Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:09:36 GMT

امید به صلح در افغانستان از گذر اقدام آمریکا کم فروغ شد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۴۹۵۲

امید به صلح در افغانستان از گذر اقدام آمریکا کم فروغ شد

کابل - ایرنا - لغو نشست میان افغان ها در قطر، حجم مخالفت ها با لوی جرگه مشورتی صلح، تکرار سفر بی نتیجه «زلمی خلیل زاد» برای هفتمین بار و انبوه تنش های سیاسی میان سیاستمداران سبب شده که امید به وقوع صلح کم فروغ شود و برخی نگاهها به سمت استفاده از ابزار قدرت سازمان ملل برود.

هر چند امید به تحقق صلح در میان مردم و اغلب گروههای سیاسی همچنان به عنوان یک روشنایی وجود دارد و«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان معتقد است «موانع روند صلح برداشته شده است» اما نشانه ها برای بروز این تحول و بهبود شرایط کافی نیست و شاید مهمترین دلیل این سخن وجود انبوه مخالفت ها در افغانستان برای هر سخن ؛ اقدام و پیشنهاد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شش دور سفر ادواری «زلمی خلیل زاد» به منطقه که تاکنون نتیجه ملموسی هم نداشته و تکرار آن برای بار هفتم از اول اردیبهشت ماه جاری که این نوبت برای 20 روز ادامه خواهد داشت ، به منظور رایزنی با کشورهایی که بارها برای کمک به صلح افغانستان طرف مذاکره بوده اند، به نوعی بازنویسی متون نوشته شده است.
افغان های ناامید از مامور آمریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان ، خواستار اقدام و کمک از سوی شورای امنیت سازمان ملل هستند تا شاید بتوانند راه حل مسئله کشورشان را از گروگان ماندن در دست کشوری که خود عاملان ایجاد این نابسامانی است نجات دهند.
وزارت خارجه آمریکا دیروز سه شنبه از شروع هفتمین دور سفرهای مامورش به منطقه و چند کشور جهان برای پیگیری داستان صلح افغانستان خبر داد.
در این اطلاعیه تاکید شده است که زلمی خلیل زاد نشستی هم در این سفر با نمایندگان طالبان خواهد داشت و این در حالی است که دو روز قبل فردی به نام سهیل شاهین به عنوان یکی از سخنگویان طالبان گفت که در دور بعدی مذاکراتمان با آمریکایی ها تنها روی زمان بندی خروج نیروهای نظامیان و همپیمانانش آمریکا از افغانستان خواهد بود.
همه تحولات پی هم به گونه ای جلو رفته است که این نگرانی که نکند آمریکا برای نجات خود بدون توجه به ملت افغانستان با طالبان توافقی کند که در نهایت همه هزینه های عملکرد اشتباه آمریکا در افغانستان را ملت این کشئور بدهد به یک گفتمان عمومی تبدیل شده به شکلی که طنین این سخن از داخل دولت هم شنیده می شود.
رسانه های محلی افغانستان دیروز سه شنبه اعلام کردند که خلیل زاد در این سفر خود به کشورهای افغانستان، روسیه، انگلیس، پاکستان، هند و قطر خواهد رفت و با مقامات این کشورها پیرامون صلح با طالبان گفت وگو می کند.
گفته می شود که وی در کابل، با دولتمردان و رهبران سابق جهادی هم ملاقات می کند و در باره نشست صلح با گروه طالبان مشورت خواهد کرد تا همه طرف‌ها را به گفت وگوهای بین افغان ها ترغیب کند.
هدف از سفر وی به کشورهای یاد شده برای جلب حمایت بین المللی از روند صلح افغانستان عنوان شده است و این ادعا در حالی مطرح می شود که در پایان دید و بازدیدهایش در شش دور قبلی با طالبان و بسیاری از کشورها چارچوبی بدست نیامد.
مردم افغانستان اما پس از لغو نشست موسوم به جلسه بین افغان ها در قطر که طالبان دولت را مقصر لغو آن دانست و دولت وحدت ملی قطر را مسئول برگزار نشدن این نشست خواند، نا امیدی بر فضای عمومی سایه انداخت و در همین راستا زمزمه درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اقدام در راستای تحقق صلح افغانستان به گوش می رسد.
برخی از آگاهان هم بر این باورند که تلاش‌ های خلیل زاد برای آغاز گفت و گوهای بین افغان ها زمانی نتیجه می‌ دهد که بر سر خروج نظامیان آمریکایی با طالبان به توافق نهایی برسد.
«عتیق الله امرخیل» فرمانده سابق نیروی هوایی افغانستان گفته است که سیاست‌ مداران کنونی این کشور به دنبال حفظ قدرت ‌اند و به همین علت سفرهای فرستاده آمریکا پیرامون صلح، نتیجه ای نخواهد داد.
او به عنوان ژنرال بازنشسته ارتش بر این باور است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نماینده قدرت‌های بزرگ است و توانایی وارد کردن هر نوع فشار بر طالبان و پاکستان را دارد و می‌ تواند راه معقول و درستی را به وجود بیاورد که صلح پایدار در افغانستان تامین شده و مداخلات خارجی قطع شود.
این کارشناس مسائل سیاسی و نظامی افغانستان تنها به مذاکرات بین افغان ها خوشبین نیست و می گوید که اگر گفت و گوی صلح به افغان ها واگذار شود، سیاست مداران افغان به دنبال منافع شخصی و حفظ قدرت رفته و به صلح نخواهند پرداخت که به همین علت مشارکت های قدرت های بزرگ در روند صلح به عنوان یک عامل موثر لازم است تا کار را یک طرفه کند.
«وحید مژده» کارشناس مسایل سیاسی و چهره نزدیک به گروه طالبان در کابل گفته است که ششمین نشست خلیل زاد با نمایندگان طالبان در قطر با محوریت بحث روی چگونگی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان خواهد بود.
مژده باور دارد که اگر فرستاده ویژه در قطر بر سر تعیین زمان بندی خروج کامل نیروهای خارجی به نتیجه رسیده و آن را نهایی کنند در آن صورت هیچ مانعی برای آغاز مذاکرات دولت وحدت ملی و طالبان باقی نخواهد ماند و دو طرف درگیر می توانند در باره نظام سیاسی آینده بحث و تبادل نظر کنند.
گفته می شود خلیل زاد در این دور سفر خود روز پنجشنبه عازم مسکو می شود تا در دومین نشست سه جانبه آمریکا، چین و روسیه در باره مسئله صلح افغانستان شرکت کند.
آمریکا بعد از مدت ها مذاکره پنهانی از ابتدای سال 1397 خورشیدی مذاکرات آشکار خود را با گروه طالبان برای تأمین صلح در افغانستان آغاز کرد و اکنون بیش از یک سال از آن زمان می گذرد اما نتیجه قابل مشاهده ای بدست نیامده و این ماموریت طولانی باعث افزایش ناامیدی در بین مردم شده است.
حتی نگرانی ها از زبان برخی از افراد شنیده می شود که آمریکا در گفت و گوی صلح با طالبان به موفقیت نرسد و این کشور را در شرایط جنگی ترک کنند، مانند خروج شوروی سابق یک بار دیگر جنگ داخلی برسر رسیدن به قدرت آغاز می شود که در آن تنها مردم قربانی اصلی خواهند بود.
آساق*291*1104**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي صلح آخرين وضعيت و نگراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟

اخباری در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها از ساعاتی قبل با رویکردهای مختلف در حال انتشار گسترده است و نشان می‌دهد که مردم شهرستان «درایم» در بدخشان علیه نیروهای طالبان اعتراض کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع محلی، بیانیه‌ها، بررسی اخبار و ویدئوهای منتشر شده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی این روایت را تقویت می‌کند که نیروهای طالبان در روستای «قرلق» شهرستان درایم ولایت بدخشان بر سر تخریب مزارع با تعدادی از مردم محلی درگیر شده‌اند و در نتیجه یک کشاورز نیز کشته می‌شود.

ماجرای مبارزه حکومت طالبان با کشت و تولید مواد مخدر در ولایت‌های افغانستان درحالی ادامه دارد که مقاومت کشاورزان نیز با گذشت زمان و نبود کشت جایگزین افزایش یافته است اما در ماههای اخیر برخی رسانه‌های غربی نیز به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند تا نقش سیاه‌نمایی را بیش از گذشته برجسته کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری اعلام کرده‌اند تظاهرات مردمی در بدخشان به دلیل ورود نیروهای طالبان به حریم شخصی بوده و حریم خانواده‌ها نیز رعایت نشده است.

بر اساس بیانیه فرماندهی پلیس بدخشان به نظر می‌رسد که وضعیت به حالت عادی بازگشته است.

خاطرنشان می شود که سال گذشته نیز در بدخشان بر سر تخریب مزارع خشخاش درگیری صورت گرفت و گفته شد چهار نفر کشته و یا زخمی شدند اما گزارشی از تعرض به حریم شخصی و خانوادگی منتشر نشد.

عدم تعهد نسبت به کشت جایگزین

به نظر می‌رسد حساسیت کشاورزان مزارع خشخاش به این دلیل افزایش یافته است که برای کشت جایگزین کاری انجام نشده و با توجه به مشکلات اقتصادی افغانستان، آنها به نوعی مجبور به ادامه این روند هستند.

«پینو آلارچی» رئیس اجرایی پیشین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل اسفندماه گذشته با اشاره به عدم کمک‌های لازم در زمینه کشت جایگزین، اعتراف کرد؛ وظیفه جامعه جهانی است که برای کشت جایگزین مواد مخدر با افغانستان همکاری کند.

با نگاهی به این قبیل اظهارات مقامات مختلف غربی و نهادهای بین‌المللی، به‌خوبی می‌توان دریافت که جامعه جهانی با وجود قول‌های مکرر، کمکی به کشت جایگزین خشخاش در افغانستان نکرده‌اند. این در حالی است که اقتصاد مبتنی بر کشاورزی افغانستان به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه است و این نارضایتی عمومی در مناطقی که ناچار از کشت هستند را افزایش می‌دهد.

حکومت کابل و مردم هوشیار باشند

با این حال، در ادامه چند نکته قابل ذکر است؛ نخست این که کشتن مردم عادی قابل توجیه نیست و حکومت طالبان باید نظارت بیشتری بر نیروهای خود داشته باشد.

البته پیش از این بارها مقامات ارشد کابل از جمله در این اواخر «سراج الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان نیز تاکید کردند که نیروهای حکومتی نباید با مردم بدرفتاری کنند و موجب رنج مردم شوند.

پاشنه آشیل حکومت‌های کابل در جامعه سنتی و مذهبی افغانستان بیشتر مسائل مربوط به قومیت، زبان، زنان و خانواده بوده است و هیچگاه مردم این کشور، توهین به چنین مسائلی را برنتابیده‌اند و همواره برای این حکومت‌ها در طی زمان فرجام نامبارکی را رقم زده‌اند.

به هر حال، موضوع اعتراض به تخریب مزارع خشخاش از سوی کشاورزان، موضوع جدیدی نیست اما برخی به نظر می‌رسد به دنبال فتنه هستند تا ماهی مقصود خود را صید کنند و باید در شرایط کنونی هم حاکمیت افغانستان و هم مردم بیش از گذشته هشیار باشند تا این کشور در بحران عمیق‌تر از گذشته فرو نرود.

انتقاد طالبان از عدم همکاری نهادهای بین‌المللی برای کشت جایگزین خشخاشضرورت حمایت از کشت جایگزین خشخاش در افغانستانسی‌گار: افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری در کشت جایگزین است

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • وقوع انفجار در کابل
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان