Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@04:54:44 GMT

نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی روانه بازار نشر شد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۲۵۰

نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی روانه بازار نشر شد

کتاب «نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی» نوشته حجت الاسلام «احمدحسین شریفی» با نگاهی متفاوت و تحلیلی به مولفه نظریه پردازی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: کتاب «نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی» نوشته «احمدحسین شریفی»، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به همت انتشارات «آفتاب توسعه» به عنوان ناشر اختصاصی آثار مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدر روانه بازار کتاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کتاب از ۹ فصل تشکیل شده که عبارت است از: «چیستی و اهمیت روش نظریه پردازی»، «نظریه بحران: بررسی مدل نظریه شناسی توماس اسپرینگز»، «بررسی روش نظریه پردازی داده بنیاد»، «روش نظریه پردازی واقع گرایانه شهید صدر»، «عوامل زمینه ای نظریه پردازی»، «نقش مبانی فلسفی در نظریه پردازی»، «ویژگی های عمومی نظریه پردازان»، «پیش نیازهای علمی»، «روش نظریه پردازی اکتشافی: ارایه یک مدل».

 

احمدحسین شریفی، نویسنده این اثر در بخش مقدمه می نویسد: نظریه پردازی قله فعالیت های علمی است. صعود به این قله هرچند آرمان برنامه های آموزشی و پژوهشی و از مهمترین آمال محققان و اندیشمندان است، اما توانمندی های علمی و مهارتی فراوان، ویژگی های اخلاقی و شخصیتی متمایز و شرایط اجتماعی خاصی را می طلبد. به همین دلیل، در طول تاریخ علمی بشر، صعودیافتگان به این قله، اندک شمارند. در عین حال بسیاری از اندیشمندان به درستی بر این باورند که در این میان نقش اصلی و بی بدیل در وصول به این قله، بر عهده «روش» است. روشی که با عمل به آن بتوان از پیچ و خم ها و پستی و بلندی های موجود در مسیر صعود به این قله مرتفع به سلامت عبور کرد. نقش آفرینی روش در این مسیر به گونه ای است که حتی اگر توانایی ها و استعدادهای شخصی و امکانات و شرایط محیطی و اجتماعی همگی فراهم باشند، اما روشی مطمئن برای وصول به این هدف در اختیار نباشد، احتمال صعود به قله نزدیک به صفر است.

 

تحقیق بدون روش نه تنها بی فایده که گمراه کننده است. انسان لنگی که در مسیر صحیح حرکت می کند از دونده چالاکی که در مسیر انحرافی می دود، زودتر به مقصد می رسد. کسی که در مسیر انحرافی پیش می رود، هر اندازه تندتر برود به همان اندازه هم در مسیر اشتباه جلوتر می رود. اگر روش درست در تحقیق علمی به کار گرفته شود، تاثیر استعدادهای شخصی بسیار ناچیز خواهد بود. فیلسوف عقل گرای فرانسوی، «رنه دکارت» (1596-1650) کتاب گفتار در روش درست راه بردن عقل و طلب حقیقت در علوم را با چنین جملاتی آغاز می کند: «میان مردم عقل از هرچیز بهتر تقسیم شده است. چه، هرکس بهره خود را از آن، چنان تمام می داند که مردمانی که در هرچیز دیگر بسیار دیرپسندند، از عقل بیش از آنکه دارند آرزو نمی کنند. گمان نمی رود همه در این راه کج رفته باشند، بلکه باید دلیل آن را دانست بر اینکه قوه درست حکم کردن و تمیز خطا از صواب، یعنی خرد یا عقل، طبعا در همه یکسان است. اختلاف آراء از این نیست که بعضی بیش از بعض دیگر عقل دارند، بلکه از آن است که فکر خود را به روش های مختلف به کار می برند. ... چه ذهن نیکو داشتن کافی نیست، بلکه اصل آن است که ذهن خود را درست به کار برند».

 

گفتنی است این کتاب در۳۶۸صفحه با شمارگان ۱۰۰۰نسخه و به بهای ۴۴هزار تومان روانه باز نشر شده است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خسارت سیل کانون های مساجد قم کانون مساجد خبرگزاری اردبیل جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران نظریه پردازی دین علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در اصفهان

نماینده تام الاختیار دانشگاه اصفهان و دبیر ستاد آزمون استان اصفهان گفت: این آزمون از امروز به مدت دو روز در پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی، زبان و هنر در ۲۷ حوزه اصلی استان اصفهان برگزار می‌شود.


رضا علی نوروزی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد داوطلبان این دوره را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی-فنی و علوم انسانی صبح و گروه آزمایشی زبان و هنر نیز بعد ازظهر فردا (پنجشنبه ۶ اردیبهشت) و گروه آزمایشی تجربی نیز صبح جمعه (۷ اردیبهشت) با هم به رقابت می‌پردازند.


او با بیان اینکه در استان اصفهان بیشترین تعداد داوطلب در گروه علوم تجربی با ۲۶ هزار و ۷۹۳ نفر گزارش شده است، افزود: در گروه انسانی نیز ۱۸ هزار و ۵۷۰ نفر، ریاضی ۹ هزار و ۱۰۸ نفر، زبان‌های خارجی ۵ هزار و ۴۵۳ نفرو گروه هنر ۴ هزار و ۷۹۵ نفر رقابت می‌کنند.


نوروزی درباره عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های تقلب هشدار داد و گفت: استفاده و همراه داشتن هر وسیله‌ای از جمله دستگاه‌های ارتباط الکترونیکی و حافظه‌دار در جلسۀ آزمون تخلف است و منجر به محرومیت از آزمون سراسری تا حداکثر ۱۰ سال می‌شود.


دبیر ستاد آزمون استان اصفهان افزود: برای شرکت در جلسه آزمون سراسری، همراه داشتن کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳-۱۴۰۴ تیرماه امسال برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • خون شریک ۲ روانه بازار نشر شد
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در اصفهان
  • آغاز آزمون سراسری علوم ریاضی و علوم انسانی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد