Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@21:08:24 GMT

خانه فراکسیون‌ها

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۲۵۵

خانه فراکسیون‌ها

تهران- ایرنا- میان انبوهی از اخبار 290 نماینده مجلس شورای اسلامی، کمتر هفته‌ای را می‌توان یافت که در آن خبری از تشکیل یک فراکسیون جدید با اهداف خاص و امضای چند ده ساکن ساختمان سبز بهارستان نباشد.

نمایندگان مردم در قوه قانونگذار جمهوری اسلامی با اهداف و انگیزه‌های مختلف و فراخور موضوعات روز با همراهی چند تن از همکاران خود فراکسیونی را با عناوینی خاص تشکیل می‌دهند که از عمده آنها جز یک خبر در خبرگزاری‌ها هیچ نام و نشان دیگری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی اوقات در راهروهای بهارستان، برگه‌ای نصب شده روی محل‌های تعبیه شده خبر از برگزاری جلسه فلان فراکسیون در بهمان ساعت می‌دهد ولی هرگز مشخص نمی‌شود که به راستی جلسه مذکور برگزار می‌شود یا خیر، یا اینکه خروجی این جلسات یا حتی رئوس برنامه‌های آن چیست.

این اخبار به نسبت پرتعداد تشکیل فراکسیون‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی خبر از ضعفی ساختاری در آیین‌نامه خانه ملت می‌دهد و پرسشی تا امروز بی‌پاسخ را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که «مگر یک مجلس چند فراکسیون می‌خواهد؟» پاسخ این سوال بماند با اعضای هیات رییسه پارلمان ولی به فرض پذیرش لزوم تشکیل فراکسیون‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی، باید به سوال دیگری پاسخ گفت، آن هم اینکه یک فراکسیون با چند نماینده تشکیل می‌شود.

مثل معروفی است که می‌گوید: «بگذار گذشته بگذرد.» مثلی که شاید همیشه صادق باشد و در احوال آدمی جاری ولی حداقل پارلمان ایران از این قاعده مستثناست. سال 90 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح آیین‌نامه داخلی خانه ملت طی پیشنهادی از علی لاریجانی، ‌بندی را تصویب کردند که براساس آن هر نماینده با همکاری 7 تن دیگر (در مجموع 8 تن) بتواند «برای پیگیری بهتر اقدامات و کمک به پیشبرد اهداف مجلس شورای اسلامی» فراکسیونی خاص را تشکیل دهد. از آن سال تاکنون این رقم دستخوش تغییرات مثبتی شد به‌طوری‌که امروز و با استناد به اظهارات عباس پاپی‌زاده، نایب‌رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، «هر 20 یا 30 نماینده» می‌توانند با هماهنگی هیات رییسه مجلس، اقدام به تشکیل یک فراکسیون جدید کنند.

افزایش تعداد افراد لازم یا در عبارتی صحیح‌تر امضاهای لازم برای تشکیل یک فراکسیون در طول
7 سال گذشته گامی رو به جلو است اما ظاهرا ناکافی! «فراکسیون مقابله با تحریم امریکا در مجلس تشکیل می‌شود»، «فراکسیون انجام اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدهای امریکا در مجلس تشکیل شد»، اینها تیتر اخباری است که در طول5 روز گذشته در رسانه‌های رسمی و معتبر کشور منتشر شده ولی اوضاع زمانی رنگ ‌و بوی متفاوت‌تری به خود می‌گیرد که بدانید این دو فراکسیون تنها در لفظ یکسانند ولی در عمل دو فراکسیون مجزا از یکدیگر و طبیعتا با افرادی متفاوت محسوب می‌شوند به‌طوری‌که در یک سو اصلاح‌طلبان خانه ملت ایستاده‌اند و در سوی دیگر اصولگرایان.

در این بین کافی است اخباری نظیر تشکیل فراکسیون‌‌های مختلف را که بعضی از آنها در زمان خود جنجال‌های خاصی را به همراه داشته در ذهن یا به لطف گوگل مرور کنید تا با شوری این آش بیشتر آشنا شوید. تشکیل فراکسیون‌ها موضوعی است که به نظر می‌رسد وکلای ملت نیز با آن دست به گریبانند و از آن ناراضی تا جایی که پاپی‌زاده حدود یک سال پیش خبر از تهیه طرحی برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس را داده بود که براساس آن «هر 70 نماینده می‌توانند یک فراکسیون تشکیل دهند.» علاوه بر آن «عضویت نمایندگان در دو یا چند فراکسیون سیاسی ممنوع خواهد شد.» طرحی که تا لحظه نگارش این گزارش خبری از تصویب نهایی و در عبارتی بهتر، لازم‌الاجرا شدنش نیست.

در این بین «ایراد ساختاری آیین‌نامه مجلس» تنها یک سوی موضوع محسوب می‌شود و پرداختن به آن، یک‌جانبه نزد قاضی رفتن است و بس. سوی دیگر این مجلسی که حالا می‌توان آن را خانه فراکسیون‌ها خواند، نمایندگانی ایستاده‌اند که از قضا شوق و علاقه قابل‌توجهی به تشکیل فراکسیون‌های مختلف دارند. به عنوان مثال روز گذشته فراکسیونی تحت عنوان «پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب» که مشابه آن سال 95 تحت عنوان «فراکسیون 1404» رونمایی شده بود، با امضای 170 نماینده مجلس شورای اسلامی با هدف جلب‌توجه «قوای مجریه و مقننه» توسط محمدحسین فرهنگی، نماینده اصولگرای مردم تبریز در خانه ملت در حالی رونمایی شد که از عمر مجلس دهم تنها 10 ماه باقی است و این یعنی پیگیری بیانیه رهبر انقلاب اسلامی که در آن جوانان را خطاب قرار داده‌اند و آینده بلندمدت جمهوری اسلامی را ترسیم کرده‌اند فقط برای 10 ماه. هرچند که از دید افکار عمومی تشکیل فراکسیون‌های مختلف موضوع منفی یا حداقل مثبتی محسوب نمی‌شود ولی اگر نماینده باشید و به روزهای انتخابات نزدیک شوید در خواهید یافت که نوشتن جمله رییس فراکسیون فلان نه‌تنها خالی از لطف نیست بلکه توجهات را بیش از پیش به سوی شما جلب خواهد کرد.

با تمام این تفاسیر موضوع تشکیل فراکسیون‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی حداقل از دیدگاه آیین‌نامه خانه ملت نه تنها امری خلاف قانون نیست بلکه کاملا در راستای عمل به آن محسوب می‌شود ولی نکته قابل‌توجه اینجاست که عمده این فراکسیون‌ها چیزی جز یک اسم نیستند و عملا هیچ کدام از آنها به استثنای سه فراکسیون سیاسی پارلمان دهم، هرگز گزارش عملکرد خاصی را به رسانه‌ها یا مردم ارایه ندادند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی که نایب‌رییس فراکسیون نزدیک به رییس مجلس (مستقلین) است در همین زمینه به «اعتماد» گفت که پیش‌تر به نمایندگان گفته بودند که دیگر فراکسیونی در مجلس تشکیل نشود، موضوعی که پیش‌تر و برای مدت نه‌چندان طولانی بین خبرنگاران پارلمان مطرح بود ولی در عمل جامه حقیقت به تن نکرد چراکه از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حداقل 5 فراکسیون جدید در قوه ‌مقننه اعلام وجود کرده‌اند. با تمام این تفاسیر، این موضوع یا به‌زعم برخی نمایندگان، معضل می‌تواند به سادگی برطرف شود اگر اهالی ساختمان بهارستان عزم اصلاح آیین‌نامه یا حداقل نظارت‌پذیر کردن فراکسیون‌هایی که جعفرزاده ایمن‌آبادی تعداد آنها را 40 عدد (بدون درنظرگیری فراکسیون‌های سیاسی) اعلام می‌کند، را کرده باشند؛ موضوعی که نماینده رشت نیز بدان تاکید می‌کند ولی این گفته جامه حقیقت به تن نکرد چراکه حداقل از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بهارستان شاهد تشکیل 5 فراکسیون جدید بوده است؛ عزمی که این روزها اگر نایاب نباشد، با احتساب مشکلات اقتصادی کشور و اقدامات خصمانه واشنگتن، شاید نایاب شده باشد، هر چند که مجلس بارها و بارها خوی پیش‌بینی‌ناپذیر خود را اثبات کرده است.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1398.02.04
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد فراكسيون هاي مجلس مجلس شوراي اسلامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل می‌رساند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل زمانی به وجود می‌آید که اختلاف نظر به بن‌بست و عدم پیشرفت کار منجر شود.

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجوگفت : اختلاف نظر در مجلس تا زمانی که به پیشرفت قانون‌گذاری و حل مشکلات مردم کمک کند، مثبت است.

وی افزود: تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل می‌رساند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل زمانی به وجود می‌آید که اختلاف نظر به بن‌بست و عدم پیشرفت کار منجر شود.

عباسی اظهار داشت : وظیفه اصلی مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است، نه پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل فرعی است و باید وحدت و انسجام در مجلس برای حل مشکلات مردم وجود داشته باشد.

وی افزود : تغییر در هیئت رئیسه مجلس امری طبیعی است و نمایندگان جدید با دیدگاه‌های تازه می‌توانند در راس مجلس قرار بگیرند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : احتمال اینکه یک گروه به تنهایی ریاست مجلس را تعیین کند بعید است و اتحاد گروه‌ها برای این کار لازم است.

دیگر خبرها

  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • مجلس مقتدر با پشتوانه مردمی شکل می‌گیرد
  • هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شد
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست