرتر کند؛ اما نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است نسبت میزان مصرف به تولیدات داخلی است که اختلافی فاحش با یکدیگر دارند.
دکتر سیدعلی فاطمی، عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان گفت: «آنچه مسلم است اینکه میزان مصرف دارو در کشور ما به نسبت دیگر کشور‌ها و دست‌کم کشور‌های همسایه بالا نیست و ارقام اعلام‌شده هم چندان بزرگ نیستند.» البته وضعیت بهداشت کشورها، تعداد بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها، تعداد افراد سالمند و تعداد بیماران خاص آن‌ها، میزان علاقه‌مندی مردم هر کشور به جراحی‌های زیبایی و خدمات اینچنینی در بالا بردن مصرف عددی دارو در هر کشور تأثیر مستقیم دارد.
یکی دیگر از موضوعاتی که در رونق تولیدات حوزه سلامت تأثیر سوء دارد، واردات بی‌رویه و بعضاً انحصاری برخی از داروهاست. فاطمی در این‌باره ادامه داد: «امضا‌های طلایی مربوط به واردات دارو و مکمل‌های دارویی می‌شود که مجوز آن توسط سازمان غذا و دارو صادر شده است. با این وجود، وزارت بهداشت درصدد است تا از صدور این‌گونه مجوز‌ها که از آن‌ها با نام امضا‌های طلایی یاد می‌شود، جلوگیری کرده تا تسهیلات بهتر و مرغوب‌تری بعد از آن به مردم ارائه شود.»

چگونه به رونق تولید برسیم؟
البته با وجود حمایت مستقیم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از صنعت داروسازی کشور و تولید داخلی دارو، روند تولید دارو در جهان و دارو‌های نوینی که هر روز به بازار دارویی کشور عرضه می‌شود، تا زمانی که ما در حوزه تولید دارو، فقط کپی‌سازی کرده و خود نوآوری نمی‌کنیم، هیچ‌گاه از واردات دارو بی‌نیاز نخواهیم بود؛ در واقع درست است که ما هر سال دارو‌های بسیاری را در کشورمان برای نخستین‌بار تولید می‌کنیم، اما مولکول آن را خود پتنت نمی‌کنیم. گفتنی است سیاست‌های خرد و کلان برای صنعت داروی کشور، نبود استراتژی کلان و بلندمدت اقتصادی در این زمینه و تأثیر تحریم‌های موجود بر مدیریت بازار داروی کشور از جمله مسائلی هستند که همواره تأثیر سوء بر بازار داروی کشور دارد.

منبع:روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

دارو غذا نیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحریم مصرف دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حبیب الله غفوری در خطبه‌های نماز جمعه کرمانشاه اظهار کرد: کارگران در همه عرصه‌ها اعم از صنعتی، خدماتی، کشاورزی با تلاش و پشتکار در پی آبادانی کشور هستند.

وی روز کارگر را به کارگران که با عرق جبین در پی کسب روزی حلال هستند تبریک گفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به نقش مهم کارفرمایان در رونق تولید و سرمایه در کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: کارفرمایان محصولات مورد نیاز را تولید و برای کارگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

امام جمعه کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله مطهری و روز معلم در ۱۲ اردیبهشت ماه؛ هفته معلم را به معلمان و فرهنگیان استان تبریک و از آنان خواست در کنار تعلیم، به تربیت اخلاقی و رفتاری دانش آموزان اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام غفوری همچنین به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در هفته آتی اشاره کرد گفت: پهلوان در تاریخ کشورمان یعنی فرهنگ انسانیت، جوانمردی و مردانگی؛ پهلوانان محلات از حق مظلوم و فقرا در مقابل زورگویان و ظالمان دفاع می‌کردند و همیشه به اخلاق‌های جوانمردی و خوب مزیّن بودند و الگوی برای جوانان و نوجوانان محلات محسوب می‌شدند لذا باید این فرهنگ را پاس بداریم.

کد خبر 6089167

دیگر خبرها

  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند