Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهره افتخار متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ اختلالات کف لگن از دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روش تشخیص جنسیت جنین بدون سونوگرافی اظهار کرد: تعیین جنسیت جنین به‌طور معمول با استفاده از سونوگرافی صورت می‌گیرد و تشخیص آن در هفته‌های اول بارداری زمانی ضرورت می‌شود که جنین در معرض بیماری‌های مربوط به ژن قرار گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به طور مثال بیماری هموفیلی از جمله بیماری‌های مربوط به ژن است که باید جنسیت جنین زودتر تشخیص داده شود؛ زیرا جنین مونث در معرض خطر ابتلا به آن قرار خواهد گرفت.

در چه بیماری‌هایی باید جنسیت جنین زود تشخیص داده شود؟

افتخار بیان کرد: به جز هموفیلی در بیماری‌های دیگری که وابسته به جنسیت جنین هستند، تعیین جنسیت زودتر انجام می‌شود.

روش تشخیص جنسیت سل فری چگونه انجام می شود؟

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: برای تعیین جنسیت جنین در شرایط خاص و بنا به نیاز از روش‌های غیرتهاجمی به نام سل‌فری یا نیفتی استفاده می‌شود؛ روشی که در سه ماهه اول بارداری انجام خواهد شد و در آن از مادر نمونه خون گرفته می‌شود.

در چه بیماری‌هایی باید جنسیت جنین زود تشخیص داده شود؟

وی افزود: از آنجایی که در بارداری مقداری از سلول‌های جنینی وارد جریان خون مادر می‌شود، می‌توان سلول‌های جنینی را در خون مادر نیز تشخیص داد.

افتخار بیان کرد: برای تعیین جنسیت جنین، پس از گرفتن خون مادر، کروموزوم y جستجو می‌شود؛ اگر کروموزوم y در خون مادر یافت شد جنین مذکر اعلام می‌شود و اگر این کروموزوم وجود نداشته باشد، جنسیت مونث خواهد بود.

در چه بیماری‌هایی باید جنسیت جنین زود تشخیص داده شود؟

این متخصص زنان و زایمان گفت: این روش در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود و حساسیتی بسیار بالا دارد.

وی اظهار کرد: سونوگرافی روشی دیگر برای تعیین جنسیت جنین است که حدود سه ماهه اول انجام می‌شود و تا ۱۳ هفته رواج دارد؛ سونوگرافی نسبت به روش قبل حساسیت کمتری دارد.

در چه بیماری‌هایی باید جنسیت جنین زود تشخیص داده شود؟

افتخار افزود: البته حساسیت کمتر سونوگرافی نسبت به روش دیگر تعیین جنسیت، بستگی به فردی که سونوگرافی را انجام می‌دهد و دستگاه مورد استفاده برای این کار دارد. زیرا دستگاه‌های دارای تکنولوژی جدید حساسیت بسیار بیشتری برای تعیین جنسیت جنین دارند.    

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جنسیت جنین جنین تعیین جنسیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید

مدیرکل انتقال خون قم روز دوشنبه گفت: به همت و تلاش مسئولان با مستقر شدن دستگاه Alinity i در سازمان انتقال خون استان قم، آزمایش‌های غربالگری برای بیماری‌های HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس به روش کمی لومینسانس و با کمترین زمان انجام می‌شود.

مهدی پهلوانی افزود: نمونه خون‌های اهدایی پس از انجام آزمایش و مشخص شدن نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: دستگاه Alinity i از شرکت Abbott یک سیستم تشخیص پزشکی پیشرفته است که برای استفاده در آزمایشگاه‌های بالینی طراحی شده است.

مدیرکل انتقال خون قم اضافه کرد: این دستگاه بخشی از خانواده وسیع‌تری از سیستم‌های آزمایشگاهی Alinity است و برای افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و بهبود کیفیت نتایج آزمایش‌های پزشکی طراحی شده است.

به گفته پهلوانی، دستگاه Alinity i به خصوص برای آزمایشات ایمونولوژی (سنجش و تجزیه و تحلیل سیستم ایمنی) به کار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به هزینه ۷۰ میلیارد ریالی خرید این دستگاه، گفت: از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به سرعت بالا، دقت عالی و قابلیت ادغام با سایر سیستم‌های آزمایشگاهی اشاره کرد؛ این دستگاه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به انجام طیف وسیعی از آزمایش‌های ایمونولوژیکی است.

پهلوانی مزایای استفاده از دستگاه Alinity i را، کارایی بالا، دقت عالی، انعطاف‌پذیری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و کاهش نیاز به فضای فیزیکی برشمرد.

مهدی متقیان سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل پدافند غیرعامل قم در پایان مراسم، به مناسبت روز ملی خلیج فارس خون خود را اهدا کرد.

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، نیز سوم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور حسن نادری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم در اداره کل انتقال خون این استان به بهره‌برداری رسیده بود.

با استفاده از دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، جدا از گروه‌بندی اصلی خون، تمام گروه‌های فرعی خون نیز به‌صورت هوشمند و تمام الکترونیک تعیین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است