Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:05:43 GMT

در سودای خام

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۰۹۳

در سودای خام

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا صبح دوشنبه به وقت واشنگتن در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت، گفت: «ما می‌کوشیم درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم و در این ارتباط هیچ معافیت نفتی‌ای را دیگر برای هیچ کشوری تمدید نمی‌کنیم».

حصار تحریمی تنگ‌تر شد. دولتمردان آمریکایی گفتند از این به بعد هیچ کشوری از تحریم‌های نفتی ایران تعلیق نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه «واشنگتن‌پست» یک روز قبل از اعلام رسمی خبر، آن را منتشر کرده بود؛ «گامی دیگر از اتاق فرمان ترامپ در راستای کمپین فشار حداکثری. اقدامی برای تحت‌فشار‌گذاشتن تهران به‌منظور پایان‌دادن به رفتار نامشروع خود». گزارشگر این روزنامه با اتکا به دو منبع آگاه پیش‌بینی کرده بود پمپئو در مقابل رسانه‌ها حاضر می‌شود و به کشورهایی که هم‌اکنون در حال واردکردن نفت ایران هستند خواهد گفت دیگر خبری از تعلیق تحریم‌ها نیست. آبان سال گذشته بود که وزارت خارجه آمریکا هشت کشور را به مدت 180 روز از تحریم‌های نفتی معاف کرد. ایده‌ اصلی این بود که این کشورها زمان کافی برای جایگزین‌کردن نفت وارداتی خود را بیابند و به تعبیر نویسنده گزارش واشنگتن‌پست «و حالا زمان رو به پایان است».

** پمپئو: صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانیم
وزیر امور خارجه آمریکا صبح دوشنبه به وقت واشنگتن در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت، گفت: «ما می‌کوشیم درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم و در این ارتباط هیچ معافیت نفتی‌ای را دیگر برای هیچ کشوری تمدید نمی‌کنیم». به گزارش ایسنا مایک پمپئو ادامه داد: «بر تحریم‌های اعمال‌شده نظارت داریم و آن را با دقت به پیش می‌بریم». پمپئو در ابتدای سخنان خود به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد، اقدامی که چیزی تا یک‌سالگی آن باقی نمانده است. به گفته این دولتمرد آمریکایی با این اقدام ترامپ یک کارزار بزرگ علیه ایران را آغاز کرد.

او گفت این کارزار ادامه دارد تا ایران از دستیابی به آنچه او مدعی شد باعث بی‌ثباتی منطقه شده است، محروم و به یک کشور عادی تبدیل شود. پمپئو مدعی شد: «پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران حدود 15 میلیارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسی‌های ما تحریم‌ها باعث شده ایران بیش از 10 میلیارد دلار از این درآمدها را از دست بدهد. درآمدهایی که برای حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله حزب‌الله استفاده می‌شد و ایران با استفاده از این درآمد تلاش می‌کرد برنامه موشکی خود را پیش ببرد».

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: «در راستای پیشبرد تحریم‌ها علیه ایران، تحریم‌های نفتی علیه تهران اعمال شد و در ابتدا ما به هفت کشور درمورد این تحریم‌ها معافیت دادیم که بتوانند وابستگی خود را به نفت ایران کاهش دهند و به‌دنبال منابع دیگری باشند. ما اکنون تصمیم گرفته‌ایم دیگر به هیچ کشوری معافیت ندهیم و در راستای صفرکردن درآمد نفتی ایران حرکت کنیم. ما این تحریم‌ها را پیش خواهیم برد و با دقت بر روند اجرای آن نظارت داریم.

وزیر خارجه آمریکا از معافیت هفت کشور گفت، این در حالی است که همان‌طورکه در گزارش واشنگتن‌پست هم آمده بود، قبلا صحبت از هشت کشور بوده است. 15 آبان 97 خود پمپئو گفته بود «آمریکا به‌منظور کمک به ثبات در بازار نفتی جهان، کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره ‌جنوبی، هند و یونان را شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف کرده است». با وجود این همان زمان نیز این نکته مطرح شد که کشورهایی مانند ایتالیا و یونان از خریداران نفت ایران نبوده‌اند که این معافیت‌ها اساسا بخواهد تأثیری داشته باشد. وزیر امور خارجه آمریکا، در صحبت‌های روز گذشته خود گفت: «تأکید می‌کنم ما از نهایت تلاشمان استفاده می‌کنیم که بازارها تحت این تصمیم دچار تلاطم نشود و با کشورهای تولیدکننده نفت همکاری کردیم که خلأ نفت ایران را جبران کنیم. آمریکا اکنون خودش یک تولیدکننده بزرگ نفت است و علاوه بر تولیدکنندگان نفت با مشتریان نفت ایران همکاری می‌شود تا خلأ آنها نیز جبران شود». او گفت: «ما درآمد نفت ایران را به صفر می‌رسانیم اما اینکه چقدر این مسئله ایران را تغییر دهد، به تصمیم مسئولان ایران بستگی دارد».

** پرسش و پاسخ؛ ما از هیچ گروه ایرانی خارج از ایران حمایت نمی‌کنیم
با پاپان صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا نوبت به سؤال خبرنگاران رسید. از او پرسیدند که آیا با این فشارها هدف آمریکا محقق می‌شود و آیا [آمریکا] به دنبال مذاکره است یا تغییر رفتار ایران. به گزارش ایسنا، پمپئو قبل از پاسخ‌دادن مدعی شد: «این تقاضای آمریکا، متحدان و شرکایمان و نیز مردم ایران است که حکومت ایران تغییر کند» و گفت: ما به نتیجه مدنظرمان از هر طریقی برسیم خوشحال می‌شویم. ما به ایرانی‌ها اعلام کردیم از آمریکایی‌ها فاصله بگیرند و از هدف قراردادن آنها بپرهیزند، در غیر این صورت واکنش نشان می‌دهیم و در این مسئله نباید تردید کنند، چون ما مقابله‌به‌مثل می‌کنیم».

او گفت: «ما 12 شرط را مطرح کردیم که می‌خواهیم به آنها برسیم و اگر ایران به آنها تن بدهد، عالی است وگرنه کارزار فشار ما به قوت خود باقی خواهد ماند. ما ائتلاف بزرگی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل علیه ایران داریم و اروپایی‌ها هم در کارزار مقابله با ترور در اروپا علیه ایران هستند». وزیر خارجه آمریکا درباره آنچه حمایت از مسئول‌ ایرانی‌های تبعیدی در تگزاس است، افزود: «ما از هیچ تبعیدی ایرانی حمایت نکردیم. ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم. درباره گروه‌های ایرانی خارج از کشور چندبار از من سؤال شده است، اما من می‌گویم ما از هیچ گروه ایرانی خارج از ایران حمایت نمی‌کنیم، بلکه از مردم ایران حمایت می‌کنیم».

او درباره تغییر در رفتار ایران با فشارهایی که تا الان وارد شده است، گفت: «ما دیدیم که قدرت ایران و ظرفیتش برای تخریب کم شده است». پمپئو درباره انتصاب فرمانده جدید سپاه با بیان اینکه «حرفی دراین‌باره ندارم»، ادامه داد: «اما شما می‌گویید گفته‌اند که او فردی تندرو است. واقعیت این است که هر ایرانی؛ از رئیس‌جمهور گرفته تا ظریف این ایده را دارند که حکومت ایران باید پابرجا بماند و قبول دارند جمهوری اسلامی ایران یک دکترین مناسب برای تعامل با دنیاست و در این شرایط دیگر کسی برای ما تندرو و غیرتندرو نیست. از نظر ما همه آنها یک دیدگاه دارند». وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در واشنگتن در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند پنج کشور بزرگ واردکننده نفت از ایران از تصمیم آمریکا تبعیت خواهند کرد، گفت: «ما این نکته را به صورت روشن گفته‌ایم که عدم رعایت این موضوع باعث می‌شود که تحریم شامل حال آنها شود. آنها اگر پیروی نکنند، این اتفاق برای آنها رخ می‌دهد. ما تحریم‌ها را پیگیری و دیگر کشورها را تشویق می‌کنیم که در این زمینه با ما همکاری کنند».

او همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد قول اماراتی‌ها و عربستانی‌ها به آمریکا مبنی‌بر اینکه با افزایش تولید نفت خود تلاش خواهند کرد کمبود نفت در بازار جهانی را به‌خاطر اعمال تحریم‌ها علیه ایران جبران کنند و اجازه ندهند که در بازار انرژی به‌خاطر تصمیم آمریکا خللی ایجاد شود، گفت: «جزئیات مربوط به این موضوع به خود اماراتی‌ها و عربستانی‌ها مربوط می‌شود. ما صحبت‌های خوبی با آنها در این زمینه انجام داده‌ایم تا آنها برای تأمین نفت برای بازارهای جهانی اقدامات لازم را انجام دهند و درواقع باید گفت که سیاست ما با اهداف عربستان و امارات در یک راستاست».

او درباره معاملاتی که بعد از پایان دوره تحریم‌ها صورت بگیرد، افزود: «اگر معامله‌ای در کار باشد و خیلی استثنائی باشد، آن را بررسی می‌کنیم و [درباره آن] تصمیم می‌گیریم، ولی به صورت کلی دیگر معافیتی در کار نخواهد بود».

** سخنگوی وزارت خارجه: به‌زودی تصمیم مقتضی اعلام خواهد شد
سخنگوی وزارت خارجه ایران، یکی، دو ساعت بعد از نشست خبری وزیر امور خارجه آمریکا، موضع‌گیری کرد. موسوی درباره بیانیه کاخ سفید مبنی‌بر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران گفت: «با توجه به غیرقانونی‌بودن اصل تحریم‌های موردنظر، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست. بااین‌حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی، اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است. نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس شده و به‌زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد».

** ترامپ: ایران از جان کری توصیه خیلی بدی دریافت کرده است
با اوج‌گرفتن رقابت‌های انتخاباتی دور قبل آمریکا، علاقه ترامپ به توییتر دیگر بر کسی پوشیده نماند. او این علاقه را حتی با برنده‌شدن در انتخابات هم کنار نگذاشت. دیروز هم پس از اعلام پایان تعلیق تحریم‌های نفتی، نوشت: «عربستان‌سعودی و دیگر اعضای اوپک تفاوتی را که اکنون به دلیل اعمال کامل تحریم‌ها علیه نفت ایران در تأمین نفت به وجود می‌آید جبران خواهند کرد».

ترامپ در ادامه پیام خود با متلکی به وزیر خارجه دولت قبل که شاید رقیب انتخاباتی بعدی او باشد، افزود: «ایران از سوی جان کری و کسانی که به او کمک کردند تا آمریکا را به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران سوق دهند، توصیه‌های خیلی بدی دریافت کرده است». پیش از این گزارش شده بود که جان کری به وزیر امور خارجه کشورمان توصیه کرده است که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در توافق هسته‌ای باقی بماند.

** ناراحتی هند، چین و ترکیه
روز گذشته و قبل از اعلام رسمی پایان‌یافتن تعلیق‌ تحریم خریداران نفت ایران، در نشستی خبری از سخنگوی وزارت خارجه چین در‌این‌باره پرسیده شد. او در جواب گفت چین به‌طور مداوم به تحریم‌های یک‌جانبه اعمال‌شده آمریکا علیه ایران اعتراض می‌کند. ژنگ شوآنگ در ادامه گفت همکاری دوجانبه چین و ایران مطابق مقررات انجام می‌شود.

یک مقام آگاه هندی نیز پیش از رسمی‌شدن تصمیم آمریکا به رویترز گفت: «آمریکا باید مراقب متحدان خود و شرکای استراتژیکش باشد. از ابتدا صحبت از کاهش تدریجی واردات از ایران تحت تحریم‌ها بود و قرار نبود یکباره این واردات صفر شود». هند بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین بوده و از نوامبر تاکنون واردات نفت از ایران را تقریبا نصف کرده است. آمریکا در نوامبر به هشت کشور به‌خاطر کاهش وارداتشان از ایران برای خرید نفت این کشور معافیت داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز در توییتی نوشت: «تصمیم آمریکا برای اتمام معافیت‌های نفتی ایران، نه‌تنها به حفظ صلح و ثبات خاورمیانه کمکی نمی‌کند، بلکه به مردم ایران آسیب می‌زند. ترکیه تحریم‌های یک‌جانبه و تحمیل چگونگی روابط یک کشور با همسایه‌اش را قبول ندارد».

** استقبال نتانیاهو، بولتون، هوک و هیلی
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو از تصمیم اخیر آمریکا استقبال و قدردانی کرد. او گفت این اقدام از اهمیت بسیار بالایی برای اعمال فشار حداکثری بر ایران برخوردار است. نتانیاهو افزود: «ما از موضع آمریکا علیه ایران حمایت می‌کنیم و این راه درستی برای توقف آن (ایران) است».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز مانند ترامپ توییتر را انتخاب کرد و نوشت: «این اعلامیه به همراه تصمیم اخیرمان برای واردکردن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، باید عزم ایالات متحده را برای تهران کاملا آشکار کند».

او در توییت دیگری افزود: «نظام ایران باید متوجه شود که می‌بایست رفتارش را تغییر دهد یا اینکه باید هزینه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده خود را –که تنها به مردم ایران آسیب می‌زند– بپردازد».

نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل که به مواضع تند ضد ایرانی شناخته می‌شود نیز دست به توییت شد و نوشت: «از دونالد ترامپ و دولت برای عدم ارائه معافیت‌های بیشتر به سایر کشورها برای خرید نفت ایران تشکر ویژه می‌کنم. دورانی که به رفتار بد کشور دیگری پاداش داده می‌شد، باید به پایان برسد. حال وقت آن رسیده که به‌طور واقعی از تهدید ایران آگاهی یابیم». برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در نشستی خبری مدعی شد آمریکا در سال جاری صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند. این مقام آمریکایی به سؤال خبرنگاران درباره تأثیر اقدام یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخی نداد.

منبع: روزنامه شرق؛ 1398،02،03
گروه اطلاع رسانی**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق چالش هاي جهاني سياست هاي ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: پیونگ یانگ در واکنش به استفاده واشنگتن از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه علیه کره شمالی، گزینه‌های سختگیرانه و قاطعی برای حفاظت از حاکمیت و امنیت خود خواهد داشت.

وزارت خارجه کره شمالی افزود: واشنگتن همواره از حقوق بشر برای اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و توطئه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در کشور‌های مختلف را منتشر کرد و در آن کره شمالی را به «نقض گسترده حقوق بشر» متهم کرد.

در این گزارش ادعا شده است که گزارش‌های معتبری درباره «کشتار‌های غیرقانونی و خودسرانه از جمله قتل‌های فراقانونی، ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا مجازات یا رفتار وحشیانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط مقام‌های دولتی» کره شمالی وجود دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با کره شمالی در اوج قرار دارد و پیونگ یانگ به تازگی از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرده است.

خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدید‌های خصمانه و فشار‌های تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله