Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:05:30 GMT

تحریم های غرب از عوامل بازگشت روسیه به آفریقاست

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۵۸۳۱

تحریم های غرب از عوامل بازگشت روسیه به آفریقاست

تهران- ایرنا- اندیشکده فرانسوی ایفری -IFRI-( موسسه فرانسوی روابط بین المللی) معتقد است، تحریم های غرب و الزامات اقتصادی - سیاسی جدید، مسکو را در یافتن 'زمین بازی ' جدیدی همچون آفریقا مصمم کرده و این امر از عوامل بازگشت روسیه به این قاره است.

به گزارش ایرنا، اندیشکده ایفری می افزاید، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای متحد آمریکا همچون ژاپن، استرالیا و کانادا برای مجازات روسیه به خاطر اقداماتش در مساله اوکراین بسته تحریم های علیه مقام های روس و شرکت ها و موسسات مالی دولتی این وضع کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در 24 فروردین سال گذشته آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا در واکنش به تنش دریایی میان روسیه و اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه برخی اتباع و نهادهای روس وضع کردند. در پی این اقدام 6 فرد و 8 نهاد نظامی روسیه از سوی آمریکا تحریم شدند.
همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که اتحادیه اروپا، 8 مقام روسی را به دلیل آنچه که «مصادره کشتی‌های اوکراینی» خوانده، هدف تحریم قرار داده است.
این فهرست شامل مقام‌های ارشد گارد امنیت مرزی روسیه و فرماند‌هان سه کشتی روسی است.
این حادثه موجب افزایش تنش‌ میان مسکو و غرب شد که لغو دیدار رییسان جمهوری آمریکا و روسیه نیز پیامد آن بوده است.
تحریم‌های جدید علیه روسیه، تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که پارلمان اروپا با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که دیگر مسکو را به عنوان یک «شریک راهبردی» به حساب نمی‌آورد.
این گزارش همچنین بر لزوم توقف پروژه خط لوله گاز «نورد استریم 2» که قرار است از روسیه به آلمان کشیده شود، تاکید کرده بود.
مسئولان روس معتقدند تحریم، به سیاست اصلی آمریکا دربرابر این کشور تبدیل شده است، بنابراین آنان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که بتوانند در مقابل تحریم های بلند مدت واشنگتن مقاومت کنند.
روسیه از نظر تعداد بسته های تحریمی آمریکا و اروپا که از مرز 60 بسته تحریمی فراتر رفته است، شاید در سطح جهانی رکورد دار باشد.
این وضعیت نشانگر اهمیت فراوان جلوگیری از توسعه طلبی روسیه برای استراتژیست های کاخ سفید است و واشنگتن برای این منظور به هر بهانه ای متوسل می شود.
با این وجود تحریم هایی که علیه روسیه اعمال می شود با تحریم هایی که آمریکا علیه سایر کشورها وضع می کند متفاوت است.
مارشال بلینگسلی دستیار وزیر خزانه داری آمریکا دلیل این امر را شکل و ماهیت اقتصاد روسیه دانسته واعلام کرده است که اقتصاد روسیه بزرگ است و بخوبی به سیستم مالی و تجاری بین المللی پیوند خورده است.
«دمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه به تازگی گفته است که اقتصاد این کشور در 6 سال آینده با دشواری مواجه خواهد بود، چرا که مسکو با جنگ اقتصادی و تحریم های بی سابقه ای روبه رو است.
به گفته وی، روسیه سیاست اقتصادی خود را به گونه ای اجرا می کند که اولا در شرایط نامساعد هم پیشرفت و توسعه یابد و دوم اینکه سطح زندگی مردم ارتقا پیدا کند.
نخست وزیر روسیه با بیان اینکه سال آینده برای اقتصاد روسیه، سال سازش با شرایط کنونی خواهد بود، اضافه کرد: بسته تازه تغییرات ساختاری، اقتصاد کشور را به مسیر بالاتری ارتقاء خواهد داد.
مدودف خاطرنشان کرد که روسیه به سیاست جایگزین سازی کالاهای داخلی با محصولات وارداتی و سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی کشور برای پیشبرد این هدف ادامه می دهد. در کنار این تمهیدات اقتصادی داخلی، باز کردن جای پای جدید در قاره بزرگ آفریقا بخشی از سیاست مقابله مسکو با تحریم های غرب است. از این رو روسیه سیاست توجه بیشتر به آفریقا و همکاری اقتصادی و اجتماعی با کشورهای این قاره را در اولویت قرار داده و برای گسترش روابط سیاسی نیز برنامه ریزی می کند. حمایت سیاسی و برجسته ساختن نقش دول آفریقایی بخشی از سیاست مطلوب مسکو است که می تواند دولت های ضعیف این قاره را به ادامه همکاری های با مسکو دلگرم سازد.
«ولادیمیر سافرونف» معاون نماینده دائم روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره اصلاحات شورای امنیت، می گوید: کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی باید نخستین گروهی باشند که در زمره اعضای در حال افزایش شورای امنیت قرار می گیرند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سافرونف نوشت: اطمینان دارم این دولت ها از توان کافی برای ایفای سهمی بسزا در روند تامین صلح و امنیت بین المللی برخوردارند.
عامل دیگر بازگشت بزرگ روسیه به آفریقا، جنبه نظامی دارد. مسکو به دولت های عربی- آفریقایی وعده داده است که می تواند با حضور نظامی خود به ثبات سیاسی و امنیت بین دولتی کشورهای ضعیف این قاره کمک کند. در مقابل لیبی، سودان و مصر سه کشور عربی آفریقا هستند که آمادگی خود را برای حضور نظامی و یا تاسیس پایگاه ازسوی روسیه اعلام کردند. پیش تر «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای نظامی موسوم به ارتش ملی لیبی پیشنهاد استقرار پایگاه نظامی روسیه در بنغازی دومین شهر بزرگ این کشور را به مسکو ارائه کرده بود.
حفتر همچنین در گفت وگو با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تاسیس این پایگاه را باعث برتری در جنوب دریای مدیترانه و در نزدیکی کشورهای عضو ناتو دانسته بود.
سودان نیز کشور دیگری است که یکی از بنادر خود را برای تاسیس پایگاه نظامی در اختیار روس ها قرار خواهد داد.
در کنار مسائل نظامی، روسیه سعی می کند با متغییر «اقتصاد» نیز رویکرد بازگشت به آفریقا را تحکیم بخشد. در این راستا مسکو اعلام کرده است که طلب 20 میلیارد دلاری خود از کشورهای آفریقایی را در چارچوب همکاری های خود برای بهبود شرایط اقتصادی این کشورها و مشارکت در مبارزه با فقر، خواهد بخشید.
با وجود چنین تغییراتی در بازیگری روسیه، اکنون کارشناسان اروپایی- آمریکایی با یک سوال مهم مواجه هستند. و آن اینکه آیا تحریم های مسکو نتایج عکسی به بار نخواهد آورد؟ چنین احتمالی و نیز تکاپوی مسکو برای یافتن میدان های جدیدی از بازیگری و افزایش نفوذ خارجی تردید کارشناسان و مقامات اروپایی درباره اثربخشی واقعی این تحریم ها را بیشتر کرده است.
شبس**9460**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحريم هاي غرب روسيه آفريقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۵۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، راشاتودی نوشت: روزنامه ایزوستیا به نقل از سفارت تهران در مسکو گفت که ایران می‌تواند ظرف چند ماه آینده کارت‌های اعتباری و نقدی میر روسیه را بپذیرد.

به گفته محسن رحیمی، هم اکنون کار برای آماده سازی زیرساخت‌های فنی لازم در حال انجام است، البته اجرای این سامانه زمان بر است. رحیمی تاکید کرد که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و ایران به ایجاد روابط اقتصادی قوی‌تر ادامه می‌دهند.

مسکو و تهران روابط خود را در مواجهه با تحریم‌های غرب تقویت کرده اند. به گفته میخائیل خاچاتوریان، دانشیار دانشگاه مالی در مسکو، گردش تجاری بین دو کشور در سال گذشته بالغ بر ۴ میلیارد دلار بوده است و پتانسیل رشد بیشتر، به ویژه در بخش تولید، مهندسی مکانیک و حمل و نقل را دارد.

به گفته وی، آزمایش سیستم میر، جایگزین روسی ویزا و مسترکارت، ممکن است از اواخر تابستان یا اوایل پاییز سال جاری در ایران آغاز شود. مسکو در سال ۲۰۲۲ در واکنش به عملیات نظامی خود در اوکراین، از جمله قطع دسترسی بسیاری از بانک‌های روسی از سوئیفت، ویزا و مسترکارت، تحت تاثیر موجی از تحریم‌ها قرار گرفت. در پاسخ، دولت روسیه شروع به ترویج سیستم میر داخلی به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد کرد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که اقتصاد ایران علیرغم اینکه دهه‌ها تحت تحریم‌های گسترده بین‌المللی قرار داشت، سازگار شده است و روسیه می‌تواند از تجربه تهران در مقاومت در برابر فشار خارجی استفاده کند.

تاتیانا موناگان، دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) گفت: اقدام برای راه‌اندازی میر در ایران گامی منطقی به جلو در توسعه همکاری‌های دوجانبه پس از پیوستن تهران به گروه اقتصادی بریکس در سال جاری است.

به گفته کارشناسان، تصمیم برای استفاده از میر در ایران از زمانی که تعدادی از کشور‌های به اصطلاح «دوست» از جمله ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان به دلیل ترس از هدف قرار گرفتن توسط تحریم‌های ثانویه، محدودیت‌هایی را بر این سیستم اعمال کردند، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

کارت‌های میر در حال حاضر به صورت آزاد در آبخازیا، اوستیا و بلاروس پذیرفته می‌شوند و با محدودیت‌های خاصی در ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، کوبا، ونزوئلا و ویتنام قابل استفاده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد