Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعداد مجوز‌های تولید دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال ۱۳۷۷ تا سال گذشته با رشد چشمگیری ۱۰۰ برابری مواجه شد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه صنعت دارویی کشور اهداف متعددی را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسب سهم ۲۰ درصد ارزش بازار دارو‌های کشور توسط محصولات تایید شده مبتنی بر دارو‌های گیاهی و محصولات طبیعی یکی از این اهداف است. در راستای تحقق این هدف مهم ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین سال‌های تاسیس اقدام به حمایت از تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه در این حوزه کرده است.   به گونه‌ای که تعداد مجوز‌های تولید دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال ۱۳۷۷ تا کنون با رشد چشمگیری مواجه شده است. بر اساس گزارش اداره کل فرآورده‌های طبیعی آن سازمان تعداد مجوز‌های صادر شده در این حوزه از تعداد ۲۶ مجوز در سال ۱۳۷۷ با افزایش ۱۰۰ برابری به دو هزار و ۶۵۸ مجوز در سال گذشته رسیده است.

البته این موضوع در حوزه فرآورده‌های طب سنتی ایران نیز صدق می‌کند. طب سنتی و گیاهی میراث ارزشمندی از تجربیات نسل‌های گذشته است که با گنجینه قوی گیاهی ناشی از اقلیم طبیعی ایران می‌تواند راه گشای بسیاری از درد‌ها و تنگنا‌های پزشکی امروز باشد. فرآورده‌های طب سنتی ایران می‌توانند پلی بین پیوند‌های دیرینه طب کهن ایران و علم روز و نوین داروسازی مدرن باشد. تا سال ۱۳۸۶ مجوزی با عنوان فراورده طب سنتی صادر نمی‌شد.   از این سال با تدوین و ابلاغ آیین نامه تهیه و عرضه فرآورده‌های طب سنتی ایران اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو شروع به اعطای مجوز تولید بر اساس کتاب‌های مرجع طب سنتی همچون الحاوی (رازی)، قانون فی الطب (ابن سینا)، ذخیره خوارزمشاهی (جرجانی)، اختیارات بدیعی (انصاری شیرازی) و کامل الصناعه (علی بن عباسی اهواز) کرد؛ بنابراین طی ۱۱ سال گذشته صدور مجوز تولید فراورده‌های طب سنتی روند افزایشی را تجربه کرد. در حال حاضر تعداد یک هزار و ۳۴۷ محصول فرآورده طب سنتی دارای مجوز تولید از سازمان غذا و دارو است که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ که تنها ۲ مجوز برای تولید این فرآورده‌ها صادر شد افزایش چشمگیری داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای موضوع مجاز بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت سفارش ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و با تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافران اربعین حسینی را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه خطاب به وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی آمده است: هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی صنعت، معدن و تجارت و کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد:

۱- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی ثبت سفارش واردات (۲ هزار) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال با تایید وزارت راه و شهرسازی و تایید تامین قطعات و وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو مجاز است.

۲- سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تفیید وزارت کشور جهت جا به جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول پنجاه درصد (۵۰) تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ صادر شد
  • صدور برگه‌ جواب تقلبی در آزمایشگاه‌ها صحت ندارد
  • صدور هشدار هواشناسی سطح زرد؛ هوای خراسان جنوبی دوباره بارانی می‌شود
  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • شورای تامین مجوز حضور زنان را صادر نکرد؛ ترکش‌های حواشی بازی پرسپولیس و سپاهان؟
  • روسیه مجوز استفاده از عکس محجبه در پاسپورت اتباع مسلمان را صادر کرد
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد