Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- منتقد سینما با اشاره به اهمیت نگاه انتقادی به فیلم ها گفت: جایزه حلقه منتقدان به اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر می افزاید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جایزه حلقه منتقدان برای دومین سال پیاپی عصر چهارشنبه (4 اردیبهشت) در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اعطا شد.
این جایزه به دو فیلم گرگ نما ساخته آدرین پانیک کارگردان لهستانی (جایزه دوم) و جوان روس به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه (جایزه دوم) تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعید عقیقی، مجید اسلامی، امیر پوریا، مهرزاد دانش، کامیار محسنین، شادمهر راستین، محسن آزرم و هما توسلی منتقدانی بودند که در این دوره جایزه را داوری کردند.
محسن آزرم روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد دلیل اهدای این جایزه اظهار داشت: جایزه حلقه منتقدان در بیشتر جشنواره های معتبر بین المللی اهدا می شود. زیرا جشنواره ها روال خود را دارند و به نظر می رسد نگاه منتقدانه در جشنواره کم باشد.
وی ادامه داد: جمعی خودجوش از منتقدان دو سال قبل به این باور رسیدند که می توانند این جایزه را اهدا کننند. داوران این جایزه که سال گذشته 10 نفر بودند، امسال 8 نفر و بیشتر آنها عضو انجمن منتقدان هستند.
به گفته آزرم دو فیلم یادشده از میان 15 فیلم بخش مسابقه بین الملل و سینمای سعادت انتخاب شده اند.
وی در مورد استعدادهای خاص و فیلم های برتر در این دوره از جشنواره توضیح داد: فیلم جوان روس یکی از بهترین استعدادهاست و در سال های آینده اسم کارگردان را بیشتر خواهیم شنید. امیدوارم به واسطه جایزه حلقه منتقدان بیشتر در ایران دیده و شناخته شود.
این منتقد در مورد همکاری های مشترک در تولید فیلم با کشورهای دیگر گفت: سینما قطعا باید به این سمت برود. آینده سینمای جهان با تولیدات مشترک رقم می خورد. البته در اواخر دهه 60 و 70 خورشیدی نیز تولیدات مشترک به کارگردانی افرادی مانند مرحوم کیارستمی وجود داشته اند ولی خیلی باب نبوده که اعلام شود.
وی افزود: اکنون هم تولیدات مشترک وجود دارند ولی یا به جشنواره راه نمی یابند یا اگر اولین اکران آنها در جشنواره فیلم فجر باشد، اکران آسیا را از دست می دهند؛ بنابراین ممکن است ترجیح دهند در جشنواره پوسان اولین بار اکران شوند.

*جشنواره جهانی فیلم فجر باید مستقل برگزار شود
آزرم در مورد برگزاری همزمان یا جداگانه دو جشنواره ملی و بین المللی فجر توضیح داد: این دو جشنواره باید قطعا جداگانه برگزار شوند. جشنواره ملی فیلم فجر بازار بزرگی برای فیلم دیدن هست. همه کارگردانان می خواهند فیلم خود را به جشنواره‌ برسانند و فیلم های زیادی بدون معیار خاصی در آن به نمایش در می آید.
آزرم در مورد زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نزدیکی زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به جشنواره فیلم کن فرانسه مشکل ساز نیست. همچنین می توانیم فیلم های نمایش داده شده در جشنواره برلین را نمایش دهیم. فیلم جوان روس از بخش فروم جشنواره برلین بوده که اولین نمایش آسیایی آن در جشنواره فیلم فجر است و این امر را پذیرفته است.
وی افزود: ضمن اینکه تماشاگری که در جشنواره ملی فیلم می بیند، با تماشاگری که اینجا فیلم می بیند فرق دارد.
این منتقد در مورد تعداد بخش های رقابتی و جوایز در این دوره از جشنواره توضیح داد: جشنواره باید بخش های مختلف را دربرگیرد، چرا که در جشنواره های معتبر همین طور است.
وی با تاکید بر جایزه حلقه منتقدان گفت: این جایزه می تواند مقدمه ای برای همکاری حلقه منتقدان جهانی با ایران باشد. حلقه منتقدان جهانی یا فیپرشی در جشنواره های معتبر جهان حضور دارد و جایزه می دهد تا وقتی جایزه حلقه منتقدان جهانی در ایران داده نشود، جشنواره جهانی نمی شود.
وی با اشاره به دو فیلمی که جایزه حلقه منتقدان را دریافت کرده اند، گفت: از میان 15 فیلم در بخش سینمای بین الملل، این دو فیلم از دو ژانر متفاوت یکی فیلم فرمالیستی و دیگری فیلم تمثیلی است و دو مدل سینما هستند و به این دلیل هر دو نوع سینما را باید یافت و ترویج کرد.
فراهنگ**9157**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فيلم فجر 98 جايزه حلقه منتقدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، سی امین دوره جشنواره فیلم سارایوو به تجلیل از ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی می‌پردازد تا از سهم برجسته او در هنر سینما قدردانی کند. این فیلمساز با دریافت جایزه قلب افتخاری سارایوو تجلیل می‌شود و نمایش آثار برگزیده وی در جشنواره در نظر گرفته شده است.

سلیمان سال ۲۰۱۹ مهمان سارایوو بود و فیلم «این حتما بهشت است» وی در پرده فضای باز جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم در جشنواره کن در همان سال جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. وی همچنین سال ۲۰۱۶ به عنوان رییس هیات داوران و سال ۲۰۱۳ به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشت.

جووان مریانوویچ مدیر جشنواره گفت: زبان جهانی سینمای سلیمان با ارزش‌ها و احساسات اساسی انسانی صحبت می‌کند؛ ترس و امید، خانه و وطن.

وی از شوخ طبعی، طنز و بینش عمیق وی به عنوان عاملی یاد کرد که توانایی پیچیدگی‌های وجود انسان را دارد و گفت: وی با وضوح و ظرافتی بی‌نظیر، پوچی‌های زندگی را روشن می‌کند و روح و هویت فلسطینی را با سبکی منحصر به فرد به تصویر می‌کشد. اکنون، در تاریک‌ترین زمان‌ها در سرزمین مادری‌اش، کار او به‌عنوان چراغی که ناشی از درک عمل اوست، یادآور قدرت داستان‌سرایی برای گفت‌وگوهای معنادار می‌شود.

سلیمان که سال ۱۹۶۰ در ناصره به دنیا آمد، از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۳ در نیویورک زندگی کرد. وی وقتی در آمریکا بود، ۲ فیلم کوتاه خود «دیباچه‌ای تا پایان یک مناقشه» و «گرامیداشت با انتحار» را کارگردانی و جوایز متعددی را از آن خود کرد.

سال ۱۹۹۴ او در بیت‌المقدس مستقر و از سوی کمیسیون اروپا ماموریت ایجاد یک گروه فیلم و رسانه در دانشگاه بیرسیت به وی سپرده شد.

نخستین فیلم بلند سلیمان با نام «وقایع‌نگاری یک ناپدید شدن» برنده جایزه بهترین فیلم اول جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۶ شد و سال ۲۰۰۲ «مداخله الهی» جایزه هیات داوران و جایزه بین المللی فیپرشی جشنواره کن و همچنین جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز فیلم اروپا را کسب کرد.

سال ۲۰۰۷ او به عنوان یکی از ۳۵ کارگردان فیلم سازنده فیلم جمعی برای شصتمین سالگرد کن انتخاب شد و فیلم بلند او «زمانی که می ماند» در سال ۲۰۰۹ در بخش رقابت اصلی جشنواره کن حضور داشت.

سال ۲۰۱۲ او فیلم کوتاه «خاطرات یک مبتدی» را که بخشی از فیلم جمعی با عنوان «۷ روز در هاوانا» بود، به پایان رساند. این فیلم در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد. آخرین فیلم بلند او «این حتما بهشت است»، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن سال ۲۰۱۹ را برده و جایزه فیپرشی را نیز به خود اختصاص داد.

سلیمان به عنوان عضو هیات داوران در جشنواره‌های متعددی از جمله کن و ونیز شرکت کرده و سال ۲۰۲۰ از سوی وزارت فرهنگ فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت کرده است. سلیمان سال ۲۰۲۲ جایزه آکادمی فیلم اروپا در سینمای جهان را دریافت کرد.

این کارگردان در حال حاضر مشاور هنری موسسه فیلم دوحه است.

کد خبر 6087928

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد
  • دراختتامیه جشنواره «قهرمان ایران ۱۴۰۲» چه گذشت؟
  • ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت