Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کانادایی دریافته‌اند که ماهی‌ها در مواقع خطر مواد شیمیایی‌ای در آب تولید می‌کنند که در واقع سیگنال هشدار برای دیگر ماهی‌هاست و با این روش بقیه را از خطر مطلع می‌سازد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه ساسکاچوان در کانادا کشف کرده‌اند که ماهیان وحشی زمانی که شکارچیان را مشاهده می‌کنند یا خود را در معرض خطر می‌بینند، ماده شیمیایی‌ای را در آب تولید می‌کنند که محققان نام آن را «سرنخ‌های ناآرامی» نامیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این ماده شیمیایی هشدار می‌دهد که زودتر معرکه را ترک کنند، چون خطری در راه است.
محققان امیدوارند با رسیدن به این نتیجه، روش‌هایی برای حفاظت از ماهی در سرتاسر جهان کشف کنند.
آن‌ها می‌گویند: سرنخ‌های ناآرامی به تشریح این موضوع کمک می‌کند که چرا برخی جمعیت‌های ماهی پس از یک اتفاق در آن نقطه خاص آفتابی نمی‌شوند.
دانشمندان از ۳۰ سال پیش می‌دانستند که ماهی‌ها قادر به تولید ماده شیمیایی هستند، اما این نخستین بار است که استفاده آن‌ها از این ماده شیمیایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
محققان همچنین دریافته‌اند که ماهی‌ها بیشتر در حضور ماهی‌های آشنا مبادرت به ارسال سیگنال خطر می‌کنند. یعنی زمانی که در کنار ماهی‌های غریبه هستند، کمتر در مورد این خطرات هشدار می‌دهند. این سیگنال‌ها که «پاسخ ترس» نام دارد، باعث می‌شود که ماهی‌های دیگر در مقابل شکارچیان واکنش‌هایی مثل خود را به مردن زدن، فرار کردن در یک لحظه و یا ایجاد موج توسط گروه از خود نشان دهند.
در واقع زمانی که یک ماهی مورد تعقیب یا ضربه یک شکارچی قرار می‌گیرد یا حضور شکارچی را در اطراف خود حس می‌کند، به صورت داوطلبانه این ماده شیمیایی را از خود تولید می‌کند. جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین اجزای اصلی این ماده شیمیایی یا به اصطلاح سیگنال خطر، اوره است که در ادرار ماهی یافت می‌شود.
محققان می‌گویند: در این مطالعه به نکته جالبی نیز دست پیدا کردیم؛ اینکه ماهی‌ها قادرند حتی با صادر کردن سیگنال‌های خطر، رفتار ماهی‌های اطراف خود را دستکاری کنند. آن‌ها استراتژی خاصی در مقابل ماهی‌های آشنا دارند که در مقابل ماهی‌های غریبه از آن استفاده نمی‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علم و دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این محصول که بدون بو و با طعم مطبوع است، با یک پنجم قیمت نمونه‌های خارجی به تولید تجاری رسیده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • جیمی کرگر پس از حضور در دیوار زرد ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک: می‌خواهم بلیت فصل دورتموند را بخرم! (زیرنویس فارسی)
  • (ویدئو) مرگ صد‌ها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • سیگنال عجیب قیمت ارز به بازار خودرو/ پژوپارس چند قیمت خورد؟
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • اتمسفر تماشایی ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک پیش از آغاز بازی دورتموند و پاری سن ژرمن / فیلم
  • استقرار هزاران نیروی پلیس در برلین