Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرچند افزایش قیمت کالاهای اساسی، به قصه تکراری هر ساله در ابتدای ماه مبارک رمضان تبدیل شده است، اما هیچ کار اساسی از سوی مسئولان دستگاه‌های مربوط برای آن انجام نمی‌شود و در این بین تنها مردمی که ناچار به تهیه مایحتاج خود هستند، متضرر می‌شوند.

امسال هم همچون سال‌های گذشته، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، گرانی ارزاق عمومی و افزایش قیمت کالاهای پرمصرف مانند گوشت قرمز و مرغ، برنج، خرما، پنیر، حبوبات، قند و شکر در این ماه، به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تردیدی نیست که این روزها با توجه به شرایط بد اقتصادی و ضعف توان مالی مردم، برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باید بیش از سال‌های گذشته «کنترل بازار» مورد توجه قرار گیرد.

چراکه برخی از تلاطم‌ها و التهابات بازار با ماه رمضان امسال همراه شده و به همین سبب خیلی از کالاهای اساسی، قیمت بسیار بالاتری نسبت به گذشته پیدا کرده و قیمت برخی از اقلام خوراکی و مورد نیاز مردم نیز به شکلی غیرمعقول افزایش یافته است.

در سال‌های گذشته مسئولان گرانی کالاها و ارزاق عمومی در آستانه ماه مبارک رمضان را ناشی از افزایش تقاضا عنوان کرده و مردم را به مدیریت خرید مایحتاج خود دعوت می‌کردند؛ گمان می‌رود این رویه امسال هم تکرار شود. چنانکه در سخنان چندروز پیش رئیس سازمان صمت خراسان رضوی، نشانه‌هایی از آن را شاهد بودیم؛ خانم علیرضایی اما در ادامه همین سخنان به اقداماتی اشاره کرد که هرچند از قاطعیت در برخورد با متخلفان در آن اثری دیده نمی‌شود، ولی بیانگر تلاش فراوانی است که برای مدیریت عرضه گوشت و سایر اقلام غذایی در استان انجام شده و یا درحال انجام است.

البته اقدامات مورد اشاره رئیس سازمان صمت، اقدامات خاص ماه مبارک رمضان نبوده و از سوی دیگر می‌توان به جرئت گفت که حتی در همان ایام اوج برخوردهای قانونی و قضایی، یعنی ماه‌های آخر سال گذشته نیز این اقدامات، به دلایل مختلف، مانع بزرگی بر سر راه افزایش قیمت‌ها نبود و نتوانست حتی بازار ارزاق عمومی را کنترل کند؛ چراکه در همین ایام شاهد افزایش شدید قیمت گوشت و مرغ، تخم‌مرغ، پیاز و سیب‌زمینی و... بوده‌ایم. ضمن آنکه به نظر می‌رسد فتیله همین اقدامات نه چندان قاطع و مردم محورنیز پایین کشیده شده و به جز موارد معدودی برخورد با محتکران و گران‌فروشان – که درپی شکایات و پیگیری مردمی صورت می‌گیرد- تلاش مؤثری در این زمینه شاهد نیستیم.

این در حالی است که تمام این اقدامات به فرض استمرار و تداوم آن، فقط کنترل‌کننده بخش عرضه است و دستگاه‌های متولی در بخش کنترل و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و برخورد با گران‌فروشان، عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. تا جایی که این ضعف عملکرد موجب تاخت و تاز سودجویان و هرج و مرج در بازار شده و به نظر می‌رسد هرکسی اجناس و کالاهای خود را به هر قیمتی که دلش می‌خواهد، به فروش می‌رساند و هیچ مرجعی برای تعیین قیمت واقعی کالاها وجود ندارد.

حال با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان به ناچار تقاضای خرید بسیاری از اقلام خوراکی افزایش می‌یابد و این موضوع بستر مناسبی را برای جولان سودجویان و گران‌فروشان فراهم می‌سازد، ضروری است دستگاه‌های متولی کنترل بازار با استفاده از تمام توان وارد میدان شده و با اتخاذ برنامه‌های کارآمد در تأمین مایحتاج عمومی با قیمت مناسب اقدام کنند و صد البته جای دستگاه‌های نظارتی و برخورد با متخلفان و گران‌فروشان در این عرصه نباید خالی بماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تمهیدات مسئولان گرانی کالاهای اساسی ماه مبارك رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند