Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@12:32:34 GMT

واکنش اروپا به اقدامات ضدایرانی آمریکا؛ سکوت

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۱۸۸۷

واکنش اروپا به اقدامات ضدایرانی آمریکا؛ سکوت

فارس نوشت: یک سال پیش زمانی که دولت آمریکا در اقدامی یکجانبه و خلاف قوانین بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پشت تریبون رفت و از اراده اروپایی‌ها برای کمک به حفظ «منافع اقتصادی برجام» صحبت کرد.

حالا اما ایالات متحده هر هفته اقدام ضدایرانی تازه‌ای در دستور کار قرار می‌دهد و اروپایی‌ها که حتی برای اجرای ساز و کاری حداقلی که فعلا حتی در حرف هم به اقلام انسانی محدود مانده شرط تعیین کرده‌اند، در واکنش به تمام این اقدامات یک واکنش واحد در دستور کار قرار داده‌اند: سکوت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو هفته پیش که ایالات متحده اعلام کرد قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست موسوم به «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار دهد و با این کار برای اولین بار نیروی نظامی رسمی یک کشور را «تروریست» بخواند، اروپایی‌ها تقریبا هیچ واکنشی نداشتند، جز آنکه ایران را به خویشتنداری دعوت کنند.

روز دوشنبه هم آمریکا اعلام کرد بر خلاف موضع پیشین خود، دیگر قصد ندارد معافیت‌های تحریمی کشورهای واردکننده نفت ایران را تمدید کند، تا به تصور خود صادرات نفت ایران را به صفر برساند. تا لحظه نگارش این مطلب، اروپایی‌ها باز هم در برابر این تصمیم سکوت کرده‌اند. البته این سکوت شاید چندان عجیب هم به نظر نرسد، چه آنکه حتی دو کشور اروپایی که آمریکا سه ماه پیش آن‌ها را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده بود، یعنی ایتالیا و یونان، خود به استقبال از توقف صادرات نفت ایران رفته بودند و هرگز از این معافیت تحریمی استفاده نکردند. این حتی اعتراض بیژن زنگنه وزیر نفت را هم به همراه داشت که گفت اروپایی‌ها بدون هیچ توضیحی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

سکوت اروپایی‌ها البته صرفا در مواردی بوده که باید از ایران و توافق هسته‌ای حمایت می‌کرده‌اند، در دیگر موارد به خصوص زمانی که پای فشار به ایران در میان بوده، اتحادیه اروپا صدایی بلند داشته‌اند. ماه گذشته سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل فشار بیشتر به ایران به بهانه برنامه موشکی را خواستار شدند و اندکی بعد هم اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را تمدید کرد. همین چند روز پیش هم «جرارد آرو» سفیر وقت فرانسه در واشنگتن در اظهاراتی که به احضار سفیر فرانسه در تهران منجر شد، اساسا موقتی بودن محدودیت‌های هسته‌ای برجام را زیر سؤال برد.

حالا با گذشت نزدیک به یک سال از روزی که موگرینی وعده مقابله با تحریم‌های آمریکا را داد، به نظر می‌رسد غیرقابل اتکا بودن اروپایی‌ها به یک گزاره در حال اثبات بدل شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟

به گزارش تابناک، تاسیسات LNG 2 قطب شمال به مدیریت شرکت نواتک در دریای یخی کارا، بخش مهمی از برنامه های مسکو برای تقویت صادرات و پر کردن خزانه است. اکنون ماه هاست که آماده ارسال گاز طبیعی مایع به بازارهای جدید، جایگزینی برای تجارت پردرآمد اروپایی با خط لوله بوده است.

  با این وجود، عملیات جدید 25 میلیارد دلاری اساساً غیرفعال باقی مانده است، تولید انرژی روسیه که به طور قابل توجهی با محدودیت های ایالات متحده مهار شده است.   روسیه مدت هاست که به دنبال افزایش سهم خود از بازار جهانی LNG بوده است، اما جنگ و کاهش شدید صادرات زمینی به اروپا به دنبال آن اهمیت این جاه طلبی ها را تقویت کرده است. مسکو می خواهد تولید LNG را تا سال 2030 سه برابر کند و حداقل 35 میلیارد دلار به درآمد سالانه اضافه کند.   روسیه در حال حاضر چهارمین صادرکننده بزرگ LNG در جهان است   مالت هامپرت، بنیانگذار مؤسسه قطب شمال، که بیش از ده سال است توسعه  روسیه در منطقه را زیر نظر دارد، اظهار داشت که "تحریم های ایالات متحده به طرز شگفت آوری خوب عمل می کند. آنها از همان ابتدا تولید LNG 2 قطب شمال را متوقف کردند و از تحویل کشتی ها جلوگیری کردند.   از زمانی که دولت بایدن در سال گذشته کارخانه LNG 2 قطب شمال را تحریم کرد، خریداران در چین و هند که قبلاً نفت روسیه را خریداری کرده و با محدودیت‌های قانونی معامله می‌کردند، از خرید LNG خودداری کردند، حتی با تخفیف.    حفظ صادرات LNG دشوارتر از صادرات نفت است، که علیرغم محدودیت های قیمتی و سایر محدودیت ها به لطف "ناوگان سایه"  ثابت مانده است. این بیشتر به دلیل تجهیزات پیچیده تر مورد نیاز برای بارگیری و انتقال سوخت فوق خنک است.   اکنون اتحادیه اروپا که هنوز به LNG روسیه متکی است و تمایلی به محدود کردن واردات ندارد، در حال آماده شدن برای اجرای برخی اقدامات خود است. اروپا صراحتاً سوخت را ممنوع نمی‌کند، اما بحث‌های بلوک نشان می‌دهد که با ورود به سومین سال جنگ، گاز دیگر محدود نیست. 

دیگر خبرها

  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • وضعیت سهمیه‌های اروپایی لیگ برتر؛ منچستریونایتد و چلسی چه سرنوشتی دارند؟
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس