Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@22:55:01 GMT

آیا ممکن است شکم درد کودکتان ناشی از سنگ کلیه باشد؟

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۷۶۳۹

آیا ممکن است شکم درد کودکتان ناشی از سنگ کلیه باشد؟

از آنجایی که سنگ کلیه در کودکان طی دو دهه‌ی اخیر، افزایش چشمگیری داشته است، خوب است علائم آن را بدانید، مخصوصاً اینکه سنگ کلیه می‌تواند سراغ هر کسی در هر سن و سالی برود.

سنگ کلیه چگونه تشکیل می‌شود؟
سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که املاحی که به طور طبیعی در ادرارتان وجود دارند، به میزان زیادی تجمع کرده و توده‌های سختی ایجاد کنند که سایز‌ها و شکل‌ها و بافت‌های جورواجور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این سنگ‌ها ریز باشند از طریق مجرای ادرار به راحتی عبور کرده و دفع می‌شوند؛ اما اگر بزرگ‌تر شوند، بیشتر احتمال دارد که در مجرای ادرار گیر افتاده و درد و ناراحتی ایجاد کنند.

کم‌آبی، عدم تحرک بدنی و سدیم، نقش مهمی دارند
یکی از بزرگ‌ترین دلایل اینکه تعداد کودکان و نوجوانانی که دچار سنگ کلیه می‌شوند در حال افزایش است، چیزی غیر از عارضه‌های پزشکی می‌باشد؛ آن‌ها به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشند!
وقتی یک سنگ کلیه تشخیص داده می‌شود، ادرار کودک به مدت ۲۴ ساعت جمع‌آوری شده و سپس جهت آزمایش به لابراتوار فرستاده می‌شود تا محتوای املاح و میزان آن تعیین شود. ضمناً حجم ادرار نیز از جهت اختلالات متابولیکی مانند دیابت نیز چک می‌شود.

وجود یک نقص ساختاری در مجاری ادراری نیز می‌تواند جلوی جریان ادرار را گرفته و ناحیه‌ی کوچکی درست کند که در آن ادرار تجمع می‌کند. وقتی ادرار جریان نداشته باشد، مواد کریستالی به هم چسبیده و سنگ تشکیل می‌دهند
البته به ندرت پیش می‌آید که کودک دچار اختلال متابولیکی باشد؛ اما تقریباً همه‌ی بیماران، حجم ادرار کمی دارند. اگر شما به اندازه‌ی کافی ادرار نمی‌سازید احتمالاً به این دلیل است که به اندازه‌ی کافی مایعات نمی‌نوشید. مایعات کمک می‌کنند تا مواد معدنی از سیستم‌تان خارج شوند و هیدراته نگه نداشتن بدن منجر به تشکیل سنگ کلیه خواهد شد. بیشتر کودکان تصور می‌کنند که آب کافی می‌نوشند، اما به آب خیلی بیشتری نیاز دارند، مخصوصاً اگر فعالیت زیادی دارند.
وجود یک نقص ساختاری در مجاری ادراری نیز می‌تواند جلوی جریان ادرار را گرفته و ناحیه‌ی کوچکی درست کند که در آن ادرار تجمع می‌کند. وقتی ادرار جریان نداشته باشد، مواد کریستالی به هم چسبیده و سنگ تشکیل می‌دهند.
ضمناً برخی از دارو‌های تجویزی و دارو‌های بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک نیز در صورت مصرف در دوز‌های زیاد می‌توانند احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش بدهند.
چه اندازه آب کافی است؟ برای بچه‌های بالای ۱۲ سال، ۲ تا دو و نیم لیتر آب در روز کافی است. سبک زندگی یکجانشینی و مصرف زیاد سدیم در رژیم غذایی نیز منجر به تشکیل سنگ کلیه خواهد شد. فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده، متهمان ردیف اول از جهت محتوای زیاد سدیم هستند.

والدین نسبت به چه علائمی از سنگ کلیه باید هوشیار باشند؟
* درد در طرفین کمر، کمر و شکم یا کشاله ران که گاهی هست و گاهی نیست و ممکن است باعث حالت تهوع یا استفراغ بشود.
* درد حین ادرار کردن
* بوی بد ادرار
* نیاز مکرر به ادرار کردن
* ادرار با رنگ کدر و مبهم
* به سختی ادرار کردن

چه باید بکنید اگر به سنگ کلیه مشکوک هستید؟
علاوه بر جمع‌آوری ۲۴ ساعته‌ی ادرار، کودکی که پزشک او مشکوک به سنگ کلیه است باید تحت سونوگرافی قرار بگیرد تا از جهت هرگونه سنگ یا انسدادی بررسی شود. برای اینکه کودکان کمتر در معرض اشعه‌ی X. قرار بگیرند، از CT اسکن یا سایر تست‌های تصویری برای آن‌ها استفاده می‌شود.

چه باید بکنید اگر تشخیص سنگ کلیه داده شد؟
خوشبختانه بیشتر سنگ‌های کلیه نسبتاً کوچک‌اند، بنابراین بیشتر کودکان نیاز به عمل جراحی ندارند. در اولین مرحله از آن‌ها خواسته می‌شود به میزان فراوان آب و مایعات بنوشند که شامل لیموناد تهیه شده با لیموترش تازه می‌شود، نه لیموناد‌های بازاری که بیشترشان قند است. اسیدسیتریک موجود در لیموترش، ادرار را افزایش می‌دهد و تشکیل سنگ کلیه را سخت می‌کند.
ممکن است برای کودک، مسکن خفیف و دارو‌هایی که میزنای یا حالب را شل می‌کنند تجویز شود. میزنای‌ها لوله‌های باریکی هستند که کلیه را به مثانه مرتبط می‌کنند. با شل شدن میزنای، سنگ کلیه راحت‌تر می‌تواند عبور کند. یک صافی مخصوص نیز به کودک داده می‌شود تا هر سنگی که دفع می‌شود جدا شده و نگه داشته شده و در یک کیسه‌ی زیپ‌دار قرار داده شده و به لابراتوار فرستاده شود. سنگ در لابراتوار از جهت جنس و نوع، تجزیه و آنالیز می‌شود.
عمل جراحی آخرین راه‌حل است. اگر سنگ در عرض چند روز دفع نشد، معمولاً یک ماه دیگر نیز فرصت داده می‌شود. اما اگر طی این مدت بیمار دچار تب شد نشان می‌دهد عفونت کلیه به مرحله‌ی خطرناکی رسیده است که نیاز به عمل جراحی فوری دارد.

چگونه از تشکیل سنگ کلیه‌های بعدی جلوگیری کنید؟
به دلیل اینکه احتمال عود سنگ کلیه در کودکان تقریباً ۵۰ درصد است، باید عادات سالمی را جهت پیشگیری ایجاد کنند. تشویقشان کنید بیشتر آب بنوشند، هر روز شربت لیموناد تازه بنوشند و مصرف سدیم را به حداقل برسانند. چیپس، پفک، پیتزا و چوب‌شور، سدیم فراوانی دارند. والدین باید به بچه‌ها کمک کنند از مصرف نوشابه‌های پُرکالری و پُر قند پرهیز کرده و مراقب میزان مایعاتی که مصرف می‌کنند باشند، مخصوصاً در هوای گرم یا در صورت تعریق. فعالیت بدنی نیز باید جزوی از برنامه‌ی همیشگی کودکان باشد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دل درد شکم درد سنگ کلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیتوته، دور انداختن ساقه های گیلاس ممکن است ایده خوبی نباشد زیرا ساقه های آن درست مانند میوه برای سلامتی شما مفید است!

گیلاس‌های خوش‌رنگ و آبدار، از قرمز روشن تا تیره، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین میوه‌هایی هستند که در سراسر دنیا طرفدار دارند. این میوه‌های کوچک که تعادل بی‌نظیری از شیرینی و ترشی دارند، علاوه بر استفاده در انواع دسر، با دارا بودن انبوهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارند. اما نکته کمتر شناخته‌شده‌ای وجود دارد: دور ریختن ساقه‌های گیلاس اصلا کار درستی نیست! این ساقه‌ها درست مانند خود میوه، منبعی غنی از مواد مغذی بوده و فواید قابل توجهی برای سلامتی همه ما دارند.

فواید سلامتی دم گیلاس

۱. سم زدایی
دم گیلاس یکی از موادی است که به دفع سموم از بدن کمک می کند. بسیاری از شما ممکن است آگاه نباشید که می توانید ساقه های گیلاس را در برنامه سم زدایی قرار دهید و تمام سموم را از بدن خود خارج کنید. مقدار آنتی اکسیدان موجود در دم گیلاس به خوبی بدن را تمیز می کند.

۲. پیشگیری از سنگ کلیه
همانطور که قبلا ذکر شد، دم گیلاس دارای خاصیت ضد التهابی است که کلیه ها را تصفیه کرده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. همچنین دارای ترکیبات فرار و نمک های پتاسیم خاصی است که باعث می شود کلیه ها سالم تر و بهتر عمل کنند.

۳. برای بیماران نقرس مفید است
دم گیلاس برای درمان نقرس و روماتیسم بسیار مفید است. این بیماری ها مفاصل، رباط ها را ضعیف کرده و باعث درد شدید می شود. خاصیت ضد التهابی همراه با فلاونوئیدها، مفاصل، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها را تقویت می کند که نقرس و روماتیسم را درمان می کنند.

۴. سطح کلسترول را مدیریت می کند
اگر کلسترول بالایی دارید، دم گیلاس یک راه حل عالی است. نوشیدن ۱ یا ۲ فنجان چای دم گیلاس در روز سطح کلسترول را به خوبی کاهش می دهد.

۵. مسکن درد
بیشتر ما وقتی درد شدیدی به ما وارد می کند، مصرف آسپرین را ترجیح می دهیم. اما، به جای استفاده از چنین داروهایی، همیشه می توانید دم گیلاس مصرف کنید، زیرا این کار باعث تسکین درد می شود. ساقه گیلاس همچنین اعصاب را تقویت می کند و اثر آرام بخشی می دهد.

۶. کاهش وزن
آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و فلاونوئیدهای موجود در دم گیلاس نیز به کاهش وزن کمک می کنند. این نه تنها سموم بلکه چربی را نیز از بدن خارج می کند. حرکات روده را برای کسانی که از یبوست رنج می برند راحت تر می کند.

۷. عفونت مجاری ادراری را درمان می کند
UTI یا عفونت مجاری ادراری این روزها مشکلی بسیار دردناک و شایع است. تکرر ادرار، درد هنگام ادرار و خونریزی در موارد شدید از علائم شایع این عفونت است. با این حال، خواص ضد عفونی کننده موجود در دم گیلاس عفونت را درمان کرده و آن را آرام می کند.

نحوه مصرف دم گیلاس
دفعه بعد ، بعد از مصرف گیلاس، ساقه های آن را دور نریزید. آنها را در آفتاب خشک کنید و در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. می توانید از آن پودر درست کنید یا آن را همانطور که هست نگهداری کنید. یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق چایخوری پودر ساقه گیلاس یا چند ساقه گیلاس به آن اضافه کنید. یک پیمانه دارچین اضافه کنید و ۵-۶ دقیقه بجوشانید. صاف کنید و وقتی داغ است مصرف کنید. چای ساقه گیلاس طعم و بوی میوه ای دارد. این چای فواید فوق العاده و طعم خوبی دارد.

کد خبر 849763 برچسب‌ها سلامت خبر مهم

دیگر خبرها

  • دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • تغییر رنگ ادرار، بوی ادرار و ظاهر ادرار نشانه چیست؟
  • هندوانه پخته سنگ کلیه را پودر می‌کند + طرز تهیه
  • معجزه آب سیب‌زمینی برای سلامت کلیه و کبد
  • خطر ابتلا به سنگ کلیه با انجام این ۸ مورد
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • نامه تاج به وزیر ورزش درباره فصل آینده لیگ برتر فوتبال
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت/ اگر کشور مستقل فلسطین برپا نشود، ممکن است جنگ ها و فجایع دیگری در غزه تکرار شود
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی