Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:07:30 GMT

صفر شدن صادرات نفت ایران؛ خیالپردازی کاخ سفید

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۰۸۶۹

صفر شدن صادرات نفت ایران؛ خیالپردازی کاخ سفید

تهران- ایرنا- کاخ سفید روز گذشته در بیانیه ای پایان معافیت‌های نفتی ایران را اعلام کرد. بر اساس این اعلام «دونالد ترامپ رئیس جمهور تصمیم گرفته معافیت‌های نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.»

به گزارش گروه نشریات خبری؛ در بیانیه کاخ سفید که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران منتشر شده است، مقرر شد آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان بازار نفت را مدیریت و تقاضاهای احتمالی نفت را پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی امروز، 3 اردیبهشت ماه روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب ضمن اعلام مطلوب بودن کیفیت نفت کشورمان برای خریداران به نقل از کارشناسان نوشتند که صادرات نفت خام ایران بدون معافیت‌های آمریکا نیز به صفر نخواهد رسید.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا ضمن اتخاذ رویکردی مشابه به محورهایی مبتنی بر افزایش قیمت نفت بعد از اعلام حذف معافیت مشتریان نفت ایران، واکنش کشورهای دیگر به اقدام آمریکا علیه ایران و ایجاد چالش در بازار نفت جهانی با این اقدام پرداختند.

رسانه های اصلاح طلب
................................
**جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد
روزنامه ایران با اشاره به اعلام خبر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران از سوی آمریکا می نویسد: آمریکا با این اقدام به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است، اما بازار چندان نسبت به جایگزین‌های نفت ایران اطمینان ندارد. به‌طوری که قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازارها با افزایش 2 دلاری مواجه بود و به 74 دلار برای هر بشکه رسید. حتی این افزایش قیمت پیش از اعلام رسمی اتمام معافیت‌های نفتی رخ داد. چراکه یکشنبه شب روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام امریکایی گزارش داده بود 'روز دوشنبه صبح به وقت واشنگتن، وزیر خارجه امریکا به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد که از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشورهایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند اعطا نخواهد کرد.'

**بی تاثیری عدم تمدید معافیت‌ها بر صادرات نفت خام ایران
در بخشی از گزارش روزنامه ایران می خوانیم: مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که اختلال در بازار نفت به دو دلیل حداقلی خواهد بود؛ اول اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است و دوم اینکه کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دیگر متحدان امریکا متعهد به ایجاد تعادل در بازار نفت هستند. اینکه چقدر امکان جایگزینی نفت آمریکا و کشورهای عربی با نفت ایران وجود دارد، هنوز مشخص نیست اما مقامات وزارت نفت ایران می‌گویند که صادرات نفت خام ایران بدون معافیت‌های آمریکا نیز به صفر نخواهد رسید.
این روزنامه در ادامه به نقل از یک کارشناس حوزه انرژی نوشت: در نهایت ممکن است که گرفتاری‌هایی در این زمینه برای ما اجرا شود، اما اینطور نیست که صادرات نفت کشورمان صفر شود. حتی در شرایطی هم که تحریم سازمان ملل داشتیم، صادرات نفت ایران ادامه یافت. ادامه دادن صادرات، کاملاً اجرایی است و می‌توان به آن عمل کرد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان 'بی‌تاثیری عدم معافیت‌ها' نوشت: عدم تمدید معافیت‌ها باید به نحوی بر صادرات نفت ایران تاثیر بگذارد. اما با توجه به آمارها و داده‌هایی که گفته شد‌، گمان نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. از سویی دیگر وزارت نفت نیز تمام هم و غم خود را بر فروش نفت گذاشته و با توجه به اینکه تا به امروز توانسته نفت را به فروش برساند به نظر می‌رسد با عدم تمدید معافیت‌ها نیز شرایط سخت و ناگواری پیش نیاید. نکته دیگری که در این خصوص باید به آن پرداخت، تغییر فروشنده توسط کشورهای خریدار نفت است. در ابتدا باید عنوان کرد که تعداد بسیار کمی از کشورهای معاف از این امتیاز استفاده کردند.

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: با نزدیک‌شدن به زمان پایان‌یافتن مهلت شش‌ماهه آمریکا برای مشتریان نفت ایران، بازی روانی مقامات آمریکایی نیز آغاز شد و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در این زمینه به خبرنگاران اعلام کرد که برای دستیابی به هدف «صفر کردن همه صادرات نفت ایران»، شرایط بازار نفت در سال جاری میلادی بهتر از سال 2018 میلادی است. بازی آمریکایی‌ها با عبارت «معافیت‌ از تحریم‌های نفتی» ادامه پیدا کرد تا اینکه روز گذشته مشخص شد که آنها هنوز قصد ندارند به واقعیت بازار تن دهند. طی هفته‌های اخیر، مطالب مختلفی در تحلیل رفتار آمریکایی‌ها درباره تمدید معافیت‌های نفتی منتشر شد که در عمده این مطالب لغو کل معافیت‌های نفتی اقدامی دور از واقعیت‌های بازار جهانی نفت تعبیر می‌شد. چراکه صاحب نظران اقتصادی بر این باور بودند که ترامپ نمی‌تواند ریسک نابسامانی بازار نفت را بپذیرد و خود را درگیر پدیده جدیدی سازد. دیگر اینکه به صفر رساندن صادرات نفت ایران رویایی تعبیر نشدنی است، چون ایران مسیرهای متعددی را به این منظور تعریف کرده است. اما خبرهایی که دیروز منتشر شد نشان داد سیاستمداران آمریکایی کماکان بر بلوف نفتی خود پافشاری می‌کنند؛ بلوفی که تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت خواهد داشت.

**تحلیل آثار لغو معافیت‌های نفتی بر اقتصاد ایران از نظر کارشناسان
روزنامه شرق به نقل از'فریدون برکشلی' رئیس مرکز مطالعات انرژی وین نوشت: کیفیت و مشخصات نفت ایران به ‌صورت خالص یا برای مخلوط‌کردن بسیار مهم است... عرضه مازاد نفت سبک و فوق‎سبک اکنون در بازار به ‌صورت مازاد وجود دارد که با نفت ایران متفاوت است؛ به همین دلیل نفت ایران به نفتی پراهمیت برای جهان تبدیل شده و پالایشگاه‌ها به آن نیاز دارند.
'ایمان ناصری' مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE نیز با بیان اینکه چند سناریو در برابر ایران برای صادرات نفت وجود دارد، می‌گوید:‌ در حال حاضر بر اساس برآوردها، صادرات نفت ایران بین یک تا یک میلیون و صد هزار بشکه در روز است. ایران می‌تواند در بدبینانه‌ترین حالت، بین 200 تا 300 هزار بشکه بفروشد که آن هم با قاچاق امکان‌پذیر خواهد بود. در خوشبینانه‌ترین حالت هم چیزی بین 400 تا 500 هزار بشکه در روز صادرات خواهیم داشت. در بدترین پیش‌بینی، اگر ایران نتواند با خریداران به توافق برسد، ممکن است صادرات نفت ایران به صفر هم برسد که امری تقریبا ناممکن است.
'محمدتقی فیاضی' کارشناس اقتصادی، درباره تاثیر لغو معافیت‎های تحریمی نفت بر بودجه کشور، گفت: دولت در قانون بودجه سال جاری پیش‎بینی کرده است که 1.5 میلیون بشکه نفت صادر کند. اگرچه این امکان محتمل نیست، اما اگر تحریم‎های نفتی در عمل موفق باشد و صادرات نفت را صفر کند، به معنای حذف درآمد 150 هزار میلیاردتومانی از محل صادرات نفت خواهد بود که دولت در قانون بودجه در نظر گرفته است. در صورت کاهش هر کسری از این مقدار صادرات نیز به همان میزان اثر را بر تحقق منابع بودجه و در نتیجه عدم تخصیص‎ها شاهد خواهیم بود.
'احمد امینی‎خواه' کارشناس اقتصادی، درباره تاثیر لغو معافیت‎های تحریم نفتی بر اقتصاد ایران گفت: این اتفاق مانند یک شوک به اقتصاد ایران وارد شد و چه از نظر اعتماد کلی نسبت به آینده و چه از جهت کاهش درآمدهای دولت بر اقتصاد ایران اثر خواهد گذاشت. دولت در قانون بودجه پیش‌بینی فروش 1.5میلیون بشکه را در نظر گرفته که اگر این عدد به 400 یا 500 هزار بشکه در روز برسد، باعث کسری بودجه بزرگی خواهد شد. بنابراین اگر دولت فقط بخواهد از هزینه‌های خود بکاهد، نیز مجبور به چاپ پول بدون پشتوانه خواهد شد که باعث شوک‌های شدید در بازار خواهد بود.
امینی‎خواه در پایان گفت: اگر سیاست آمریکا برای کاهش شدید صادرات نفت ایران به نتیجه برسد، طبقه متوسط آسیب شدیدی خواهد دید و سطح رفاه عمومی جامعه نیزکاهش قابل توجهی خواهد داشت.

'هادی حق‌شناس' نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی دراین باره به آفتاب یزد می‌گوید: 'این بازی خطرناکی است که آمریکایی‌ها آغاز کردند و از این پس دیگر تنها موضوع اقتصادی در کار نخواهد بود به عبارت دیگر مسائل، بیشتر جنبه سیاسی و امنیتی به خود می‌گیرد. بدیهی است که اگر این کشورها با فشارآمریکا از ایران نفت نخرند بدان معناست که دیگر از تنگه هرمز و خلیج فارس نفت ایران عبور نخواهد کرد.'
یک کارشناس انرژی نیز در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: ' اگر آمریکا واقعا می‌خواهد تا در سطح عملیاتی آنچه که پمپئو دیروز گفت را انجام دهد، آن موقع است که باید به گذشته ایران بازگردیم؛ به تجربیاتی که در زمان جنگ و البته تحریم‌های چهارگانه داشتیم و روش‌هایی را که در آن اوقات برای ادامه تبادلات نفتی به کار می‌بردیم. ازاینجا به بعد به تدابیر کارشناسان، مسئولان و سیاستمداران عرصه خارجه بر می‌گردد که چگونه شرایط فعلی را مدیریت کنند.باید فعال باشیم.'

**مدیریت بازار نفت با کمک امارات و عربستان
در بخشی از سرمقاله روزنامه مردم سالاری با عنوان 'چالش‌های تصمیم نفتی آمریکا' آمده است: این سوال مطرح است در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا شش ماه پیش گفته بود نمی‌خواهد قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد و نمی‌خواهد نقش قهرمان را بازی کند؛ واشنگتن در شرایط کنونی که بازار با احتمال بی ثباتی‌های بیشتر رو به رو است، چگونه چنین تصمیم رادیکالی اتخاذ کرده است؟
پاسخ بخشی از این سوال در رایزنی‌های اخیر وی با مقامات امارات و عربستان نهفته است که به گفته وزیر خارجه آمریکا قرار است با کمک آنان بازار را مدیریت و از افزایش قابل توجه قیمت‌های نفت جلوگیری کند. اما پمپئو همچنین گفته است بازار نفت را به کمک عربستان، امارات و نیز خود آمریکا، از طریق افزایش تولید، مدیریت خواهدکرد. آمریکا، که اکنون به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده و دوازده میلیون و دویست هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند و نیز تصمیم گرفته است تا دو سال آینده به صادر‌کننده خالص نفت تبدیل شود، برای نیل به این هدف به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد و از این نگاه، پایان دادن به معافیت‌های خرید نفت ایران همزمان با بی ثباتی در حداقل دو کشور دیگر عضو اوپک چندان غیرقابل درک نیست.

**واکنش وزارت خارجه به عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران
به گزارش روزنامه همدلی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در زمینه تحریم های نفتی گفت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست.

**واکنش کشورهای دیگر به تصمیم آمریکا علیه ایران
به گزارش تارنمای انتخاب، بانک انگلیسی بارکلی هشدار داد توقف صادرات نفت ایران بازار جهانی را در کوتاه‌مدت با مشکل عرضه مواجه خواهد کرد. این بانک انگلیسی افزود که تصمیم دولت آمریکا به عدم تمدید معافیت‌ها احتمال دارد باعث فراتر رفتن متوسط قیمت نفت برنت از 70 دلار در سال جاری میلادی شود.

ایسنا به نقل از رویترز نوشت: 'هیروشیگ سکو' وزیر صنعت و تجارت ژاپن روز سه‌شنبه گفت که ژاپن پیش‌بینی می‌کند که تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریم‌های نفتی ایران، تأثیر محدودی بر این کشور (ژاپن) داشته باشد.
وزیر صنعت و تجارت ژاپن گفته است که این کشور در پی تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریم‌های نفتی ایران، از ذخایر ملی نفت خود بهره‌برداری نخواهد کرد و اخیرا اتکای خود را به تامین نفت خام ایران کاهش داده است.

نامه نیوز به نقل از تسنیم نوشت: وزیر نفت هند در واکنش به عدم تمدید معافیت ها از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران گفت هند برای جبران از دست دادن نفت ایران نفت بیشتری از سایرتولیدکنندگان دریافت خواهد کرد.
'درمندرا پرادهان' افزود: هند طرح حساب شده ای را برای عرضه کافی نفت به پالایشگاه های این کشور تهیه کرده است.

**مخاطرات بازار جهانی نفت بدون ایران
ایسنا نوشت: اغلب کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند بازار جهانی انرژی بدون حضور ایران میسر نبوده و امکان بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت امری محتمل است. شاهد این مدعا نیز افزایش قیمت نفت در بازار جهانی امروز بود که بیشترین مقدار خود را در سال جاری میلادی با 3 درصد افزایش تجربه کرد.
علاوه بر این گزینه، نبود توان فنی بیش از اندازه از سوی عربستان و امارات با وجود ادعای افزایش میزان تولید، آداپته شدن پالایشگاه‌های نفتی کشورهایی نظیر ژاپن و چین با نفت خام صادراتی ایران و نیز آشفته شدن معادلات بازار بر اثر تنش ممکن آینده نفتی جهان را با بحران مواجه خواهد کرد.

رسانه های اصولگرا
..........................
**افزایش قیمت نفت بعد از اعلام حذف معافیت مشتریان نفت ایران
در تیتر نخست روزنامه کیهان با عنوان 'خیال‌پردازی ترامپ و زمزمه نفت 100 دلاری' آمده است: به محض اعلام خبر اقدام جدید آمریکا علیه نفت ایران، قیمت های جهانی دچار نوسان شد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 2.9 درصد افزایش یافت و به 65.87 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با 3.3 درصد افزایش، به 74.31 دلار در هر بشکه رسید.
کیهان افزود: خبرگزاری رویترز در تحلیل افزایش قیمت نفت نوشت که دوشنبه قیمت نفت پس از آنکه برخی منابع آگاه اعلام کردند آمریکا معافیت تحریمی کشورهای خریدار نفت ایران را لغو خواهد کرد، افزایش یافت...
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پس از انتشار خبر حذف معافیت مشتریان نفتی ایران، وزارت نفت کشورمان هم واکنش نشان داد، واکنشی که به اعتقاد کارشناسان چندان محکم نبود؛ چرا که این اظهارات از سوی یک مقام آگاه مطرح گردید و از سوی دیگر از شدت برخورد با این موضوع خبری نبود... برخورد منفعلانه دولت با اقدامات خصمانه و آشکار آمریکایی‌ها و همپیمانان منطقه‌ای او در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا تلاش می‌کند با استفاده از توان تولید نفت این کشورها، ایران را از بازار انرژی بیرون کند.

**ایجاد چالش در بازار نفت جهانی با اقدام اخیر آمریکا علیه نفت ایران
وطن امروز نوشت: یورونیوز در‌باره افزایش قیمت نفت بعد از اعلام خبر حذف معافیت خریداران نفت ایران نوشت که تحلیلگران بر این باورند قطع صادرات نفت ایران آن هم در حالی که 2 صادرکننده مهم دیگر نفت یعنی ونزوئلا و لیبی با بحران سیاسی دست به گریبانند، بازار نفت جهانی را به‌طور جدی دچار چالش خواهد کرد.
به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد با حذف ایران از بازار صادرات نفت، برای حل‌وفصل مشکل تامین نفت‌خام بازارهای جهانی بیش از گذشته بر عربستان‌سعودی تکیه کند. رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته به‌صورت تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کرده و بنا بر اعلام کاخ سفید موضوع این گفت‌وگو راه‌های «حفظ حداکثر فشار بر ایران» بوده است.

روزنامه صبح نو در مطلبی با عنوان 'رؤیای دست‌نیافتنی آمریکا' نوشت: دولت ترامپ می‌خواست صادرات نفت ایران را تا ماه نوامبر 2018 (آبان‌ سال گذشته) به صفر برساند. او گفته بود هیچ استثنایی درباره واردات نفت ایران در نظر گرفته نمی‌شود و کشورهایی که میزان واردات نفت خود را از ایران به صفر نرسانند، مجازات خواهند شد؛ اما مجبور به اعطای معافیت نفتی به هشت کشور شد. حالا او در رجزخوانی دیگری می‌گوید این معافیت‌ها تمدید نمی‌شود، آن‌هم در شرایطی که بیشتر کشورهای صادرکننده نفت در بحران داخلی به سر می‌برند.

'دین هندرسون'، تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: اقدام دولت ترامپ در حذف معافیت‌ها برای کشورهایی که بدون وجود تحریم‌ها در وهله اول خریدار نفت ایران هستند، قیمت نفت در بازارهای جهانی را افزایش خواهد داد.
وی در ادامه افزود: عدم عرضه نفت ایران می‌تواند قیمت‌ها را افزایش داده و اقتصاد جهان که همین الان هم متزلزل است را وارد رکود خواهد کرد. این موضوع، از لحاظ اقتصادی به نفع تولیدکننده‌های نفت مانند ایران و ونزوئلا خواهد شد و به کشورهای واردکننده نفت لطمه می‌زند.
هندرسون در ادامه تصریح کرد این اقدام موجب خواهد شد آمریکا در جامعه جهانی بیش از پیش منزوی شود.

** ناتوانی عربستان در جایگزین کردن نفت ایران در بازار
روزنامه جوان نوشت: ترامپ برای اجرای سیاستِ به صفر رساندن صادرات نفت ایران، حساب زیادی روی عربستان باز کرده است اما افزایش شدیدی که در ماه اکتبر گذشته در رابطه با قیمت نفت اتفاق افتاد، نشان داد که عربستان و دیگر متحدان آمریکا در منطقه و اوپک نمی‌توانند کمبود عرضه نفت ایران در بازار را جبران کنند.
دولت ترامپ در پی ناامیدی از افزایش تولید نفت اوپک، استفاده از ذخایر استراتژیک خود را نیز برای تامین نفت مشتریان آسیایی ایران و افزایش فشارها بر کشورمان در دستور کار قرار داده است. مایک پمپئو نیز روز گذشته پس از اعلام لغو معافیت‌های نفتی ایران که آمریکا اکنون خود نیز به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل شده و می‌تواند در کنار عربستان به تنظیم بازار نفت کمک کند. اما این مسئله اگرچه ممکن است باعث آرامش نسبی در بازار نفت شود، ولی به دلیل محدود بودن ذخایر استراتژیک آمریکا و همچنین هزینه‌بر و زمان‌بر بودن انتقال محموله‌های نفتی از آمریکا به آسیا نخواهد توانست نگرانی بازار از تحریم نفتی ایران را به طور کامل رفع کند.

** واکنش کشورهای دیگر به اقدام آمریکا علیه ایران
تسنیم می نویسد: 'مولود چاووش‌اوغلو' وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای عدم‌تمدید معافیت از تحریم خرید نفت ایران گفت زمانی که آمریکا به دیگر کشورها می‌گوید از کجا نفت بخرند رفتارش همانند شیطان است.
وزیر امور خارجه ترکیه که با شبکه ان‌تی‌وی صحبت می‌کرد، گفت: پیشنهاد خرید نفت از کشور دیگری به‌جای ایران، گنده‌گویی است.
وی اضافه کرد: مشخص کردن اینکه به‌جای خرید نفت از ایران از کدام کشور نفت خریداری شود، عبور از مرزهای مجاز است.

تسنیم در مطلبی دیگر به واکنش ژاپن، چین و کره جنوبی نسبت به عدم‌تمدید معافیت مشتریان نفت ایران پرداخت و افزود: 'هیروشیگه سکو' وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت که دولت ژاپن پس از تصمیم آمریکا نیازی به استفاده از ذخایر داخلی نفت خود نمی‌بیند....
همچنین وزارت خارجه چین دوشنبه در واکنش به تصمیم واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: پکن همواره با اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده است.
'گنگ شوانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت: همکاری‌های دوجانبه پکن با تهران مطابق با قانون است.
از سوی دیگر وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی در همه سطوح در حال مذاکره با ایالات متحده برای تمدید معافیت‌ها بوده است و تلاش‌های خود را در این زمینه تا ضرب‌الاجل دوم (12 اریبهشت ماه) ادامه می‌دهد.

خبرگزاری فارس در گزارشی با تیتر 'واکنش اروپا به اقدامات ضدایرانی آمریکا؛ سکوت' می نویسد: اتحادیه اروپا که سال گذشته از عزم خود برای مقاومت در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران صحبت می‌کرد، در ماه‌های گذشته در برابر هر اقدام ضدایرانی آمریکا به سکوت و نهایتا بیانیه‌ای خنثی که در آن ایران به خویشتن‌داری توصیه شده، بسنده کرده است.

**واکنش آمریکا به احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یکی از مقامات دولت آمریکا هر گونه تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران، ناموجه و غیرقابل قبول خواند.
این مقام که نامش فاش نشده در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور ترامپ مطمئن است که به دنبال عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران، عربستان و امارات متحده عربی به تعهدشان برای جبران کسری بازار نفت عمل خواهند کرد.
مهر افزود: روز گذشته 'علیرضا تنگسیری' فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته بود که چنانچه جلوی استفاده ایران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه پاسداران این تنگه را خواهد بست.

** صفر شدن صادرات نفت ایران محقق نخواهد شد
در بخشی از گزارش خبرگزاری دانشجو با عنوان ' آسیا در مقابل ترامپ؟' آمده است: مشتریان عمده نفتی ایران از ترکیه و هند تا ژاپن و چین بدون شک به نفت ایران نیاز جدی و مبرمی دارند و برای اینکه در مسئله تولید و اقتصاد این کشورها خللی ایجاد نشود از هم اکنون به دنبال مسئله رایزنی برای تمدید معافیت‌های تحریمی و خرید نفت از ایران هستند؛ اگرچه فشارهای ایالات متحده آمریکا بر این کشورها برای عدم خرید و یا حداقل کاهش جدی خرید نفت از ایران بسیار جدی است، اما مسئله جدی‌تر نیاز این کشورها به نفت است. لذا اگر این کشورها نتوانند در سایه معافیت‌های تحریمی کماکان به خرید نفت از ایران ادامه دهند، یقیناً به فکر مجوزهای دیگر قانونی برای خرید نفت از ایران اقدام خواهند کرد چون تحریم‌های این دوره تنها مختص به ایالات متحده آمریکاست و می‌توان از طریق سایر نهادها و ارگان‌های بین‌المللی نسبت به خرید نفت از ایران اقدام کرد، هرچند که این فشارها راه بسیار سخت و پرپیچ و خمی را برای خرید نفت از ایران فراهم کرده است. پس نمی‌توان گفت که مسئله صفر شدن نفت ایران محقق خواهد شد.
پژوهشم**9054**9026**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي صفر شدن صادرات نفت ترامپ معافيت هاي نفتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند