Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@03:13:43 GMT

سيل 600 ميليارد ريال به عشاير گلستان خسارت زد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۷۸۲۷

سيل 600 ميليارد ريال به عشاير گلستان خسارت زد

خبرگزاري آريا - گنبدکاووس - ايرنا - مديرکل امور عشاير استان گلستان گفت که براثر بارش هاي شديد روزهاي پاياني سال گذشته، طغيان رودخانه ها و جاري شدن سيل در مجموع 600 ميليارد ريال به عشاير اين استان خسارت وارد شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رضا عليپوري روز سه شنبه در جلسه شوراي اداري بخش مرزي داشلي برون گنبدکاووس افزود: اين خسارت ها به دام ها و اماکن نگهداري دام، واحدهاي مسکوني و راه هاي عشايري وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: در جريان بارش هاي شديد اواخر سال گذشته، 6 هزار راس دام سبک عشاير بومي گلستان و عشاير کوچنده استان هاي خراسان شمالي، رضوي و سمنان که درمنطقه حضور داشتند، تلف شدند.
عليپوري گفت: گزارش خسارات وارده به جامعه عشايري، به ستاد مديريت بحران گلستان و استان هايي که عشاير در منطقه داشتند، اعلام شده و هم اکنون در انتظار جبران خسارت و تامين اعتبار لازم براي بهسازي راه هاي عشايري هستيم.
به گفته وي، جمعيت عشايري استان گلستان افزون بر 20 هزار نفر است که 11 هزار نفر آن شامل حدود 2 هزار خانوار عشاير از استان هاي خراسان شمالي، رضوي و سمنان و بقيه از عشاير بومي منطقه هستند که در مجموع 750 هزار راس دام سبک دارند.
به گزارش ايرنا، بخشدار داشلي برون گنبدکاووس نيز دراين جلسه با قدرداني از همکاري و همراهي خوب مردم، مسئولان و نيروهاي نظامي در مديريت بحران باران هاي سيل آساي روزهاي پاياني سال گذشته و اوايل امسال، گزارشي از خسارات وارده به اين بخش مرزي ارائه داد.
حاجي نظر شيرمحمدلي گفت: براثر بارش هاي سيل آسا توام با وزش شديد باد و توفان روزهاي پاياني سال 97، خسارات سنگيني به سه حوزه مسکن، دام و زراعت مردم اين بخش مرزي وارد شد.
وي افزود: بر اساس اعلام دهياران 30 روستاي اين بخش مرزي 754 واحد مسکوني عموما خشتي و گلي دچار خسارت 40 تا 100 درصدي شدند و تعداد 993 راس دام مربوط به مردم و عشاير بومي بالاخص در سه روستاي آق بند، ماسانکوب و آرتق قليچ چشمه تلف شد.
شيرمحمدلي اضافه کرد: علاوه بر تلف شدن دام ها، 439 واحد طويله نگهداري دام و 683 واحد انبار نگهداري خوراک دام نيز در اين بخش مرزي دچار خسارت شدند.
وي تصريح کرد: با اينکه با احداث سيل بندها در چند روستاي مرزي و انجام برخي اقدامات پيشگيرانه ديگر براي هدايت آب ها، خوشبختانه از ورود آب به واحدهاي مسکوني جلوگيري شد اما طغيان رودخانه اترک به 3721 هکتار از اراضي زراعي مرزنشنيان بيشتر در حاشيه اين رودخانه 100 درصد خسارت زد.
بخشدار داشلي برون همچنين گفت: براي پيشگيري از خسارت سيل هاي آينده، انجام برخي اقدامات از جمله لايروبي رودخانه اترک و بهسازي محل هاي تقسيم آن با هزينه مشترک دو کشور ايران و ترکمنستان، لايروبي، تعريض و تعميق کانال هاي هدايت آب و آب بندان هاي بخش داشلي برون، تعبيه دريچه براي درياچه شور، افزايش ظرفيت ذخيره آب در سه تالاب بين المللي با لايروبي تالاب ها يا احداث ديواره ضروري است.
شيرمحمدلي افزود: براي جبران خسارت وارد به جاده هاي ارتباطي و مسکن روستاييان بخش داشلي برون، مي بايست از محل کمک ها و تسهيلات پيش بيني شده توسط دولت و نيز ظرفيت خيرين به نحو احسن استفاده شود.
به گزارش ايرنا، دراين جلسه فرماندار ويژه، امام جمعه گنبدکاووس، امام جمعه اهل سنت شهر اينچه برون و برخي مسئولان اين شهرستان 350 هزار نفري حضور داشتند.
بخش داشلي برون شهرستان 350 هزار نفري گنبدکاووس که در مرز ترکمنستان واقع است، حدود 26 هزار نفر جمعيت دارد.
1860/3039/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۷۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب و فاضلاب شهر ایلام اختصاص یافت

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در دیدار با معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، اظهار کرد: سازمان‌های امدادرسان نظیر؛ سازمان مدیریت بحران و هلال احمر همواره در مواقع بحران در کمک‌رسانی به مردم نقش‌آفرین بودند.

وی افزود: استان ایلام ۶۳ درصد کوهپایه و کوهستانی و ۳۷ درصد دشت است که در مقایسه با سایر استان‌های کشور شرایط خاص خود را دارد.

استاندار ایلام گفت: امسال از نظر میزان نزولات جوی با سال ۹۸ برابر و حتی میزان بارش بیشتر بود که در سال ۹۸ خسارات جانی و زیرساختی و مالی زیادی وارد شد، اما امسال با نگاه فنی و کارشناسی و با تدابیر پیشگیرانه، پاک‌سازی و لایروبی و گابیون‌بندی امسال با وجود افزایش نزولات جوی، تلفات و خسارت نداشتیم.

بهرام نیا با اشاره به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب و مسیل‌ها در استان ایلام، عنوان کرد: در نشستی مشترک با حضور دکتر مخبر معاون اول رییس‌جمهور و وزیر نیرو مصوب شد که ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل‌ها و شبکه آب و فاضلاب استان ایلام اختصاص یابد که این اعتبار به صورت مشترک و برابر بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تامین می‌شود.

وی با اشاره به صدای توأم با لرزش زمین در شهرستان چرداول، گفت: این صدا‌ها ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه‌های زیرین زمین است که تحقیقات این موضوع توسط ۲ تیم زمین‌شناسی و لرزه نگاری درحال بررسی است که امیدواریم اعتبارات این موضوع بطور کامل تامین شود.

استاندار ایلام از رییس سازمان مدیریت بحران کشور خواست تا تجهیزات و امکانات خاص و ماشین‌آلات مورد نیاز استان، در اختیار هلال احمر و نهاد‌های خدمات‌رسان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که خسارت‌های ناشی از سیل و دیگر بحران‌ها در موعد مقرر پرداخت شود، ابراز کرد: ضرورت دارد خسارات ناشی از سیل سال ۹۸، به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

استاندار ایلام با اشاره به نزولات جوی و خسارت به محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران، یادآور شد: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی بخش مرکزی، موسیان و دشت‌عباس در شهرستان دهلران در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شد که انتظار می‌رود در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و به شیوه‌های دیگری به این کشاورزان کمک شود.

وی مطرح کرد: برای ایجاد ۱۰۰ سازه سنگی و ملاتی آبخیزداری، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درخواست تامین این مبلغ اعتبار داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • میزان خسارت بارش شدید باران و رانش در رامیان چقدر بود؟
  • ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب و فاضلاب شهر ایلام اختصاص یافت
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • کشف ۳۰ میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد
  • پیروزی نوجوانان هندبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی مقابل ترکیه
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد