Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:32:10 GMT

مخالفت مشتریان نفتی با تصمیم آمریکا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۲۶۴

مخالفت مشتریان نفتی با تصمیم آمریکا

تهران- ایرنا- بازی آمریکایی‌ها با عبارت «معافیت‌ از تحریم‌های نفتی» ادامه پیدا کرد تا اینکه روز گذشته مشخص شد که آنها هنوز قصد ندارند به واقعیت بازار تن دهند. طی هفته‌های اخیر، مطالب مختلفی در تحلیل رفتار آمریکایی‌ها درباره تمدید معافیت‌های نفتی منتشر شد که در عمده این مطالب لغو کل معافیت‌های نفتی اقدامی دور از واقعیت‌های بازار جهانی نفت تعبیر می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی سال 97 به پایان رسید که به‌عنوان سالی فراموش نشدنی برای اقتصاد ایران در اذهان عموم مردم باقی می‌ماند. در این سال، اقتصاد از دو سو مورد هدف قرار گرفت؛ التهابات ارزی و بازگشت تحریم‌های آمریکا. دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در اقدامی یکجانبه و در شرایطی که جامعه بین‌المللی تبعات تصمیم او را هشدار داده بود، از توافق هسته‌ای برجام خارج و پس از آن طی سخنانی مشتریان نفتی ایران را تهدید کرد که اگر خرید نفت ایران را ادامه دهند، آنها را تحریم خواهد کرد.

او همچنین هدف اصلی خود را به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام کرد که کارشناسان نفتی آن را بلوف جدید رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دانستند. درنهایت، قرار شد تا سیزدهم آبان‌ماه دور دوم تحریم‌های آمریکا آغاز شود و این بار نوک پیمان به سمت تحریم صنعت نفت ایران نشانه رفت. اما درست دو روز قبل از اجرای این تصمیم، دولتمردان آمریکایی تصمیمی را اعلام کردند که می‌توان آن را به‌نوعی عقب‌نشینی از سیاست‌های غیرمنطقی و هیجان‌زده قبلی تعبیر کرد.

بلومبرگ یازدهم آبان‌ماه با استناد به گفته یکی از مقامات آمریکایی خبر داد که «دولت آمریکا موافقت کرده که به هشت کشور از جمله متحدان نزدیک خود مانند کره جنوبی و ژاپن و همین طور هند اجازه دهد که پس از اعمال دور دوم تحریم‌ها بر ایران در هفته آینده، به خرید نفت از ایران ادامه دهند.» به تدریج، با نزدیک‌شدن به زمان پایان‌یافتن مهلت شش‌ماهه آمریکا برای مشتریان نفت ایران، بازی روانی مقامات آمریکایی نیز آغاز شد و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در این زمینه به خبرنگاران اعلام کرد که برای دستیابی به هدف «صفر کردن همه صادرات نفت ایران»، شرایط بازار نفت در سال جاری میلادی بهتر از سال 2018 میلادی است.

بازی آمریکایی‌ها با عبارت «معافیت‌ از تحریم‌های نفتی» ادامه پیدا کرد تا اینکه روز گذشته مشخص شد که آنها هنوز قصد ندارند به واقعیت بازار تن دهند. طی هفته‌های اخیر، مطالب مختلفی در تحلیل رفتار آمریکایی‌ها درباره تمدید معافیت‌های نفتی منتشر شد که در عمده این مطالب لغو کل معافیت‌های نفتی اقدامی دور از واقعیت‌های بازار جهانی نفت تعبیر می‌شد. چراکه صاحب نظران اقتصادی بر این باور بودند که ترامپ نمی‌تواند ریسک نابسامانی بازار نفت را بپذیرد و خود را درگیر پدیده جدیدی سازد.

دیگر اینکه به صفر رساندن صادرات نفت ایران رویایی تعبیر نشدنی است، چون ایران مسیرهای متعددی را به این منظور تعریف کرده است. اما خبرهایی که دیروز منتشر شد نشان داد سیاستمداران آمریکایی کماکان بر بلوف نفتی خود پافشاری می‌کنند؛ بلوفی که تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت خواهد داشت. به گونه‌ای که پیش از این خبرگزاری رویترز نوشته بود: «پالایشگاه‌های نفت اروپا هزینه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را می‌پردازند.»

در همین راستا، صبح روز گذشته و پیش از اعلام رسمی لغو معافیت‌های نفتی، خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز در گزارشی نوشت: «در حالی که یک منبع آگاه مدعی شده که واشنگتن قصد ندارد معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید کند، قیمت نفت روز دوشنبه دو درصد افزایش داشت و به بالاترین رقم از نوامبر 2018 رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت صبح دیروز با 2.5 درصد افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 73 دلار و 89 سنت رسید که از نوامبر 2018 تاکنون بی‌سابقه بوده است.» همچنین، پس از اعلام آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت تحریمی خرید نفت از ایران، قیمت نفت برنت 74 دلاری شد. بدین ترتیب، قیمت هر بشکه نفت خام برنت جهش دیروز خود را به 3.3درصد رساند و 74.31 دلار شد که بالاترین سطح آن از یکم نوامبر بود. افزون بر این، فارس از ایندیا اکسپرس خبر داد که «خبر لغو معافیت‌ تحریم خرید نفت ایران روپیه را پایین کشید.»

**بیانیه کاخ سفید
واشنگتن‌پست روز گذشته نوشت: کاخ سفید در اعلامیه‌ای اطلاع داد که ایالات متحده معافیت از تحریم‌های نفتی هشت کشور را تمدید نخواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود را تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد.

ایالات متحده آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه تولیدکننده بزرگ‌ انرژی و همچنین دوستان و شرکایمان متعهد شده‌ایم که بازار جهانی نفت را تامین کنیم. ما توافق کرده‌ایم که اقداماتی به‌موقع را اتخاذ کنیم تا در صورت حذف نفت ایران از بازار، تقاضای جهانی برآورده شود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «دولت ترامپ و متحدانمان مصمم هستند تا کمپین فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کنند و گسترش دهند تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور علیه آمریکا، شرکا و متحدانمان و صلح خاورمیانه پایان یابد.»

وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیروز در نشستی در آمریکا اعلام کرد که «ما در تلاش هستیم که درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم و در این ارتباط هیچ معافیت نفتی را دیگر برای هیچ کشوری تمدید نمی‌کنیم.» به گزارش ایسنا، عصر دوشنبه مایک پمپئو با اعلام این خبر افزود: «ما در تلاش هستیم که درآمد نفتی ایران صفر شود. بر تحریم‌های اعمال‌شده نظارت داریم و آن را با دقت به پیش می‌بریم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پنج کشور بزرگ واردکننده نفت از ایران از تصمیم آمریکا تبعیت خواهند کرد، اظهار کرد: «ما این نکته را به صورت روشن گفته‌ایم که عدم رعایت این موضوع باعث می‌شود که تحریم شامل حال آنها شود. آنها اگر پیروی نکنند این اتفاق برای آنها رخ می‌دهد. ما تحریم‌ها را پیگیری می‌کنیم و دیگر کشورها را تشویق می‌کنیم که در این زمینه با ما همکاری کنند.»

در ادامه واکنش‌ها به عدم تمدید معافیت‌های نفتی، برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که «از دوم می ‌(12 اردیبهشت)، فرایند به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز خواهد شد.»

**واکنش وزارت امور خارجه ایران
تصمیم جدید آمریکا از سوی وزارت امور خارجه ایران بی‌پاسخ نماند و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «با توجه به غیرقانونی ‌بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.»

به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی در عین حال افزود: «با این حال، با توجه به تاثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است. نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس‌شده و به‌زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.»

**اظهارات مشتریان نقتی
درحالی که روز گذشته خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی همراهی کشورش با تصمیم جدید نفتی آمریکا را با اعلام این مطلب که «ریاض در پی بیانیه دولت آمریکا درباره تحریم صادرات نفت ایران، به دقت تحولات بازار نفت را دنبال می‌کند و تلاش می‌کند تا بازار جهانی نفت از تعادل خارج نشود.» خبر داد، کشورهایی چون ترکیه، چین و هند مخالفت صریح خود را با این تصمیم اعلام کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عدم تمدید معافیت تحریمی ایران توسط آمریکا تصریح کرد: «همکاری‌های ما با ایران بر اساس قانون است.» به گزارش مهر به نقل از یورونیوز، جنگ شوانگ اعلام کرد که «کشورش با این اقدام مخالف است.»

همچنین مولود چاوش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در توئیتی نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و نوشت: «عدم تمدید معافیت‌ها به صلح و ثبات منطقه کمکی نمی‌کند.» خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز نیز گزارش داد که یک مقام هندی در واکنش به خبر تصمیم آمریکا برای عدم ‌تمدید معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران گفته است: «آمریکا باید مراقب متحدان خود و شرکای استراتژیکش باشد. ما امیدواریم باز هم معافیت بگیریم و بتوانیم نفت ایران را بخریم.»

**ادعاهای خلاف واقع
بازتاب تصمیم جدید نفتی آمریکا در رسانه‌های داخلی باعث واکنش کارشناسان نفتی نیز شد. در این باره، نرسی قربان کارشناس ارشد بازار نفت در گفت‌ وگو با تسنیم، صفر شدن صادرات نفت ایران را دور از ذهن دانست و درباره ادعاهای خلاف واقع عربستان و امارات گفت: «عربستان و امارات در حداکثر مقدار می‌توانند به اندازه کمتر از 500 هزار بشکه عرضه بیش از میزان فعلی داشته باشند و این دو کشور بر خلاف ادعاهایشان بیش از این میزان نمی‌توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی نفت را جبران کنند.»

منبع: روزنامه آرمان؛ 1398.02.03
گروه اطلاع رسانی**9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آرمان نفت ايران تحريم هاي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را به صورت موقت کاهش داده است.

بنابراین، خزانه داری ایالات متحده اجازه معامله نفت، گاز و الوار با بانک‌های روسیه را صادر کرده است.

 این تصمیم موقت است و تا ۱ نوامبر ۲۰۲۴ معتبر است با این حال، احتمال تمدید آن وجود دارد.

کاهش تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه شامل بانک دولتی توسعه و امور اقتصادی خارجی، شرکت سهامی عام اوتکریتی، شرکت سهامی ساوکومبانک، سبربانک روسیه، بانک وی تی بی سهامی عام، آلفابانک، روسبانک سهامی عام، بانک زنیت، بانک سن پترزبورگ و بانک مرکزی فدراسیون روسیه می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد دولت جو بایدن احتمال اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که نفت روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین می‌خرند، منتفی ندانسته است، ولی درباره تاثیر این اقدام روی بازار‌های نفت دقت دارد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا همراه با انگلیس و کانادا ممنوعیت‌هایی درباره خرید نفت روسیه اعمال کرده اند، ولی واشنگتن تحریم‌های ثانویه علیه کشور‌هایی وضع نکرده است که نفت مسکو را می‌خرند. این مدل تحریم اقدامی است که آمریکا علیه کشور‌هایی که نفت از ایران می‌خرند، اتخاذ کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • ویدیو/ جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری اپراتورهای تلفن همراه متخلف در آمریکا
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • انگیزه پنهان آمریکا در مخالفت با تجمع‌های دانشجویی
  • تمدید سه روزه مهلت واریز وجه مشتریان فراخوان شده پارس