Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسکو - ايرنا - سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که شواهد نشان مي دهد رويارويي و فشار بر ايران از سوي آمريکا سياستي است که از ديرباز واشنگتن آن را دنبال کرده و ملت ايران را هدف گرفته است.

ماريا زاخارووا در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: ما مدتي پيش ارزيابي خود را درباره تروريستي خواندن سپاه از سوي آمريکا اعلام کرديم و گفتيم که اقدام آمريکا عليه تهران در واقع رويکردي ضدايراني است که عليه تهران و ملت ايران هدف گيري شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه تصميمات آمريکا عليه ايران را نبايد به شکل مجزا ديد، اظهار داشت: اين اقدام بخشي از برنامه جامع و جهاني آمريکا براي فشار بر ايران است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي روسيه در ادامه با بيان اينکه حدود دو هفته پيش روزنامه اي قديمي مربوط به سال 1980 ميلادي (زمان اتحاد جماهير شوروي) را به عنوان هديه به دوستش داده است، اظهار داشت: در يکي از اين روزنامه ها مقاله اي ديدم که در آن به سياست فشار واشنگتن بر تهران اشاره مي کرد.
وي گفت: به سادگي مي توان متوجه شد که فشار بر ايران رويکردي بوده که واشنگتن از ديرباز عليه تهران در دستور کار خود قرار داده است و متاسفانه شاهد هستيم که اين رويکرد هر ازچندگاهي تشديد مي شود و اشکال عجيب و خارج از تصوري به خود مي گيرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي روسيه اين را هم گفت که در تاريخ آمريکا نمونه هاي ديگري نيز وجود دارد که نشان مي دهد مي توان اختلاف ها را بر اساس قوانين بين المللي و با احترام به حق حاکميت و استقلال کشورهاي مقابل حل و فصل کرد.
زاخارووا با بيان اينکه ايران کشوري بزرگ با تمدن ديرينه و منابع سرشار است که با تاريخ خود به جهان و بشريت خدمات فراواني کرده است، اظهار داشت: ايران کشوري دمکراتيک است که فرآيند هاي سياسي در آن فعالانه جريان دارد و همه نشانه هاي دمکراسي در آن ديده مي شود.
به گفته وي، هيچکس نمي تواند ادعا کند که ايران کشوري غيردمکراتيک است بنابراين عجيب بنظر مي رسد که آمريکا با وجود داشتن تجربه خوب همکاري با ايران در برجام، اين نمونه موثر و مفيد را مبناي سياست خود قرار نمي دهد.
زاخارووا اظهار داشت: اگر برنامه جامع اقدامات مشترک موسوم به برجام تحقق نمي يافت يا ايران از اجراي آن صرف نظر مي کرد يا رفتار غيرسازنده داشت، آنگاه دولت آمريکا حق داشت که گام هايي عليه ايران بردارد حال آنکه چنين چيزي پيش نيامده است.
به گفته وي، ايران به توافق هسته اي پايبند بوده است و همواره در اين زمينه همکاري کرده است بنابراين اين سوال پيش مي آيد که چرا آمريکا همچنان به دنبال مجازات اين کشور است؟.
زاخارووا در پاسخ به پرسش خود اظهار داشت: اين طور بنظر مي رسد که ايران هر رويکردي داشته باشد در نهايت با مجازات آمريکا روبرو خواهد شد.
وي با بيان اينکه هر کشوري خواه بزرگ يا کوچک سهمي در حل و فصل مسائل منطقه اي خود ايفا مي کند، تصريح کرد: در گذشته کشورهايي بودند که تلاش مي کردند پاي خود را از رويدادها و تحولات منطقه اي بيرون بکشند و به صورت جزيره اي عمل کنند اما آنها نيز با گذشت زمان ناچار به ايفاي نقش در مناطق پيراموني خود شدند.
وي به قوانين موجود بر مالکيت آبراه ها اشاره کرد و گفت: کشورهايي که به دنبال عملکرد جزيره اي بودند با غصب کشتي ها و گروگانگيري و باج خواهي دزدان دريايي روبرو شدند مساله اي که توجه جهاني را به خود جلب کرد و باعث مشارکت کشورها با هم براي مقابله با آن شد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي روسيه در ادامه به ثروت کشورها اشاره کرد و گفت: کشف منابع زيرزميني در برخي کشورها که در گذشته چندان بزرگ محسوب نمي شدند باعث شد که برخي کشورها به همين دليل به بازيگراني تاثير گذار در منطقه خود تبديل شوند.
زاخارووا در مثالي معکوس به وضعيت اوکراين اشاره کرد وگفت: کشورهايي هم هستند که به واسطه اقدامات عجيب و نادرست به مرکز توجه جهاني و تحولات بين المللي تبديل مي شوند.
وي افزود: اوکراين تا چندي پيش کشور مهمي در بحث هاي جهاني به حساب نمي آمد اما با سير منفي اوضاع در کي يف، اين کشور به مرکز توجه جهانيان تبديل شد هر چند که به عقيده ما ديدگاهها درباره اين کشور منفي است چرا که آنها براي ارايه دستاوردهاي علمي به جهانيان بر سر زبان ها نيفتاده اند بلکه به دليل بدنامي نامشان برسر زبان ها افتاد چرا که حاکمان و سران اين کشور با اقدامات خود ارزش هاي اروپا را بي اعتبار کرده اند.
وي ادامه داد: امروز ديگر نمي توانيم بگوييم که در نتيجه اقدامات مشخص از سوي يک کشور نتايج مشخصي بدست خواهد آمد اما آنچه مسلم است اينکه کشورها مي توانند در تصميمات جمعي مجمع عمومي سازمان ملل يا کميته اي بين المللي تاثير خود را بگذارند بنابراين بايد مسئوليت پذير باشند.
گفتني است دونالد ترامپ رئيس ‌جمهوري آمريکا 18 ارديبهشت‌ ماه سال گذشته خروج آمريکا از برجام را اعلام کرد و آبان ماه پارسال نيز تحريم هاي آمريکا عليه ايران را بازگرداند.
واشنگتن چندي پيش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست گروه هاي تروريستي خود قرار داد و ديروز نيز کاخ سفيد در بيانيه اي اعلام کرد که معافيت خريداران نفت ايران را ديگر تمديد نمي کند به عبارتي هيچ کشوري حق ندارد از ايران نفت بخرد.
سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به بيانيه اخير و ضد ايراني ترامپ مبني بر عدم تمديد معافيت براي خريداران نفت ايران اظهار داشت: با توجه به غيرقانوني بودن اصل تحريم‌هاي موردنظر، جمهوري اسلامي ايران اصولاً ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست.
بااين‌حال، با توجه به تأثيرات منفي عملي اين تحريم‌ها و احتمال افزايش اين اثرات منفي با عدم تمديد معافيت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به‌صورت مستمر با تمامي نهادهاي ذي‌ربط داخلي در تماس بوده و نيز رايزني‌هاي فشرده‌اي با بسياري از شرکاي خارجي اعم از اروپايي، بين‌المللي و همسايگان صورت داده است.
وي افزود که نتيجه اين تماس‌ها و رايزني‌هاي داخلي و خارجي به مراجع عالي تصميم‌گيري منعکس‌ شده و به‌زودي تصميم مقتضي در اين خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.
اروپام*391*1346**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است

ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشور‌های غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روند‌های جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشور‌های منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی