Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:14:44 GMT

اختلال اضطرابي هراس و فوبيا چيست؟

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۸۷۴۲

اختلال اضطرابي هراس و فوبيا چيست؟

خبرگزاري آريا - اختلال هراس اضطرابي همان ترسيدن نيست. احساس اضطراب و نگراني به خاطر احتمال از دست دادن شغل‌تان يا شيري که قصد دارد در جنگل به شما حمله کند، کاملا طبيعي است و ارتباطي به اختلال هراس ندارد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ميزان،امروزه همگان در معرض ابتلا به اختلالاتي همچون استرس، اضطراب، افسردگي، پرخاشگري و کاهش آستانه تحمل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بايد دانست که هريک از اين اختلالات منشا بروز انواع بيمار‌هاي جسمي و رواني در افراد است. اين در حالي است که بروز هر يک از اين اختلالات به دلايل و علائم متعدد بستگي دارد که شناسايي آن هم نيازمند درک صحيح اين اختلالات دارد.
براي مثال با بررسي اينکه اختلال اضطرابي هراس و فوبيا چيست؟ بايد گفت که اختلال هراس اضطرابي همان ترسيدن نيست.
احساس اضطراب و نگراني به خاطر احتمال از دست دادن شغل‌تان يا شيري که قصد دارد در جنگل به شما حمله کند، کاملا طبيعي است و ارتباطي به اختلال هراس ندارد. حملات هراس ممکن است، شامل علائم غيرمعمولي مانند سردرد، فشار گوش و … باشند. همه اين علائم بسيار واقعي به نظر مي‌رسند؛ به همين دليل کساني که حملات هراس را تجربه مي‌کنند، اغلب به دنبال مراقبت‌هاي پزشکي مي‌روند.
در اسفند 97، رئيس مرکز تحقيقات روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: ميزان شيوع اختلال هراس 3 تا 6 درصد جمعيت عمومي است.
علي طلايي با بيان اينکه انسان در طول تاريخ تکامل خود با خطرات زيادي مواجه است، افزود: حتي در جوامع امروزي خطرات زياد انسان را تهديد مي‌کند، بدن نيز براي مواجهه با اين خطرات تجهيز شده است، تا با ايجاد اضطراب، سيستم بدن واکنش نشان دهد.
وي با تاکيد بر اينکه حمله هراس، ناگهاني شروع مي‌شود و در کمتر از 10دقيقه به اوج مي‌رسد، افزود: تپش قلب، احساس تنگي نفس، سردي و لرزش، احساس غير واقعي بودن محيط يا اعضاي بدن خود فرد و احساس در حال احتضار بودن از جمله علائم حمله هراس است که هر فرد حداقل يکبار در زندگي اين حالت را تجربه کرده است. شايان ذکر است که بيمار به جز مراحل دارو درماني نياز به روان درماني و مراجعه حضوري به روانپزشک نياز دارد. بنابراين بايد اختلال رواني که طولاني مدت شده يا باعث کاهش عملکرد فردي و اجتماعي انسان شده را بررسي کرد.
چرا برخي افراد فوبيا دارند؟
برخي افراد بي‌دليل از بعضي مسائل همچون پيري، تنهايي، بيکاري و حتي يک حيوان خانگي ترس دارند. بايد دانست که بسياري از اين هراس‌ها ريشه در کودکي فرد داشته يا به دليل تهديد‌ها در زندگي روزانه بروز مي‌کند. براي مثال يک فرد 35 ساله از اينکه يک روز پير شود و صورتش پر از چين و چروک شود، هراس دارد.
فردي ديگر نيز به قدري از ارتفاع مي‌ترسد که حتي از پشت بام منزلش به پايين نگاه نمي‌کند. روانپزشکان و روانشناسان به اين اختلال فوبيا مي‌گويند. بر اساس تعاريف فوبيا ترسي است غيرواقعي، شديد و طولاني مدت از يک جسم، شخص، حيوان يا موقعيت. فوبيا نوعي اختلال اضطراب است. شخصي که فوبيا دارد يا سعي مي‌کند از چيزي که ترس ايجاد ميکند اجتناب کند يا آن را با اضطراب و پريشاني فراوان تحمل مي‌کند.
فوبيا چه زماني دردسرساز مي‌شود؟
در اصل فوبيا‌ها در مکان‌ها يا موقعيت‌هاي گسترده‌تر دردسرساز مي‌شوند. براي مثال، علائم ترس از ارتفاع مي‌تواند با رانندگي روي پل‌هاي مرتفع بروز کند. همچنين ترس از فضا‌هاي محصور يا تنگناهراسي مي‌تواند با سوار شدن به آسانسور يا استفاده از دستشويي کوچک تشديد شود. افرادي که اين فوبي‌ها را دارند، ممکن است، نياز به ايجاد تغييرات چشمگير در زندگي خود باشند. در موارد شديد، فوبي ممکن است، عامل تعيين کننده اشتغال، محل کار، مسير رانندگي، فعاليت‌هاي اجتماعي و تفريحي، يا محيط خانه شخص باشد.
انواع فوبيا را بشناسيد
فوبيا خاص
فوبيا خاص در اين حالت که رايج‌ترين شکل فوبي است، افراد ممکن است، از حيوانات خاص، افراد خاص، محيط‌ هاي خاص يا موقعيت‌هاي خاص بترسند. اين شرايط لااقل تا حدودي ژنتيکي (ارثي) هستند.
فوبيا اجتماعي
افراد با فوبي اجتماعي از موقعيت‌هاي اجتماعي که ممکن است، در آن‌ها تحقير شده، شرمسار شده يا مورد قضاوت ديگران قرار گيرند، مي‌ترسند. به نظر مي‌رسد که فوبي اجتماعي در خانواده‌ها وجود داشته باشد. افرادي که در کودکي خجالتي يا منزوي بودند يا تجربه‌هاي اجتماعي منفي يا ناخوشايندي داشته‌اند، بيشتر در معرض اين اختلال قرار دارند.
هراس از مکان‌هاي باز
ترس از قرار گرفتن در مکان‌هاي عمومي است که خروج ناگهاني از آن‌ها ممکن است، سخت يا خجالت آور باشد. همچنين شخص ممکن است، از رفتن به سينما يا کنسرت يا سفر با اتوبوس يا قطار اجتناب کند. اين نوع فوبي مجزا است، زيرا با وحشت زدگي مرتبط است.
فوبيا در چه سنين آغاز مي‌شود و علائمش چيست؟
فوبيا‌هاي کودکي غالبا بين سنين 5 و 9 سال رخ داده و معمولا مدت کوتاهي دوام دارند. فوبي‌هاي با دوام بيشتر بد از دوران کودکي آغاز مي‌شوند، خصوصا در افراد حدود 20 ساله. فوبي‌هاي بزرگسالان معمولا چندين سال طول مي‌کشد و احتمال اينکه به خودي خود رفع شوند، کمتر است. بدون درمان مناسب، فوبي مي‌تواند خطر انواع ديگر بيماري‌هاي رواني خصوصا ساير اختلالات اضطراب، افسردگي و سوءمصرف مواد را افزايش دهد. احساس بيش از اندازه، ناراحت کننده و مداوم ترس يا اضطراب که با جسم، فعاليت يا موقعيت خاصي بروز مي‌کند. احساسات يا غيرمنطقي هستند يا نامتناسب با تهديدات واقعي. براي مثال، اگرچه هر کسي ممکن است، از يک سگ آزاد و تهديد کننده بترسد، اما اکثر افراد از يک سگ آرام، ساکت و تحت کنترل فرار نمي‌کنند. اجتناب و دوري از جسم، فعاليت يا موقعيتي که فوبي را تشديد مي‌کند، چون افرادي که فوبي دارند، تشخيص مي‌دهند که ترس آن‌ها بيش از اندازه است، اغلب از علائمي که دارند، خجالت مي‌کشند. براي جلوگيري از شرم يا علائم اضطراب آن‌ها از موارد تشديدکننده فوبي دوري مي‌کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۸۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صبح دیروز(۱۰اردیبهشت) بروز یک مشکل فنی در خط۵ متروی تهران، سرویس‌دهی به مسافران این خط را با اختلال روبه‌رو کرد. در پی این اتفاق شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد که به‌علت اختلال پیش آمده در سیستم علائم خط۵ متروی تهران (صادقیه)، برای حفظ ایمنی مسافران و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی تا اطلاع ثانوی اعزام قطارهای تندرو از ایستگاه گلشهر انجام نمی‌شود و در این مدت اعزام تمام قطارها در این خط به‌صورت عادی انجام خواهد شد. با توجه به بروز این حادثه، علاوه بر توقف حرکت قطارهای سریع‌السیر، مسافرگیری قطارهای عادی هم با سرعت کم پیش رفت و سرفاصله حرکت قطارها از ۱۵دقیقه کمی افزایش پیدا کرد. با توجه به این موضوع و سرویس‌دهی به مسافران، شرکت اتوبوسرانی هم پای کار آمد.

بیشتر بخوانید: مرگ تلخ یک شهروند در متروی تهران + عکس

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران درخصوص اختلال پیش‌آمده در خط۵ مترو، از بررسی علت این موضوع خبر داد و گفت: «صبح روز دوشنبه در خط۵ شاهد اختلال بودیم که دلایل آن در دست بررسی است تا علل این اتفاق شناسایی شود.»

دلیل توقف اعزام قطارها

همچنین شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مسافران خط۵، توضیحات تکمیلی در این زمینه ارائه کرد: «صبح دوشنبه به‌دلیل بروز اختلال در خط۵، اعزام قطارهای تندرو متوقف شد که با تلاش بی‌وقفه همکاران فنی، این اختلال به‌طور موقت رفع و تلاش شد تا اعزام‌های تندرو مجددا از سرگرفته شود، اما به‌منظور انجام بررسی‌های دقیق‌تر، حفظ ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، اعزام این قطارها تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. بنابراین با توجه به اینکه زمان لازم برای بررسی‌های ایمنی دقیقا مشخص نیست، اطلاعات تکمیلی درخصوص از سرگیری اعزام قطارهای تندرو و رفع مشکل در خط۵، متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.»
درخصوص دلیل اصلی این ماجرا خبر می رسد برخی از مسافران مترو با عدم رعایت نظافت عمومی در ایستگاه، ته‌سیگار های خود را در داخل محوطه ریخته بودند و پیمانکار نظافت ایستگاه هم در حرکتی اشتباه و غیر اصولی قصد سوزاندن و ازبین بردن این ته‌سیگارها را داشت تا در دید مسافر نباشد اما متاسفانه آتش به کابل‌های سیگنالینگ رسیده و موجب قطعی آن شده است.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228977 برچسب‌ها متروی تهران

دیگر خبرها

  • حرکت دوباره مترو تهران - کرج
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • بهترین صندلی در هواپیما برای مسافرانی که از پرواز می‌ترسند
  • اختلال آلارم کاربران آیفون را کلافه کرد
  • بازگشت قطار‌های تندرو به خط ۵ مترو
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود