Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@00:03:45 GMT

بحران هويت نوجوان و نقش والدين

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۶۲۹۷

بحران هويت نوجوان و نقش والدين

خبرگزاري آريا -
بحران هويت نوجوانان
بسياري از مشکلات دوران نوجواني ريشه در چگونگي گذر وي از بحران هويت دارد و چنان چه ابعاد گوناگون اين دوران مهم زندگي به دقت مورد مطالعه قرار گيرد و نوجوان با آگاهي کامل اين دوران را سپري کند، مصونيت وي در برابر آسيب هاي اجتماعي افزايش خواهد يافت و به سهولت هويت موفق را احراز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هويت چيست؟
هويت عبارت از افتراق و تميزي است كه فرد بين خود و ديگران مي گذارد، هويت شخصي، يك ساختار رواني اجتماعي است يعني هم شامل طرز تفكرها و عقايد مي شود كه معرف فرد است و هم نحوه ارتباط فرد با ديگران را مي رساند.
اريکسون اولين کسي بود که هويت را به عنوان دستاورد مهم شخصيت نوجواني وگامي مهم به سوي تبديل شدن به فردي ثمربخش وخشنود تشخيص داد. ازديدگاه اريکسون هويت ازامتزاج خودپنداره هاي خصوصي واجتماعي سرچشمه مي گيرد. پيامد اين انسجام ازتداوم فردي يا همخواني دروني است.
اريکسون تاکيدبسيارزيادي براهميت رشد احساسي ازهويت قائل بود. اواز جهات فراواني يافتن احساس هويت را تکليف عمده زندگي فردي مي دانست. به عقيده اريکسون هويت ممکن است ازدوراه منحرف شود. ممکن است پيش ازآن که رشدکند تثبيت شود(يعني پيش ازموعدشکل بگيرد)،ويا اينکه بدون هيچ محدوديتي گسترش يابد.
جستجوي هويت
پديده نوجواني ،با اين پرسش اساسي همراه است که نوجوان از خود مي پرسد"من کيستم" اين پرسش را که چند سال ادامه خواهد يافت "جستجوي هويت"مي نامند. نوجوان در جستجوي پاسخي به اين سوال اساسي است تا بر آن اساس بتواند جوابي براي پرسش‌هايي همچون: بايد چگونه زندگي کنم؟چه حرفه اي رابايد انتخاب کنم؟ در ارتباط باجنس مخالف وزندگي خانوادگي آتي چه خواهم کرد؟ با کدام باورهاوارزشها بايدزندگي کنم؟ و... بيابد.
پاسخ به اين پرسشها آسان نيست و معمولاً با مقداري تشويش نيز همراه است. شايد بتوان گفت که تشويش والدين نيز کمتر از خود نوجوانان نيست. نوجواناني که سعي مي کنند که بالهاي خود رابگشايند وبه دنياي خاص خويش پرواز کنند و والديني که گاه به دليل وابستگي به فرزند خود و استقلال جويي اونگرانند وگاهي نيز به دليل مخاطراتي که پرواز غيرقابل پيش بيني ازآشيانه م‍‍ألوف درکمين نوجوان آنهاست، احساس ايمني نمي کنند.
دوره هويت‌يابي در نوجوانان همراه است با فاصله گرفتن از خانواده و مبارزه براي استقلال، خود آگاهي و انتقاد از خود، خيال پردازي وکسب تجارب از طريق ايفاي نقش‌هاي مختلف‌ در جامعه مي باشد. در طي دوران نوجواني فرزند شما سرگرم توسعه هويتش است. ممکن است او دچار فقدان اعتماد به نفس شود
مثلا درباره ظاهرش، اندامش و احساسات و افکار عجيب و غريبي که در حال تجربه کردن آنهاست دچار نگراني شود، به همين علت است که در اين سنين بيشتر آنها در اتاق خود مي مانند و يا مدت زيادي را در حمام يا دستشويي سپري مي کنند، به ياد داشته باشيد که او مشغول تنظيم و تعديل کارها براي خودش است و به هيچ وجه منظورش نپذيرفتن و يا رد کردن شما نيست.
عوامل موثر بر شکل گيري هويت در نوجوانان
- عوامل شناختي: مانند رشد تفکر انتزاعي (منظور از تفکر انتزاعي، توانايي استنباط و درک مفاهيم از موقعيت هاي کلي است).
- والدين: نوع ارتباط آنها با نوجوان.
- مدرسه: موفقيت‌هاي درسي، نوع ارتباط با همسالان و معلمان.
- خيال پردازي نوجوان: که منبعي است براي ايفاي نقش‌ها و رفتارهاي او.
- عوامل اجتماعي، فرهنگي (بخشي از هويت نوجوانان در پذيرش نقش و جايگاه اجتماعي شکل مي گيرد و همچنين ريشه در فرهنگ دارد).
- ترتيب تولد و فاصله سني فرزندان در خانواده.
- رفتارهاي نوجوان و بازخوردهاي ديگران.
بسياري از مشکلات دوران نوجواني ريشه در چگونگي گذر وي از بحران هويت دارد
بحران هويت
عدم موفقيت يك نوجوان در شكل دادن به هويت فردي خود اعم از اينكه به علت تجارب نامطلوب كودكي باشد يا شرايط نامساعد فعلي، بحران ايجاد مي كند كه بحران هويت يا گم گشتگي نام دارد. بنابراين بحران هويت زماني اتفاق مي‌افتد که فرد در يافتن هويت خويش دچار ترديد، سردرگمي، بي هدفي و يک نوع يأس و افسردگي شود و در عين حال به يک تصور منفي از خود دچار گردد.
در هنگام بحران هويت، نوجوان دچار تضادها و كشمكش هاي ضد و نقيض مي شود، به پدر و مادر خود علاقه دارد و از طرفي به خاطر امر و نهي هاي مكرر، از آنها تنفر هم دارد، هم از نظر اقتصادي و عاطفي وابسته به آنان است و هم مي خواهد مستقل عمل كند و با آنها مخالفت مي كند، اين تضادهاي دروني به رفتارهاي ضد و نقيض مي انجامد و نوجوان را شديداً دچار اضطراب و ناراحتي ذهني مي كند.
عوارض بحران هويت
- اختلال در احساس زمان: دسته اي از نوجوانان وقت را به بطالت مي گذرانند و در مقابل اين دسته، برخي نوجوانان نيز احساس مي كنند كه زمان به سرعت مي گذرد و هيچ گاه وقت و زمان و مجال كافي براي انجام امورشان نخواهند داشت.
- از خودبيگانگي: بيگانگي به معني رد و انکار عميق ارزش‌هاي اجتماعي ودوري و جدايي ازديگران است که از حد بدبيني هاي نوجوانان معمولي بسيار فراتر مي رود.
- اعتياد به مواد مخدر: نوجواناني که هنوز هويت کسب نکرده اندممکن است براي فرار از تعاضهاي روان به مواد مخدر روي آورند. ممکن است نوجوان در واکنش به احساس نا امني، آشفتگي رواني، احساس حقارت، وطردشدگي وبيگانگي، تعارض باوالدين ويامشکلات زندگي روزمره به مواد مخدر روي آورد.
- واکنشهاي اضطراب: نوجواني که دچار اضطراب حاد است احساس ترس ناگهاني براو چيره مي شود، گويي قرار است برايش حادثه بدي رخ دهد. ممکن است بي‌قرار و نا‌آرام شود، به سادگي ازجا بپرد وعلائم جسماني مثل تهوع، سردرد، سرگيجه، واستفراغ در اوظاهر مي شود، فراخناي توجه وحواسش منحرف مي شود، دچار اختلال خواب مي گردد.
- افسردگي نوجوانان: بسياري ازنوجوانان افسردگي خود رابه صورت خستگي وبي قراري وتظاهر به بيماري نشان مي دهند و درحالت افراطي به صورت فعاليت هاي جنسي، پرخاشگري ونيز رفتار بزهکارانه بروز مي کنند. افسردگي نوجوانان معمولاًدو حالت دارد.اول اينکه نوجوان احساس تهي بودن وبي احساسي مي کند. گويي که دوران کودکي سپري شده، بي آنکه بزرگسال رشد يافته اي جاي آن را بگيرد. اين نوع افسردگي ناپايدار است و معمولاً حل شدني.
نوع دوم افسردگي نوجوان به دشواري ازبين مي رود. ريشه هاي آن درتجربه شکستهاي مکرردر طي زمان طولاني است. نوجوان ممکن است واقعاً براي حل مشکلات ورسيدن به اهداف شخصي تلاش کرده باشد، ولي به موفقيتي دست نيافته باشد. در اين نوع افسردگي نوجوان رابطه اش رابا والدين، دوست يا کسي که به شدت به او علاقه داشته ازدست مي دهد.
-خود کشي: خودکشي نوجوان معناي آن است که براي او زندگي مشکل ترازمرگ جلوه کرده است. درصدقابل توجهي ازنوجواناني که به مراکز درماني ارجاع مي شوند کساني هستندکه يادست به خودکشي زده،يا نقشه خودکشي درسرداشته اند. اين افراد عموماًدرفاصله سني 15-25سالگي هستند.
آشکارترين دليل خودکشي نوجوان، احساسات منفي و نااميدي وازدست دادن کنترل خود است. احساس گناه شديد، احساس تنهايي وبي کسي و بي‌پناهي، فقدان حمايت از نوجوان، ناتواني درکنترل فشارهاي وارده، ناتواني درکنترل احساسات و رشد نيافتگي وعدم آمادگي براي مقابله بامشکلات پيش روي نوجوان مهمترين دلايلي است که ممکن است اورابه فکر ياعمل خود کشي وادارمي سازد.
نقش خانواده در هويت‌يابي نوجوان
نقش والدين در شکل‌گيري هويت نوجوان
بخش عمده‌اي از هويت در دوران کودکي و نوجواني در خانواده شکل مي‌گيرد. افراد براي آنکه در دوران نوجواني هويت مستقلي کسب کنند بايد دوران کودکي خوبي را در کنار خانواده پشت سر گذاشته باشند تا ورود او به نوجواني با آسيب کمتري همراه باشد.
زماني يک نوجوان احساس صلاحيت، عزت، اعتماد و شايستگي خواهد کرد که در کودکي چنين احساسي را از خانواده دريافت کرده باشد. اگر اين اتفاق نيفتد، ورود به دوران نوجواني با آسيب همراه خواهد بود يعني نوجوان مضطرب است و به خود اعتماد ندارد.
در دوران نوجواني فرد سوالات زيادي درباره ماهيت خود مي‌کند و اگر خانواده به درستي به آنها پاسخ نگويد او از نظر هويت فردي، فرهنگي و خانوادگي دچار تزلزل مي‌شود. نوجوانان بسيار پرسشگر و کاوشگرند، اين ويژگي‌ها نشان دهنده سلامت رواني يک نوجوان است و اگر نوجواني پرسشگر نباشد نشان دهنده وجود اختلالاتي در اوست، اما متاسفانه برخي خانواده‌ها با اين روحيه نوجوانان به درستي برخورد نمي‌کنند.
نوجوانان ممکن است پرسش‌هايي درباره فرهنگ و مذهب خود داشته باشند اما برخي خانواده‌ها با تحکم و اجبار سعي مي‌کنند اين موارد را به فرزندان خود تحميل کنند که نتيجه آن نپذيرفتن مذهب است اين در حاليست که نوجوانان قصد دارند که حتي خداوند را با عقل و منطق بپذيرند.
خانواده‌هايي که حمايت عاطفي خود را از فرزندان دريغ مي‌کنند موجب از هم گسيختگي روحي و رواني آنان مي‌شوند. فرزندان ممکن است دوستاني داشته باشند که خانواده‌ها آنها را تاييد نمي‌کنند، با همدلي و همراهي با فرزندان رفته رفته آنان به اين نتيجه مي‌رسند که بايد دوستان نامناسب خود را کنار بگذارند. برخورداري از حمايت عاطفي والدين به شدت در شکل گيري هويت عاطفي صميمانه فرزندان تاثير گذار است.
والديني که مدام با يکديگر درگيري دارند و تنش و استرس در خانه آنها حاکم است نمي‌توانند به خوبي با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و نوجوانان به تدريج در دستيابي به هويت خانوادگي و حتي هويت فردي دچار مشکل مي‌شوند و احساس ناشايستگي و کاهش اعتماد به نفس مي‌کنند. با توجه به آنکه در چنين خانواده‌هايي حمايت عاطفي و محبت وجود ندارد روابط کلامي بين والدين و حتي بين والدين با فرزندان وجود ندارد و اين موضوع باعث آشفتگي خاطر کودکان و نوجوانان مي‌شود.
در چنين شرايطي فرزندان مستعد برقراري روابط ناسالم در خارج از محيط خانواده مي‌شوند و ممکن است حتي با گروه‌هاي بزهکاري ارتباط برقرار کنند، چنين ارتباط‌هايي نوجوانان و جوانان را مستعد ابتلا به آشفتگي مي‌کند. هويت فرزندان به طور کامل تحت تاثير قرار مي‌گيرد و از بين مي‌رود.
والدين بايد در برخورد با فرزند نوجوان خود به ياد داشته باشند که آنها داراي ويژگي‌هاي شخصيتّي متفاوتي هستند، لذا بايد از به‌کار بردن روشي يکسان در برخورد با شخصيّت‌هاي مختلف خودداري نمايند، روش والدين مي‌تواند نقشي تعيين‌کننده در تغيير شخصيت فرزندان داشته باشد.
توصيه هايي به والدين در جهت کمک به حل بحران هويت:
- در برخورد با نوجوان ملايم و منطقي باشيد.
- نظرات خود را به آنان تحميل نکنيد.
- تجارب موفقيت آميز نوجوان را افزايش دهيد.
- نوجوان را با الگوهاي رفتاري مطلوب آشنا کنيد.
- نسبت به عواطف و احساسات آنها بي تفاوت نباشيد.
- توجه داشته باشيد که مشاجرات لفظي در خانه در روحيه و رفتار نوجوان منعکس مي شود.
- به بهانه گفت و گو با نوجوانان اهداف خود را به آنها القا نکنيد.
- تحمل نوجوانان را براي مواجه شدن با ناکامي هاي اجتماعي افزايش دهيد.
- براي پر کردن اوقات فراغت نوجوانان اهميت بسياري قائل شويد.
- به بحث مهم تفاوت هاي فردي در هريک از نوجوانان توجه داشته باشيد.
- ويژگي هاي فردي در دختر و پسر نوجوان متفاوت است.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان ۳۸ سال فراغ و دوری خانواده شهید عباس رمضانی + تصاویر و جزئیات

پیکر پاک شهید عباس رمضانی پس از گذشت ۳۸ سال کشف شد و امروز در روستای عشرت آباد شهرستان نایین تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، پس از ۳۸ سال چشم‌انتظاری، پیکر شهید عباس رمضانی کشف و هویت وی از طریق مدارکش شناسایی و این خبر مسرت بخش به خانواده وی اطلاع داده شد.

خبر شناسایی پیکر مطهر شهید عباس رمضانی صبح ۱۲ اردیبهشت توسط جمعی از فرماندهان ارتش به خانواده این شهید والامقام در اصفهان اعلام شد و فراق ۳۸ ساله پایان یافت.

شهید عباس رمضانی سوم مرداد سال ۱۳۴۵ در اصفهان متولد شد. وی با شروع جنگ تحمیلی به عنوان سرباز ارتش از روستای میر لطف الله بخش تودشک شهرستان کوهپایه در استان اصفهان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و سرانجام بیست و هفتم اردیبهشت سال ۱۳۶۵ در منطقه کله قندی مهران در استان ایلام بر اثر اصابت مستقیم گلوله دشمن به شهادت رسید.

عصر امروز_جمعه چهاردهم اردیبهشت_ پیکر این شهید والامقام مورد استقبال ویژه مردم روستای عشرت آباد در بخش مرکزی شهرستان نائین قرار گرفت و در این روستا تشییع شد و حال و هوای روستا را دگرگون کرد.

به گزارش ایمنا، همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری، ۴ شهید در شهر اصفهان تشییع خواهد شد. در این راستا پیکر پاک ۳ شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده‌اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام در شهر اصفهان تشییع خواهند شد.

مراسم تشییع این شهیدان والامقام روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۹:۰۰ صبح از فلکه فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌گردد. هویت پیکرهای مطهر این شهدا که از شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده‌اند، از طریق پلاک هویت و DNA احراز شده است. این شهدا متعلق به شهر اصفهان هستند که پس از سال‌ها چشم انتظاری خانواده‌هایشان به آغوش خاک دیار خود بازگشتند.

کد خبر 750411

دیگر خبرها

  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • پایان ۳۸ سال فراغ و دوری خانواده شهید عباس رمضانی + تصاویر و جزئیات
  • نقش مهم آموزش و پرورش در هویت بخشی به نسل نوجوان و جوان