Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@20:43:42 GMT

المانيتور: هدف واشنگتن خروج تهران از برجام است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۵۴۱۰

المانيتور: هدف واشنگتن خروج تهران از برجام است

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - تارنماي المانيتور در مطلبي نوشت: تمديد نکردن معافيت ها براي خريداران نفت ايران از سوي واشنگتن، با هدف فشار بر تهران براي خروج از توافق هسته اي 1+5 تا پيش از اکتبر 2020 يعني پايان تحريم تسليحاتي ايران توسط سازمان ملل، اجرا مي شود.

`لورا روزن` از خبرنگاران اين تارنماي آمريکايي روز سه شنبه در مطلبي با عنوان `آمريکا معافيت هاي تحريم نفتي را پايان مي دهد تا تهران را مجبور به خروج از توافق هسته اي کند` افزود: دولت `دونالد ترامپ` روز گذشته در گامي تازه که از سوي متحدان کليدي آن با هدف مجبور کردن تهران جهت ترک توافق هسته اي قلمداد شد، اعلام کرد ديگر معافيت تحريم هاي نفتي 8 کشور تمديد نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


`مايک پمپئو` وزيرخارجه ايالات متحده پس از اين اعلام، در جمع خبرنگاران در وزارت امور خارجه گفت:`هدف ساده است؛ محروم کردن يک رژيم غيرقانوني از منابعي که سبب بي ثباتي خاورميانه شده است`.
اما متحدان اروپايي ترامپ اين تازه ترين حرکت دولت ترامپ در راستاي کارزار فشار حداکثري را به عنوان اقدامي مبهم براي مجبور کردن تهران جهت خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مي بينند.
يک ديپلمات اروپايي که نخواست نامش فاش شود، در اين مورد گفت: `فکر مي کنم که هدف [دولت ايالات متحده] ائتلاف جهاني عليه ايران است و براي انجام اين کار، آنها قصد دارند ايران را مجبور به قصور در برجام کنند، اما اينگونه تلاش ها تاکنون به طور کامل شکست خورده است`.
اين ديپلمات اروپايي افزود:`اگر سياست تغيير رژيم هدف دولت ايالات متحده باشد، اين سياست همانند ديگر خط مشي هايش شکست خورده است.`
به گزارش ايرنا، بر اساس گزارش موسسه پژوهش هاي بين المللي صلح استکهلم(سيپري)، طبق مفاد برجام، تحريم هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران بين 5 تا 8 سال پس از تصويب برجام برداشته خواهند شد و اگر تائيد صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش از تاريخ هاي مذکور اعلام شود، لغو تحريم هاي تسليحاتي زودتر انجام خواهد شد.
`علي واعظ` مدير ايران درگروه بحران بين الملل گفت:`دولت ترامپ احساس مي کند زمان چنداني براي فروپاشي برجام تا پيش از اکتبر 2020 (مهرماه 99) ندارد که بر اين اساس و بنا به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ايران مي تواند سلاح هاي متعارف بخرد`.
واعظ افزود:`حس من اين است که به طور کلي به دليل اين واقعيت که فشار حداکثري، کمترين نتايج را به دست آورده وزمان در حال از دست رفتن است،بنابراين دولت ترامپ مي خواهد همه قدرت خود را براي از ميان بردن توافق هسته اي تا پيش ازاکتبر 2020 که براساس آن تحريم تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران برداشته مي شود، بکار گيرد.
پمپئو هم در مورد اينکه آيا هدف از افزايش فشار براي رساندن صادرات نفت ايران به صفر، آوردن تهران به پاي ميز مذاکره و ايجاد توافقي جامع و گسترده تر از برجام است يا خير؟؛ توافقي که شامل آزمايش هاي پي در پي موشک هاي بالستيک ايران و حمايت ازگروه هاي شبه نظامي چون حزب الله مي شود، گفت: `اگر آنها (ايران) آماده باشند که به پاي ميز مذاکره بيايند و بر سر آن مسائل به نتيجه برسيم، اين فوق العاده است. اما اگر اينگونه نباشد اين کارزار فشار حداکثري که با خروج رئيس جمهوري (ترامپ) از برجام آغاز شد، ادامه خواهد داشت و ما براي اينکار ائتلاف بزرگ جهاني ساخته ايم؛ شرکاي ما در کشورهاي حوزه خليج فارس، اسرائيل و بسياري از کشورهايي که در کنار ما براي رسيدن به اين اهداف کار مي کنند، همراه ما هستند.`
پمپئو ادامه داد:`معافيت هاي کاهش قابل توجه(SREs) براي هشت وارد کننده نفت ايران که در ماه نوامبر(آبان) سال گذشته اجرا شد، در1 ماه مه (11ارديبهشت) به پايان مي رسد و ديگر تمديد نمي شود. وي افزود: 3 کشور از 8 کشور که 180 روز معافيت تحريم دريافت کرده بودند، يعني يونان، ايتاليا و تايوان، همين حالا هم واردات نفت ايران را به صفر رسانده اند. اما 2 وارد کننده بزرگ نفت ايران يعني هند و چين مانند ترکيه، کره جنوبي و ژاپن ديگر از اين تحريم ها معاف نيستند.
`مولود چاووش اوغلو` وزير خارجه ترکيه، اين حرکت ايالات متحده را محکوم کرد وگفت:`چنين تصميمي به مردم ايران آسيب مي رساند`.
چاووش اوغلو درتوييتر نوشت:`تصميم ايالات متحده براي پايان معافيت هاي تحريمي، در خدمت صلح و ثبات منطقه اي نخواهد بود و در عوض به مردم ايران آسيب مي رساند. ترکيه تحريم هاي يک جانبه و تحريم هاي مربوط به نحوه برقراري روابط با همسايگان را رد مي کند.`
`ريچارد نفيو`مذاکره کننده پيشين هسته اي با ايران، دراين خصوص گفت:`تصميم دولت ترامپ براي تمديد نکردن معافيت ها تعجب برانگيز نيست، اما مي تواند واکنش هاي شديد مصرف کنندگان نفت ايران را در پي داشته باشد`.
نفيو که در حال حاضر در دانشگاه کلمبيا فعاليت دارد به المانيتور گفت:`فکر مي کنم ما با چين، هندوستان و ترکيه به يک نقطه شکست واقعي مي رسيم.`
نفيو ادامه داد:`اگر چه پمپئو امروز اين تصميم را اعلام کرد، اما اين حال `جان بولتون` مشاور امنيت ملي بود که براي تمديد نکردن معافيت ها فشار وارد کرده بود و حال آنکه برخي در وزارت امور خارجه مخالف چنين اقدامي بودند`.
نفيو افزود: `در نهايت افراد بولتون بودند که در اين کار موفق شدند و مهم نيست که دولت چگونه قرار است با اين موضوع کنار بيايد`.
ناگفته نماند دولت ترامپ ماه گذشته و در تاريخ 19 مارس (28 اسفند)، يک معافيت 90 روزه ديگر به عراق براي واردات برق ايران اعطا کرد.
يک مقام آمريکايي دراين خصوص گفت:`انتظار مي رود دولت ترامپ چنين معافيتي را براي افغانستان در راستاي ادامه واردات انرژي از ايران قائل شود`. اين مقام آمريکايي که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با المانيتور افزود: `فرآيند معافيت عراق و افغانستان متفاوت است. معافيت هاي تحريمي آنها از مقررات قانوني کمي متفاوت نشات مي گيرد`.
وي ادامه داد: `مشکل اين است که برق و گاز قابل جايگزيني نيستند؛ آنها نمي توانند از جاهاي ديگري اين منابع را بخرند. `
وزارت خارجه ايالات متحده اعلام کرده که پمپئو روز دوشنبه با `عادل عبدالمهدي` نخست وزير عراق و `اشرف غني` رئيس جمهوري افغانستان، تماس گرفته است.
`خالد الفالح` وزير انرژي عربستان هم دراين خصوص گفت: `عربستان سعودي مراقب بازارهاي نفتي است تا منابع لازم را تامين کند`.
وي با ارسال بيانيه اي به خبرنگاران سعودي گفت:`در چند هفته آينده، عربستان با ساير کشورهاي توليد کننده و کشورهاي کليدي مصرف کننده نفت همکاري خواهد کرد تا از يک بازار نفت متعادل و پايدار براي منافع توليدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنين ثبات اطمينان حاصل کند.`
ترامپ هم به سعودي ها و کارتل اوپک گفته تا کمبود نفت ايران را جبران کنند تا ايالات متحده آن را از بازار نفت خارج کند.
ترامپ همچنين به ايران هشدار داد که به `جان کري` وزير خارجه پيشين ايالات متحده گوش ندهد، اين هشدار در پي خشم برخي مقامات پيشين دولت آمريکا از مخالفان برجام بوده است.اين مقامات به نظر مي رسد به ايران گفته اند مي تواند تا پايان دوره رياست جمهوري ترامپ در 2020 منتظر بماند چرا که نامزدهاي دمکرات انتخابات رياست جمهوري آينده آمريکا گفته اند دوباره به توافق هسته اي با ايران باز مي گردند.
سخنگوي کري در اين خصوص گفت وي هيچ نظر فوري در مورد گفته اي اخير ترامپ ندارد.
`تارنماي المانيتور از فوريه 2012 توسط `جمال دنيل` يکي از عرب‌هاي آمريکايي تبار در واشينگتن، دي.سي. پايه گذاري شد. المانيتور به جمع‌آوري گزارش و تجزيه و تحليل در مورد خاورميانه از جمله خليج فارس، مصر، ايران، اسرائيل، دولت فلسطين و ديگر کشورها مي‌پردازد. اين تارنما با رسانه‌هاي بزرگ خبري در خاورميانه نيز همکاري مي‌کند`.
اروپام**7276**1590
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ

به گزارش خبرآنلاین اظهارات عصر شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن در حالی مطرح شد که او داشت در مورد دردسرهای حقوقی خودش صحبت می‌کرد و به دادستان‌های این پرونده‌ها می‌تاخت و همچنین در مورد کیفرخواست‌های جدیدی که علیه چندین تن از دستیاران ارشد سابقش در آریزونا مطرح شده، اعتراض می‌کرد.

به نقل از ایسنا براساس فایل صوتی از ضیافتی که به دست ان‌بی‌سی نیوز رسیده، ترامپ گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند. و این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می‌شوند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ کشور ماست. او به شدت بی‌کفایت و ناتوان است. او مثل چی حقه‌باز است! او کاندیدای تحت نفوذ و کنترل نیروهای خارجی است... او مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پذیرد. او حقه‌باز است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایمی اسپیتالنیک» مدیر اجرایی شورای روابط عمومی یهودی یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «انجام چنین مقایسه‌هایی همیشه اشتباه، توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز است؛ خصوصا زمانی که آن را در کنار سابقه طولانی این رئیس‌جمهور سابق در عادی‌سازی یهودستیزی در نظر گرفت. به خصوص استفاده از مقایسه‌هایی با نازی‌ها در خدمت یک برنامه متعصبانه و اقتدارگرا، شنیع است.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای تند به اظهارات ترامپ پاسخ داد و به رفتار و لفاظی‌های گذشته این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، اشاره داشت، از جمله اظهارات مکرر او مبنی بر اینکه مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»؛ زبانی که لفاظی‌های آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و دیگر برترپنداران سفیدپوست را بازتاب می‌دهد.

اندرو بیتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به جای تکرار لفاظی‌های وحشتناک فاشیست‌ها، صرف ناهار با نئونازی‌ها، و دامن زدن به تئوری‌های توطئه‌ای که به قیمت جان یک افسر پلیس شجاع تمام شده است، مردم آمریکا را حول ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حاکمیت قانون گرد هم می‌آورد؛ رویکردی که باعث شده بزرگ‌ترین کاهش جرایم خشونت‌آمیز در ۵۰ سال گذشته رخ دهد.»

از سوی دیگر حامیان ترامپ تلاش‌ کردند تا صحبت‌های او را لاپوشانی کنند.

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی که جزو چندین گزینه محتمل برای معاونت ترامپ است و در همان مهمانی جنجالی در عمارت مارالاگو شرکت داشت، یکشنبه درباره عبارت «گشتاپو» که ترامپ استفاده کرده بود، به‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این صحبت در کانون سخنان او نبود. اکثریت آمریکایی‌ها احساس می‌کنند محاکمه‌ای که او در حال حاضر در آن حضور دارد، انگیزه‌های سیاسی دارد.»

هنوز نمایندگان ترامپ به سخنان او واکنشی نشان نداده‌اند. اظهارات ترامپ بعدازظهر شنبه در باشگاه مارآلاگو در فلوریدا در جمع صدها عضو کمیته ملی جمهوری‌خواه بیان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903339

دیگر خبرها

  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • خروج موادمخدر از دایره ۱۰ جرم اول تهران
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی