Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@18:32:12 GMT

رأی دادگاه سوئیس به مصادره آثار کافکا به نفع اسرائیل

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۷۹۶۴

رأی دادگاه سوئیس به مصادره آثار کافکا به نفع اسرائیل

به گزارش جام نیوز به نقل از رادیوفردا، دادگاهی در سوئیس این روزها حکم داده که آثار، نامه‌ها، مقالات و دست‌نوشته‌های فرانتس کافکا به کتابخانه ملی اسرائیل سپرده شود.

 

این حکم، تازه‌ترین دخالت یک دادگاه در پرونده‌های طولانی مشاجرات حقوقی بر سر مالکیت و سرنوشت دست‌نوشته‌های این رمان‌نویس پرآوازه اروپایی، ۹۵ سال پس از مرگ او است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش آسوشیتدپرس، آثار و دست‌نوشته‌های دیگر کافکا که بخش بزرگی از آن از دهه‌ها پیش در یک بانک در زوریخ نگاهداری می‌شود، بر اساس حکم دادگاه سوئیس در روز ۲۷ فروردین، باید به اسرائیل تحویل گردد.

 

پیشتر دادگاه‌های اسرائیل و از جمله دیوان عالی این کشور احکامی در خصوص مالکیت و محل نگاهداری این آثار پرارزش صادر کرده بودند اما این احکام بر این نزاع دیرینه نقطه پایانی نگذاشته بود.

 

طرفین این مشاجره دیرینه، از یک‌سو اسرائیل و از سوی دیگر، خانواده بانویی فوت‌شده به نام استر هوف است.

 

خانم هوف منشی مکس برود، یکی از نزدیک‌ترین دوستان فرانتس کافکا بود؛ آن‌ها نیز مانند کافکا یهودی بودند.

 

زمانی که مکس برود و السا، همسرش، از بیم گسترش قلمرو حکومت نازی‌ها پس از آغاز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ از اروپا رفته و به تل‌آویو رسیدند، اسناد و نوشته‌های کافکا را که در اختیار داشتند، با خود به آنجا بردند.

 

اما مکس و السا فرزندی نداشتند و اموال آنها به منشی مکس، خانم استر هوف، سپرده شد. اسرائیل مدعی است خانواده "برود" به خانم هوف وصیت کرده اند ترتیبی دهد بلافاصله پس از مرگ، این آثار را به یک نهاد همگانی در اسرائیل مانند کتابخانه ملی هدیه داده شود.

 

این در حالی است که زمانی که مکس برود به تل‌آویو رسید هنوز کشور جعلی اسرائیل وجود نداشت و وی 29 سال در سرزمین های اشغالی ساکن بود و در سال ۱۹۶۸ که درگذشت، بنابراین فرصت کافی داشته تا این آثار را خود تحویل دهد.

 

ابهام دیگر آن است مکس برود به بهانه جنگ سال ۱۹۵۶ مصر و اسرائیل آثار را با آگاهی خانم استر هوف به بانکی در زوریخ سپرد.

 

استر هوف در سال ۲۰۰۷ درگذشت و مابقی آثاری که او به آن دسترسی داشت، در اختیار دو دخترش، روث و اوا قرار گرفت.

 

هنگامی که روث و اوا در سال ۲۰۰۸ درصدد فروش برخی از آثار برآمدند تا شاید پولی سرشار را نصیب خود کنند، کتابخانه ملی اسرائیل از طریق تیمی از وکلا و با توسل به دادگاه، مانع از این کار شد.

 

در پی یک نزاع طولانی ۸ ساله و در حالی که پرونده به ارشدترین دیوان اسرائیل کشیده شده بود، قضات این نهاد در سال ۲۰۱۶ به سود کتابخانه ملی اسرائیل حکم صادر کردند.

 

با وجود حکم دیوان عالی اسرائیل، وراث استر هوف هنوز از تحویل آثار به اسرائیل خودداری می‌کردند.

 

فرانتس کافکا آثار خود را اکثراً به آلمانی نگاشته که نخستین زبانی بود که آموخت. او یک وکیل و نیز روزنامه‌نگار بود که در زمان حیاتش، به عنوان یک رمان‌نویس چندان شناخته شده نبود.

 

کافکا زاده‌شده در خانواده‌ای یهودی در پراگ در سال ۱۸۸۳، بخش بزرگی از زندگی کوتاه ۴۱ ساله خود را در این شهر گذراند تا آن‌که شش سال پس از پایان جنگ جهانی اول درگذشت.

 

از آنجا که اسرائیل یک کشور جعلی است تلاش می کند کمبود تاریخی و فرهنگی خود را با مصادره کردن آثار یهودیان دیگر کشورها پر کنند به همین دلیل به دنبال کوچکترین بهانه و نفوذی که در دنیا دارد آثار یهودیان دیگر کشورها را به سرقت می برد. از این گذشته و برخلاف دیدگاه بسیاری از یهودیان، اسرائیل صهیونیست به دنبال مصادره قوم یهود به نام خود است و قوم یهود را برابر با صهیونیسم می داند.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کافکا رادیوفردا اروپا اسرائیل سوئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالیکه در راهروی دادگاه نیویورک به اتهام آزار و اذیت جنسی یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی حضور داشت در واکنش به اعتراضات دانشجویان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها مثل دانشگاه کلمبیا، نیویورک و بقیه درحال رخ دادن می‌باشد، واقعاً مایه شرمساری هست.

وی با کنایه به بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: در واقع این وضع مربوط به بایدن است. او (بایدن) در حال دریافت سیگنال اشتباهی از افراد است، او (بایدن) یک صدای اشتباه دریافت می‌کند. بایدن نمی‌داند که چه افرادی پشت این اعتراضات هستند و این یک وضع آشفته هست. تکرار می‌کنم چیزی که در دانشگاه‌ها رخ میدهد، مایه شرمساری است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بیان کرد: افرادی که بیرون دادگاه هستند می‌خواهند به دادگاه اعتراض کنند ولی ما شاهد وضع پلیسی هستیم که تا حالا دیده نشده است!

ترامپ در پایان افزود: هنوز هیچ کسی به دانشگاه‌ها فرستاده نشده در حالی که آنها خیلی افراد رادیکالی هستند که در حال نابودکردن دانشگاه‌ها هستند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

محمدامین متین فر

دیگر خبرها

  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه بر اقدامات ما تأثیری نخواهد داشت
  • انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری
  • دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه
  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو