Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:35:24 GMT

آغاز برنامه‌های هفته نجوم از 16 اردیبهشت

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۵۰۸۶

آغاز برنامه‌های هفته نجوم از 16 اردیبهشت

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام کرد: ویژه‌برنامه‌های هفته نجوم امسال از روز دوشنبه 16 تا 22 اردیبهشت برگزار می‌شود و شنبه 21 اردیبهشت روز جهانی ستاره‌شناسی است.

«مسعود عتیقی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: 46 سال قبل در بهار سال 1352 شمسی (1973 میلادی) «داگ برگر» رئیس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی با برداشتن گام زیبایی در عمل ایده جالبی را مطرح نمود تا به‌جای آنکه مردم به رصدخانه‌ها بروند، آماتورها تلسکوپ‌های خود را به میان مردم بیاورند و عشق خود را نسبت به آسمان با آن‌ها تقسیم و از این راه علاقه‌مندان بیشتری را به دانش کهن و جذاب ستاره‌شناسی جذب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این مناسبت به‌مرور به روز جهانی ستاره‌شناسی تبدیل شد؛ کمتر از 30 سال بعد از آغاز این حرکت ترویجی با تأسیس انجمن نجوم آماتوری ایران و مکاتبه با لیگ جهانی برگزارکننده، این مناسبت از سال 1380 شمسی برای اولین بار هم‌زمان با جامعه جهانی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
عتیقی ادامه داد: امسال از روز دوشنبه ششم تا یکشنبه دوازدهم ماه مه 2019 (16 تا 22 اردیبهشت 1398) هفته نجوم و روز شنبه 11 ماه مه برابر با 21 اردیبهشت روز جهانی ستاره‌شناسی است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به مصادف شدن روز و هفته جهانی نجوم سال 1398 با ماه مبارک رمضان، گفت: انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه‌های خاصی را برای این روز و هفته به اجرا می‌آورد که جزییات آن در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی می‌شود.
عتیقی بیان داشت: چه خوب است فعالان نجومی کشور به اهداف جامعه جهانی که با تفکر و استدلال منطقی انجام‌شده احترام بگذارند و تلسکوپ‌ها را در این روز و هفته به میان مردم و مکانه‌ای عمومی برده تا مردم فرهیخته کشور بیش‌ازپیش با این دانش آسمانی آشنا شوند.
علمی**2038** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي ستاره شناسي نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • اجرای ۱۲۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کار و کارگر در زنجان
  • ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی نجوم در ایران
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • آغاز هفته نجوم با شعار «نجوم ایران، همبستگی و تعامل»
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا
  • برنامه ویژه ستاره بایرن برای بازی برابر رئال