Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@06:24:51 GMT

نمایندگان از پاسخ های وزیر نفت قانع شدند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۲۰۴۸

نمایندگان از پاسخ های وزیر نفت قانع شدند

خبرگزاری فارس: بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه شنبه) پارلمان برای پاسخ به سوال نماینده مردم ایذه مبنی بر این که چرا سیاست های گازی کشور در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش های مختلف کشور و گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیرعادلانه و ضد منافع ملی بوده است در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

خادمی پس از توضیحات زنگنه از پاسخ های وی قانع نشد و تصمیم گیری در این زمینه به رای نمایندگان گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس نمایندگان مجلس با 112 رای موافق، 54 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر پاسخ های وزیر نفت را قانع کننده دانستند.

فراکسیون پیگیری «اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا» در مجلس تشکیل شد

عضو هيأت رئيسه مجلس از تشکیل فراکسیون پیگیری «اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا» در مجلس، خبر داد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران از تشکیل فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا خبر داد.

وی به عنوان یکی از اعضای هیأت رئیسه این فراکسیون در توضیح محور فعالیت‌های این فراکسیون، گفت: به دنبال علنی‌تر و جزئی‌تر شدن مقابله با آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران تا جایی که سپاه پاسداران را سازمان تروریستی خواندند این فراکسیون تشکیل شده است، همچنین با توجه به سایر اقدامات آمریکا مانند خروج از برجام و سفر به کشورهای مختلف با هدف توسعه تهدیدها و موضوع مطالبه مقام معظم رهبری همه نمایندگان به این جمع بندی رسیدند که اقدام عملی علیه آمریکا صورت بگیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جهت پیگیری طرح‌های مقابله با آمریکا و نظارت بر تهدیدات یا انجام اقدامات نمادین مثل اعلام بیانیه و مواضع از سوی مجلس به عنوان صدای ملت، جمعی از نمایندگان فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا را تشکیل دادند.

وی افزود: امیدواریم با همکاری سایر نمایندگان و همه دستگاه‌های ذیربط در یک سال باقیمانده از عمر این دوره مجلس بتوانیم در سطح تهدیداتی که نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته و مردم را تحت فشار قرار داده، اقدامات لازم را انجام دهیم. هدف از تشکیل این فراکسیون پیش دستی در برابر اقداماتی است که آمریکا علیه ما انجام می‌دهند.

وزارت نفت به وظیفه خود درباره استانداردسازی سوخت مصرفی عمل نکرد

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارشی تاکید کرد: وزارت نفت نسبت به وظایف خود در خصوص استانداردسازی سوخت مصرفی، مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ عمل نکرده است.

در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد بررسی اقدامات دستگاه‌های مسئول در خصوص مصوبات هیئت وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا طبق ماده ۱۰۱ آئین‌نامه داخلی، در دستور کار قرار گرفت.

در این گزارش، ۸ تکلیف وزارت کشور در مورد رفع آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت و از عدم اجرای این وظایف انتقاد شد.

این وظایف در خصوص جایگزینی انرژی‌های فسیلی و تجدید پذیر، تعویض کاتالیست خودروهای عمومی درون‌شهری، استفاده خودروهای عمومی درون‌شهری از صافی فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین، ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی، ارائه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون‌شهری و افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها بود.

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون اصل ۹۰، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص قوانین اصلاح الگوی مصرف انرژی و هوای پاک مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین وظایف وزارت راه و شهرسازی در مورد استفاده از صافی فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین، بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ اجرایی شده بود اما وظیفه این وزارتخانه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به دلیل کمبود بودجه اجرایی نشده بود.

کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گزارش خود آورده است که این سازمان موظف بوده استاندارد خودروها را مورد بررسی قرار دهد که طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰، در حال حاضر تمامی خودروهای تولید کشور، منطبق با استاندارد یورو ۴ است.

در بخشی دیگر از این گزارش، عملکرد وزارت نفت در مورد اصلاح الگوی انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ تصریح دارد که وظیفه وزارت نفت مبنی بر تدوین دستورالعمل فنی همسان طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری زیرساخت و تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل شبکه هوشمند علی‌رغم گذشت ۸ سال، تدوین و ابلاغ نشده است و عرضه سوخت در کشور منطبق با استانداردهای اعلامی نیست.

همچنین وزارت نفت نسبت به وظایف خود در خصوص استانداردسازی سوخت مصرفی، مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ عمل نکرده است..

کمیسیون اصل ۹۰ همچنین در این گزارش نسبت به عدم اجرای تکالیف وزارت نفت در تکمیل طرح کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین در کشور و کنترل آلودگی ناشی از سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی انتقاد کرده است.

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون اصل ۹۰، عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین نسبت به عدم تدوین آئین‌نامه اجرایی حمایت از مراکز تحقیقاتی و صنایع برای توسعه دانش فنی، ارائه گزارش سالانه از اقدامات مربوط به صرفه‌جویی انرژی و ارائه گزارش در خصوص برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز انتقاد شده است.

کمیسیون اصل ۹۰ در بخش پایانی گزارش خود، عملکرد وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور را مورد بررسی قرار داده است.

انتقاد نماینده ایذه از استخدام نمایندگان در وزارت نفت
هدایت‌الله خادمی گفت: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره اینکه چرا سیاست‌های گازی کشور در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش‌های مختلف و گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیر عادلانه و ضد منافع ملی بوده است، گفت: مطابق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی تجارت گاز از سال 2018 تا 2040 با رشد 70 درصدی مواجه می‌شود. دومین منبع تأمین انرژی از ایران گاز است که می‌تواند برای ارتقای امنیت خود در بازار جهانی رو به رشد گاز فعال باشد.

وی افزود: 33 میلیون تریلیون ذخایر اثبات شده گاز مربوط به ایران است. این یعنی ایران 18 درصد ذخایر گاز جهان را دارد که با روسیه برابری می‌کند اما ایران سهم چندانی از بازار گاز دنیا را ندارد. روسیه 18 درصد بازار جهانی گاز را در اختیار داشته که سهم ایران کمتر از دو درصد است. این به معنای وضعیت نامطلوب تجارت گاز است.

خادمی با بیان اینکه صادرات گاز باعث پیوند راهبردی بین کشورها و صادر کننده و وارد کننده می‌شود، افزود: روسیه با صادرات گاز پیمان محکمی با اروپا ایجاد کرد. ما باید طبق چشم انداز سهم 10 درصدی از بازار جهانی گاز را داشته باشیم که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

خادمی با بیان اینکه راهبرد آمریکا حذف و کاهش وابستگی کشورها به تأمین گاز از ایران و روسیه است، عنوان داشت: آمریکا درباره روسیه موفق به اجرای راهبردش نشده است اما ما در ایران خودمان زحمت را کم کرده و از بازار گاز حذف شده‌ایم و آن را به رقبا تقدیم کرده‌ایم. لازم است وزیر نفت توضیح دهد که با بازار گاز چه کرده و چطور نیاز بازار گاز منطقه را تأمین می‌کند. چرا قرارداد گاز با پاکستان اجرایی نشده، قرارداد گاز با ترکمنستان متوقف و با عمان رها شده است؟ همچنین وزیر درباره کرسنت و توتال هم توضیح دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دوم صحبت‌هایش گفت: باید قرارداد نفتی پاکستان و ایران اجرایی می‌شد که بیشتر پروژه تکمیل شده و تنها چند کیلومتر برای نقطه مرزی مانده که هنوز اجرایی نشده است، طبق قرارداد چه پاکستان آمادگی داشت و چه نداشت باید این موضوع اجرایی می‌شد. چون آمریکا مخالف پروژه بود، به این دلیل که عوائد بلندمدتی برای ایران داشت و هند و پاکستان هم به ایران وابسته می‌شدند. این اتفاق رخ نداد چون آقای زنگنه پروژه را متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز سوزانده می‌شود، بیان داشت: عربستان با تولید 10 میلیون متر مکعب هشت میلیون متر مکعب گاز می‌سوزاند ولی ما 45 میلیون متر مکعب گاز را می‌سوزانیم. در این شرایط هنوز وزارت نفت عوارض آلایندگی را نپرداخته است که نمونه آن عدم پرداخت عوارض آلایندگی به خوزستان می‌باشد که نتیجه آن ظلم به مردم محروم خوزستان است.

خادمی تصریح کرد: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است. قرار بود این موضوع در مجلس پیگیری شود که این اتفاق هم رخ نداد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق کمتر از 25 میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: باید صادرات معادل 60 میلیون متر مکعب باشد که این اتفاق رخ نداده است آن هم در شرایطی که عربستان به دنبال تأمین برق عراق است تا عراق از گاز ایران بی نیاز شود.

خادمی با بیان اینکه نباید بی جهت روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخدوش شود، اضافه کرد: ترکمنستان با هدف دسترسی به اروپا خط لوله از بستر دریای خزر را شروع کرد که روسیه هم چراغ سبز نشان داد ولی هنوز قرارداد ترکمنستان اجرایی نشده است. وعده اجرایی شدن قرارداد گازی با عمان تا پایان سال 97 داده شد اما آن هم اجرا نشد.

وی در پایان در واکنش به بخشی از صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه 280 رفیق در مجلس دارد، اظهار داشت: آقای زنگنه فکر نکن که در مجلس برای پاسخ به سوالی می‌آیی اما بعد سراغ موضوعات دیگر می‌روی و در آخر هم می‌گویی که 280 نماینده رفیق داری و اینکه با خود فکر می‌کنی که هر جور بخواهی به سوالات نمایندگان پاسخ دهید.

وی خطاب مطهری رئیس جلسه گفت: مگر تفکیک قوا وجود ندارد؟ چرا در مجلس نظارت آنطور که باید نیست؟ ما بازار گاز را از دست داده‌ایم و کمترین توجه به ایران درباره ظرفیت‌های بازار گاز می‌شود و بعد آقای وزیر می‌گوید که گاز را در داخل مصرف می‌کنیم. این چه پاسخی است؟ اینها همه نشان می‌دهد که توجه به مجلس نشده و بی اعتنایی می‌شود.

اعلام وصول سوال از وزیر صمت درباره حمایت از بنگاه‌های اشتغالزای کوچک و بزرگ
عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

 علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در در صحن علنی امروز عصر(سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه) مجلس، موارد اعلام وصولی را به شرح ذیل قرائت کرد:

اعلام وصول سوال ملی جبیب الله دهمرده نماینده زابل از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدامات آن وزراتخانه در رابطه با ایجاد و حمایت از بنگاه‌های اشتغالزای کوچک و بزرگ.

مطهری: هیچ کدام از نمایندگان خوزستان جذب وزارت نفت نشدند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با رد اظهارات نماینده ایذه گفت که هیچ کدام از نمایندگان خوزستان جذب وزارت نفت نشدند.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از اظهارات هدایت الله خادمی نماینده ایذه، گفت: تعدادی از نمایندگان خوزستان گفتند آقای خادمی در جریان طرح سوالش از وزیر نفت گفته تعداد زیادی از نمایندگان خوزستان در دوره دهم جذب وزارت نفت شدند.

وی افزود: این نمایندگان اعتراض کردند و گفتند که هیچ کدام جذب وزارت نفت نشده و کارمند این وزارتخانه نیستند. بهتر بود آقای خادمی هم این حرف را نمی‌زد چرا که این حرف کنایه به مجلس و نمایندگان است.

منبع: فردا

کلیدواژه: نمایندگان مجلس وزیر نفت بیژن زنگنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند

به گزارش «تابناک»، «غلامرضا نوری قزلجه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آرایش سیاسی مجلس دوازدهم، اظهار کرد: در مجلس آینده حتماً فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون «مستقلین» خواهیم داشت؛ البته مستقلین نام پیش‌فرض و آن چیزی است که طی چند سال اخیر در ادبیات سیاسی ما مطرح شده، اما اعضا هر اسم دیگری را برای این فراکسیون انتخاب کنند، همان خواهد شد.

وی ادامه داد: رایزنی‌های اولیه بین منتخبان مجلس دوازدهم اعم از نمایندگان ادوار، نمایندگان فعلی و نمایندگان جدید انجام و قرار بر این شده است که افرادی با مشی اصلاح‌طلبی، میان‌رو و همچنین اصولگرایان معتدل و مستقل همگی در یک فراکسیون سیاسی تحت عنوان «مستقلین» یا هر نام دیگری که اعضا درباره آن به توافق برسند، باشیم.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: بدون احتساب افرادی که در دور دوم انتخابات به مجلس دوازدهم راه می‌یابند، فعلاً حدود ۸۰ نفر از افرادی که به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند، مشی سیاسی مستقل یا میانه‌رو دارند. امیدوارم نتایج در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به گونه‌ای باشد که تعداد نمایندگان مستقل مجلس دوازدهم به ۱۰۰ نفر برسد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس دوازدهم درباره آرایش سیاسی احتمالی اصولگرایان در مجلس آینده، گفت: در مجلس یازدهم یک فراکسیون تحت عنوان فراکسیون «اکثریت» یا فراکسیون «انقلاب اسلامی» داشتیم که در نیمه دوم مجلس یازدهم تا حدودی به اختلاف برخوردند.

نوری قزلجه تصریح کرد: آنطور که زمزمه آن به گوش می‌رسد و بر اساس کاندیداهایی که برای ریاست مجلس آینده مطرح هستند، به احتمال بسیار زیاد اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت و پیش‌بینی می‌کنم دو یا حتی ۳ فراکسیون سیاسی داشته باشند.

منتخب مجلس دوازدهم درباره رئیس احتمالی مجلس دوازدهم، گفت: افراد میانه‌رو و مستقل مجلس آینده، این موضوع را منوط به شکل‌گیری فراکسیون کرده‌اند و در اولین مجمع فراکسیون به دنبال آن هستیم که این موضوع را مطرح کنیم. البته برای پست‌ها و ارکان دیگر مجلس و اعضای هیأت‌رییسه هم بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: گزینه ما برای ریاست مجلس به این موضوع بستگی دارد که ببینیم تعامل فراکسیون‌های روبرو چگونه خواهد بود و آیا آنان با هم متحد می‌شوند یا آنکه اصولگرایان تعدد فراکسیونی پیدا می‌کنند. به هر صورت در اولین مجمعی که قبل از انتخابات هیأت‌رییسه برگزار خواهیم کرد، حتماً بنا داریم این موضوعات را مطرح کنیم.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره گزینه‌های که برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح هستند، گفت: افراد زیادی مطرح هستند و بنده نمی‌خواهم اسم ببرم؛ در واقع افرادی برای ریاست مجلس مطرح هستند که یا خودشان با ما صحبت کردند یا از طرف آنان کسانی با ما صحبت کردند یا در رسانه‌ها شنیدیم؛ حدود ۶ یا ۷ نفر برای ریاست مجلس دوازدهم فعال هستند.

نوری قزلجه تاکید کرد: قطعاً هیچیک از این گزینه‌ها الان نمی‌توانند به طور قطع خود را رئیس مجلس آینده بدانند؛ در واقع هیچیک نمی‌توانند با ضریب اطمینان و احتمال بالا بگویند که رئیس مجلس دوازدهم می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم برای کسب این کرسی شانس برابر دارند، گفت: خیر؛ شانس این افراد متفاوت است اما اینکه بگوییم یکی از این افراد، شانس قطعی یا احتمال بیشتری برای ریاست مجلس دارد، این‌گونه هم نیست؛ این موضوع یک مقدار پیچیده است.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مردم در انتخاب رئیس مجلس حتماً بازخوردهایی را که از انتخابات گرفتند، باید لحاظ کنند و باید علی‌القاعده نظرات افکار عمومی و وضعیت آرای انتخابات در این موضوع دخیل باشد و مجلس نباید بدون توجه به این موارد تصمیم بگیرد.

نوری قزلجه تصریح کرد: بر این اساس، بحث هیأت‌رییسه به خصوص رئیس مجلس یک موضوع پیچیده و چالشی خواهد بود و رقابت‌ها برای آن هم جدی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید سرکوب معترضان حامی فلسطین شد
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند