Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:11:06 GMT

عقب‌نشینی بازنده

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۸۳۴

عقب‌نشینی بازنده

تهران- ایرنا- دو هفته پس از گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از سوی ایالات متحده آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، در اظهاراتی مدعی شد که آمریکا در پی تغییر حاکمیت در ایران نیست.

اظهاراتی که به‌عینه نشان از عقب‌نشینی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی دارد. آیا چنین اظهاراتی از سوی پمپئو یا دیگرانی از این دست، بی‌سابقه است؟ آیا اساساً وزیر خارجه رادیکال آمریکا، آنچه می‌نماید، هست؟

مایک پمپئو خرداد سال 97 در گفت‌ وگویی با صدای آمریکا با تاکید بر اینکه هدف ایالات متحده، تغییر رژیم ایران نیست، گفت: هدف ایالات متحده، تغییر رژیم ایران نیست بلکه این کشور ‌دنبال تغییر رفتار کادر رهبری ایران در برآورده‌کردن خواسته‌های مردمش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پمپئو در این گفت‌ وگو با بیان اینکه آمریکا تا زمانی که اهداف اپوزیسیون ایران با ایالات متحده هم‌راستا باشد، از آن‌ها حمایت می‌کند، تصریح کرد: گاهی این موضوع در برخی گروه‌های کوچک‌تر اپوزیسیون مشاهده نمی‌شود اما واشنگتن نمی‌خواهد که آن‌ها از تغییر رژیم پشتیبانی کنند.

**تکرار ادعاهای موهن
وزیر خارجه آمریکا، دو ماه پس از این، در گفت‌وگو با «سی‌ان‌بی‌سی» ادعاهایش مبنی بر خواست دولت آمریکا در زمینه تغییر رفتار ایران را تکرار کرد. او در این‌باره با بازگویی ادعاهای موهن گذشته خود مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در امور منطقه غرب آسیا، گفت: ما دنبال آن نیستیم که ریال سقوط کند، ما خواهان تغییر در رفتار آن رژیم هستیم. شما نمی‌توانید به ریاض موشک پرتاب کنید، نمی‌توانید افراد را در عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان مسلح کنید. این رفتار از ایران قابل قبول نیست. این‌ها تغییراتی هستند که ما ‌دنبال آن هستیم.

**در اندیشه کودتا
گفته‌های سابق وزیر امور خارجه آمریکا حول تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی، بار دیگر اخیراً در نشست محرمانه وی با تعدادی از رهبران جامعه ایرانی-آمریکایی تکرار شد. پمپئو اظهار کرد: دولت آمریکا ‌دنبال مداخله نظامی در ایران نیست و با احتیاط در به‌کاربردن لفظ «تغییر حکومت در ایران» گفت: آمریکا بیشتر ‌دنبال آن است تا «رهبرانی غیرانقلابی» ایران را اداره کنند.

سایت «اسپوتنیک» به نقل از سایت خبری «اکسیوس» در این‌باره نوشت: در این نشست از پمپئو پرسیده شد که «اگر تغییر حکومت (ایران) از داخل اتفاق نیفتد، آخرین اقدام چه خواهد بود»، گفت: دولت آمریکا «مراقب است تا از لفظ تغییر حکومت استفاده نکند» و برنامه‌ای برای مداخله نظامی در ایران ندارد. او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دولت آمریکا امکان برپاکردن کودتا را در نظر دارد یا خیر، با کنایه گفت که اگر هم این‌چنین باشد، او به حاضران نخواهد گفت.

پمپئو همچنین درباره عملکرد دولت آمریکا در جریان فتنه سال 88 که به شکلی عیان و بی‌پرده به آتش‌افروزی‌های میدانی دامن زد، گفت: عملکرد دولت ترامپ برای هدایت اعتراضات سال 1388 در ایران که در آن اختلافات بر سر درستی انتخابات ریاست‌جمهوری به اعتراضات گسترده منجر شد به‌گونه‌ای متفاوت از دولت اوباما می‌بود. با این حال، پمپئو به چگونگی عملکرد احتمالی ترامپ در سال 88 اشاره‌ای نکرد.

**پذیرش شکست
اظهارات اخیر پمپئو که شفاف‌تر و صریح‌تر از مواضع قبلی او عنوان شده، در حقیقت نوعی پذیرش شکست از پیگیری اهداف و برنامه‌های تحریمی علیه ایران است؛ چه آنکه مقایسه این سنخ از سخنان پمپئو با اقدامات عملی ایالات متحده در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عداد گروه‌های تروریستی یا لغو معافیت‌های نفتی علیه ایران، پیش‌تر و بیشتر بر ناکامی برنامه‌های ضدایرانی سران کاخ سفید صحه می‌گذارد.

**دروغ پمپئو
اثبات تزویر و دروغگویی پمپئو، امر چندان مشکلی نیست. با وجود صراحت پمپئو در اینکه آمریکا پیگیر تغییر حاکمیت در ایران نیست، اما اظهارات یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان این کشور، چیزی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. «تولسی گابارد»، قانون‌گذار مجلس نمایندگان آمریکا، اخیراً در گفت‌وگویی اعلام کرد که رییس‌جمهوری این کشور، در پی تلاش برای براندازی حکومت‌های ایران و ونزوئلا است.

گابارد که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 است، در مصاحبه با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: این دولت و جنگ‌طلبان نومحافظه‌کاری که اطراف ترامپ را گرفته‌اند، مقاصدشان را برای پیشبرد هدف‌شان به‌منظور براندازی حکومت‌های ونزوئلا و ایران پنهان نکرده‌اند.

**ایران نباید 40سالگی‌اش را ببیند
علاوه بر شهادت عضو مجلس نمایندگان آمریکا درباره نیت اصلی دولت این کشور در ساقط‌کردن حاکمیت جمهوری اسلامی، می‌شود به اظهارنظر یکی از چهره‌های تندروی آمریکایی که بعداً ردای مشاورت امنیت ملی ترامپ را بر تن کرد نیز استناد کرد.

جان بولتون در تیر سال 1396 و در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) با تهدید ایران تاکید کرد: نتیجه تصمیم فعلی دولت ترامپ برای بازبینی سیاست‌هایش در قبال ایران، باید این باشد که این کشور نتواند پیروزی چهل‌سالگی انقلابش را جشن بگیرد. پیش از بولتون، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز در نشستی، در پاسخ به سؤال یک نماینده گفت که دولت ترامپ سیاستش را کار با مخالفان داخلی در ایران برای تغییر نظام این کشور قرار داده است.

**تمرین دروغگویی
در اثبات دروغگویی مایک پمپئو، شاید بهترین چهره‌ای که بتواند ما را یاری کند، خود پمپئو باشد! او که پیش از حضور در وزارت خارجه، ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا(سیا) را در کارنامه کاری خود داشت، هفته گذشته در دانشگاه «ای‌اند ‌ام» تگزاس به صراحت بیان کرد: شعار دانشگاه نظامی «وست پوینت»(دانشگاه محل تحصیل پمپئو) چه بود؟ «دروغ نگو، فریبکاری نکن، دزدی نکن و کسانی که این کار را می‌کنند، تحمل نکن». اما وقتی من رییس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم».

اینکه اساساً دولت آمریکا در پی تغییر حاکمیت در ایران نیست، با توجه به روند سیاست‌های خصمانه آن در طول چهل سال گذشته در قبال ایران، امری مضحک و شاذ می‌نماید اما همان‌طور که در سطور قبل به آن اشاره شد، سخنان وزیر خارجه آمریکا را می‌شود به نوعی عقب‌نشینی در برابر مواضع کینه‌توزانه قبلی این کشور در قبال جمهوری اسلامی، طی چند ماه گذشته به‌ویژه گنجاندن نام سپاه در سیاهه گروه‌های تروریستی تفسیر کرد چراکه آنان به‌خوبی آگاه هستند که اقدامات خصمانه‌شان علیه ایران بی‌نتیجه است و نتوانسته در مسیر ایران تاثیرگذار باشد.

چنانکه «وندی شرمن»، نماینده ارشد دولت سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران به بی‌نتیجه‌بودن تحریم‌ها در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرده و گفته: «بعید است جمهوری اسلامی با دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری آمریکا وارد مذاکره شود».

او در پاسخ به توییتی درباره شکست دولت آمریکا در تحقق اهداف خود از تحریم ایران، نوشته است: «زمانی که اوایل دهه نخست 2000 اروپا شروع به مذاکره با ایران کرد، ایران 164 سانتریفیوژ داشت. بعد از آنکه تحریم‌های تنبیهی اعمال و اجرا شد و اقتصاد آن‌ها را در هم فشرد، تعداد سانتریفیوژهای ایران تا سال 2013 به 19000 دستگاه رسید.»

شرمن سپس نوشته است که تحریم می‌تواند بر تلاش برای وادارکردن ایران به مذاکره متمرکز باشد اما
«بعید است که ایران با دونالد ترامپ مذاکره کند. آنچه احتمالش بیشتر است، این است که ایران تا انتخابات 2020 منتظر بماند.»

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1398.02.04
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي صبح نو مايك پمپئو ايران و آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاوی نمی‌خواهد بازنده و سرافکنده از بارسا برود

به گزارش "ورزش سه"، پس از شکست سنگین بارسلونا برابر ویارئال بود که ژاوی اعلام کرد قصد دارد در پایان فصل از این تیم جدا شود و هر نتیجه‌ای هم که در طول این مدت گرفته باشد باعث منصرف شدنش از این تصمیم نخواهد شد.

شایعات بسیاری درباره جست‌وجوی بارسا برای انتخاب جانشین این مربی جوان به گوش می‌رسید اما در چند هفته اخیر رسانه‌های نزدیک به این باشگاه اعلام کرده بودند که خوان لاپورتا در تلاش است تا سرمربی تیمش را راضی کند که فصل آینده هم در بارسا بماند.

گفته می‌شد که سرنوشت ژاوی و ادامه حضورش روی نیمکت بارسا به نتیجه دیدار برابر رئال مادرید بستگی دارد اما دیروزروزنامه موندو دیپورتیوو خبر داد که او آماده است تا از تصمیمش برای ترک بارسا عقب نشینی کند و این موضوع را به اطلاع مدیران این باشگاه هم رسانده است.

در همین رابطه امروز تونی فریکسا، سخنگوی سابق بارسلونا، که سه سال پیش نامزد ریاست باشگاه نیز شده بود، به مارکا گفت :«ببینید، به نظر می رسد ژاوی قصد ماندن دارد ولی این کار دیگر کمی سخت و پیچیده شده است. اینکه نظر او نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده، به خاطر نتایج فصل بارسلوناست. ژاوی تصور می کرد خبر استعفایش باعث کاهش فشارها و موفقیت تیم در پایان فصل می شود ولی  در عمل بارسا به جامی دست پیدا نخواهد کرد. ژاوی نمی خواهد مثل یک بازنده بارسا را ترک کند. او نشستی با لاپورتا خواهد داشت و برای ماندن شرط و شروط مهمی نیز دارد. معتقدم همین شروط باعث خواهند شد ماندنی شدن او دشوار شود.»

دیگر خبرها

  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • ژاوی نمی‌خواهد بازنده و سرافکنده از بارسا برود
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر و حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد