Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-06@07:52:19 GMT

لیر همچنان روی ریل کاهش

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۰۸۰۱

 لیر ترکیه که این روزها بدترین عملکرد را بین ارزهای کشورهای نوظهور داشته است با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر کاهشی شد و در معاملات روز چهار شنبه با عقب نشینی ۰.۲ درصدی در برابر دلار به ۵.۸۵۳۹ لیر رسید.

جیولیان ترشکا، استراتژیست مؤسسه "کردیتاگریکول" گفت: سوالات زیادی در خصوص توانایی مقامات ترکیه در حمایت مؤثر از لیر مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل اینجاست که بازار ارز ترکیه دیگر یک بازار نقد به نظر نمی‌رسد و تحرکاتش نرمال نیست.

در شرایطی که نگرانی‌ها از کمبود ذخایر ارزی ترکیه باعث افزایش تمایل معامله‌گران به جایگزینی ارزهای مقاوم‌تر به جای لیر شده است، افزایش قیمت نفت جایگاه لیر را بار دیگر تضعیف کرده است، چرا که ترکیه وابستگی زیادی به واردات نفت دارد.

پیوتر ماتیس، تحلیل گر "روبو بانک" نیز در همین رابطه گفت: ترکیه احتمالاً به زودی خود را در شرایط دشوارتری خواهد دید، چرا که تورم هنوز بالای ۲۰ درصد است، روابط بین ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه موشکی از روسیه متشنج است و پایان معافیت خرید نفت ایران توسط آمریکا می‌تواند به مسأله‌ای جدید در روابط دو کشور متحد ناتو تبدیل شود.

بانک مرکزی اکنون سر یک دو راهی قرار گرفته است، چرا که اگر از ذخایر ارزی خود به بازار تزریق کند اصلاحات نظام بانکی با اخلال مواج می‌شود و اگر به سراغ نظام بانکی برود در صورت وقوع یک بحران دیگر برای لیر احتمالاً توان پاسخ دهی پایینی خواهد داشت.

آمارهای منتشر شده ماه گذشته نشان می‌دهد ذخایر ارزی ترکیه با ۹.۴ میلیارد دلار کاهش به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است و از سوی دیگر این کشور ۱۷۷ میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت دارد که تا ۱۲ ماه آینده سررسید می‌شود. اقتصاد ترکیه نیز در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲.۴ درصد کوچک‌تر شده است.

در معاملات امروز یورو نیز از ۶.۵ لیر گذشت و تابلوی صرافی‌ها عدد ۶.۵۶۴۸ لیر را به ازای هر یورو نشان دادند. هر پوند به ازای ۷.۵۷۲۳ لیر و هر فرانک سوئیس به ازای ۵.۸۳۸۷ لیر مبادله شد. دلار کانادا و استرالیا نیز به ترتیب به ازای ۴.۳۵۳۸ لیر و ۴.۱۱۹۲ لیر معامله شدند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قیمت نفت عقب نشینی دلار ارز افزایش قیمت نفت تورم روسیه ایران ناتو اقتصاد یورو کانادا قیمت نفت لیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا در روز دوشنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش خوشبینی نسبت به آسان شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۵۱ درصدی به ۲۳۲۰ دلار و ۳۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه ۰.۴ درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که حاکی از آرام شدن رشد اقتصاد این کشور است.

آستان گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال جاری میلادی آسان‌تر خواهد شد. نرخ بالای بهره به ضرر فلزات گرانبها از جمله طلاست، چون هزینه نگهداری آن به عنوان یک سرمایه غیرسودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امید به جلوگیری از یک جنگ تمام عیار تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن پایین آورده است.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی علی رغم تورم بالا و بی‌ثباتی نسبت به زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ۱۲ درصد افزایش یافته است. قیمت طلا در ماه آوریل به یک رکورد جدید رسید که از دلایل اصلی آن می‌توان خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازار‌های آسیا و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه دانست.

در میان سایر فلزات گرانبه، قیمت نقره با ۱.۷۶ درصد افزایش به ۲۷ دلار و ۱۶ سنت رسید. پلاتین هم با یک کاهش ۰.۷ درصدی ۹۵۵ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را ۹.۵ میلیارد دلار اعلام کرد
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳