Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از صدور بیانیه کاخ سفید مبنی بر لغو معافیت تحریم نفت ایران، کشورهای مختلف به ویژه خریداران نفت ایران نسبت به این تصمیم آمریکا واکنش های متفاوتی نشان دادند.

شب گذشته لغو معافیت های تحریمی هشت کشور رسما از سوی کاخ سفید اعلام شد. اتفاقی که منجر به جهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت شد.

اما این اقدام آمریکا، واکنش های مختلفی از سوی مقامات کشورهای جهان به ویژه کشورهای معاف از تحریم از جمله ترکیه، چین، هند وکره جنوبی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 واردات نفتایران به این کشورها در ماه مارس افزایش محسوسی داشته است.

مقامات کره جنوبی اعلام کرده اند مذاکره برای تمدید معافیت ها را در تمام سطوح باواشنگتن پیگیری خواهندکرد و تا زمان اتمام معافیت ها در تاریخ دوم می، به مذاکرات ادامه خواهند داد. کره جنوبی از ابتدای تحریم ها واردات خود از ایران را 5 برابر کرده است و نزدیک به 400هزاربشکه در روز واردات داشته است.

چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با محکوم کردن اقدام واشنگتن اعلام کرد تحریم های تحمیلی یک طرفه علیه ایران را رد می کنیم.

چین نیز که طی ماه های گذشته با مقامات آمریکایی به منظور لغو معافیت های تحریمی به مذاکره پرداخته، با یک جانبه خواندن تحریم های آمریکا، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارچه چین با مشروع خواندن معاملات چین و ایران، تاکید کرد ازحقوق مشروع شرکت های چینی صیانت می کند. چینی ها یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و طی ماه مارس بیش از 600 هزار بشکه در روز از ایران واردات داشته است.

هندی ها که بر خلاف سایر کشورها صادرات خود را از ابتدای معافیت های تحریمی کاهش داده اند، اعلام کرده اند در حال بررسی تصمیم آمریکا هستند و بیانیه ای صادر خواهند کرد. مقامات هندی با اعلام این نکته که با سایر کشورهای نفت خیز تفاهم نامه همکاری دارند اعلام کردند، نگران امنیت انرژی خود نیستند و سیاست های انرژی هندی ها با تمامی سهامداران از جمله کمپانی های نفتی به مذاکره خواهد پرداخت.

ژاپن نیز اعلام کرده است لغو این معافیت تحریمی تاثیر محدودی دارد. وزیر صنعت ژاپن گفته است بازارهای جهانی را رصد و تغییرات را مشاهده و با شرکت های نفتی ژاپن مذاکره خواهیم داشت. ژاپن در ماه فوریه بیشترین واردات نفت ایران را پس از معافیت های تحریمی داشته است و در ماه مارس با کاهش واردات رقم واردات نفت از ایران را به 100هزار بشکه رسانده است.

روسها که از روز گذشته هنوز اظهارنظر رسمی در این باره نداشته اند، طی هفته های گذشته زمزمه توقف توافق خود با اوپک پلاس را اعلام و به نوعی با این تحرکات ساز همراهی را کوک کردند. روس ها نگرانی از قدرت گرفتن آمریکا در بازارهای جهانی نفت را بهانه خروج خود از توافق کاهش تولید بیان کردند که این اظهارات جدید، این بار واکنش سرسختانه سعودی را به همراه نداشت.

عربستان سعودی که در ماه های گذشته تلاش های بسیاری برای کاهش تولید اعضای اوپک انجام داده بود، از هفته های گذشته زمزمه افزایش تولید به منظور حفظ تعادل در بازار را مطرح کرد، و سرانجام مشخص شد سعودی ها مذاکراتی برای افزایش تولید پس از لغو معافیت های تحریمی داشته اند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد کشورش تحولات بازار را به دقت دنبال می کند و با دیگر تولیدکنندگان نفت هماهنگی کافی را خواهد داشت تا از وجود نفت کافی در بازار اطمینان حاصل کند تا بازارهای جهانی نفت از تعادل خارج نشود.

آمریکا پس از رایزنی با مقامات امارات متحده عربی و عربستان سعودی، این دو کشور را به عنوان جایگزین فروش نفت ایران معرفی کرده است. باید منتظر ماند و دید اکنون کهعربستان سعودی به رغم تلاش های چندماهه نسبت به کاهش تولید نفت اعضای اوپک و شماتت روس ها درباره عدم تعهد به توافقات خود هم سو با سیاست های آمریکا گام بر می دارد، واکنش اوپک نسبت به یک بام و دوهوای سعودی ها چه خواهد بود.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DXV برچسب ها: اوپک ، کاخ سفید ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اوپک کاخ سفید بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشورها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشارهای شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشورهای دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.
در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یوآنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآوردها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشورهای مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

کد خبر 847194 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل موساد خبر ویژه تحریم

دیگر خبرها

  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد