Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@10:47:03 GMT

آتش در کمین است!

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۲۸۶

آتش در کمین است!

روزنامه خبر جنوب چاپ شیراز در شماره 11081 در نوشتاری با عنوان ' آتش در کمین است!' موضوع آتش سوزی های مراتع و جنگل ها را به بحث گذاشت و بر لزوم تجهیز گروه های مردمی و نهادهای مسوول برای پیشگیری از این حوادث در تابستان تاکید کرد.

در این نوشتار به قلم محمد جلالی آمده است : این روزها اگر به مراتع، جنگل ها و مکان های تفریحی اطراف شهرهای فارس و شیراز مراجعه کنید، شاهد چمن های سبز و گیاهان خودرو خواهید بود که زیبایی خاصی را به طبیعت نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همه خرسند و خوشحال هستند از اینکه امسال طراوت و سرسبزی فارس بی نظیر است. اما کارشناسان هشدار دادند که تا یک ماه دیگر خطر در کمین شهرهای حاشیه زاگرس و جنگل های استانهای جنوبی کشور از جمله فارس است.
آنان می گویند: با توجه به بارشهای متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمام دشت ها و کوهها تا 30روز آینده این گیاهان خشک می شوند.
هم اکنون این گیاهان خودرو به ارتفاع یک متر رسیده اند و بزر گترین خطری که توسط گردشگران در دامان طبیعت رخ خواهد داد خطرآتش سوزی است.
آنان معتقدند حتی یک بطری شکسته شیشه و یا یک بطری آب معدنی با چند قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و ایجاد آتش سوزی کند.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس اعلام کرده است که در سال گذشته آتش سوزی مراتع و جنگل های استان فارس کاهش 85درصدی داشته است و امسال نیز تدابیری برای این امر در نظر گرفته شده است.اما امسال داستانی متفاوت را به همراه دارد.
چه باید کرد؟
به خوبی به یاد داریم که آتش سوزی جنگل های پاسارگاد در مرداد 1395 چگونه مردمان این شهر،مرودشت و ارسنجان را به چالش کشید و هکتارها جنگل را به خاطره سپرد.
به نظرمی رسد برای پیشگیری از آتش سوزی های گسترده در منابع طبیعی چند اقدام عمده باید انجام شود:
1- در شرایط کنونی همه گردشگران طبیعی باید خو د را موظف بدانند تا از ریختن زباله به خصوص زباله هایی که قابلیت اشتعال دارند در طبیعت خود داری کنند.
2- دامداران از روشن کردن آتش در مراتع خو دداری نمایند و اگر مجبور به این کار شدند تمام مسائل احتیاطی را در نظر بگیرند.
3- استفاده از گروههای مردم نهاد در دو مرحله: یکی در شرایط کنونی برای جمع آوری مواد و زباله هایی که قابلیت اشتعال دارند و دوم در مرحله ای که گیاهان خودرو زرد شده و آماده اند تا با کوچکترین اشتباه شعله ور شوند.
در آن مرحله می شود از گروههای مردم نهاد درخواست کرد تا نسبت به پاکسازی طبیعت از علفهای خشک شده، کمک کنند تا کمترین آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی شهرها وارد شود.
در پایان انتظار می رود مسئولان دولتی نیز تمهیدات و اعتبارات لازم را پیش از حادثه پیش بینی کنند؛ چرا که وقوع حادثه و پیش بینی اعتبار پس از آن یعنی از بین بردن فرصت و نابودی هکتارها جنگل و دشت و درخت!
منبع : روزنامه خبر جنوب
6113

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه روزنامه هاي شيراز روزنامه خبر جنوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  به منظور پیشرفت اصولی و هدفمند جنگل کاری در پارک کوهستانی نالشکینه، مطالعات اولیه تهیه طرح جنگل کاری این مکان با دعوت از مهندسین مشاور دفتر فنی جنگل کاری استان و با بهره از توان فنی کارشناسان شهرداری و بخش خصوصی کلید خورده است.

در این زمینه  اقدامات اولیه با انجام آزمایشات خاک و مطالعات مورفولوژیکی، اقلیمی، اجتماعی و پهنه بندی و برنامه ریزی فاز های اجرایی جنگل کاری نالشکینه بصورت کتابچه طرح جنگل کاری خطوط اصلی و فرعی آغاز و برنامه اجرایی را نیز در افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طرح تعیین خواهد نمود.

فضای سبز شهرداری پیش تر نیز در کمیسیون محیط زیست شهرستان مخالفت خود را با هر گونه اقدام اتفاقی و بدون برنامه جهت نهال کاری در نالشکینه اعلام و برلزوم انجام مطالعات فنی، اقتصادی، اجتماعی و اجرایی قبل از هرگونه اقدام در این راستا تاکید نموده بود.

دیگر خبرها

  • این الهلال برای سه گانه کمین کرده است!
  • کمین غافلگیرکننده یک ببر برای گاومیش هندی (فیلم)
  • کلاهبرداران در کمین سرقت اطلاعات شخصی و بانکی افراد
  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • تصاویری از حرکت خوک ماده و توله ها در جنگل ساری
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند