Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-26@11:39:29 GMT

بررسی تاثیرات عدم تمدید معافیت ها بر صنعت نفت کشور

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۷۸۶۵

خرداد: نرسی قربان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون اقدام کاخ سفید در عدم تمدید معافیت های تحریمی ۸ کشور از خرید نفت ایران و تاثیر آن بر صنعت نفت کشور بر این باور است: اکنون علاوه بر مسئله عدم تمدید معافیت های تحریمی ۸ کشور از خرید نفت ایران باید به طور جدی به تبعات منفی تحریم های پولی و بانکی هم نگاه شود، چراکه سینرژی این دو تحریم می تواند فشارهای جدی را بر ایران وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 کارشناس مسائل بین المللی حوزه انرژی در گفت وگویی با دیپلماسی ایرانی راجع به تاثیرات عدم تمدید معافیت های تحریمی ۸ کشور از خرید نفت ایران بر صنعت نفت کشور تصریح کرد: "اگرچه کاخ‌سفید دیروز (دوشنبه) در بیانیه ای رسمی این معافیت ها را تمدید نکرد، اما این اقدام به منظور افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران به معنای به صفر رساندن واقعی فروش نفت کشور نیست، چون اکنون اقتضائات بازار جهانی نفت به واسطه اقدامات دونالد ترامپ دچار تحولاتی شده است که از یک سو شدت نیاز به بازار نفت کشوری مانند ایران را موجب شده و از آن سو نیز افزایش قیمت ها را در پی داشته است، به گونه‌ای که همین دیروز در سایه تصمیم واشنگتن برای عدم تمدید معافیت ها باعث شد تا قیمت جهانی نفت از بشکه 74 دلار هم بگذرد. پس می بینید که مسئله تنها به خواسته آمریکا باز نمی گردد و باید دید که در ادامه واکنش بازار جهانی به این دست حوادث و اقدامات چیست. ما اکنون در سایه تحریم‌های صنعت ونزوئلا و همچنین التهاباتی که در الجزایر و لیبی رخ داده شاهدیم که یک شیب ملایمی برای افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی شکل گرفته است واین مسئله هم در تضاد با اهداف واشنگتن قرار دارد".

نرسی قربان در ادامه با تاکید بر این که نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت نفت صنعت نفت کشور در سایه افزایش فشارهای ایالات متحده آمریکا برای سال پیش رو داشت، بر این نکته تاکید کرد: "باید دید که در آینده میزان همراهی و حمایت کشورها، به خصوص مشتریان عمده نفتی ایران در قبال این مواضع کاخ سفید چه خواهد بود. اگرچه دیروز ما شاهد اعتراضات و مخالفت‌هایی از جانب چین، هند، ژاپن و ترکیه بودیم، اما باید دید در میدان عمل چه اتفاقی خواهد افتاد. لذا اگر این کشورها در نهایت مجبور به تبعیت از اقدام کاخ سفید شوند، احتمال دارد تا حدود ۴۰۰ هزار بشکه صادرات ایران کاهش پیدا کند و اگر با مخالفت این مشتریان، بازار نفت ایران کماکان در اولویت آنکارا، توکیو، پکن و دهلی‌نو باشد باید دید که چه راهکاری در تقابل و دور زدن با تحریم‌های نفتی ایالات متحده در دستور کار خواهد بود؛ پاسخ به این سوال می تواند آینده صنعت نفت ایران را در تقابل با تحریم‌ها تا حدودی مشخص کند".این کارشناس حوزه اوپک در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی و امارات متحده عربی می توانند ظرفیت خالی ایران را در بازارهای جهانی پر کنند عنوان کرد: "علیرغم تنش مقطعی که اخیرا میان ریاض و واشنگتن بر سر لایحه نوپک شکل گرفت، یقیناً عربستان سعودی و به تبع آن امارات متحده عربی در یک همسویی کامل با سیاست‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا از ظرفیت خود برای پر کردن خلاء سهم نفت ایران استفاده خواهند کرد، لذا حداقل در میان مدت و تا پایان سال باید انتظار داشت که این دو کشور اقدام جدی برای افزایش تولید داشته باشند و مسئله می‌تواند نگرانی های جدی را برای ما به وجود آورد". 

تحلیلگر مسائل انرژی در ادامه اذعان داشت: "اکنون در سایه نکات مطرح شده این نگرانی بسیار پر رنگ تر خواهد بود که تهران به واسطه اقدام دیروز کاخ سفید در خصوص عدم تمدید معافیت های تحریمی به سمت کاهش قیمت نفت خود به منظور ایجاد جذابیت در میان مشتریان و فروش نفت از طریق بازارهای دلالی روی آورد که یکی از تبعات منفی آن ظهور رانت های نفتی و فسادهای اقتصادی گسترده است". 

وی در پایان تصریح کرد: " نگرانی مهمتری که باید در کنار این عدم تمدید معافیت ها تحریم‌ی وجود دارد به محدودیت‌های جدی شبکه های بانکی و پولی جهان باز می گردد، به گونه ای که حتی اگر در سایه این عدم معافیت ما بتواند باز به میزان کافی نفت خود را صادر کند، مادامی که نتواند پول آن را از طریق شبکه‌های بانکی به داخل کشور انتقال دهد و یا از این طریق آن به خرید کالاها و مواد مد نظر خود دست بزند باز هم باید انتظار شرایطی بسیار پیچیده و بغرنج را داشته باشیم. لذا اکنون علاوه بر مسئله عدم تمدید معافیت های تحریمی ۸ کشور از خرید نفت ایران باید به طور جدی به تبعات منفی تحریم های پولی و بانکی هم نگاه شود، چراکه سینرژی این دو تحریم می تواند فشارهای جدی را بر ایران وارد کند".

برچسب ها: بازارهای جهانی ، نفت ، ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: بازارهای جهانی نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین (سی‌ام‌جی)، «وو چیان» -سخنگوی وزارت دفاع چین- روز پنجشنبه 25 آوریل در یک نشست خبری گفت که گسترش پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا موسوم به آکوس به طور جدی بر صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه تأثیر منفی گذاشته است. چین قاطعانه با هرگونه اتحاد نظامی دوجانبه یا چندجانبه علیه خود و ایجاد رویارویی تفرقه‌انگیز مخالف است.

بیشتر بخوانید: هشدارهای بین‌المللی در مورد تبعات حمله به رفح/ چشم‌اندازی برای دستیابی به توافق وجود ندارد

بر اساس گزارش‌ها، ژاپن پیوستن خود به پیمان آکوس را رسما اعلام کرده و نخست وزیر کانادا نیز گفته که در واکنش به فعالیت‌های چین و روسیه در منطقه قطب شمال، کانادا در حال بررسی افزایش استقرار زیردریایی‌های خود و آغاز مذاکرات برای پیوستن به آکوس است.

وو چیان با اشاره به نگرانی جدی چین از این موضوع گفت: ما توسعه همکاری نظامی عادی بین کشورها را می‌پذیریم اما قاطعانه با هرگونه اتحاد نظامی دوجانبه یا چندجانبه علیه چین و ایجاد رویارویی تفرقه‌انگیز مخالف هستیم.

وی افزود: آسیا و اقیانوسیه صحنه بزرگی برای توسعه مسالمت آمیز است و نباید به عرصه بازی های ژئوپلیتیکی تبدیل شود. چین به عنوان یک شریک همکاری برای همه کشورها، برای هیچ کشوری چالش به شمار نمی‌رود. ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا با نادیده گرفتن نگرانی های کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی، پیام گسترش اعضای پیمان آکوس را منتشر می کنند که این اقدام به طور جدی بر صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه تأثیر منفی گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228441 برچسب‌ها کشور چین آمریکا ارتش استرالیا

دیگر خبرها

  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی در صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی در سال گذشته