Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:05:09 GMT

استیضاح ترامپ، بازی دموکرات‌ها برای انتخابات2020

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۸۷۴

استیضاح ترامپ، بازی دموکرات‌ها برای انتخابات2020

تهران- ایرنا- موضوع استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعد از انتشار گزارش تحقیقات از دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016، وارد بازی جدیدی شده که از نگاه برخی نمایندگان دموکرات، فشار حداکثری برای ایجاد تزلزل در حزب رقیب تا دور بعدی انتخابات در سال 2020 قلمداد شده است.

به گزارش ایرنا، این روزها بحث گزارش «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی آمریکا و مسایل مطرح شده بعد از آن، بویژه احضار دادستان به کمیته قضایی مجلس برای روشنگری بیشتر، درخواست گزارش بدون سانسور مولر و تلاش برای دستابی به پرونده مالیاتی دونالد ترامپ از سوی دموکراتها، سبب شده تا جریانی از نمایندگان مخالف رئیس جمهوری، با خودداری از طرح موضوع «استیضاح» کارزار جدیدی علیه جمهوری‌خواهان شکل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گزارش سانسور شده از تحقیقات 22 ماهه مولر پنجشنبه گذشته از سوی وزارت دادگستری آمریکا منتشر شد. در این گزارش بیش از 400 صفحه‌ای، مولر اعلام کرد کنگره می‌تواند مشخص کند که آیا ترامپ قانون‌شکنی کرده است یا نه.

** نگاه دموکرات‌های موافق استیضاح
بحث جدی استیضاح ترامپ از بهمن ماه سال گذشته مطرح شد که در آن زمان «لس‌آنجلس‌تایمز» در گزارشی اعلام کرد، «کنگره در حال بررسی استیضاح ترامپ است و حداقل 6 کمیته به تحقیق درباره زمینه‌های احتمالی برای استیضاح پرداخته‌اند.»
اکنون با داده‌های گزارش مولر از اقدامات ترامپ برای جلوگیری در رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری، شماری از نمایندگان ارشد دموکرات همچون «جرالد ندلر» رئیس کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، تلاش خود را برای استیضاح ترامپ تشدید و تصریح کرده‌اند که این اقدامات پایان کار نبوده و تازه آغاز راه است.
«مکسین واترز» رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، از هم حزبی‌های خود خواسته به تلاش‌هایشان برای استیضاح رئیس جمهوری ادامه دهند.
واترز در گفت‌وگو با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی- MSNBC» با این استدلال که بسیاری از آمریکایی‌ها دیگر صبر و تحمل انتظار را ندارند، از دموکرات‌ها درخواست کرد تحقیقات بیشتر درباره ترامپ را فراموش و از همین حالا روند استیضاح را آغاز کنند.
«به نظرم ترامپ باید مدت‌ها پیش استیضاح می‌شد؛ مردم آمریکا منتظرند ما نقش رهبری را در این زمینه ایفا کنیم.»
درخواست این نماینده با حمایت شماری از نمایندگان همچون «ایلهان عمر» از مینه سوتا، «الکسندریا اوکاسیو کورتز» از نیویورک و «آیانا پریسلی» از ماساچوست همراه بوده و آنها از طرح «رشیده طلیب» نماینده مسلمان آمریکا برای استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند.
همچنین «الیزابت وارِن» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست و نامزد انتخابات سال 2020 از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواسته روند استیضاح ترامپ را آغاز کنند.
«می‌دانم که برخی می‌گویند این اتهام سیاسی است و ما نباید به آن ورود کنیم، ضمن آنکه انتخابات در راه است اما بسیاری از مسائل وجود دارند که از سیاست مهمترند.»
«جولیان کاسترو» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020، آغاز روند استیضاح ترامپ را «کاملا منطقی» دانسته است.
«الکساندر ال گرین» و «براد شرمن» از دیگر نمایندگان دموکرات نیز با حمایت از همفکران خود، در ژانویه گذشته (دی-بهمن 97) طرح‌های استیضاح مشابهی را ارائه دادند.
«الیجاه کامینگز» رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا نیز به شبکه «سی.بی.اس» گفته، طبق پیش‌بینی دموکرات‌ها، روند استیضاح دونالد ترامپ آغاز شود.
به اعتقاد وی، یافته‌های گزارش مولر «نقشه راهی» برای کنگره برای آغاز تحقیقات است.
البته کامینگز تاکید کرده که دموکرات‌ها در رابطه با موضوع استیضاح باید «بسیار مراقب باشند» زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها با آن موافق نیستند. «اگر مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ رای دهد و سنا آن را رد کند، تاریخ به ما خواهد خندید.»
جدا از موضوع گزارش مولر، شماری از نمایندگان دموکرات، بر تحقیقات درباره مسائل مالی شخصی ترامپ بویژه پرونده مالیاتی وی نیز تاکید دارند زیرا معتقدند این موضوع، فشار بیشتری برای اقناع افکار عمومی از تناقض‌های رفتاری و عملی رئیس جمهوری خواهد داشت.
در واقع، رویکرد شماری از نمایندگان دموکرات بر این است که از همه اهرم‌های فشار علیه حزب رقیب برای به نتیجه رساندن استیضاح استفاده کنند.
در این زمینه نگاه «مکسین واترز» رئیس کمیته خدمات مالی و «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، توجه بیشتر و عمیق‌تر به امپراتوری تجاری ترامپ از جمله معاملات احتمالی او با اتباع روسیه و جرائم مالی او در این زمینه است.
به اعتقاد این گروه از دموکرات‌ها، تحقیقات درباره سابقه وضعیت مالی ترامپ، یکی از اجزای اساسی در نظارت بر بخش مالی است که می‌تواند با تحقیقات جدی دادستان آمریکا درباره احتمال موارد نقض قوانین مالی در جریان کمپین انتخاباتی ترامپ مرتبط باشد.
در کنار این نمایندگان دموکرات، شخصیت‌های دانشگاهی نیز از موافقان سرسخت استیضاح ترامپ هستند. از جمله آنها «جفری ساکس- Jeffrey Sachs» استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه کلمبیا است.
وی در گزارش تحلیلی خود در شبکه خبری سی‌ان‌ان، بشدت از ترامپ انتقاد کرده و با توجه به انتشار نسخه سانسور شده گزارش مولر، نوشت: او آمریکا را همچنان به سمت نابودی حاکمیت قانون می‌برد و باید روند استیضاحش از سوی کنگره آغاز شود.
«ترامپ با تخلفات زیاد و نپرداختن مالیات، به دیدگان ما آمریکایی ها «زُل زده» و هر روزی که در قدرت می‌ماند، یک روز دیگر آمریکا را به سوی اضمحلال حاکمیت قانون نزدیک‌تر می‌کند.»
به اعتقاد ساکس، رهبران کنگره در به راه انداختن روند استیضاح ترامپ، محتاط و بی‌میل هستند زیرا می‌دانند طرف جمهوریخواه در سنا مخالف چنین امری است.

** نگاه دموکرات‌های مخالف استیضاح
در کنار این موافقان سرسخت استیضاح، برخی از نمایندگان میانه رو دموکرات تاکید دارند که با توجه به زمان باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری 2020، نباید فرصت را برای بحث استیضاح به هدر داد.
شماری از رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا همچون «نانسی پلوسی» معتقدند تا پیش از برگزاری نشست‌های کنگره برای بررسی دقیق یافته‌های گزارش مولر، نباید بی‌گدار به آب زد و باید سنجیده‌تر عمل کرد.
به گفته دموکرات‌ها، این موضوع در هفته‌های آینده مورد بحث قرار می‌گیرد.
آخرین واکنش پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا در 2 روز اخیر، امتناع از پاسخ روشن به پرسش خبرنگاران در ایرلند شمالی درباره احتمال استیضاح «دونالد ترامپ» از سوی کنگره است.
او در واکنش به این پرسش گفته، «انتقاد کردنم از رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان سفر خارجی، کار درستی نیست... بااین حال کنگره به سوگند خود برای حفاظت از قانون اساسی آمریکا احترام خواهد گذاشت.»
البته پلوسی اواخر اسفندماه 97 ضمن مخالفت با استیضاح رئیس جمهوری، به روزنامه واشنگتن پست گفته بود این اقدام در کشور تفرقه می‌اندازد و ترامپ ارزش چنین هزینه‌ای را ندارد.
وی ترامپ را شایسته ریاست جمهوری آمریکا ندانسته و تصریح کرد که او از نظر «اخلاقی، معنوی و دقت» برای ریاست جمهوری شایسته نیست.
پلوسی همچنین گفته، انتظار پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته و پیش‌بینی کرده که در دور دوم در سال 2020 نمی‌تواند قدرت را حفظ کند.
از دیگر مخالفان استیضاح که فاکس نیوز با آن گفت‌وگو کرده «تولسی گابارد» نماینده دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است.
وی گفته اکنون وقت استیضاح «دونالد ترامپ» نیست؛ رای دهندگان باید به برکناری او در انتخابات آتی رای دهند.
«... فکر نمی‌کنم که باید از طریق استیضاح ترامپ را شکست دهیم؛ برای ما و کشور اهمیت زیادی دارد که با هم متحد شده و مردم آمریکا را وادار کنیم تا رای به برکناری ترامپ در انتخابات سال 2020 دهند.»
گابارد پیشتر در سخنرانی‌های انتخاباتی خود ترامپ را به دورویی متهم کرده است.
هرچند «آدام شیف» رئیس کیمته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از موافقان استیضاح است اما وی به شبکه ای.بی.سی گفته که احتمال دارد اقدام آنها برای استیضاح ترامپ ناموفق باشد زیرا جمهوری خواهان «دستورات رئیس جمهوری را اجرا می‌کنند و برایشان مهم نیست رفتار ترامپ تا چه اندازه غیراخلاقی، فاسد و غیرصادقانه است».
به اعتقاد شیف، یافته‌های گزارش مولر «بسیار بدتر» از آن چیزی بود که در رسوایی واترگیت برای ریچارد نیکسون رئیس جمهوری اسبق آمریکا رخ داد. رسوایی واترگیت به استعفای نیکسون منجر شد.
با توجه به نظرات مختلف موافق و مخالف استیضاح، نگاه برخی کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی بر این است که دموکرات‌ها به دلیل خطرات بالقوه سیاسی استیضاح، و اینکه آیا جمهوریخواهان به آنها ملحق شوند یا نه، مردد بوده و براین اساس معتقدند که بهانه‌ای برای فرار ترامپ از این مهلکه خواهد شد که در این صورت، در کارزار انتخاباتی 2020 از این مساله علیه آنها استفاده کند.
با توجه به فرآیند طولانی استیضاح در آمریکا، دیگر مخالفان رئیس جمهوری همچون «ویلیام کوهن» وکیل سابق ترامپ که او را فردی نژادپرست و متقلب خوانده، با تشریح بخشی از تلاش‌های رئیس جمهوری برای فرار مالیاتی و قرار گرفتن بین فهرست افراد ثروتمند جهان، فرار از خدمت در ارتش آمریکا هنگام جنگ ویتنام با ارائه مدارک پزشکی تقلبی و ... تلاش دارند از این راه، فشار مضاعفی به جمهوری‌خواهان وارد کرده و کارزار انتخابات 2020 را با این اهرم‌‎ها به سود خود تمام کنند.
گاردین در این رابطه در مطلبی تصریح کرده که سرانجام ترامپ با استیضاح نخواهد بود بلکه «آلودگی‌های اخلاقی‌اش او را از قدرت کنار خواهد زد.»
اروپام** 2023**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دونالد ترامپ آمريكا استيضاح دموكرات انتخابات رياست جمهوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ

کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و کمیته ملی جمهوری خواهان اعلام کرد در ماه آوریل بیش از ۷۶ میلیون دلار کمک‌های مالی را جمع آوری کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و کمیته ملی جمهوری خواهان اعلام کرد در ماه آوریل بیش از 76 میلیون دلار کمک های مالی را جمع آوری کرده که این بیش از نیمی از این رقم از سوی اهداکنندگان کمک های خرد بوده است.

براساس این گزارش، رقم کمک های مالی جمع آوری شده در ماه آوریل برای ترامپ و کمیته ملی جمهوری خواهان بیشتر از رقم جمع آوری شده در ماه مارس که 65/6 میلیون دلار بوده، است.

دو مشاور ارشد کمپین ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کردند جمع آوری بیش از نیمی از این رقم از بین اهداکنندگان خرد و کوچک، نشان می دهد که پایگاه ما پرانرژی است. حزب جمهوری خواه متحد است و رای دهندگان سراسر کشورآماده جنگیدن با جو بایدن و انتخاب دونالد ترامپ هستند.

این در حالی است که ترامپ و کمیته ملی جمهوی خواهان میزبان اهداکنندگان کمک های مالی و سیاستمداران برجسته از جمله امیدهای معاونت رئیس جمهور در آینده، برای جمع آوری کمک های مالی در فلوریدا بود.

انتظار می رود این نشست کمک های مالی برای کمپین ترامپ را افزایش دهد در حالی که دونالد ترامپ درگیر پرونده های متعدد حقوقی و کیفری و پرداخت هزینه های سنگین حقوقی بایت این پرونده ها است.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی‌اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده‌ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

در تازه ترین مورد، دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیر اخلاقی از چند روز پیش در حال برگزاری است. براساس این گزارش یک هیئت منصفه 12 نفره برای بررسی اتهامات ترامپ تعیین شده است.

براساس پرونده حق السکوت ترامپ، دادستان‌های نیویورک اعلام کردند که ترامپ پیش از انتخابات سال 2016، از مایکل کوهن وکیل سابق خود خواسته تا 130 هزار دلار را به عنوان حق السکوت در ازای رابطه جنسی وی با استورمی دنیلز پرداخت کند و سپس با جعل اسناد پرداختی آن، این رقم را به عنوان هزینه‌های قانونی نشان دهد.

این در حالی است که ترامپ هر گونه رابطه با دنیلز را رد کرده است. نام واقعی این بازیگر، استفانی کلیفورد است.

انتظار می رود این دادگاه حدود 6 هفته به طول بیانجامد.در حال حاضر ترامپ در این دادگاه به جرم اهانت به دادگاه و نقض حکم حق السکوت به پرداخت 9 هزار دلار جریمه محکوم شده است.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می‌شود. نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشتازی بسیار اندکی نسبت به دونالد ترامپ دارد.

نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپترامپ 9 هزار دلار جریمه شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ