Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:55:01 GMT

پیشنهاد تأسیس صندوق خسارت سوانح طبیعی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۰۸۸

پیشنهاد تأسیس صندوق خسارت سوانح طبیعی

تهران- ایرنا- تأسیس صندوق بیمه خسارت‎های طبیعی، هم مردم را تا حدی از نگرانی‎های ناشی از حوادث طبیعی می‎رهاند و هم سهم دولت را از تأمین منابع آن و دست‌یازیدن به صندوق توسعه ملی به مسیری شناخته‌شده، انسانی‎تر و مدنی رهنمون می‌کند.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم محمدحسین شریف‌زادگان، نوشته است: ایران سرزمینی است با حوادث و سوانح طبیعی گسترده که زلزله و سیل دو مورد اصلی آن به شمار می‎رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‎هاست که ایرانیان بر اثر سیل و زلزله با خسارت‎ها و مشکلات بزرگی مواجه شده‎اند. ازآنجایی‎که امروزه مهم‎ترین مشکل کشور ما مدیریت برنامه‎ای و کاهش حکمروایی، به‌‌ویژه حکمروایی خوب در بخش‎های مختلف است؛ واقعه سیل فروردین امسال نیز از کمبود حکمروایی و به‌ویژه حکمروایی خوب در حوزه مقابله و سازگاری با سوانح طبیعی و برنامه‎ریزی برای کاهش آثار مخرب سیل و زلزله در رنج است.

می‌توان گفت حکمروایی در امر مقابله و سازگاری با سانحه سیل فرایندی مشارکتی و اجرائی است که دولت هدایتش می‎کند و با همکاری سایر کنشگران مؤثر در آن به پیش می‎رود؛ یعنی شیوه تصمیم‎گیری‎های همگانی و چگونگی اعمال قدرت حکومت برای مدیریت سوانح طبیعی که در آن سازمان‌دهی نهادی، ابزارها و تکنیک‎ها، فرایند و چگونگی شراکت مردم و گروه‎های اجتماعی و تمامی کنشگران برنامه‌ریزی و اجرائی سازگاری و مقابله با سیل امری کلیدی است. حکمروایی فراتر از حکومت است و عمدتا بر نهادها و فرایندها تأکید می‌کند؛ بنابراین آموزش و یادگیری اجتماعی و شفافیت، در شکل‎گیری درست فرایندهای تصمیم‎سازی نقش اساسی دارد.

بنابراین مشکل بزرگ آن است که از قبل الزامات و ضرورت‎های مشارکتی در آمادگی نهادها و مردم و حتی دستگاه‌های دولتی برای شراکت در راه و رسم سازگاری و مقابله با سیل شکل نگرفته است. این امر در قالب برنامه‎ریزی سوانح طبیعی خود را نشان می‎دهد. محصول چنین آمادگی و حکمروایی در سازگاری و مقابله با سیل تاب‎آوری است. تاب‎آوری مفهومی کلان‎تر از برنامه‎ریزی سوانح طبیعی است. تاب‎آوری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی و محیط‎زیستی و سوانح طبیعی تعریف شده است، ولی تاب‎آوری در سوانح ظرفیتی دارد که قدرت مقابله با خطرات غیرمترقبه از خود نشان می‎دهد، به‌نحوی‌که با استفاده از منابع بتواند میزانی از تخریب و زیان را جذب کند که از پایداری و تعادل خارج نشود و نظامات شهری و منطقه‎ای بتوانند خود را مجددا سازمان دهند.

میزان توانایی یک سامانه در ایجاد ظرفیت برای پایداری، تعادل و سازگاری میزان تاب‎آوری آن است. البته طبق نظر استادان اقلیم‎شناسی سیل اخیر عمدتا بر اثر تغییرات اقلیم جهانی و گرمایش زمین و جابه‎جایی اکولوژیک کره زمین بوده است، اما اگر حکمروایی مناسب و در نتیجه تاب‎آوری لازم در سدهای تنظیمی با آبخیزداری و آبخوان‎داری و احیای جنگل‎ها و مراتع، لایروبی مسیل‎ها و آزادگذاشتن مسیل‎های خشک شهری و سیل‌بندها، آموزش‎های لازم به مدیران و کارشناسان داده شده بود، با وجود تخریب‎های سیل مهیب و خارج از کنترل شرایط اقلیمی ایران تخریب‎ها و آسیب‎ها به‌مراتب کمتر می‎شد.یکی از مهم‎ترین مشکلات بعد از این واقعه تأمین اعتبار برای جبران خسارت‎های ناشی از سیل است.

طبق گزارش‎های رسمی تاکنون بیش از 35 هزار میلیاردتومان خسارت سیل در استان‎ها بوده و هنوز خسارت‎های استان خوزستان به‌درستی محاسبه نشده است. این مبلغ در مقابل 470 هزار میلیاردتومان بودجه عمومی و حدود 14 درصد بودجه دولت است و تأمین آن مشکلات زیادی به مالیه دولت وارد می‎‌کند. تاجایی‎که دولت می‎خواهد دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کند. سؤال اینجاست که قانون اساسی و قوانین کشور چه راهکاری برای تأمین منابع خسارت آثار سوانح طبیعی در نظر گرفته است.

در اصل بیست‌و‌نهم قانون اساسی حوادث و سوانح جزء تأمین اجتماعی کشور دانسته‌ شده و برخورداری از آن را حقی همگانی می‎دانند؛ این اصل دولت را مکلف به تدوین قوانینی کرده است که از محل درآمدهای دولت و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات پیش‌گفته را به مردم ارائه دهد. قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی کشور، نظام تأمین اجتماعی را در سه حوزه بیمه‎ای، امدادی و حمایتی تعریف کرده است. در حوزه بیمه‎ای حوادث و سوانح را قرار داده و در ماده سه این قانون ذیل اهداف و وظایف حوزه بیمه‎ای در بند هـ - گسترش بیمه‎های خاص، جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی از قبیل سیل، خشک‌سالی، زلزله و توفان درج شده و در بندهای قانون، دولت و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف به اجرای اهداف و وظایف بیمه‎ای شده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‎های رسمی از واقعه سیل اخیر نشان می‎دهد به‌جز خسارت‌های استان خوزستان، تا به حال 152 هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاهای سیل‌زده آسیب دیده‎اند که از این تعداد، 52 هزار واحد قبلا از سوی 19 شرکت بیمه‎ای، بیمه خسارت شده‎اند. برای مثال، در گنبد، شهرداری 26 هزار واحد مسکونی را برای بیمه خسارت هدایت کرده است. همچنین در آق‌قلا دوهزارو 500 واحد مسکونی بیمه و 10 روستایی که خسارت زیادی دیده‌اند، از سوی دهیاران عاقل و دوراندیش بیمه خسارت شده‎اند. در لرستان صد هزار واحد مسکونی و در خوزستان 250 هزار واحد بیمه شده‎اند. در نتیجه یک‌سوم واحدهای ساختمانی خسارت‌دیده در استان‎‎های غیر از استان خوزستان بیمه شده‎اند. بیمه، مشارکت مردم برای خرید ریسک‎های آینده و نوعی مشارکت در برنامه‎ریزی سازگاری و مقابله با سوانح طبیعی است.

بیمه، کمک افراد نیست و از محل اعانات تأمین نمی‎شود، بلکه بیمه‎گذاران با اختیار خود را برای خرید ریسک‎های آینده به اشتراک می‎گذارند و زمان دریافت خسارت مطالبه‎گر هستند و با کرامت انسانی، خسارت‎های خود را از شرکت‎های بیمه دریافت می‎کنند. امید به تأمین بخش‎های مهمی از خسارت‎ها از سوی بیمه از نگرانی‎ها، شوک‎های ناشی از سوانح و ناامیدی ازدست‌دادن زندگی می‎کاهد و به امید برای ساختن مجدد زندگی و بازگشتن به چرخه دوباره حیات اجتماعی کمک می‎کند.

در دولت اصلاحات، صندوق بیمه خسارت‎های حوادث طبیعی طراحی و در دولت مطرح و به مجلس ارائه شد که با اتمام آن دولت به سرانجام نرسید. شاید اگر این صندوق بود، شورای عالی رفاه اجتماعی می‎توانست با گسترش و ایجاد شمولیت آن در استان‎های مختلف، تأمین‎کننده خسارت‎های مردم سیل‌زده و موجب آسایش خاطر ایشان و کاهش آلام هم‌وطنان شود.

دقیقا امروز می‎توانیم کاهش حکمروایی در به‌کارگرفتن اصل 29 قانون اساسی و مواد قانون در ساختار نظام رفاه و تأمین اجتماعی را که بر اساس مشارکت مردم از طریق بیمه‌شدن در صندوق بیمه خسارت‎های طبیعی است، به‎عنوان مصداقی روشن از مدیریت دولت و فراتر از دولت مشاهده کنیم؛ امری که می‎توانست با بیمه‌شدن مردم در خسارت‎های سوانح طبیعی، تاب‎آوری جامعه و سرزمین ایران را مقابل سیل افزایش دهد.
نگارنده به‎عنوان یکی از علاقه‌مندان به توسعه و سعادت ملت ایران و با توجه به سوابق گذشته در بخش‎های رفاهی، بیمه‎ای و تأمین اجتماعی کشور، شرایط کنونی کشور را انگیزه مناسبی می‎دانم تا دولت در اسرع وقت برای تأسیس صندوق خسارت‎های سوانح طبیعی نزد بیمه مرکزی اقدام کرده و لایحه آن را با قید دوفوریت به مجلس ارائه کند.

مشخصات این صندوق می‎تواند چنین باشد که دولت دو هزار میلیارد تومان به‌عنوان سرمایه اولیه صندوق و هزارو 800 میلیارد تومان به‌عنوان سهم 50درصدی دولت در یک سال پرداخت کرده و مردم نیز هزارو 800 میلیارد تومان به‎عنوان سهم خود پرداخت کنند. محاسبات بیمه‎ای نشان می‎دهد سهم بیمه‎گذاران از آنجایی‎ که این نوع بیمه صرفا مشمول ساختمان و آن هم اعیان است نه عرصه یا زمین، سالانه به‎طور متوسط 120 هزار تومان است که سهم 50درصدی مردم، ماهانه پنج هزار تومان به‎عنوان بیمه پایه و در صورت دریافت خدمات بیشتر و مازاد هزینه‎های بیشتر پرداخت می‎شود. سازمان بیمه‎گر نیز می‎تواند در بیمه پایه بیش از 30 میلیون تومان به واحدهای خسارت‌دیده پرداخت کند.

تأسیس صندوق بیمه خسارت‎های طبیعی، هم مردم را تا حدی از نگرانی‎های ناشی از حوادث طبیعی می‎رهاند و هم سهم دولت را از تأمین منابع آن و دست‌یازیدن به صندوق توسعه ملی به مسیری شناخته‌شده، انسانی‎تر و مدنی رهنمون می‌کند. دولت نیز می‎تواند برای تأمین سرمایه اولیه یا تأمین 50درصدی سهم خود، به‌ازای هر بیمه‎گذار درصد کمی از قیمت بنزین را به این امر اختصاص دهد.

تعلل و سستی در تأمین این صندوق، سؤال جدیدی را مطرح می‎کند که چرا باید دولت و مجلس در حکمروایی حوادث طبیعی بمانند؟ آنچه در دولت نهم و دهم و دولت اول آقای روحانی گذشت، نشان می‌دهد دولت‎ها به وظایف قانونی خود در ایجاد تاب‎آوری سرزمینی، شهری و منطقه‎ای برای کاهش آلام و افزایش امید مردم به آینده در مقابل حوادث طبیعی عمل نمی‎کنند.

*منبع: روزنامه شرق،1398،2،3
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شرق حوادث طبيعي صندوق بيمه خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۶۲۳۸ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه

محمدرضا عسگریان  در جلسه ستاد جوانی جمعیت که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه مادران غیرشاغل روستایی و عشایری استان که دارای سه فرزند و بیشتر هستند به‌صورت رایگان در این صندوق تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: تعداد مادران مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در لرستان ۸۶ هزار و ۱۹۲ نفر است که تعداد مشمولان دارای فرزند سوم سال ۱۳۹۶ به بعد ۱۹ هزار و ۸۶۰ نفر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت صندوق در لرستان برای پیش ثبت نام از واجدان شرایط آمادگی دارد و مشمولان می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری یا سایت WWW.ROOSTAA.IR نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند، ادامه داد: با توجه به اولویت‌بندی ثبت نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت، مرحله پیش ثبت نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و فرزندان بعدی آنها، از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد.

او بیان کرد: براساس قانون این مادران غیرشاغل به مدت هفت سال بیمه رایگان می‌شوند و برای این کار ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در کشور در نظر گرفته شده است.

عسگریان افزود: فرمانداران، بخشداران و دهیاران در شهر‌های استان می‌توانند کمک حال صندوق باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • ثبت نام ۶۲۳۸ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه