Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد جمهوري اسلامي ايران خواهان رابطه اي راهبردي و دراز مدت با چين است و براي برقراري چنين رابطه اي بايد مقدمات و لوازم آن از جهات مختلف از جمله گسترش روابط فرهنگي فراهم شود.

به گزارش ايرنا `غلامعلي حداد عادل` که به منظور شرکت در دومين اجلاس بين المللي «يک کمربند، يک راه» به چين سفر کرده است عصر سه شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه مطالعات بين المللي پکن افزود: راه تاريخي ابريشم که امروزه به صورت نماد حضور چين در فضاي بين المللي درآمده است، از ايران مي گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با تحسين ثبات سياسي، پيشرفت هاي علمي، صنعتي و رشد اقتصادي چين گفت: سياست عدم مداخله چين در امور داخلي ساير کشورها را سياستي عاقلانه و صحيح مي دانيم و معتقديم در دنيايي که عموم ملت ها از ياغي گري بعضي قدرت ها رنج مي برند چين مي تواند با مقابله با تک قطبي شدن جهان، به ايجاد تعادل و توازن در فضاي بين المللي کمک کند.
او گفت: روابط اقتصادي ايران و چين مي تواند بر پايه واقعيت ها و امکانات دو کشور صورتي پايدار و با ثبات داشته باشد ايران مستقل مي تواند يکي از کشورهاي تأمين کننده انرژي براي چين در حال توسعه باشد و چين نيز مي تواند با سرمايه گذاري در ايران به رشد و توسعه کشور ما کمک کند.
حداد عادل از طرح بزرگ «يک کمربند يک راه» که بر اساس سابقه تاريخي جاده ابريشم شکل گرفته به عنوان طرحي مثبت و مفيد ياد کرد که ايران خواهان حضور بيشتر و مشارکت گسترده تر در آن است.
وي گفت: بايد مطالعات ايران شناسي در چين تقويت و روزآمد شود همچنين مطالعات چين شناسي در ايران گسترش يابد علاوه بر اين لازم است روابط علمي و دانشگاهي، به ويژه تبادل استاد و دانشجو سرعت و وسعت بيشتري پيدا کند.
حداد عادل تصريح کرد: کشورهايي مانند ايران در 150 سال گذشته عمدتا با غرب يعني اروپا و آمريکا ارتباط داشته اند و روش ارتباط و زبان گفت و گو با غرب را آموخته اند و اکنون نيز هنگام آن است که راه و رسم ارتباط با شرق به ويژه چين نيز دانسته شود.
وي از آموزش زبان فارسي در چين و زبان چيني در ايران به عنوان زيربناي هر گونه رابطه ياد کرد که بايد مهم تلقي شود و افزود: اعتقاد ما اين است که چين مي تواند در کاهش درد و رنج بسياري از مردم جهان و ايجاد ثبات و آرامش و در يک کلمه در ساختن جهاني بهتر از آنچه امروز شاهد آنيم مؤثر باشد.
عضو مجمع تشخيص مصلجت نظام تاکيد کرد: چين به عنوان يک کشور بزرگ و کهن، در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژه اي دارد ايران و چين دو ملت بزرگ و کهن در قاره آسيا هستند که از ديرباز با هم روابط اقتصادي و فرهنگي داشته اند.
حداد عادل که با عنوان «راهبردهاي جمهوري اسلامي ايران در امور داخلي و خارجي در شرايط اخير» سخنراني مي کرد در مهمترين راهبردهاي داخلي گفت: راهبرد اصلي و مهم ما پايبندي به استقلال کشور و نفي تسلط بيگانگان بر سرنوشت کشور و ملت و تکيه بر فرهنگ اسلامي - ايراني مردم ايران است.
وي گفت: ما آنچنان که رهبر انقلاب اسلامي ايران، آيت الله خامنه اي اعلام کرده است مي خواهيم در راه ايجاد تمدن نوين اسلامي گام برداريم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: جمهوري اسلامي ايران بر اساس دموکراسي و مردم سالاري و آراء مردم بنا شده است اين مردم هستند که با آراء خود، رهبر، رئيس جمهوري، نمايندگان مجلس و اعضاي شوراهاي شهر و روستا انتخاب مي کنند.
حداد عادل راهبرد ديگر جمهوري اسلامي ايران را تکيه بر نيروي ملت و استفاده از امکانات و منابع داخلي عنوان کرد و گفت: سرمايه بزرگ ما نيروي انساني جوان و تحصيل کرده است هم اکنون پنج ميليون دانشجو در دانشگاه هاي داخلي کشور مشغول به تحصيل هستند که اکثر آنان را زنان موفق و سخت کوش تشکيل مي دهند.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران با همين نيروهاي تحصيل کرده راه خود را به سوي پيشرفت علمي هموار کرده و در حال حاضر در شاخه هاي متعددي از علوم از پزشکي تا مهندسي در رتبه بندي هاي جهاني مقام بالايي را کسب کرده است ما کشوري هستيم صاحب منابع طبيعي غني و متنوع که نفت و گاز يکي از آنها است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام راهبرد مهم ديگر جمهوري اسلامي را مقاومت در برابر فشار اقتصادي و دشمنان عنوان کرد و گفت: اين همان راهبردي است که در کشور ما «اقتصاد مقاومتي» ناميده مي شود.
او از افزايش توليد داخلي به عنوان يکي از مؤلفه هاي اقتصاد مقاومتي نام برد و گفت: تجربه چين گواه آن است وقتي ملتي بر پايه امکانات داخلي، راه مستقل خود را ادامه دهد ديگران از مقابله با آن مأيوس خواهند شد.
حداد عادل از افزايش توان دفاعي کشور در برابر تجاوز احتمالي را يکي ديگر از راهبردهاي جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: ما دوران جنگ هشت ساله را که همه به دشمن ما سلاح مي دادند و به ما حتي سيم خاردار نمي فروختند فراموش نکرده ايم.
او در بخش ديگري از سخنانش در توضيح راهبردهاي خارجي جمهوري اسلامي ايران گفت: مهمترين راهبرد ما در سياست خارجي، داشتن حسن رابطه با عموم کشورهاي جهان است ما خواهان آنيم که با هر کشوري که قصد تسلط بر ما و دخالت در سرنوشت ملت را نداشته باشد رابطه دوستانه داشته باشيم از مداخله در امور داخلي کشورهاي ديگر نيز پرهيز مي کنيم و در عين حال از دولت هاي قانوني کشورهاي ديگر حمايت مي کنيم.
وي ادامه داد: در سياست خارجي بناي ما بر تحکيم روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي با کشورهاي همسايه و کشورهاي آسيايي و شرقي است کشورهايي مانند چين و روسيه در راهبرد خارجي، جايگاهي ويژه دارند.
حداد عادل تصريح کرد: ما به حکم ارزش هاي والاي انساني و فرهنگ اسلامي - ايراني خود در مقابل دولت هايي که مي خواهند با قلدري و زورگويي آقا و ارباب جهان و مردم جهان و از جمله ارباب ما باشند ايستادگي مي کنيم و از مردم مظلوم نظير ملت هاي فلسطين و يمن حمايت خواهيم کرد.
عضو مجمع تشخيص مصلجت نظام افزود: ما به اصول و قواعد مسلم حاکم بر روابط بين المللي و قراردادهاي چند جانبه و دو جانبه ملتها احترام مي گذاريم و با هر گونه يکجانبه گرايي و افراط گرايي و تروريسم هم در منطقه و هم در سراسر جهان مخالف هستيم.
حداد عادل در پايان اين نشست که به دعوت `جي جينگ بياو` رييس دانشگاه مطالعات بين المللي پکن صورت گرفت ضمن بازديد از اين دانشگاه و سخنراني در جمع دانشجويان، به پرسش هاي دانشجويان در موضوعات سياسي، اقتصادي و فرهنگي پاسخ گفت.
در بازديد از دانشگاه مطالعات بين المللي پکن، محمد کشاورز زاده سفير جمهوري اسلامي ايران در چين، داوود دانش جعفري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، پور ابراهيمي، رييس کميسيون اقتصادي مجلس، رسول زاده و حسيني موحد از مسئولان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، حداد عادل را همراهي مي کردند.
دومين اجلاس بين المللي سران «يک کمربند يک جاده» هفته جاري و با حضور بيش از پنج هزار مهمان خارجي از 137 کشور از جمله 37 تن از روساي جمهور و نخست وزيران اين کشورها و 150 وزير در پکن برگزار مي شود.
شي جين پينگ رييس جمهوري خلق چين سال 2013 ميلادي در جريان ديدار خود از قزاقستان و اندونزي، به ترتيب پيشنهاد ساخت `کمربند اقتصادي جاده ابريشم` و ساخت `راه ابريشم دريايي در قرن بيست و يکم` را مطرح کرد که اين طرح در نهايت با عنوان «يک کمربند - يک جاده» به جهان معرفي شد.
اين پروژه در ابتدا با سرمايه گذاري بيش از يک هزار ميليارد دلار توسط چين آغاز شد و تا کنون 124 کشور و 29 سازمان بين المللي موافقت نامه همکاري با چين در مورد اين طرح را امضا کرده اند.
دومين کنفرانس بين المللي `يک کمربند - يک جاده` روزهاي 5 تا 7 ارديبهشت در پکن برگزار مي شود.
**آساق**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران

دریافت 33 MB

به گزارش خبرنگار مهر؛ جزیره تماماً ایرانی بوموسی یکی از جزایر سه گانه خلیج‌فارس است که امارات متحده عربی نسبت به آن ادعاهایی واهی دارد بر همین اساس دولت تلاش دارد تا با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقلی این جزیره حضور گردشگران و رفت و آمد به این جزیره را تسهیل کند.

قطعاً اولین پیش‌نیاز برای تحقق این هدف احداث اسکله است که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 6097417

دیگر خبرها

  • بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • تصویری از حمل پرچم جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه دولتی امریکا