Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:12:25 GMT

موانع توسعه صادرات

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۰۹۵۱

موانع توسعه صادرات

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: دلواپسي اعضاي بخش خصوصي اين است که چند نرخي بودن قيمت ارز باعث بروز رانت‌ها و فسادهايي شود که تاثيرات منفي بر روند توليد و صادرات مي‌گذارد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط‌ عمومي سازمان توسعه تجار ايران، «محمدرضا مودودي» در دومين جلسه شوراي راهبردي توسعه صادرات غير نفتي گفت: اعضاي شوراي راهبردي توسعه صادرات غيرنفتي کشور در شرايط جنگ اقتصادي امروز، ژنرال‌هاي اقتصادي شناخته مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران اظهار کرد: هدف از ايجاد اين شورا، همگرايي هر چه بيشتر ميان دولت و بخش خصوصي است تا تصميم‌هاي اتخاذ شده در بخش تجارت خارجي دولت، متهم به تصميمات پشت درهاي بسته نشود و تمام آنچه در عرصه واقعيت، دغدغه‌هاي توليد و صادرات مطرح شده و تبعات تصميم‌ها و اقدامات براي بخش خصوصي مشخص شود.
وي افزود: ما در شوراي راهبردي توسعه صادرات در مرحله اول به ‌دنبال احصاي مشکلات موجود در بخش صادرات کشور هستيم و سپس مي‌خواهيم راهکارهاي رفع اين موانع را با کمک فعالان خبره اين حوزه پيدا کنيم.
مودودي با اعتقاد به اينکه هرچه گفتگو ميان دولت و بخش خصوصي بيشتر شکل گيرد به همگرايي مضاعف منتهي خواهد شد، ادامه داد: ما در سازمان توسعه صادرات به‌دنبال رفع موانع توسعه صادرات غيرنفتي در شرايط ويژه امروز کشور و در آينده هستيم.
وي درباره انتقادهاي جدي اعضاي اين شورا و صادرکنندگان نسبت به چندنرخي بودن قيمت ارز گفت: دلواپسي دوستان ما در بخش خصوصي از اين بابت است که چند نرخي بودن قيمت ارز باعث بروز رانت‌ها و فسادهايي شود که تاثيرات منفي بر روند توليد و صادرات مي‌گذارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان کرد: از منظر بانک مرکزي نيز بايد به اين موضوع نگاه کرد، چرا که بانک مرکزي مخالف توسعه صادرات و توليد در کشور نيست بلکه آنها هم نگرانند که تصميمات ارزي آنها منجر به تورم يا تبعات منفي براي اقتصاد کشور و مردم نشود.
در اين جلسه «محمدرضا نعمت‌زاده» وزير اسبق صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اولويت قرار دادن ظرفيت‌سازي براي صادرات گفت: يکي از مهم‌ترين محورهاي گفتگوي شوراي راهبردي، ارائه راهکار به منظور ظرفيت‌سازي است، زيرا سبد صادراتي ما بسيار محدود است و ضروري است که اقلام جديدي تعريف و براي صادرات ظرفيت‌سازي و سرمايه‌گذاري شود
به گفته وي با شعار و تمرکز بر به کارگيري ظرفيت‌هاي خالي واحد‌هاي نيمه تعطيل که فاقد توان رقابت‌پذيري هستند، نمي‌توان انتظار توسعۀ صادرات داشت.
اين عضو شوراي راهبردي توسعه صادرات غير نفتي ادامه داد: همچنين در کنار مقررات‌زدايي از فرآيند صادرات، آزادي عمل مورد نظر براي صادرکنندگان و بسترسازي براي مگاپروژه‌هاي صادراتي ضروري است و فقط با مشارکت و حضور افراد با تجربه براي ارتباط با بازارهاي هدف صادراتي مي‌توان به اهداف صادراتي دست‌يافت.
در بخش ديگري از اين نشست «علي عبدالعلي‌زاده» وزير اسبق مسکن و شهرسازي و از اعضاي شوراي راهبردي توسعه صادرات غيرنفتي گفت: حدود 6 سال از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌گذرد، سندي که مجموعۀ ارزشمندي از راهبردهاي سرنوشت‌ساز و برنامه‌هاي اجرايي مفيد است، محور اقتصاد مقاومتي، بازار آزاد است، اما تا امروز فقط دربارۀ آن صحبت شده است.
وي با اشاره به اينکه به جاي دور زدن تحريم‌ها بايد در برابر تحريم‌ها مبارزه کنيم و از آن پلي به سوي توسعه بسازيم، افزود: دانش ما در برابر برخورد با تحريم‌ها کم نيست اما دولت و حکومت بايد شجاعت عمل به دانش خود را داشته باشد. همه مي‌دانيم که با تک نرخي شدن ارز، صادرات رونق خواهد گرفت پس لازم است اقتصاد مقاومتي را دوباره و از ابتدا مرور کرده و به آن عمل کنيم.
«محسن جلال‌پور» رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران شفاف‌سازي روند بازگشت ارز صادراتي را ضروري خواند و گفت: بهتر است مطابق با شرايط ويژۀ ناشي از تحريم، به جاي صحبت در خصوص برنامۀ بلند مدت توسعۀ صادرات، به فکر اصلاح وضعيت موجود و نحوۀ تقويت بنگاه‌ها براي نفوذ و حفظ بازارهاي کنوني باشيم.
«علينقي مشايخي» استاد دانشگاه صنعتي شريف بر لزوم همگرايي بخش خصوصي و ارائه نظرات در يک قالب واحد تأکيد کرد و شناسايي مهم‌ترين محورهاي مورد نياز براي اصلاح جهت، پيگيري و رفع مشکل را به عنوان يکي از اقدامات ضروري اين شورا دانست.
«مهدي عبديان» نايب رئيس اتاق بازرگاني قزوين گفت: معتقديم که اين شورا، قابليت انعکاس مناسب مشکلات و راهبردها را دارد و فقط در گام اول بايد هويت اين شورا به تأييد مقامات برسد.
وي شرايط موجود ارزي را مساعد براي گسترش فساد و ايجاد رانت دانسته و عامل رقابت ناسالم ميان توليدکنندگاناصلي و دلالان غير مولد دانست.
«احمد مهدوي» دبير انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي ايران در اين نشست اظهار داشت: وجود يک اتاق فکر با مشارکت بخش خصوصي، از اقدامات شايسته‌اي است که مي‌تواند اطلاعات کارشناسي مناسبي را در زمان مناسب به تصميم‌گيران اصلي کشور ارائه دهد و لذا، بايد جايگاه اين شورا توسط سران ارشد نظام مورد تأييد و حمايت قرار گيرد.
اقتصام**4037**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، شرکت لوله‌سازی اهواز به عنوان یکی از راهبردی‌ترین شرکت‌های زیر مجموعه صنایع بزرگ نفت و فولاد کشور و نخستین تولیدکننده لوله‌های فولادی در غرب آسیا، در نخستین حضور فعال و پویای خود در ششمین نمایشگاه اکسپو، گام بلندی برای رقابت جدی در بازار‌های کشور‌های همسایه برداشت.

شرکت لوله‌سازی اهواز به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید لوله‌های فولادی انتقال نفت و گاز در خاورمیانه برای یافتن بازار‌های جدید و ترسیم یک افق صادراتی روشن، در نخستین حضور فعال خود در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران "اکسپو" بازار‌های هدف در کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایگان شرقی و غربی را نشانه گرفته است.

مدیران شرکت لوله‌سازی اهواز در این نمایشگاه برای انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های بزرگ منطقه خاورمیانه، با بازرگانان و مدیران شرکت‌های بزرگ از عراق، ارمنستان، روسیه، افغانستان، عمان و قطر وارد مذاکره شدند و در سه روز نخست نمایشگاه، شرکت لوله‌سازی اهواز قدم‌های نخستین خود به منظور یافتن بازار‌های جدید با محوریت کشور‌های همسایه را استوار و محکم برداشت.

همچنین در چارچوب مذاکرات مشترک بین شرکت لوله‌سازی اهواز با اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و قطر، ایران و عمان و ایران و افغانستان، راه‌های همکاری‌های مشترک برای حضور در بازار‌های هدف ارائه و برنامه‌ریزی‌های مدون انجام شد.

شرکت لوله‌سازی اهواز با ظرفیت تولید سالانه ۷۹۰ هزار تن انواع لوله‌های فولادی و چهار میلیون متر مربع پوشش (لوله) از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های لوله در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران" اکسپو" امروز به کار خود پایان می دهد.

دیگر خبرها

  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • افتتاح و آغاز به کار ۲۷۰ هزار میلیارد ریال طرح در ملایر
  • چالش‌های آوج در مسیر توسعه
  • مرکز مازندران بر مدار توسعه گردشگری قرار گرفت
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات