Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: در این شرایط حذف نفت خام ایران و ونزوئلا بازار را بیش از پیش با کمبود نفت خام سنگین و ترش مواجه می‌کند و این کمبود پالایشگاه‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در مورد اینکه آیا به لحاظ فنی آمریکا قادر به صفر رساندن صادرات نفت ایران خواهد بود یا نه گفت: این اتفاق در کوتاه مدت شاید امکان پذیر باشد، اما در میان و بلند مدت شدنی نیست و از نظر فنی بشکه‌ای که برای صادرات خارج می‌شود و بشکه‌ای که جایگزین آن می‌شود باید کیفیت یکسانی داشته باشند این در شرایطی است که بازار نفت در اوضاع فعلی با کمبود نفت خام‌های سنگین و ترش مواجه است و اگر قرار باشد نفت خام ایران و ونزوئلا هم از این گردونه خارج شود این کمبود تشدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بر این اساس کیفیت نفت جایگزینی مهم است اگر چنانچه نفت خام سنگین را بخواهند از بازار خارج کنند نمی‌توان جایگزین آن نفت خام سبک کرد، چون برای پالایشگاه‌ها سخت است که نفت خام سنگین را با نفت خام سبک یا میعانات جایگزین کنند و این جایگزینی به لحاظ فنی برای سیستم‌ها مشکلات بسزایی ایجاد می‌کند.

خطیبی با اشاره به بهره برداری آمریکا از تولیدات شیل (shail oil) گفت: درست است که این روز‌ها در آمریکا تولیدات نفت شیل افزایش یافته است و همین اتفاق آمریکا را برای تحریم ایران و ونزوئلا جریح‌تر کرده است، اما سیاستمداران این کشور باید این نکته را بدانند که نفت شیل مستقیما در پالایشگاه‌ها قابل استفاده نیست، چون برای استفاده از نفت شیل حتی در پالایشگاه‌های نفتی خود آمریکا نیز باید این محصول نفتی با نفت خام سنگین و ترش مخلوط شود تا برای سیستم‌های پالایشگاهی مشکلی ایجاد نکند.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: بر این اساس چنانچه نفت خام سنگین و ترش بخواهد از بازار‌ها حذف شود باید همان نفت جایگزین آن شود.

وی ادامه داد: به طور کلی نفت خام به سه دسته سبک، سنگین و متوسط تقسیم می‌شود و نفت خام ایران و ونزوئلا عمدتا جزو نفت خام سنگین در مقایسه با نفت خام الجزایر، لیبی و نیجریه که نفت سبک هستند، به حساب می‌آید.

خطیبی اظهار داشت: براین اساس اگر تولید نفت خام شیل مرتبا بالا برود از طرف مقابل باید تولید نفت خام سنگین نیز برای مخلوط کردن با آن و تحصیل محصول قابل استفاده در پالایشگاه‌ها نیز افزایش یابد براین اساس تقاضای جدید برای نفت خام سنگین و ترش ایجاد می‌شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به حذف نفت خام ایران و ونزوئلا گفت: در این شرایط حذف نفت خام این دو کشور بازار را بیش از پیش با کمبود نفت خام سنگین و ترش مواجه می‌کند و این کمبود یک کمبود کیفی است که پالایشگاه‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکا بتواند کمبود فیزیکی را به طریقی جبران کند، گفت: اما نمی‌تواند کمبود کیفی نفت تولیدی ایران را جبران کند و نفت شیل تولیدی در آمریکا نمی‌تواند جایگزین نفت ایران شود.

خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس این جایگزینی از لحاظ کیفیت اهمیت بسزایی دارد و عمده‌ترین گروهی که در این مسیر متضرر می‌شوند پالایشگاه‌هایی هستند که در سراسر جهان تولیدکننده نهایی کالا محسوب می‌شوند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تمدید تحریم نقت ایران نفت سنگین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط دانشگاه علوم پزشکی ایران، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نیاز مناطق سیل‌زده بلوچستان به ماشین‌آلات سنگین
  • پیشنهاد تمدید باشگاه قطری به لژیونر ۳۷ساله ایرانی
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • تحقق هدف گذاری ترانزیتی برنامه هفتم در گرو چیست؟
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود