Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@14:03:02 GMT

ويژگي‌هاي يک تشک خوب

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۲۷۱۴

ويژگي‌هاي يک تشک خوب

خبرگزاري آريا -

ويژگي‌هاي يک تشک خوب
بعضي ها فکر مي کنند پيشگيري و درمان بيماري ها فقط با قرص و دارو امکان دارد و بقيه امور زندگي، اينکه کجا بروند، کجا نروند، چطور بخورند و چطور بخوابند، ربطي به بيماري و سلامتي شان ندارد، براي مثال گمان مي کنند هرجا که شد و با هر وضعيتي که بخوابند، در سلامت آنها تاثيري ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پدر سرفه مي کند. پدر سال هاست که سرفه مي کند. نيمه شب ها بچه ها با صداي سرفه پدر از خواب بيدار مي شوند، اما از جايشان تکان نمي خورند. دراز کشيده در رختخواب در اتاق خودشان، چشم ها باز و دوخته به سقف گوش مي دهند به صداي سرفه ها؛ مادر به آشپزخانه مي رود و براي پدر آب مي آورد و آرام پشتش مي زند. پدر سرفه مي کند... بچه ها آرام به خواب مي روند و باز پدر سرفه مي کند. سال هاست که سرفه مي کند.
شايد شما هم در خانواده تان مشابه چنين موردي را داشته باشيد: سرفه ها و تنگي نفس هاي شبانه.
در برخي بيماري هاي تنفسي، مثل آسم و بيماري انسداد مزمن ريوي، اين حالت اتفاق مي افتد، يعني مدتي در حالت دراز کش بودن، باعث تشديد انسداد راه هاي هوايي و تنگ شدن آنها مي شود و به اين ترتيب سرفه و تنگي نفس اتفاق مي افتد.
در نارسايي قلبي، وقتي قلب به اندازه کافي و موثر نتواند کار پمپ مانند خود را انجام دهد، چنين وضعيتي رخ مي دهند؛ يعني ريه فرد به حالت خوابيده نمي تواند کار خودش را به سرانجام برساند.
همين طور در بيماري هاي ديگري مانند بازگشت اسيد از معده به مري که به دليل بدکارکردن دريچه بين مري و معده به وجود مي آيد ممکن است چنين حالتي اتفاق بيفتد و درازکشيدن باعث برگشتن اسيد از معده به مري شود و بنابراين فرد صبح ها با حالت ترش کردن و حتي تهوع و استفراغ بيدار مي شود.
همه اينها نشان مي دهد که خوابيدن در بعضي شرايط به جاي آن که باعث تمدد اعصاب و آرامش و نيرو براي کار روزانه شود، مي تواند نيرو و توان انسان را بگيرد و حتي او را دچار مشکلات مرگباري کند.
تنگي نفس، به خصوص اگر در بيماري آسم و يا نارسايي قلبي رخ دهد، مسئله اي ساده نيست و اگر به موقع به فرد کمک نشود، ممکن است جان او را هم بگيرد.
پس براي ايمني و سلامت، حتي در اتاق خواب هم بايد فکر کرد و برنامه ريزي داشت. اگر تا حالا گذرتان به بيمارستان افتاده باشد، شايد دقت کرده باشيد که چطور تخت هاي بيمارستان، پشتي هاي قابل تنظيم دارند. دسته اي در کنار تخت ها در نظر گرفته شده که با چرخاندن آن مي توان محلي را که زير سر بيمار قرار مي گيرد بالا و پايين برد.
اين تنظيم ارتفاع، براي جلوگيري از همه اين اتفاقاتي است که در بالا گفته شد.
کساني که دچار هر يک از مشکلات آسم، نارسايي قلبي، ريفلاکس (بازگشت اسيد از معده به مري) و يا بيماري انسداد مزمن ريوي و برونشيت مزمن هستند، بايد ارتفاع سر خود را تا حدي که احساس راحتي در تنفس مي کنند بالا بياورند.
اما اين بيماران وقتي از بيمارستان مرخص مي شوند، چه بايد کنند؟
تخت ها و تشک هايي که قابليت تنظيم ارتفاع دارند و مي توان آنها را در منزل هم استفاده کرد، براي اين بيماران مناسب است. اما لازم نيست حتما تشک يا تخت شما شکل ويژه اي داشته باشند تا از خطرات فوق پيشگيري کنيد. کافي است چند عدد بالش اضافه تر در دسترس داشته باشيد و ارتفاع سر خود را با آنها هر تعداد که مي خواهيد تنظيم کنيد.
اتفاقا ارتفاعي که در آن تنگي نفس يا ساير علايم را نداشته باشيد، شاخص خوبي براي تعيين درجه پيشرفت بيماري تان خواهد بود. به اين معنا که اگر در طي يک ماه متوجه شديد که براي يک خواب راحت بايد بالش اضافه خارج کنيد، بايد براي تنظيم دوز داروهايتان به پزشک خود مراجعه کنيد.

آيا هر چه تشک سفت تر باشد، طبي تر است؟
البته فرورفتگي يکساني که در اثر وزن بدن روي تشک ايجاد مي شود، ممکن است باعث تشديد کمردرد در افراد حساس شود. ولي صرف اينکه تشک سفت به پيشگيري از کمردرد کمک مي کند، يا آن را از بين مي برد، موضوعي است که از لحاظ علمي ثابت نشده است.براي رفع اين مشکل، تشک هاي اسفنجي هوشمند ساخته شده که مي تواند درست متناسب با شکل بدن فرو برود و به اين ترتيب از فشار نامتناسب روي کمر جلوگيري کند.
نکته اي که در مورد سفتي تشک وجود دارد آن است که براي برخي افراد تشک هاي سفت نه تنها مفيد نيست، بلکه ضرر هم دارد. نمونه مهم، افراد مبتلا به ديابت هستند که چون مستعد ابتلا به زخم هايي موسوم به زخم ناشي از فشار هستند، بايد از واردشدن فشار زياد و مستمر روي هر قسمت از بدن خود جلوگيري کنند، مثلا پاشنه پا در اين افراد ممکن است دچار اين نوع فشار مستمر و درنتيجه زخم ناشي از فشار شود.
به همين علت افراد مبتلا به ديابت هرگز نبايد از تشک هاي سفت استفاده کنند.
همچنين افراد سالمند به دليل آنکه چربي زير پوست کمتري دارند، نبايد روي تشک هاي سفت بخوابند.چربي زير پوست به عنوان يک بالشتک محافظ عمل مي کند و نمي گذارد فشار ناشي از وزن بدن روي پوست وارد شود. وقتي مقدار اين چربي کم شود و همين طور به دليل شکنندگي و حساس شدن پوست در سنين بالا، حتي فشار کم نيز مي تواند باعث آسيب پوست و زير پوست شود.
سالمنداني که مشکل حرکتي دارند و در موقع خوابيدن کمتر مي توانند جابه جا شوند، بايد کاملا متوجه اين نکته باشند. زخم بستر مشکلي است که به همين ترتيب در اين افراد به وجود مي آيد و متاسفانه اگر پيشگيري نشود، درمان آن به سختي ممکن خواهد بود.
براي اين منظور تشک هايي که به تشک مواج معروفند ساخته شده اند که علاوه بر حالت اسفنجي که در بالا گفتيم، مي توانند لرزه هايي هم ايجاد کنند. اين لرزه ها تا حدودي کار همان حرکات طبيعي را براي عضلات انجام مي دهند، يعني نمي گذارند خون در آنها تجمع پيدا کند.
همچنين اين تشک ها براي کساني که در پاهايشان مشکل عروقي وجود دارد، مثل واريس يا پاهايشان زود ورم مي کند يا به کمردرد دچارند، مي تواند تشک هاي مطلوبي باشد.برخي انواع پيشرفته تر اين تشک ها ممکن است علاوه بر ماساژهاي آهسته و مداوم، کمي گرما هم توليد کند که هم باعث آرامش بيشتر در حين خواب مي شود و هم دردهاي عضلاني و خستگي هاي مفرط را تسکين مي دهد.
تشک مناسب بالاخره چه جور تشکي است؟
غير از نکاتي که گفته شد، شايد بهترين راه تشخيص يک تشک مناسب آن است که آن تشک، مناسب شما باشد، يعني در صورتي که بيماري خاصي نداريد، خودتان بهترين شخصي هستيد که مي توانيد تشک مناسب خود را انتخاب کنيد. بنابراين دقت کنيد و سعي نماييد قبل از خريد، حتما انتخابتان را امتحان کرده باشيد.
با اين حال، همه مشکلات خواب با تشک حل نخواهد شد؛ مشکلاتي مثل بي خوابي، خرخر موقع خواب، وقفه هاي تنفسي حين خواب يا برخي دردهاي عضلاني با منشا ناشناخته که تشک ها نمي توانند براي رفع آنها کمکي به شما کنند.
ولي توجه داشته باشيد که ممکن است خواب نامناسب شما مثل زياد خواب ديدن و يا نداشتن خواب عميق، يا بيدار شدن و از خواب پريدن مکرر در طي شب، به علت تشک يا وضعيت خوابيدن نامناسب شما باشد. پس هرچه سريع تر درباره رفع آن فکري کنيد.
منبع: هفته نامه سلامت - دکتر فرنوش صفوي‌فر
tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی در دستان iOS 18!

ایتنا - ماه آینده، اپل قصد دارد از سیستم عامل iOS 18 برای گوشی‌های آیفون رونمایی کند، این شرکت آمریکایی در حال آماده شدن برای ارائه یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات iOS تا‌کنون، در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل در سال 2024 است. 
طبق اطلاعات فاش شده، سیستم عامل iOS 18، بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. 

به گزارش ایتنا، از ویژگی‌های آینده هوش مصنوعی گرفته تا پشتیبانی از RCS؛ آنچه تاکنون درباره iOS 18 می‌دانیم، در اینجا آمده است.

سیری و سافاری از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند
تیم کوک، مدیر عامل اپل توضیح داد که iOS 18 مجهز به بسیاری از ویژگی‌های جدیدی خواهد بود که توسط هوش مصنوعی تقویت می‌شوند. 

اگرچه او هیچ اطلاعاتی در مورد آنچه که با آن روبرو خواهیم شد به اشتراک نگذارد، اما گزارش ها حاکی از آن است که تمرکز روی بهبود دستیار صوتی پیش فرض در آیفون یعنی سیری خواهد بود.

سیری به زودی قادر خواهد بود متون را با استفاده از برنامه Messages آنالیز و خلاصه کند و همچنین ممکن است توانایی تکمیل خودکار متن در پیام‌ها، پاسخگویی به سوالات پیچیده و ادغام برنامه Shortcuts را برای خودکارسازی کارهای پیچیده داشته باشد.

 
همچنین در همین زمینه، اپل در حال کار بر روی ویژگی «جستجوی هوشمند» برای مرورگر سافاری است که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا به سرعت صفحات وب را با استفاده از مدل زبان بزرگی که به صورت داخلی توسط اپل توسعه داده شده است  (Ajax) خلاصه کنند.

در چند هفته گذشته، چندین مقاله تحقیقاتی منتشر شده توسط اپل نشان داده‌اند که این ویژگی‌های هوش مصنوعی به صورت مستقل روی خود دستگاه کار می‌کنند. 

این گزارش تأیید می‌کند که Ajax از پردازش روی دستگاه برای ایجاد پاسخ‌های ساده استفاده می‌کند، اما گاهی اوقات ممکن است از سرورهای ابری نیز برای پاسخ به درخواست‌های پیچیده‌تر، مانند ایجاد تصاویر، استفاده کند. 

پشتیبانی از پروتکل خدمات ارتباطی غنی
سال‌ها، اپل به نرم‌افزار iMessage خود متعهد بود، اما در اوایل سال جاری، این غول فناوری اعلام کرد که از پروتکل خدمات ارتباطات غنی (RCS) با iOS 18 پشتیبانی می‌کند. 

این بدان معناست که کاربران آیفون به زودی می‌توانند با دوستان اندرویدی هم صحبت کنند و ویدیوها را با کیفیت بالا به اشتراک بگذارند.

 
تجدید بصری
شایعات همچنین می‌گویند که iOS 18 ممکن است برخی از ویژگی‌های خود را از VisionOS، نرم‌افزاری که اپل ویژن پرو  را تامین می‌کند، بگیرد. 

همچنین ممکن است تغییرات برخی عناصر مانند آیکون‌های دایره‌ای و رابط‌های کاربری شفاف که با سیستم‌عامل ترکیب می‌شوند و برای مثال یک مرکز کنترل تجدید شده را مشاهده کنیم.

انتظار می‌رود این به‌روزرسانی برخی ویژگی‌های سفارشی‌سازی جدید، مانند کنترل بیشتر بر روی ترتیب آیکون‌های برنامه‌ها، و امکان ایجاد فضاهای خالی، ردیف‌ها و ستون‌ها در صفحه اصلی را فراهم دهد.

آیفون‌هایی که iOS 18 را دریافت خواهند کرد
در حالی که اپل هنوز لیستی از دستگاه‌های قابل پشتیبانی را اعلام نکرده است اما فرض بر این است که هر تلفنی که بعد از آیفون 11 راه‌اندازی شود، واجد شرایط دریافت iOS 18 و نسل سوم آیفون سری SE خواهد بود.

 
لازم به ذکر است که اپل در کنفرانس WWDC 2024 که قرار است در تاریخ 10 ژوئن برگزار شود، از آپدیت iOS 18 رونمایی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران
  • هوش مصنوعی در دستان iOS 18!
  • (ویدئو) بغض محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت دید
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • آلارم آیفون ممکن است شما را از خواب بیدار نکند
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • افشای خواب عجیب هاشمی‌رفسنجانی ۶ ماه قبل از فوت! | فیلم
  • ویژگی‌های معلم خوب در مدرسه شهید کاظمی اردبیل
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟ (فیلم)