Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:25:17 GMT

وضع مطلوب مراتع کوچ عشایر کرمان را به تعویق انداخت

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۳۵۴

وضع مطلوب مراتع کوچ عشایر کرمان را به تعویق انداخت

کرمان - ایرنا - مدیرکل عشایری استان کرمان کوچ را نماد عشایر دانست و گفت: با توجه به اینکه کوچ بهاره از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد امسال به دلیل وضعیت مطلوبی که در مراتع قشلاقی ایجادشده است از عشایر خواسته‌ایم کوچ را به تعویق بیاندازند.

مهدی ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 2 هزار خانوار کوچنده در کرمان داریم گفت: کوچ در استان کرمان به دو صورت برون‌استانی و درون استانی انجام می‌شود که کوچ برون‌استانی آن از قشلاقی هرمزگان به مراکز ایلاقی استان از جمله مناطق سیرجان، بردسیر، بافت، رابر و ارزوئیه و کوچ درون استانی از شهرستان‌های جنوبی به شهرستان‌های شمالی استان انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی جمعیت عشایر استان کرمان را 110هزار نفر در قالب 22هزار و 500خانوار عنوان کرد .
ابراهیمی از انجام سرشماری جدید عشایر در سال جاری خبر داد و گفت : طبق سرشماری عشایر در سال 87 استان کرمان با 28 ایل و 42 طایفه مستقل دومین استان عشایری کشور بشمار می رود .
وی افزود: عشایر در بیش از 79 هکتار اراضی کشاورزی و زراعی استان کرمان مشغول به فعالیت هستند و دارای 3 میلیون رأس دام می‌باشند و 30 درصد تولیدات صنایع‌دستی نیز توسط زنان هنرمند عشایر تولید می‌شود.
ابراهیمی بابیان اینکه عشایر در طبیعت و ییلاق و قشلاق از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناطق در جهت تولید استفاده می‌کنند گفت: تولیدات عشایر ارگانیک و باکیفیت بسیار مناسب هست که در این راستا طرح‌های هفتگانه‌ای را برای بالا بردن معیشت عشایر در دستور کارداریم.
وی لزوم راه‌اندازی ستاد کوچ را برای برطرف کردن مسائل و مشکلات عشایر لازم دانست و گفت: با ادارات کل منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های مرتبط هماهنگی‌های لازم در راستای برطرف کردن مشکلات کوچ عشایر انجام‌شده است تا عشایر در بحث کوچ با مشکل مواجه نباشند.
ابراهیمی تصریح کرد: در سال 97 ناوگان آبرسانی سیار کامل و فعال‌شده است و 8 دستگاه کامیون بنز تانکر دار به این ناوگان اضافه کرده‌ایم که کار آبرسانی سیار را در مناطق عشایر نشین که با کمبود آب مواجه هستند انجام می‌دهند.
9889/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كوچ عشاير كرمان تعويق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، طرح بهسازی و آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد منطقه آرپناه لالی به طول ۹ کیلومتر قرار بود سال گذشته آسفالت شود، توسط پیمانکار به حال خود رها شده است.


اهالی می‌گویند: کوپال ریزی انجام و جوی و جدول و آب نما زده شد، ولی طرح تکمیل نشد و پیمانکار دست از کار کشید.


این جاده علاوه بر اینکه مسیر ارتباطی ۷ روستا محسوب می‌شود، تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان نیز به صورت روزانه از آن تردد دارند.


تردد عشایر نیز برای جابجایی و حمل آذوقه و نهاده‌های دامی به سختی انجام می‌شود و وضعیت نامناسب جاده به خودروهایشان آسیب می‌زند.


عشایر منطقه می‌گویند: به میزانی که برای خرید آذوقه هزینه می‌کنیم، به همان میزان نیز باید کرایه حمل پرداخت کنیم، ضمن اینکه با آغاز بارش باران و برف، جاده مسدود و راه ارتباطی قطع می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • مسابقات مرحله استانی قرآن، عترت و نماز در دیلم برگزار شد
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان