Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:05:59 GMT

سروش به طبیعی کردن حداکثری دین روی آورده است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۴۷۹۹

سروش به طبیعی کردن حداکثری دین روی آورده است

تهران-ایرنا- استادیار فلسفه دانشگاه مفید در کرسی ترویجی در دانشگاه مفید قم گفت: عبدالکریم سروش کار خود را از طبیعی کردن دین شناسی شروع می کند، اما پس از آن به طبیعی کردن خود دین و دینداری روی آورد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، ابوالقاسم فنایی استادیار دانشکده فلسفه دانشگاه مفید در نشست «بررسی و نقد الاهیات دکتر عبدالکریم سروش» در دانشگاه مفید قم، به نقد آرای الاهیاتی عبدالکریم سروش پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



م فنایی در ابتدای ارائه خود گفت: در خوانش دین شناسانه سروش نقش عوامل ماوراء الطبیعی به حداقل ممکن رسیده و نقش عوامل طبیعی بسیار گسترده است. از این رو دقیقت رین عنوان برای پروژه اصلاح گرایانه او «طبیعی کردن الهیات» است. البته از تعبیرهای مشابهی چون دنیایی کردن، سکولار کردن، علمی کردن یا انسانی کردن دین هم می شود استفاده کرد.

« نکته دیگر این است که طبیعی کردن در جایی منطق می یابد که خوانش دیگری از الهیات پیشتر وجود داشته باشد که در آن طبیعی کردن دین کمتر مورد توجه یا به کل نادیده گرفته شده باشد. به گونه ای که پروژۀ طبیعی کردن در واکنش به پروژه ماوراء الطبیعی کردن باشد تا به نوعی توازن را در مولفه های طبیعی و ماوراء الطبیعی برقرار شود. اگر این طور نگاه کنیم طبیعی کردن انواع و درجات گوناگون پیدا می کند که دسته ای درست و موجه و دسته ای نادرست و ناموجه است.

فنایی ادامه داد: اگر این پروژه طبیعی کردن را در یک طیف در نظر بگیریم، الهیات سروش در نزدیکترین نقطه به سویه حداکثری قرار می گیرد. به این معنا که درجات بالاتری از طبیعی کردن وجود دارد که آشکارا عین خداناباوری است و الهیات سروش دیوار به دیوار آن است. تنها عنصری که در الهیات او هنوز به طور کامل طبیعی نشده وجود خدای قادر است. اما طبق توضیحاتی که خواهد آمد با تکیه بر روندی که سروش به سود طبیعی کردن الهیات می آورد، می توان گام آخر را برداشت و دین را به طور کامل طبیعی کرد. این کلیت داعیه ای است که من دارم و نقدم مبتنی بر آن است.

استاد دانشگاه مفید افزود: میزانی از طبیعی کردن الهیات پذیرفتنی است. سوال این است که این میزان چقدر است؟ خصوصا اگر این طبیعی کردن به دنبال برقراری توازن در الهیات باشد که من هم آن را قبول دارم. مشکل از جایی است که در طبیعی کردنِ الهیات، جانب افراط را در پیش بگیریم. مثلا در تبیین نقش پیامبر به عنوان محل و ناقل وحی و تاکید بر لوازم آن و تاثیراتش در روش تفسیر متن، پیامبر را فاعل و موجود وحی نیز بدانیم و نقش خداوند را به صرف آفرینش پیامبر(ص) فرو بکاهیم. بنابراین نقد من بر اصل و ضرورت طبیعی کردن نیست، اختلاف من با ایشان در میزان و درجه لازم طبیعی کردن الهیات است.

فنایی ادامه داد: به گمان من پاسخ درست به پرسش مقدماتی میزان درستِ طبیعی کردن الهیات، این است که بگوییم الهیات یعنی شناخت حقایق الهیاتی آنگونه که هست. طبیعی کردن الهیات به میزان درست این است که بگوییم خود این حقایق طبیعی اند و به آن میزانی لازم است که علل و عوامل طبیعی، نه بیشتر و نه کمتر مورد توجه قرار بگیرند. با این منطق مثلا در موضوع وحی نقش خدا بیش از صرف آفرینش پیامبر است.
فنایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بررسی سیر تحولات الهیات سروش اگر از نظریه قبض و بسط شروع کنیم، می توانیم ادعا کنیم که سروش کار خود را از طبیعی کردن دین شناسی شروع می کند، اما پس از آن به طبیعی کردن خود دین و دینداری روی آورد. این روند تا تئوری محمد(ص) راوی رویاهای رسولانه برقرار است. در نظریه قبض و بسط او با تفکیک دین از معرفت دینی درصدد آشتی دادن ثبات و تغییر یا طبیعت و ماوراء الطبیعه در دین شناسی بود. در آنجا خود دین ثابت و حق بود، اما معرفت دینی چنین ویژگی نداشت. اما در نظریه های بعدی او به سراغ طبیعی کردن خود دین می رود.

فنایی در ادامه گفت: سروش در قبض و بسط دو نوع تحول را در معرفت دینی محترم می شمرد. یکی تحول تصدیقی و دیگری تحول معنایی. منظور از تحول معرفت دینی از نظر او، هر دو نوع این تحول است. به عنوان مثال در تاریخ دین شناسی، باور به وجود خداوند همواره ثابت برقرار بماند و تحولات در سایر معرفت های بشری هیچ گاه مومنان را به نبود خدا نمی رساند. اما آن تحولات در سایر معارف، منظور و معنای وجود و هستی خدا را عوض می کند. یعنی در اینجا تعریف خدا از الف به ب می رسد. یعنی معتقدِ متحول شده به خدای ب، می گوید خدای الف دیگر وجود ندارد. پس تحول معنایی و تصوری، مستلزم تحول تصدیقی است. پس این جواب، به نقدهای وارده به دکتر سروش مقبول نیست.

فنایی افزود: سروش در بسط تجربه نبوی به سوی طبیعی کردن خود دین گام بر می دارد. از نظر سروش در آنجا دین و وحی حاصل تجربه دینی است و پیامبر کاشف وحی از این طریق است. پیامبر علاوه بر محل و موجد وحی، فاعل و قابل آن نیز است. او خودش دین را تولید می کند و تاثیر عوامل طبیعی تاریخی و جغرافیایی در شکل و محتوای دین، گسترده است. سروش در اینجا تمام ویژگی هایی که در قبض و بسط به معرفت دینی وارد می دانست، به خود دین هم ورود می دهد. خود دین هم تجربه ای تاریخی و رو به سوی تکامل و بسط می شود که مومنان با تجربه های خود آن را کامل تر می کنند. در اینجا دین دیگر ناکامل، غیر ثابت و مخلوطی از حق و باطل است. عین تعریفی که در قبض و بسط، معرفت دینی به آنها وصف می شُد. به همین دلیل است که ایشان با مشاهده ویژگی هایی در خود دینِ به نظر او ناکامل، این مؤلفه ها را از خدا منزه می کند و به این می رسد که مثلا قرآن کلام پیامبر (ص ) است.

استاد دانشگاه مفید در ادامه و در پایان سخنان خود تصریح کرد: الهیات سروش الهیاتی است که ما با متافیزیکی حداقلی و فیزیک حداکثری سر و کار داریم. اما دلایل وی بر ترجیح این الهیات بر الهیات های رقیب قانع کننده نیست. به عنوان مثال یکی از این دلایل اصلِ «تیغِ اُکام» فیلسوف انگلیسی است. او می گفت یکی از هنجارهای عقلانیت این است که ما نباید بدون دلیل به عدد موجودات این عالم اضافه کنیم و در تبیین یک پدیده و در انتخاب میان دو تبیین در شرایط برابر، احتمال صحیح بودنِ تبیین ساده بیشتر است. اما این اصل درباره موجودات طبیعی و ماوراء الطبیعی یکسان است. مثلا ما برای سنگین نکردن متافیزیک، می گوییم وحی سخن مستقیم خدا نیست. در حالی که با انتساب وحی به صورت غیرمستقیم به خدا و تعریف آن در قالب سخن خود رسول، ما از تعداد موجودات ماورا الطبیعی کسر کردیم، اما به عدد طبیعی ها افزودیم و تغییری حاصل نشده است. این نقض اصل اُکام است. پس این هنجارها نمی تواند مبنایی برای متافیزیک حداقلی و فیزیک حداکثری باشد.

در بخش بعدی این نشست و کرسی ترویجی، میرسعید موسوی کریمی دانشیار دانشکده فلسفه مفید و وحید سهرابی فر استاد دانشگاه ادیان مذاهب به عنوان ناقد، به نقد ارائه ابوالقاسم فنایی پرداختند.

**9222**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كرسي ترويجي دانشگاه مفيد قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از آغاز عملیات اجرایی واحدهای مسکن ملی خبرنگاران استان در اردیبهشت امسال خبر داد.

رامین الماسی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مقدمات کار پروژه مسکن خبرنگاران استان فراهم شده، گفت: پیمانکاران در این زمینه مشخص شده و در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم.

وی افزود: مشکل کار در حال حاضر بحث تامین سهم آورده است که متاسفانه برخی خبرنگاران هنوز آن را پرداخت نکرده‌اند.

الماسی تاکید کرد: پیشروی کار به پرداخت به موقع سهم آورده بستگی دارد و انتظار داریم  سهم آورده از سوی متقاضیان به موقع تامین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از آغاز عملیات اجرایی پروژه مسکن خبرنگاران در اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: تعهد ما تا مرحله سفت کاری است و این کار ظرف ۹ ماه انجام خواهد گرفت.

الماسی گفت: این پروژه بصورت واحدهای سه طبقه حیاط دار احداث می شود که در هر طبقه هم دو واحد مستقر خواهد شد.

این مسئول گفت: در حال حاضر برنامه داریم تا تکمیل سهم آورده از سوی خبرنگاران، واحدها را با تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی واحدها پیش ببریم.

الماسی در خصوص ثبت نام جدید از خبرنگاران هم گفت: سامانه مسکن ملی بصورت کشوری است و زمانی که سامانه بازگشایی شود، امکان ثبت نام وجود خواهد داشت.

پروژه ۳۰۰ واحدی شهید آوینی کرمانشاه(مسکن خبرنگاران) در انتهای شهرک امام (ره) واقع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد
  • ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود