Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@20:54:15 GMT

بیش از دو هزار و ۶۰۰ مجوز تولید داروهای گیاهی صادر شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۹۹۸۶

بیش از دو هزار و ۶۰۰ مجوز تولید داروهای گیاهی صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه صنعت دارویی کشور اهداف متعددی را دنبال می‌کند. کسب سهم ۲۰ درصد ارزش بازار داروهای کشور توسط محصولات تأیید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی یکی از این اهداف است.

در راستای تحقق این هدف مهم ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین سال‌های تأسیس اقدام به حمایت از تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه در این حوزه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه‌ای که تعداد مجوزهای تولید داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال ۱۳۷۷ تا کنون با رشد چشمگیری مواجه شده است. بر اساس گزارش اداره کل فرآورده‌های طبیعی آن سازمان تعداد مجوزهای صادر شده در این حوزه از تعداد ۲۶ مجوز در سال ۱۳۷۷ با افزایش ۱۰۰ برابری به دو هزار و ۶۵۸ مجوز در سال گذشته رسیده است.

البته این موضوع در حوزه فرآورده‌های طب سنتی ایران نیز صدق می‌کند. طب سنتی و گیاهی میراث ارزشمندی از تجربیات نسل‌های گذشته است که با گنجینه قوی گیاهی ناشی از اقلیم طبیعی ایران می‌تواند راه گشای بسیاری از دردها و تنگناهای پزشکی امروز باشد. فرآورده‌های طب سنتی ایران می‌توانند پلی بین پیوندهای دیرینه طب کهن ایران و علم روز و نوین داروسازی مدرن باشد. تا سال ۱۳۸۶ مجوزی با عنوان فراورده طب سنتی صادر نمی‌شد.

از این سال با تدوین و ابلاغ آئین نامه تهیه و عرضه فرآورده‌های طب سنتی ایران اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو شروع به اعطای مجوز تولید بر اساس کتاب‌های مرجع طب سنتی همچون الحاوی (رازی)، قانون فی الطب (ابن سینا)، ذخیره خوارزمشاهی (جرجانی)، اختیارات بدیعی (انصاری شیرازی) و کامل الصناعه (علی بن عباسی اهواز) کرد. بنابراین طی ۱۱ سال گذشته صدور مجوز تولید فراورده‌های طب سنتی روند افزایشی را تجربه کرد.

در حال حاضر تعداد یک هزار و ۳۴۷ محصول فرآورده طب سنتی دارای مجوز تولید از سازمان غذا و دارو است که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ که تنها ۲ مجوز برای تولید این فرآورده‌ها صادر شد افزایش چشمگیری داشته است.

کد خبر 4598361 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

 رییس مجمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان از ثبت ۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی گز اصفهان خبر داد.

حسین طاهری در گفت‌وگو با تسنیم، از ثبت هفتم اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول 500 سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات  بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحدهای تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم‌ که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد
  • رد ۱۶۰۰ درخواست مجوز صیادی بدون اعلام دلیل