Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@16:55:36 GMT

ترامپ مانند شیوخ عرب، نفت را به سلاح تبدیل کرده است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۱۸۱۵

نشریه آلمانی «فوکوس» با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی ایران نوشت که در پس این اقدام، تدابیر سختگیرانه‌ای قرار دارد و رئیس‌جمهور آمریکا مانند روسیه و شیوخ کشورهای عربی از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

در این گزارش به قلم «گابورت اشتاین‌گارت»  نویسنده و خبرنگار آمده است که «مایکپامپئو» وزیر خارجه آمریکا از تصمیمی خبر داده است که از دیدگاهی سیاسی نشات می‌گیرد و می‌توان آن را خطرناک توصیف کرد : این تصمیم به این صورت است که هر کشوری که می‌خواهد با آمریکا رابطه‌ای مسالمت‌آمیز داشته باشد، مجاز نیست از روز دوم ماه می (12 اردیبهشت) حتی یک بشکه نفت از ایران نفت بخرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ترامپ از دیدگاه سلف خود «باراکاوباما» که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران بود، بسیار فاصله گرفته است. او می‌خواهد که چین را هم از لحاظ سیاسی منزوی کند.

مهمترین مشتریان ایران، ایتالیا، یونان و تایوان هستند که در جستجوی تامین‌کنندگان نفتی دیگر هستند. ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن و چین همچنان تمایل دارند که از ایران نفت بخرند. در این بین چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران است و ترامپ هم این کشور را به عنوان ابرقدرتی می‌بیند و  می‌خواهد پکن را منزوی کند.

در کنار این اقدامات سیاسی، نباید پیامدهای اقتصادی این تحریم‌ها را نادیده گرفت. درپیاعلام موضع پامپئو، قیمت نفت افزایش یافت. چرا که نبودن ایران در بازار به عنوان تامین‌کننده می‌تواند به کمبود نفت در بازار منتهی شود. آمریکا با کمک فناوری‌های نوین به یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت در جهان تبدیل شده است که از این وضعیت سود می‌برد. ایالات متحده با تولید حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت در روز از عربستان پیشی گرفته است.

 پامپئو روز دوشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است مدعی شد که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند. 

او در این سخنرانی همچنین گفت: «منظور از فشار حداکثری، فشار حداکثری است. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد عربستان و امارات تأکید کردند که هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد. پامپئو گفت این سیاست آمریکا در راستای سیاست عربستان و امارات هم هست.

این اقدام واکنش‌هایی را در عرصه جهانی به دنبال داشت. چین و ترکیه رسما به این تصمیم اعتراض کرده‌اند و هند و کره جنوبی هم هیأت‌هایی را برای رایزنی در این رابطه به واشنگتن اعزام کرده‌اند.

«مایا کاسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  که امروز سه شنبه  در بروکسل و در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، از خودداری آمریکا از تمدید معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران ابراز تأسف کرد و گفت این اقدام بیش از پیش توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند. وی گفت: «ما از اعلامیه دیروز ایالات متحده مبنی بر خودداری از تمدید کلیه معافیت‌ها، متأسفیم. این اقدام بیش از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام ادامه دهد، ما به عنوان اتحادیه اروپا، به پایبندی به این توافق ادامه خواهیم داد.»

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران روسیه کشورهای عربی نفت وزیر خارجه آمریکا چین یونان تایوان ژاپن پکن قیمت نفت جهان ایالات متحده عربستان واشنگتن صادرات نفت ترکیه کره جنوبی سیاست خارجی جهان روسیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نفت وزیر خارجه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد

یک مقام ارشد سیاسی حماس به آسوشیتدپرس گفت که این گروه حاضر است با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند و در صورت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، سلاح‌های خود را روی زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد.
 
به گزارش یورونیوز، خلیل الحیه در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه با این خبرگزاری در استانبول انجام داده همچنین تاکید کرد که حماس آمادگی دارد به سازمان آزادی‌بخش فلسطین بپیوندد تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل شود. 
 
این اظهارات مقام ارشد حماس می‌تواند امتیاز قابل توجهی برای اسرائيل به شمار رود چرا که این گروه فلسطینی همواره تاکید کرده که مبارزه خود را تا زمان نابودی اسرائيل ادامه خواهد داد.  الحیه که از مقام‌های بلندپایه حماس به شمار می‌رود که در مذاکرات برای آتش بس و تبادل گروگان‌ها حضور داشته در این مدت گاهی لحن تند و مخالف و گاهی هم بیان آشتی‌جویانه‌ای داشته است. 
 
او در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که «حماس آمادگی دارد حدود کشور فلسطینی را بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی که تاکید دارد باید در امتداد مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ تشکیل شود، بپذیرد.»

او در خصوص اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد چه سرنوشتی در انتظار حماس خواهد بود گفت: «آن‌وقت شاخه نظامی ما منحل می‌شود. تجربیات افرادی که با اشغالگران جنگیدند چه شده است؟ وقتی به استقلال رسیدند و حقوق خود را کسب کردند به احزاب سیاسی تبدیل شدند و نیروهای مبارز هم به ارتش ملی پیوسته‌اند.» 
 
الحیه نگفت که آیا استقبال آشکار او از راه حل دو دولتی به منزله پایان دادن به درگیری فلسطین با اسرائیل است یا گامی موقت به سوی هدف اعلام شده این گروه برای نابودی اسرائیل.
 
تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوار است که یک کشور مستقل در کرانه باختری، اورشلیم شرقی و غزه ایجاد کند، مناطقی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه تصرف کرد. در حالی که جامعه بین المللی به شدت از چنین راه حل دو دولتی حمایت می‌کند، دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آن را رد می کند.
 
اسرائیل می‌گوید که از زمان آغاز جنگ، اکثر گردان‌های اولیه حماس را منهدم کرده است، اما چهار گردان باقی‌مانده در رفح مخفی شده‌اند. اسرائیل استدلال می‌کند که حمله به رفح برای پیروزی بر حماس ضروری است.
 
الحیه اما می‌گوید که چنین حمله‌ای نمی‌تواند به نابودی حماس بینجامد. او گفت که تماس‌ها بین رهبری سیاسی خارج و رهبری نظامی در غزه بدون وقفه در جریان است و تماس‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها با مشورت  بین دو گروه انجام می‌شود.
 
جنگ غزه نزدیک به هفت ماه طول کشیده و مذاکرات آتش بس متوقف شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود