Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-26@18:06:22 GMT

سیستان و بلوچستان؛ هجوم مارهای سمی به هیرمند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۴۸۲

سیستان و بلوچستان؛ هجوم مارهای سمی به هیرمند

مردم برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل های گرفتار سیل و رودخانه ها خودداری کنند.

فرماندار شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: با جاری شدن سیلاب در سیستان، هجوم مارهای سمی و عقرب در مناطق سیل زده این شهرستان را شاهد هستیم.

به گزارش جنوب نیوز؛ محمدعلی پیری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با این وجود از زمان بروز سیلاب در هیرمند تاکنون موردی از مارگزیدگی در این شهرستان گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مردم برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل های گرفتار سیل و رودخانه ها خودداری کنند.

فرماندار هیرمند گفت: با توجه به اینکه سیلاب سه روستای این شهرستان را فرا گرفته و حدود هفت روستا نیز در معرض خطر قرار دارند تمامی امکانات برای خدمات رسانی و رفع مشکل در منطقه بسیج شده است.

به گزارش ایرنا سیلاب های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است.

این سیلاب ها پس از بارندگی های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و ذوب شدن برف های کوههای هندوکش در بالا دست این رودخانه از شب گذشته(جمعه شب) سیلاب شدت بیشتری گرفته است.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.

آب این رودخانه از 20 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

ایسنا/گلستان فرماندار کلاله از خسارت بالای سیل در ۶ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: در مجموع سیل سیلاب روزهای اخیر ۸۸۳ میلیارد ریال در کلاله خسارت به بار آورد.

فرهاد شیبک صبح جمعه ۷ اردیبهشت درگفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب فقط به ۶ روستای «اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو » ۵۴۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی بیان کرد: بیشترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره سازی در حاشیه رودخانه ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

فرماندار شهرستان کلاله ادامه داد: با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه ها و مدیریت سیلاب ها، افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل ها و آبروها در دستورکار قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بارندگی ذو روز اخیر باعث ریزش کوه به همراه رانش و آب‌شستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن ۸۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

شیبک اضافه کرد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در دو نقطه به میزان ۱۲ میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم با ۳۰ درصد خسارت، آسیب به ۷۵ کیلومتر راه های بین مزارع به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر در حال خدمات رسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان هستند
  • مرگ ۲ کودک در رودخانه سیستان وبلوچستان
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان
  • پیکر۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور