Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:21:06 GMT

برف بهاری، آیه ای دیگر از تغییر اقلیم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۵۸۷۴

برف بهاری، آیه ای دیگر از تغییر اقلیم

استانها- ایرنا- بارش برف در نیمه نخست فصل بهار و آن هم زمانی که همه منتظر به شکوفه نشستن دشتها و درختان هستند، نشانه ای دیگر از تغییرات اقلیمی در سرزمین ایران به شمار می رود که پنج استان در شمال غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا، هرچند بارش ها از اوایل هفته در برخی مناطق آغاز شده بود اما گسترش و شدت بارش ها از بامداد دیروز (دوم اردیبهشت)، ساکنان واقع در شمال غربی کشور بویژه استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و آذربایجان شرقی را غافلگیر کرد؛ ارتفاع بارش ها در دامنه ها و شهرستان های برفگیر استان در مواردی حتی چهار متر هم گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته دامنه برودت هوا تا ارتفاعات استان های همجوار هم رفت و در مناطق کوهستانی استان های شمالی و مرکزی نیز بارش برف گزارش شد.
لغزندگی معابر بویژه راه های اصلی استان ها، تعطیلی مدارس و خسارت به باغات و مزارع این استان ها از آثار بارش برف آن هم در ماه اردیبهشت گزارش شده است.

** یخ زدگی باغ ها و راه ها در آذربایجان غربی
بسیاری از مردم آذربایجان غربی با گرم شدن هوا در فروردین ماه امسال روزهای گرم بهاری را به یکدیگر نوید می دادند و لباس ها و وسایل گرمایشی را راهی انبارها و بقچه ها کرده بودند اما سرمای اوایل اردیبهشتی غافلگیری همه را موجب شد و بر سخنان ابا و اجدادی این سرزمین در رابطه با «بی اعتمادی به هوای بهاری» صحه گذاشت.
در سی و سومین روز از فصل بهار که همه مردم در انتظار استفاده از چاقاله بادام ها و چاقاله های زردآلو و آلوچه بودند، بارش برف سحرگاهی همه شهروندان این استان کوهستانی را غافلگیر کرد.
در این روز، برف وسیعی شهرهای مختلف شمال و جنوب آذربایجان غربی را فرا گرفت و بیش از 10 شهر استان درگیر این پدیده نادر در اواسط فصل بهار شد.
با بارش برف بهاری، دمای هوا نیز به میزان بسیار زیادی در آذربایجان غربی کاهش یافت و تا دمای منفی پنج درجه نیز پایین رفت که نمایش روزهای زمستانی را در بسیاری از شهرهای استان به همراه داشت.
این بارش علاوه بر بروز مشکل برای شهروندان، مشکلات زیادی نیز در بخش های مختلف از جمله کشاورزی ایجاد و بسیاری از باغ های میوه را تا مرحله نابودی کامل پیش برد تا جایی که رسول جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به خبرنگار ایرنا گفت: 90 درصد خسارت به باغ های میوه های هسته دار و 60 درصد خسارت به باغ های انگور و سیب استان وارد شده است.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان توده هوای سرد در استان تا چهارشنبه مستقر است و باغداران و کشاورزان در ساعات بحرانی دما در نیمه شب باید تدابیر لازم را بکار گیرند.
البته در حوزه راه ها، با وجود بارش مستمر برف و باران طی 24 ساعت گذشته همه راه های استان باز است اما به رانندگان توصیه شده از سفرهای غیرضروری بخصوص در گردنه های برفگیر خودداری کنند.
برای نمونه راهداران در شبانه روز گذشته چهار بار گردنه «زمزیران» در مهور مهاباد - سردشت را برفروبی و نمک پاشی کردند؛ بارش برف در این منطقه باعث غافلگیری رانندگان شد و ماموران راهداری ضمن برفروبی و نمک پاشی این مسیر سرنشینان 20 دستگاه خودرو را از برف نجات دادند.
بر اساس اعلام راهداری، اکنون برف در این گردنه از هشت تا 12 سانتی متر ارتفاع دارد و توصیه می شود رانندگانی که زنجیرچرخ به همراه ندارند از این مسیر تردد نکنند.
این برف بهاری روزهای دوم و سوم اردیبهشت مدارس آذربایجان غربی را در برخی مناطق از جمله ارومیه، خوی و سلماس تعطیل کرد.
بر اساس گزارش ها، اشنویه با ثبت بارش 23 میلی متری طی روز گذشته پربارش ترین و چالدران با دمای پنج درجه سانتی گراد زیر صفر سردترین شهر استان بود.

** بارش چهار متر برف در ورزقان
از استان آذربایجان شرقی خبر می رسد بارش برف در مناطق مختلف این استان از جمعه گذشته آغاز شده است؛ ارتفاع برف در بعضی نقاط شهرستان ورزقان در 90 کیلومتری شمال شرق استان به حدود چهار متر می رسد.
در مجموع از 60 راه روستایی بسته شده این شهرستان، هنوز راه هفت روستا با وجود تلاش های شبانه روزی راهدارها بسته مانده و حتی بارش برف موجب تعطیلی مدارس شهرستان های هوراند و چاراویماق شده است.
گفته می شود میزان بارش برف چند روز اخیر در برخی شهرستان های استان از مجموع بارش زمستان بیشتر بوده است.
بارش ها موجب افزایش 70 سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه و نیز 50 سانتی متری تالاب بین المللی «قوری گول» شده است.
کارشناسان آب و هوایی استان بر این باورند که بارش های سال جدید موجب شد که میزان بارندگی سال آبی آذربایجان شرقی که به طور متوسط سالانه 279 میلی متر بود از 340 میلی متر فراتر رود.
البته بارش باران سال جدید و سیلاب های ناشی از آن 168 میلیارد تومان به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی خسارت زده است.
در شبانه روز گذشته بیشترین میزان بارش ها از کلیبر گزارش شده است.
در مجموع بارش برف در روزهای اخیر همچنین موجب افت شدید دما به زیر صفر در آذربایجان شرقی، بروز سرمای دیررس و خسارت به محصولات باغی و زراعی شده است.

** تعطیلی مدارس اردبیل برای دومین روز
در استان اردبیل نیز تداوم بارش برف و سردی هوا در مناطق سردسیر روز سه شنبه نیز برخی مقاطع تحصیلی را در شهرهای اردبیل، سرعین، خورش رستم، خلخال، هیر، نیر و نمین تعطیل کرد.
بارش برف که از روز دوشنبه در اغلب مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل آغاز شده، همچنان تداوم دارد و پیش بینی می شود این وضعیت جوی تا بعد از ظهر سه شنبه ادامه داشته باشد.
بنا بر اعلام مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، در جاده های کوهستانی استان از جمله اردبیل - آستارا ، اردبیل - نیر، اردبیل - مغان، اردبیل - سرچم ، اردبیل - مشگین شهر - اهر و اردبیل - سرعین بارش برف گزارش شده است.
همچنین جاده اردبیل - آستارا که روز گذشته بر اثر رانش زمین بسته شده بود بامداد سه شنبه با تلاش راهداران بازگشایی و تردد خودروها در آن جریان یافت.

** لغزندگی راه های زنجان
هرچند در استان زنجان نیز بارش برف گزارش شده اما بر اساس اعلام راهداری استان، همه جاده باز و تردد در آن بدون زنجیر چرخ امکانپذیر است.
البته هنوز بارش برف در آزادراه زنجان - قزوین، جاده ترانزیت زنجان - خرمدره - ابهر، زنجان - تهم - چورزق و زنجان - طارم جریان دارد.
طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان سامانه بارشی فعال که از روز گذشته آسمان این استان را فراگرفته بود عصر امروز از استان خارج و بدنبال آن کاهش یک تا پنج درجه را شاهد خواهیم بود.
براساس این پیش بینی، دمای کنونی شهر زنجان صفر درجه که نسبت به روز گذشته 5 درجه کاهش یافته است و هم اکنون شاهد بارش پراکنده برف و باران در سطح استان زنجان هستیم.

** زمستان خیال جدایی از کردستان ندارد
آنگونه که هواشناسی کردستان پیش بینی کرده، هوای استان این هفته کاهش هفت تا 9 درجه ای را تجربه می کند؛ در 24 ساعت گذشته در شهرستان های بیجار، سقز، بانه، مریوان، سروآباد، قروه، دهگلان و دیواندره بارش برف گزارش شد و انتظار می رود این بارش ها از امروز پایان یابد.
بارش برف در کردستان از روز شنبه (31 فروردین) آغاز شد و شهرستان دهگلان با دمای منفی 6 درجه زیر صفر سردترین شهر استان نام گرفت.
به طور متوسط در 24 ساعت گذشته به صورت متوسط در استان پنج میلی متر بارش رخ داده که بیشترین آن در مریوان با 16 میلی متر، بانه 13 میلی متر و سقز 11 میلی متر به ثبت رسیده است.
بارش شدید برف و کولاک همچنین گردنه ژالانه در محور ارتباطی سروآباد به هورامان و روستاهای تابعه را مسدود کرده و سبب کُند شدن تردد وسایل نقلیه در برخی مسیرهای ارتباطی روستاهای این بخش شده است.
سامانه بارشی از روز گذشته بیشتر مناطق استان کردستان از جمله شهرستان سروآباد را فرا گرفته و باعث بارش های باران و برف در این مناطق شده است.
بارش برف در شهر سروآباد و روستاهای تابعه از ساعت 6 صبح امروز آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.
شهرستان سروآباد دارای 40 کیلومتر راه اصلی، 160 کیلومتر راه روستایی و 120 کیلومتر راه فرعی (سروآباد به پاوه) است.
استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود؛ جاده های بین شهری این استان دارای 38 گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای 66 گردنه برفگیر است.

** بارش ها تا سه روز آینده ادامه دارد
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، بارش ها در نقاط مختلف کشور تا سه روز آینده ادامه دارد اما در روز پنجشنبه (5 اردیبهشت) این سامانه بارشی تضعیف و بارش ها به شکل پراکنده خواهد بود.
امروز بارش ها در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، بخش هایی از لرستان و ارتفاعات البرز در استان های البرز، تهران و سمنان ادامه می یابد که در مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود.
همچنین بارش ها در پاره ای از مناطق مانند شمال شرق، استان های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان به شکل رعد و برق و وزش باد شدید خواهد بود که در مناطق مرتفع شمال شرق کشور بارش ها به شکل برف پیش بینی شده است.
شدت بارش ها امروز در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی خواهد بود.

** آخرین وضعیت راههای کشور
مرکز مدیریت راه های کشور، مسیرهای پلدختر- کوهدشت، پلدختر- دره شهر، محور قدیم پلدختر- خرم آباد، کمربندی دهلران ، راور- دیهوک، شهداد - نهبندان، اهواز – آبادان را تا اطلاع بعدی و اهرم - فراشبند مسدود اعلام کرده است.
همچنین محورهای غیرشریانی مسدود شامل عشق آباد - بردسکن، بندرترکمن - سه راهی یساقی، گمیشان - خواجه نفس (دارای انسدادیکطرفه ساعتی)، کمربندی بستان - سوسنگرد، چغازنبیل - شوشتر، بستان- چذابه، قدیم بستان - چذابه، زابل - هیرمند، فنوج - رمشک، چاهان- زرآباد، شهداد - اندوهجرد، طرود- معلمان و شادگان - سه راهی دارخوین است.
در حال حاضر بارش باران در برخی از محورهای استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، خراسان رضوی، قزوین، مازندران، گلستان و گیلان ادامه دارد و به هموطنان توصیه می شود پیش از مسافرت برای اطلاع از آخرین وضعیت راههای کشور عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک و یا با شماره‌ تلفن های 141 و 88925252 تماس بگیرند.
2025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بارش برف تغيير اقليم آذربايجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۵۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم : بارندگی‌ های شدید چند سال اخیر ناشی از تغییر اقلیم است / باید منتظر سیل ها و خشکسالی های بیشتری باشیم

مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه تغییر اقلیم باعث می‌شود که رخداد پدیده‌های حدی و شدید بیشتر و فراوانی وقوع آن‌ها نیز افزایش یابد، گفت: «باید انتظار رخدادهای دیگری از جمله سرمازدگی، گرمازدگی، گردوغبار، خشکسالی و حتی سیل‌های بیشتر از گذشته را داشته باشیم.»
 
به گزارش ایسنا؛ مهران زند با بیان اینکه سیل اخیر را از دو بعد هواشناسی و هیدرولوژیکی می‌توان مورد بررسی قرار داد، گفت: سیل‌های اخیر خصوصا سامانه بارشی که ۲۷ و ۲۸ فروردین امسال در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و منطقه تنگه هرمز رخ داد استان‌هان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر را به شدت درگیر کرد.
 
وی افزود: بارش‌های اخیر رقم‌هایی را در میزان بارندگی جابه‌جا کرد؛ به طوری که در ۲۴ ایستگاه هواشناسی بارش بیش از ۱۰۰ میلی‌متر ثبت شد که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.
 
بارندگی‌های شدید چندسال اخیر ناشی از تغییر اقلیم است
 
مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تصریح کرد: بارش‌های سنگین و به طور کل سوانح طبیعی با شدت بالا، دوره برگشت طولانی‌تری دارند این میزان بارندگی‌های شدیدی که در چندسال اخیر در کشور رخ داده، ناشی از تغییرات اقلیمی و تبعات آن است.
 
گرمایش در خاورمیانه بیشتر بوده است
 
وی با تاکید بر اینکه اینگونه بارش‌ها را می‌توان به تغییر اقلیم نسبت داد، افزود: تغییر اقلیم باعث می‌شود که رخداد پدیده‌های حدی و شدید بیشتر و فراوانی وقوع آن‌ها نیز افزایش یابد. نشانه‌­های گرمایش جهانی و وقوع تغییر اقلیم را می‌توان در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد. یکی از نشانه­­‌های مهم گرم‌تر شدن کشور است. میانگین گرمایش جهانی ۱.۱ درجه و در غرب آسیا ۲ درجه سانتیگراد برآورد شده است. در خاورمیانه گرمایش بیشتر بوده و تبعات آن هم بیشتر است. وقتی دما بالا می‌رود، ظرفیت نگهداشت رطوبت هوا بیشتر می‌شود، در نتیجه تبخیر بالا می‌رود و حجم بیشتری رطوبت را خواهیم داشت که به دنبال آن بارندگی‌های سیل آسا بیشتر می‌شود.
 
یک درجه افزایش دما می‌توان ۷درصد رطوبت را بیشتر کند
 
زند با اشاره به اینکه به لحاظ هیدرولوژیکی یک درجه افزایش دما می‌تواند حدود هفت درصد باعث افزایش ظرفیت نگهداشت رطوبت هوا شود، گفت: به طور کلی الگوی‌های زمانی و مکانی بارندگی‌ها در جهان و ایران تغییر کرده و پیش بینی بارش‌ها سخت‌تر شده است. توزیع فصلی بارش مناطق مختلف کشور تغییر کرده و در سال آبی جاری نیز این تغییرات با شدت بیشتری رخ داده؛ به گونه‌­ای که پاییز و زمستان در غالب نواحی کشور با کم بارشی شدید مواجه بودیم و در بهار در نواحی زیادی از کشور با بارش‌­های بسیار فراتر از معمول مواجه شدیم. اینکه بگوییم مداخلات انسانی در این بخش موثر بوده و ابر‌ها در کشور‌های دیگر بارور شده‌اند، منتفی است.
 
بارش اخیر ارتباطی به بارورسازی ابر‌ها ندارد
 
مدیرگروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری همچنین عنوان کرد: امکان بارورسازی ابر‌ها وجود دارد، ولی به شدت محدود و منطقه‌ای است و نمی‌تواند چند استان و کشور‌های دیگر را درگیر کند.
 
این کارشناس آبخیزداری در ادامه گفت: اینکه بگوییم بارورسازی ابر‌ها در امارات باعث بروز چنین سیلی شده، اشتباه است. نقشه‌ها نیز همین را نشان می‌دهند که یک سیستم قوی در عربستان شکل گرفته، بر روی دریای عرب تقویت شده و بارش‌­های شدید و فراتر از معمول رخ داده است. ما باید انتظار رخداد‌های دیگری از جمله سرمازدگی، گرما زدگی، گرد و غبار، خشکسالی و حتی سیل‌های بیشتر از گذشته را داشته باشیم.
 
اینکه بگوییم بارورسازی ابر‌ها در امارات باعث بروز چنین سیلی شده، اشتباه است. نقشه‌ها نیز همین را نشان می‌دهند که یک سیستم قوی در عربستان شکل گرفته، بر روی دریای عرب تقویت شده و بارش‌­های شدید و فراتر از معمول رخ داده است. ما باید انتظار رخداد‌های دیگری از جمله سرمازدگی، گرما زدگی، گرد و غبار، خشکسالی و حتی سیل‌های بیشتر از گذشته را داشته باشیم. به گفته وی در حالی که درگیر سیل در جنوب شرق و جنوب کشور هستیم، در استان­‌های قزوین، تهران، سمنان، خراسان رضوی، فارس و ۲۰ استان دیگر خشکسالی رخ داده و میزان بارندگی نسبت به بلند مدت کاهشی بوده که وقوع این پدیده‌های حدی می‌تواند از نتایج تغییر اقلیم باشد.
 
عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری با اشاره به اینکه باید در مناطق مختلف آمادگی حاصل کنیم، گفت: نمی‌توانیم از وقوع پدیده­‌های حدی جوی از جمله این بارندگی‌­ها شدید جلوگیری کنیم، بلکه باید مواجهه هوشمند با این پدیده‌ها داشته باشیم تا خسارت کمتری وارد شود.
 
اعتبارات آبخیزداری در کشور کافی نیست
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تنها ۲۴ درصد از اراضی مستعد آبخیزداری در کشور تحت عملیات آبخیزداری قرار گرفته‌اند و چرا با وجود اهمیت آبخیزداری برای کشور عدد کمی محقق شده، گفت:اعتبارات آبخیزداری کافی نیست و نمی‌توان در یک بازه زمانی چندساله افزایش قابل توجهی در این مقدار داد. زیرا منابعی که به این بخش تزریق می‌شود پاسخگوی گستردگی عملیات نیست و از طرفی به منابع دولتی وابسته هستیم.
  
زند با بیان اینکه از بسیاری از سازه­‌های بومی مانند هوشاب و هوتک که توسط مردم محلی احداث می‌شد غافل شده‌ایم، گفت:اگر می‌خواهیم تاب آوری افزایش یابد باید مردم را به احداث این سازه‌ها تشویق کنیم. سدسازی و بندسازی اگرچه در مدیریت سیلاب موثر است، اما عملیات محلی و بومی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اگر در این بخش به مردم آموزش داده شود، دولت وارد شود و کمک کند می‌توانیم تا حد زیادی این سیلاب‌ها را کنترل کنیم.
 
وی ادامه داد: ضمن اینکه عملیات آبخیزداری بسیار گسترده و متنوع است. تقویت پوشش گیاهی، عملیات سازه‌ای، بیولوژیکی و بیومکانیکی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
  
این پژوهشگر حوزه آبخیزداری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان برای این بخش منابع مالی مستقل تامین کرد که وابستگی‌ها به دولت کاهش یابد؟ افزود: موسسات خیریه می‌تواند در این زمینه موثر باشند. سمن‌ها می‌توانند در این زمینه ورود کنند. یک فرد خیر شاید نداند عملیات آبخیزداری و احداث سازه‌­های آبخیزداری چقدر می‌تواند در نجات جان افراد و تامین آب شرب مردم موثر و حیاتی باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم : بارندگی‌ های شدید چند سال اخیر ناشی از تغییر اقلیم است / باید منتظر سیل ها و خشکسالی های بیشتری باشیم
  • بارش‌های بهاری و امیدواری کشاورزان اربیلی
  • بارش‌های بهاری تراز سدها را افزایش می‌دهد
  • باید منتظر سیل‌ها و خشکسالی‌های بیشتری باشیم
  • ببینید | بارش برف بهاری در اردبیل
  • بارش برف بهاری در روستاهای شهرستان اسکو + فیلم
  • شدت بارش باران بهاری در اردبیل
  • طراوت باران بهاری در مناطق مختلف آذربایجان شرقی
  • باران بهاری آذربایجان شرقی را فراگرفت
  • باران بهاری آذربایجان شرقی را فرا گرفت