Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@19:53:47 GMT

نمایشگاه عکس و اسناد پنجم اردیبهشت در طبس گشایش یافت

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۲۸۳۱

نمایشگاه عکس و اسناد پنجم اردیبهشت در طبس گشایش یافت

مدیر خانه فرهنگ طبس روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این تصاویر مربوط به خط سیر این رویداد از تسخیر لانه جاسوسی، برنامه ریزی توسط کاخ سفید و نیروهای دلتا فورس برای حمله نظامی و تصاویری از تجهیزات و مراحل آمادگی آنها، واقعه شکست در صحرای طبس و همچنین اتفاقات و رویدادهای پس از آن است.
سید حمید حقی ادامه داد: یکی از ویژگی های نمایشگاه این است که 14 قطعه عکس را از آلبوم عکس مردم طبس که در روزهای بعد از این واقعه در محل حاضر شدند و تصاویر را تهیه کردند، نخستین بار استفاده کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این تصاویر مربوط به حجت الاسلام دکتر محمدجواد زنجانی طبسی و همچنین چند قطعه عکس از آلبوم زنده یاد پدر شهید بهروان است که این مجموعه عکس ها را در نمایشگاه قرار دادیم.
وی بیان کرد: همچنین در این نمایشگاه به معرفی کتاب هایی که در خصوص حادثه طبس نوشته شده، اقدام کردیم و تصاویر جلد این کتاب ها و مشخصات آنها در نمایشگاه وجود دارد.
مدیر خانه فرهنگ طبس اظهار داشت: علاوه بر این قطعه ای از بالگرد منهدم شده آمریکایی داخل نمایشگاه به نمایش گذاشته شده همراه با قطعات کوچکی از این رخداد که از نیروهای متجاوز آمریکایی و ادوات آنها به جای مانده است.
نمایشگاه عکس و اسناد پنجم اردیبهشت تا هشتم اردیبهشت‌ ماه جاری در محل نگارخانه گلشن واقع در ساختمان سردر موقوفه باغ گلشن طبس برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.
عملیات نظامی طبس نام آن در ارتش آمریکا «عملیات پنجه عقاب» بود که توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌ هایی که توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران به اسارت درآمده بودند، اجرا شد.
پنجم اردیبهشت 1359 (24 آوریل 1980) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند و هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در 120 کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود می‌آید که سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شد و به ناچار به ناو هواپیمابر بازگشت.
6 هواپیما و 6 بالگرد دیگر با استفاده از نقاط کور رادار ایران خود را به طبس رساندند و در تاریکی شب در منطقه‌ای دورافتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی کشورمان فرود آمدند که حین سوختگیری یکی از بالگردها دچار نقص فنی شد و در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده بود، سه فروند بالگرد از دست رفت.
پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت این نیروها را می‌دهد ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شد و یک هواپیمای سی 130 و یک بالگرد سی‌اچ-53 به هم برخورد کردند و هر دو آتش می‌گیرند.
در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می شود، هشت نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و باقیمانده نیروها خود را به ناو نیمیتز ‌رساندند و بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.
طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند است.
7217*3028
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 پدر کاخ سفید معرفی کتاب هواپیما آمریکایی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر

یک مقام امنیتی نیجر روز جمعه گفت نظامیان آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در پایگاهی که نیروهای ایالات متحده در آن قرار دارند، آمادگی رزم خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آن‌ها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

یک مقام نیجر حال در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در این پایگاه آمادگی رزم خود را افزایش داده‌اند.

وی عنوان کرد که نیروهای آمریکایی با کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله در پایگاه حرکت می‌کنند و به شدت نگران هستند.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتای نیجر، حاکمان جدید این کشور به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی
  • تصاویر جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانی + جزئیات
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • تعویق در روند تحقیقات جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان  
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل هنرستان نوآوران فولادشهر
  • انجام چهار عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز