Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@21:24:22 GMT

آماری از نرخ باسوادی و بیسوادی در کشور

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۶۲۹

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آماری از نرخ باسوادی و بیسوادی در کشور ارائه و اظهار کرد: نرخ باسوادی کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ۹۸.۱ درصد است.

شاپور محمدزاده  با اشاره به آمار موجود در پایگاه داده بانک جهانی پیرامون نرخ باسوادی جمعیت گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله در سه سال منتهی به ۲۰۱۶ اظهار کرد: بر این اساس نرخ باسوادی کل ۹۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصد است. نرخ باسوادی مردان ۹۸.۲ و زنان ۹۷.۹۳ درصد است. این ارقام با توجه به نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ به عنوان آخرین وضعیت سوادآموزی کشور تقریباً همخوانی دارد.

وی درباره جمعیت بی‌سواد کشور نیز گفت: این آمار در سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران تعداد هشت میلیون و ۴۸۰ هزار و ۱۴۱ نفر و در وبگاه پایگاه داده بانک جهانی تعداد بی‌سوادان گروه سنی بالای ۱۵ سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶، عدد هشت میلیون و ۸۳۶ هزار و ۷۷۳ نفر درج شده و در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز این رقم ۲۲۸ هزار و ۸۹ نفر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: اگر بخواهیم آمار پایگاه داده بانک جهانی را به تفکیک بیان کنیم باید بگوییم تا سال ۲۰۱۶، تعداد کل بی‌سوادان بالای ۱۵ سال سن، هشت میلیون و ۸۳۶ هزار و ۷۷۳ نفر، تعداد بی‌سوادان زن بالای ۱۵ سال، پنج میلیون و ۸۷۶ هزار و ۱۳۱ نفر، تعداد بی‌سوادان مرد بالای ۱۵ سال، دو میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۴۲ نفر، تعداد کل جوانان بی‌سواد ۱۵ تا ۲۴ سال ۲۲۸ هزار و ۸۹ نفر است که از این میزان ۱۰۷ هزار و ۹۲۴ نفر مرد و ۱۲۰ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

محمدزاده تاکید کرد که مبنای سنجش سواد در نهاد بین المللی یونسکو، توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن به هر زبان یا حتی زبان مادری است و مبنای آماری موسسه آمار یونسکو نیز هیمن تعریف است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بیسوادی مرکز آمار ایران یونسکو بیسوادی مرکز آمار ایران یونسکو نرخ سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که استان سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور محسوب می‌شود. نرخ تورم ماهانه این استان در آمار اعلامی ۳.۶ درصد و نرخ تورم سالانه ۳۶.۳ درصد اعلام شده است.

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه تعامل خوب بین کبه، تولیدکنندگان، مسئولان و مردم در استان باعث شده تا سمنان یکی از کمترین میزان تورم‌ها را در کشورمان داشته باشد، گفت: در زمینه تورم سمنان در زمره پنج استان آخر است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه نرخ تورم سالانه استان طبق اعلام مرکز آمار کشور ۳۶.۳ درصد است، تاکید کرد: تنها چهار استان کشور مانند سیستان و بلوچستان، تهران، بوشهر و زنجان دارای تورمی کمتر هستند.

وی با بیان اینکه تورم خوراکی‌ها در استان سمنان ۳۲.۸ درصد بوده است، تاکید کرد: در این شاخص سمنان بعد از استان قزوین دارای دومین استان با کمترین میزان تورم خوراکی و آشامیدنی است.

استاندار سمنان گفت: تورم غیرخوراکی ها و خدماتی‌ها هم در استان سمنان ۳۹.۲ درصد از سوی مرکز آمار کشور اعلام شده در صورتی که میانگین کشوری نزدیک بیش از ۴۰ درصد است.

کد خبر 6097769

دیگر خبرها

  • شهرداری تهران: آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران وجود ندارد/ می‌توان زاد و ولد آنها را کنترل کرد
  • سرسام آماری؛ چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد
  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • آمار می‌گوید: پرسپولیس «تخت گاز» به دنبال پایین کشیدن استقلال
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • آمار پلیس فتا از جرایم غیراخلاقی در اینستاگرام
  • ۸۱ دستگاه خودرو متخلف در مشهد توقیف شدند
  • آمار فاجعه بار: کاش ستاره بارسا برنمی‌گشت!