Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران -ايرنا- مديرکل بحران و پدافند غيرعامل شرکت منابع آب ايران گفت: وزارت نيرو نسبت به سازه هاي غير قانوني در حريم رودخانه ها شکايت کرده اما هنوز بسياري از ساختمان ها باقي مانده است. از اين رو بازنگري در تهيه نقشه هاي شهرسازي لازم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا، سيف الله آقا بيگي عصر سه شنبه در نشست تخصصي بررسي تحليلي وقايع سيل اخير ايران با اشاره به ساخت و سازهاي غيرقانوني اظهار کرد: طبق قانون هرفرد براي ساخت و ساز بايد از وزارت نيرو اجازه بگيرد اما اجرا به درستي انجام نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر رفتارهاي غير قانوني اصلاح نشود آثار تخريبي نيز بيشتر مي شود.
وي که سخنان خود را در دانشگاه شهيد بهشتي عنوان مي کرد: افزود: نبايد نقشه تعيين بستر حريم رودخانه ها در قفسه ها بلا استفاده باشد. بايد سازه ها متناسب با هيدروليک رودخانه نه با مباحث مالي غير قانوني باشد .
آقا بيگي ادامه داد: ميزان بارندگي در فروردين ماه امسال در طول 50 سال اخيررتبه نخست را به خود اختصاص داده است ، لازم است تنظيمات کاري و اجرايي را با اقليم کشور سازگار کنيم. نياز است سازه ها و معماري و شهرسازي متناسب با وضعيت اقليم باشد.
مدير کل بحران و پدافند غيرعامل شرکت منابع آب در باره برخي ديدگاه ها مبني بر اينکه وارد ترسالي شده ايم ، افزود: نمي توان گفت وارد ترسالي شده ايم اما تغييرات اقليم صورت گرفته است.
آقا بيگي اظهار کرد: در کشور ما دو نو ع پيش بيني کوتاه و بلند مدت و فصلي وجود دارد. پيش بيني نوع دوم براي برنامه ريزي آب با توجه به دوره هاي آماري و داده هاي موجود قابل اعتماد نيست.
وي ادامه داد: در کشور علي رغم پيش بيني هاي بلند مدت و فصلي، پيش بيني هاي کوتاه مدت قطعيت دارد.
اين مقام مسئول توضيح داد: در حوزه کرخه و کارون اکثر آب ها وارد ايلام، لرستان و در نهايت خوزستان مي شود. در حال حاضر به واسطه بارش ها 56 ميليارد متر مکعب آب وارد مخازن سد هاي کشور شد در حالي که حجم مخازن کشور 50 ميليارد متر مکعب است.
آقا بيگي ادامه داد: در خوزستان 34 ميليار متر مکعب آب وارد سدهاي اين استان شد در حالي که ظرفيت سدهاي خوزستان 24.5 ميليارد مکعب است.
مدير کل پدافند غير عامل توضيح داد: دانشگاهيان هميشه به سد کرخه ايراد مي گرفتند اما اين سد در جريان سيل دوبار پر و خالي شد. همچنين در صورت نبود اين سد فجايع زيادي اتفاق مي افتاد.
وي ادامه داد: در کشور آبگيري خوبي صورت گرفته است. در 22 سال گذشته سد کرخه رکورد ذخيره آب را براي اولين بار زد.
آقا بيگي توضيح داد: تمامي رفتار ها و ورود و خروج سد هاي خوزستان به صورت لحظه به لحظه و آنلاين براي تصميم گيري به موقع مديريت مي شود.
وي با بيان اينکه سد دز نيز 3 بار پر و خالي شد، اظهار کرد: در جريان سيل اخير 9 ميليارد مکعب آب وارد اين سد شد.
مدير کل بحران شرکت منابع آب ايران عنوان کرد: در مهار سيل يک دستگاه دخيل نيست بلکه هيدرولوژي، سازه هاي آب، امداد و نجات، شهر سازي، مسائل حقوقي، جنگل داري، اقتصاد سيل و مديريت بحران و ... نقش دارند.
**9465**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، «ملک پور» با اشاره به احداث مگاپروژه سد و نیروگاه در سریلانکا گفت: علیرغم بارش‌های سیل آسا در کشور سریلانکا برخی مناطق این کشور نسبتا کم بارش و خشک است و دولت سریلانکا برای توسعه بخش کشاورزی پروژه‌ای را تعریف کرد و به دلیل اعتمادی که به توان فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی داشت این پروژه را به مجری ایرانی محول کرد.

وی افزود: تمام مراحل طراحی، ساخت، راه اندازی و بهره برداری این طرح توسط مهندسان ایرانی انجام شده است و امروز با حضور مقامات ارشد دو کشور افتتاح شد.

ملک پور بیان کرد: طرح چندمنظوره اومااویا مجموعه‌ای از سازه‌های مختلف شامل دو سد بتنی غللطکی به همراه یک تونل به طول تقریبا چهار کیلومتر که دو سد را به یکدیگر متصل می‌کند و حوضه آبریز اول از طریق تونل چهارکیلومتری به حوضه آبریز بعدی منتقل می‌شود و پس از جمع آوری آب این دو حوضه توسط یک تونل به طول بیش از ۱۵ کیلومتر به یک شفت فشار (تونل عمودی) به این سازه منتقل می‌شود این سازه یکی از شاهکار‌های مهندسی و در نوع خود منحصر به فرد است.

مدیر اجرایی طرح چندمنظوره اومااویا تصریح کرد: این تول عمودی یا شفت وظیفه ایجاد فشار لازم برای چرخش توربین‌های نیروگاه این طرح را به عهده دارد. این پروژه، نیروگاه زیرزمینی در عمق ۷۵۰ متری زمین در خودش جای داده که با دو واحد توربین پلتون توان تولید ۱۲۰ مگاوات انرژی را دارد و در ادامه هم با یک تونل چهار کیلومتری آبی که انرژی برق از آن گرفته شده است به سد پایین دست و از طریق شبکه‌های آبیاری به پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منتقل و موجب رونق اقتصادی در کشور سریلانکا می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های مهم این پروژه چند منظوره اومااویا گفت: این طرح یکی از بزرگترین خدمات فنی - مهندسی کشورمان است و ارزش این پروژه به نیم میلیارد دلار است که دولت سریلانکا به شرکت‌های ایرانی اعتماد کرد و به پاس این اعتماد امروز شاهد افتتاح این دستاورد مهم و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • جزئیات ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا
  • شکایت رسمی بارسا: فاجعه داوری در ال‌کلاسیکو!
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند